Spotify VS Tidal (kvalitét)

Permalänk
Medlem

Spotify VS Tidal (kvalitét)

Godkväll såhär på en lill-lördag (hoppas jag la tråden i rätt kategori)

Satt precis o lyssnade på Spotify (som jag brukar göra ca 4 timmar per dag) när plötsligt det kom upp en sorts annons för forum på en engelsk sida där dom gjort ett test med att mäta skillnad på Spotify och Tidal

Blev lite intresserad och läste att Tidal har högre "bandbredd?"

Spotify skall ligga på 320kbps med högsta kvalle medans tidal ligger över 1400kbps. Eftersom jag lyssnar på musik mycket med mina Sennheiser hörlurar så fick jag naturligtvis upp ögonen för Tidal, så då är min fråga:

Är det någon som har båda eller åtminstone jämfört kvalitén hos båda parter och kan höra skillnad? betalar gärna 100kr mer för bättre kvalité

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Inte olikt dig fick jag också upp öronen för Tidal, då jag lyssnar mycket på musik och har höga krav på bra ljud. Jag tycker absolut inte att jag märkte den teoretiska skillnaden mellan 320 och 1400kbps, men visst, placebon talade för att det möjligtvis kunde vara strået vassare och klarare ljud. Jag fortsatte dock aldrig använda Tidal av egentligen en stor dealbreaker - ingen Equalizer fungerar tillsammans med Tidal. Jag var inte ensam på internet om att sakna den funktionaliteten, kanske har det ändrats nu efter 8 månader? Lurarna jag använder är ett par QC35

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Inte insatt i hur kvalitén är men man kan skaffa tidal i 4 mån för 4$, kan vara värt att prova https://try.tidal.com/spring

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Godkväll såhär på en lill-lördag (hoppas jag la tråden i rätt kategori)

Satt precis o lyssnade på Spotify (som jag brukar göra ca 4 timmar per dag) när plötsligt det kom upp en sorts annons för forum på en engelsk sida där dom gjort ett test med att mäta skillnad på Spotify och Tidal

Blev lite intresserad och läste att Tidal har högre "bandbredd?"

Spotify skall ligga på 320kbps med högsta kvalle medans tidal ligger över 1400kbps. Eftersom jag lyssnar på musik mycket med mina Sennheiser hörlurar så fick jag naturligtvis upp ögonen för Tidal, så då är min fråga:

Är det någon som har båda eller åtminstone jämfört kvalitén hos båda parter och kan höra skillnad? betalar gärna 100kr mer för bättre kvalité

Nu kan jag inte svara direkt på frågan du ställer. Men generellt så är det inte komprimeringen/bandbredden i sig där skon klämmer. Med bra komprimering så kommer man väldigt långt med t ex 320Kbps. Problemet generellt är att många tjänster bearbetar ljudet med olika filter osv vilket kan ha en avgörande effekt på hur nära originalet det du streamar är. Tidal ska väl vara lite "hi-fi" så man får ju hoppas att dom inte sysslar med high pass filter eller kör någon kompressor eller liknande.

edit. https://www.youtube.com/watch?v=FURPQI3VW58 i denna video kan du nog hitta vad söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Inte olikt dig fick jag också upp öronen för Tidal, då jag lyssnar mycket på musik och har höga krav på bra ljud. Jag tycker absolut inte att jag märkte den teoretiska skillnaden mellan 320 och 1400kbps, men visst, placebon talade för att det möjligtvis kunde vara strået vassare och klarare ljud. Jag fortsatte dock aldrig använda Tidal av egentligen en stor dealbreaker - ingen Equalizer fungerar tillsammans med Tidal. Jag var inte ensam på internet om att sakna den funktionaliteten, kanske har det ändrats nu efter 8 månader? Lurarna jag använder är ett par QC35

Tack för bra svar! Jag testade att lyssna på en CD-skiva med Pink floyd nu och jämföra med Spotify, och det var GRYM skillnad.. vet dock inte kvalitén på en CD skiva.

