Ny 13-14 tums laptop, övertyga mig!

Permalänk
Medlem

Ny 13-14 tums laptop, övertyga mig!

Funderar på att unna mig en ny laptop men är rätt osäker på om läget är rätt(år 2020) och om det kan finnas riktigt bra anledningar till att byta nu eller ännu bättre anledningar till att vänta (eller köpa någon riktigt billigt). Jag har haft pc/windows, mac/osx/macOs och nu senast Chromebook. Tycker rent generellt att det är rätt spännande att byta mellan platformar och lära mig något nytt. Jag tänker mig att en ny laptop skall ha följande

- ganska eller mycket portabel, 13-14 tum
- gärna 16gb i minne och i5 eller i7 processor då jag skall programmera och kompilera kod på den
- möjligtvis att jag vill köra något spel vid enstaka tillfälle.
- 10k-15k som budget
- gärna ett nytt OS(exempelvis Linux) men då gissar jag att man får köra dual boot med Windows om man vill spela eller?

Funderingar jag själv haft är dell xps 13, ev med Linux. Men då blir det ju inte så bra med gaming-delen och dessutom är Dell XPS lite över budget. Huawei Matebook 13 ser också trevlig ut och tickar de flesta boxarna och man kan installera Ubuntu på den så kan det ju bli spännande.

Men vad finns det mer? Kommer det något nytt längre fram som jag kanske missat så jag skall vänta ett år till och köra på med min Chromebook?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@BobbyM: Jag hade väntat till snare i år till Ryzen 4000 och Zen 2 så att man kan få 8C/16T i notebooks med en AMD Ryzen 7 4800U.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@BobbyM: Jag hade väntat till snare i år till Ryzen 4000 och Zen 2 så att man kan få 8C/16T i notebooks med en AMD Ryzen 7 4800U.

Vet inte om jag bryr mig så pass mycket om komponenterna och att man kommer kunna få 8C/16T i notebooks. Kommer ändå bara använda den till surfning, kolla film/tv-serier, programmering, kolla mail och ev casual gaming. Men däremot om någon skulle säga att till hösten så släpps en ny kompakt laptop med både linux och windows förinstallerat eller kanske en ny generation av Chromebooks där man även kan köra Linux då hade jag absolut väntat på det.

Tycker rent generellt att det händer otroligt lite gällande platformar och laptops och nya kreativa lösningar, men jag har kanske missat något. Så tipsa gärna mig om något nytt som kommit 2020 som inte endast är spec bump eller pajiga lösningar som att trackpaden blivit en skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

Det händer en del med mobila grafikkretsar just nu. Senaste generationen intel med iris plus har dubblerat prestandan från hd/uhd graphics vi dragits med under många år, som ändå överträffas av AMDs Vega 8. Senare i år lovar dock intel guld, gröna skogar och tunnare spel-kapabla laptops än någonsin, med lanseringen av tiger lake. Vilket stressat nvidia till att till slut annonsera en uppdatering av sina nu nästan meningslösa dgpu:er i MX-serien till turing-arkitekturen. Så beroende på vad du tänkt spela kan det både vara värt att slå till (på rätt modell) och att vänta just nu.

En anledning att vänta någon månad på ryzen 4000, även om du inte känner något sug efter det som AMD är starka på, kan vara att de för första gången ser ut att bli en seriös konkurrent inom mobila processorer och att det skulle kunna leda till bättre eller mer prisvärda erbjudanden från intels sida framöver

Den som ser får, lever.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det händer en del med mobila grafikkretsar just nu. Senaste generationen intel med iris plus har dubblerat prestandan från hd/uhd graphics vi dragits med under många år, som ändå överträffas av AMDs Vega 8. Senare i år lovar dock intel guld, gröna skogar och tunnare spel-kapabla laptops än någonsin, med lanseringen av tiger lake. Vilket stressat nvidia till att till slut annonsera en uppdatering av sina nu nästan meningslösa dgpu:er i MX-serien till turing-arkitekturen. Så beroende på vad du tänkt spela kan det både vara värt att slå till (på rätt modell) och att vänta just nu.

En anledning att vänta någon månad på ryzen 4000, även om du inte känner något sug efter det som AMD är starka på, kan vara att de för första gången ser ut att bli en seriös konkurrent inom mobila processorer och att det skulle kunna leda till bättre eller mer prisvärda erbjudanden från intels sida framöver

Den som ser får, lever.