Du rekommenderar inte att testa Tidal då?

vilka equalizer använder du annars?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk

Jag har kört tidal i strax över ett år och tycker absolut det är värt de!
Jag lyssnar igenom ett par HD600 och en Aune X1s och det är solklar skillnad

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Tack för bra svar! Jag testade att lyssna på en CD-skiva med Pink floyd nu och jämföra med Spotify, och det var GRYM skillnad.. vet dock inte kvalitén på en CD skiva.

Du rekommenderar inte att testa Tidal då?

vilka equalizer använder du annars?

Nej, jag avråder dig från att testa.

Hehe, självklart ska du testa! Att bilda sig en egen uppfattning är alltid det bästa. Du anar inte hur många gånger jag gått emot råd jag fått på forumet, och ändå varit nöjd i slutändan Jag kör med "Equalizer FX"

Återkom så fort du provat lite!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag körde ett tag med båda systemen, dock med lite olika förutsättningar. Tidal i bästa kvalitet direkt i min digitalspelare (Linn DSM) och Spotify via Chromecast in i samma hifisystem. Via högtalare, inte hörlurar, och inte i mobilen eller på språng.

På lite bättre inspelningar tyckte jag det var en tydlig skillnad till Tidals fördel. Tänk välinspelad jazz med kvinna som sjunger eller en stråkkvartett. I mobilen via hörlurar märkte jag ingen större skillnad, inte heller på vanlig skvalmusik.

I hörlurarna på datorn när jag använde Windowsappen från respektive system så var det lite mindre skillnad, men det var inget jag jämförde hårt.

En annan skillnad då (c:a 2 år sen) var spellistorna de föreslog. Spotifys var alltid lite ...mjä. Tidals var antingen eller. Mycket, speciellt det jazzorienterade var kurerat på allvar av nån med bra smak, medans speciellt efte att JayZ köpte Tidal så försökte de trycka en massa dålig pop och hiphop i öronen på mig och jag blev sned.

Men man behöver ju inte gå på deras rekommendationer, finns mycket bättre sätt att hitta det man gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

Inte insatt i hur kvalitén är men man kan skaffa tidal i 4 mån för 4$, kan vara värt att prova https://try.tidal.com/spring

litar inte riktigt på den sidan.. är inte tidals egna?

Skrivet av sKRUVARN:

Nu kan jag inte svara direkt på frågan du ställer. Men generellt så är det inte komprimeringen/bandbredden i sig där skon klämmer. Med bra komprimering så kommer man väldigt långt med t ex 320Kbps. Problemet generellt är att många tjänster bearbetar ljudet med olika filter osv vilket kan ha en avgörande effekt på hur nära originalet det du streamar är. Tidal ska väl vara lite "hi-fi" så man får ju hoppas att dom inte sysslar med high pass filter eller kör någon kompressor eller liknande.

edit. https://www.youtube.com/watch?v=FURPQI3VW58 i denna video kan du nog hitta vad söker.

Ska kolla på den! har märkt att på spotify så är det väldigt olika kvalitéer på vissa låtar, vissa låtar låter bra, andra mindre bra

Skrivet av GoldenFan:

Jag har kört tidal i strax över ett år och tycker absolut det är värt de!
Jag lyssnar igenom ett par HD600 och en Aune X1s och det är solklar skillnad

Nu lutar det åt Tidal! körde du på högsta kvalitén på spotify också?

Skrivet av YamahaDGX630:

Nej, jag avråder dig från att testa.

Hehe, självklart ska du testa! Att bilda sig en egen uppfattning är alltid det bästa. Du anar inte hur många gånger jag gått emot råd jag fått på forumet, och ändå varit nöjd i slutändan Jag kör med "Equalizer FX"

Återkom så fort du provat lite!