Tack för uppdateringen på läget. Verkar som en spännande tid som väntar på tunna laptops för gaming. Frågan är bara om inte priserna på allt med dessa nya komponenterna kommer dra iväg över min budget. Men jag tar med mig att om man kan fimpa spelandet till typ nästa år så verkar det vara bättre att slå till då istället då priserna kanske gått ner. Så då handlar det mer om en linux-maskin som jag kan köra utveckling på som inte är extremt dyr så som dell xps 13.

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för Huawei Matebook x pro, jag är väldigt nöjd med min!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Jag slår ett slag för Huawei Matebook x pro, jag är väldigt nöjd med min!

Ja både den och matebook 13 är riktigt trevliga och samtidigt viss spelprestanda. Verkar dessutom funka relativt bra med Linux om man nu vill ha det också. Problemet som jag ser det är att det verkar ta rejält lång tid för 2020 års modeller att komma ut i den svenska handeln. Hade ju varit trevligt med 10th gen processorer istället för 8th gen. Samma sak gäller dell xps. Någon som vet varför det verkar ta sådan tid för återförsäljarna att få ut de nya modellerna i handeln då de släpptes långt innan Corona.

Permalänk
Medlem

IMHO så finns det bara 2 att välja mellan

Dell XPS 13
HP Spectre 360

Kört en XPS själv i många år och är mkt nöjd

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@BobbyM: Linux och Windows förinstallerat tror jag inte att vi kommer se på en lång tid framöver. Det är inte svårt att dualboota dock. Även en Chromebook går att dualboota med Linux utan problem.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@BobbyM: Linux och Windows förinstallerat tror jag inte att vi kommer se på en lång tid framöver. Det är inte svårt att dualboota dock. Även en Chromebook går att dualboota med Linux utan problem.

Jag fick för mig att en chromebook måste stödja Linux(beta) i inställningarna för att kunna köra Linux och det saknar min HP Chromebook 13 G1 men jag kanske har fel där

Permalänk
Medlem

Har själv nya XPS 13 9300. Hårdvarumässigt älskar jag den, speciellt skärmen på 16:10. Men den har en del buggar. Snackat med Dell-representanter i en månad nu och har blivit lovad att de värsta löses med kommande BIOS-uppdateringar. Det kom en ny den här veckan som lovar lösa sleep-buggen, men det gjorde den inte...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@BobbyM: Chromebook Linux (Beta) stödjs inte på alla Chromebooks.

Men med Crouton eller ChrUbuntu skall du kunna installera Ubuntu på Chromebooks med en Intel processor (din skall ha Intel Celeron N2840) i alla fall.
Install Ubuntu on a Chromebook

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@BobbyM: Chromebook Linux (Beta) stödjs inte på alla Chromebooks.

Men med Crouton eller ChrUbuntu skall du kunna installera Ubuntu på Chromebooks med en Intel processor (din skall ha Intel Celeron N2840) i alla fall.
Install Ubuntu on a Chromebook

Tack för tipset, det funkade. Provade både Unity och xfce.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har själv nya XPS 13 9300. Hårdvarumässigt älskar jag den, speciellt skärmen på 16:10. Men den har en del buggar. Snackat med Dell-representanter i en månad nu och har blivit lovad att de värsta löses med kommande BIOS-uppdateringar. Det kom en ny den här veckan som lovar lösa sleep-buggen, men det gjorde den inte...

Tråkigt att höra att den strular. Tycker man borde slippa det när de tar så pass höga priser som Dell gör.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@BobbyM: Det var så lite. Hoppas att det kan komma till användning!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man funderst på en dedikerad krets som 1660ti eller 2060, är det lika värt att vänta på ryzen 4000??

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@exonas: AMD Ryzen 7 4800H kommer med AMD Radeon RX Vega 7 medan AMD Ryzen 9 4900H kommer med AMD Radeon RX Vega 8. Så de har ju ingenting mot ett 1660 Ti eller ett RTX 2060 om det är det du menar.

AMD Ryzen 7 4800H och AMD Ryzen 9 4900H presterar dock väldigt bra tillsammans med ett 1660 Ti eller ett RTX 2060.

AMD Ryzen 7 4800H och AMD Ryzen 9 4900H är dock ingenting du behöver vänta på utan de finns i laptops redan nu.

Visa signatur