Ja jag ska ge det ett försök! är faktiskt inte så insatt i Equalizer, får försöka mig på det engång!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Jag testade att lyssna på en CD-skiva med Pink floyd nu och jämföra med Spotify, och det var GRYM skillnad.. vet dock inte kvalitén på en CD skiva.

Tänk på att en sådan jämförelse bara är relevant när det är samma källmaterial du lyssnar på från de olika sidorna. Att det är samma skiva innebär inte att det är samma material, då skivor inte sällan kan släppas med olika mix eller master, särskilt då det gäller äldre band där CD inte var ett alternativ när albumet ursprungligen släpptes. En platta som DSotM finns i fler versioner än jag har tår och fingrar att räkna på.
När du väl säkerställt att det rör sig om exakt samma CD-utgåva du jämför mellan är det bara att börja ABXa.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kunde inte höra skillnad dock så kunde jag höra skillnad mellan fysisk CD-skiva och spotify vilket är konstigt då Tidal använder CD-kvalitet.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tänk på att en sådan jämförelse bara är relevant när det är samma källmaterial du lyssnar på från de olika sidorna. Att det är samma skiva innebär inte att det är samma material, då skivor inte sällan kan släppas med olika mix eller master, särskilt då det gäller äldre band där CD inte var ett alternativ när albumet ursprungligen släpptes. En platta som DSotM finns i fler versioner än jag har tår och fingrar att räkna på.
När du väl säkerställt att det rör sig om exakt samma CD-utgåva du jämför mellan är det bara att börja ABXa.

Okej jag erkänner att det var en dålig jämförelse haha, man kan inte riktigt jämföra så helt riktigt

Skrivet av jeffan97:

Kunde inte höra skillnad dock så kunde jag höra skillnad mellan fysisk CD-skiva och spotify vilket är konstigt då Tidal använder CD-kvalitet.

Jasså? jag har lyssnat i 20min och jag hör skillnad

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Nu har jag Köpt Tidal Hifi och lyssnat i ca 20-30min, jag hör KLAR skillnad. Lyssnat på några metallica låtar och jämfört cymbalen, man hör faktiskt skillnad.

Lyssnar man på några Master låtar blir det helt sinnessjuk skillnad, dock inte många låtar alls som har den kvalitén men jag ångrar absolut inte att jag köpte!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Nu har jag Köpt Tidal Hifi och lyssnat i ca 20-30min, jag hör KLAR skillnad. Lyssnat på några metallica låtar och jämfört cymbalen, man hör faktiskt skillnad.

Lyssnar man på några Master låtar blir det helt sinnessjuk skillnad, dock inte många låtar alls som har den kvalitén men jag ångrar absolut inte att jag köpte!

Jag testade tidal hifi ett tag förra året. Jag tyckte ljudkvaliteten var märkbart bättre än spotify och amazon music. Jag tyckte dock inte mjukvaran uppfyllde mina krav, så jag har inte kvar det än. Flac filer fungerar fint fortfarande, eller mp3 på språng.

Permalänk
Rekordmedlem

Det som är full fart (bättre) hos Tidal är Tidal hifo och Tidal Masters, vanliga Tidal är samma skräp som alla andra stömningstjänster.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Nu har jag Köpt Tidal Hifi och lyssnat i ca 20-30min, jag hör KLAR skillnad. Lyssnat på några metallica låtar och jämfört cymbalen, man hör faktiskt skillnad.

Lyssnar man på några Master låtar blir det helt sinnessjuk skillnad, dock inte många låtar alls som har den kvalitén men jag ångrar absolut inte att jag köpte!

nu påminde du mig om något som jag hade glömt! Så jag utökar mitt svar:

Med Tidal Master hör man lite skillnad, speciellt i just Metallicas låtar som du själv nämner. Men med hi-fi hör jag knappt någon skillnad alls faktiskt, mellan Tidal och Spotify. Dock vill jag fortfarande förtydliga dealbreakern med att inte kunna ha Equalizer i Tidal. Det går ju nämligen även att framhäva diskant och kristallklara symbaler med en equalizer också. Så i slutändan vet jag inte om det är värt det. Det är ju trots allt inte alls många låtar som har Master-kvalitén om detta inte ändrats på kort tid

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Skall man köra Tidal så se till att ha HiFi varianten så du får tillgång till Tidal Masters. Ta det genom en DAC som kan avkoda MQA så hör du definitivt skillnad! Kör det själv med en Dragonfly Red och ett par Sennheiser ie800 som jobblyssning och det slår Spotify med längder.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronja_Hood:

Skall man köra Tidal så se till att ha HiFi varianten så du får tillgång till Tidal Masters. Ta det genom en DAC som kan avkoda MQA så hör du definitivt skillnad! Kör det själv med en Dragonfly Red och ett par Sennheiser ie800 som jobblyssning och det slår Spotify med längder.

Intressant, med tanke på min motsatta erfarenhet! Skulle man då kunna säga att Tidal gör sig bättre i en dator med bra utrustning, än en telefon? Hur vet man om sitt ljudkort stödjer MQA? Jag har ett Scarlett Solo Gen3

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av SotarnAnton:

Nu har jag Köpt Tidal Hifi och lyssnat i ca 20-30min, jag hör KLAR skillnad. Lyssnat på några metallica låtar och jämfört cymbalen, man hör faktiskt skillnad.

Lyssnar man på några Master låtar blir det helt sinnessjuk skillnad, dock inte många låtar alls som har den kvalitén men jag ångrar absolut inte att jag köpte!

Jepp, samma upplevelse första gången jag gick över till Tidal. Tidal Hifi (där Master-kvalitén ingår) är överlägset Spotify. Man vill inte gå tillbaka. Sen gäller det att ha bra hörlurar/högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Godkväll såhär på en lill-lördag (hoppas jag la tråden i rätt kategori)

Satt precis o lyssnade på Spotify (som jag brukar göra ca 4 timmar per dag) när plötsligt det kom upp en sorts annons för forum på en engelsk sida där dom gjort ett test med att mäta skillnad på Spotify och Tidal

Blev lite intresserad och läste att Tidal har högre "bandbredd?"

Spotify skall ligga på 320kbps med högsta kvalle medans tidal ligger över 1400kbps. Eftersom jag lyssnar på musik mycket med mina Sennheiser hörlurar så fick jag naturligtvis upp ögonen för Tidal, så då är min fråga:

Är det någon som har båda eller åtminstone jämfört kvalitén hos båda parter och kan höra skillnad? betalar gärna 100kr mer för bättre kvalité

Måste kasta in Deezer HiFi här, Deezers utbud är riktigt bra.
Deezer HQ är bättre än Spotify HQ också tycker jag. Trots att båda är 320kbps så känns de ibland att Spotify uppsamplat 128/256 till 320 och man kan höra 'fel' i inspelningarna, där Deezer är glasklar med djupare bas.
edit:
Går också få pengar-tillbaka-garanti-period

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

För mig var det extremt stor skillnad, både i bilen och i mitt stereo system hemma. Hörde saker i låtar jag aldrig hört förr Helt annan dynamik i ljudet. Körde med tidals Hifi abonnemang där man kan lyssna på låtar som har master kvalitet

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Intressant, med tanke på min motsatta erfarenhet! Skulle man då kunna säga att Tidal gör sig bättre i en dator med bra utrustning, än en telefon? Hur vet man om sitt ljudkort stödjer MQA? Jag har ett Scarlett Solo Gen3

Det beror på vad du spelar upp musiken på, enheten som tar emot dataströmmen påverkar ljudkvaliten väldigt lite jämfört med det som omvandlar från el till akustisk energi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Intressant, med tanke på min motsatta erfarenhet! Skulle man då kunna säga att Tidal gör sig bättre i en dator med bra utrustning, än en telefon? Hur vet man om sitt ljudkort stödjer MQA? Jag har ett Scarlett Solo Gen3

Kör framförallt min dragonfly via telefonen och inte datorn. Vad gäller MQA så bör det stå i specarna på din DAC, kan inte Scarletts sortiment.

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

Oj här vart det många svar! Jag har avslutat min prenumeration på Spotify och flyttat över mina lister från spotify till Tidal!

Jättestor skillnad i ljud, även i bilen hör jag skillnad och då kör jag ändå med blåtand!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Oj här vart det många svar! Jag har avslutat min prenumeration på Spotify och flyttat över mina lister från spotify till Tidal!

Jättestor skillnad i ljud, även i bilen hör jag skillnad och då kör jag ändå med blåtand!

Kul att du är nöjd

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Kul att du är nöjd

Helt ärligt så var jag faktiskt skeptisk i början, men nu efter jag lyssnat en stund och lärt mig hur man går in i kategorier osv smidigt o Tidal så funkar det grymt!

Du är inte sugen på Tidal igen?

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Helt ärligt så var jag faktiskt skeptisk i början, men nu efter jag lyssnat en stund och lärt mig hur man går in i kategorier osv smidigt o Tidal så funkar det grymt!

Du är inte sugen på Tidal igen?

Provade Tidal idag, efter att din tråd fick ordentlig snurr! Alltså, jag delar verkligen inte din entusiasm angående hur mycket bättre det är Är väl lätt att påstå att jag hör dåligt då, som inte känner skillnad? Men är det något jag har sinne för så är det detaljer i alla dess former Så jag vet inte vad det beror på? Jag kör som sagt equalizer till Spotify, så har redan per automatik bättre ljud än det grumliga skräpet som Spotify ursprungligen levererar. Jag sitter ändå på generellt bra utrustning, så jag borde höra skillnad, men kan inte vara mer ärlig än att hävda motsatsen till vad du hör

EDIT: Har även provat t.ex. med en Metallica-låt att byta från Master till typ standard, tycker mig inte höra enorm skillnad direkt?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Provade Tidal idag, efter att din tråd fick ordentlig snurr! Alltså, jag delar verkligen inte din entusiasm angående hur mycket bättre det är Är väl lätt att påstå att jag hör dåligt då, som inte känner skillnad? Men är det något jag har sinne för så är det detaljer i alla dess former Så jag vet inte vad det beror på? Jag kör som sagt equalizer till Spotify, så har redan per automatik bättre ljud än det grumliga skräpet som Spotify ursprungligen levererar. Jag sitter ändå på generellt bra utrustning, så jag borde höra skillnad, men kan inte vara mer ärlig än att hävda motsatsen till vad du hör

EDIT: Har även provat t.ex. med en Metallica-låt att byta från Master till typ standard, tycker mig inte höra enorm skillnad direkt?

Hmm vad konstigt..kanske är din hörsel då

Nämen kan det inte vara så enkelt att din equalizer ställer till det? Testade med tjejens logitech G935 gaming headset och när man slänger på DTS-x surround så låter det verkligen helkasst.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Hmm vad konstigt..kanske är din hörsel då

Nämen kan det inte vara så enkelt att din equalizer ställer till det? Testade med tjejens logitech G935 gaming headset och när man slänger på DTS-x surround så låter det verkligen helkasst.

Alltså, Equalizern jag kör är ett officiellt plugin för just Spotify, så den overridear inte några andra applikationer Men jaa, konstigt är det

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

EDIT: Har även provat t.ex. med en Metallica-låt att byta från Master till typ standard, tycker mig inte höra enorm skillnad direkt?

Skillnaden på Hifi och Master är inte så helt otroligt ENORM erkänner även jag. Men när jag satt i bilen (8 högtalare + Volvos största ljudpaket) så hörde man ändå en aning skillnad emellan dem båda. Jag tror det gör ganska mycket på vilka sätt man lyssnar på.

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel