Permalänk

Problem med internet

Jag sitter och håller på att bryta ihop då jag inte kan komma åt något på datorn. Det konstiga är att jag kan lyssna på Spotify (ibland) och nu är jag inne på internet men det är inte stabilt. Jag har lyckats spela League of Legends men det är som om min uppkoppling går upp och ner varannan minut. Jag är uppkopplad via ethernet och ingen annan här hemma har märkt något problem, sedan så har jag nog felsökt 100+ gånger och där får jag ibland ett meddelande om att mina proxyinställningar inte gick att identifiera automatiskt och en annan gång har jag fått att någonting med DNS-servern strular. Märker nu att ibland är det så att ett program kan ha uppkoppling medans ett annat strular helt och hållet. Kanske något med brandväggen (???)
Jag håller på att bli tokig då jag tydligen kan surfa och lyssna på musik men 50% av tiden är det som någon dragit ut sladden. Fattar inte vad problemet är och har läst ett större antal guides (då jag har kunnat nå internet lol) och annat på hur man löser liknande problem men ingenting verkar fungera.
Jag fick en Windows-uppdatering häromdagen så hoppades på att den skulle lösa problemet men icket. Ifall någon har nån aning om vad som är fel så vore det fantastiskt. Livet i karantän blir inte direkt lättare utan dator...
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Trasig port i routern, trasig kabel? Har du kollat så det inte är något av dessa? Vad har du för router och vilken leverantör? Ställt in din ip-adress manuellt i datorn?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

@orginallinus: Har testat byta port så det är inte problemet, ifall kabeln vore trasig hade det väl inte fungerat då och då? Känns som att ett kabelbrott i en sån kabel betyder godnatt helt och hållet.. Hur ställer man in ip:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av halofanboy123:

Jag sitter och håller på att bryta ihop då jag inte kan komma åt något på datorn. Det konstiga är att jag kan lyssna på Spotify (ibland) och nu är jag inne på internet men det är inte stabilt. Jag har lyckats spela League of Legends men det är som om min uppkoppling går upp och ner varannan minut. Jag är uppkopplad via ethernet och ingen annan här hemma har märkt något problem, sedan så har jag nog felsökt 100+ gånger och där får jag ibland ett meddelande om att mina proxyinställningar inte gick att identifiera automatiskt och en annan gång har jag fått att någonting med DNS-servern strular. Märker nu att ibland är det så att ett program kan ha uppkoppling medans ett annat strular helt och hållet. Kanske något med brandväggen (???)
Jag håller på att bli tokig då jag tydligen kan surfa och lyssna på musik men 50% av tiden är det som någon dragit ut sladden. Fattar inte vad problemet är och har läst ett större antal guides (då jag har kunnat nå internet lol) och annat på hur man löser liknande problem men ingenting verkar fungera.
Jag fick en Windows-uppdatering häromdagen så hoppades på att den skulle lösa problemet men icket. Ifall någon har nån aning om vad som är fel så vore det fantastiskt. Livet i karantän blir inte direkt lättare utan dator...
Tack på förhand!

Trolig orsak att du upplever "ok" med ex spotify/youtube är att den buffrar i förtid. Dvs du kan vara utan internet en kort stund innan du faktiskt märker av problemet.

Hur har du kopplat nätverket, vad har du för prylar hemma? Kör du dhcp på din dator ocgh inga "konstiga" program installerade som mixtrar med dina nätverksintällningar. Så som diverse obskyra VPNer, eller fasta dnser lokalt på datorn.
Kan du komma åt routern när det kraschar? Ex ping eller webguit.

PS. Börja inte pilla på dina inställningarna manuellt = gjort för att få problem. Låt allt vara dhcp.

Testa att byta kabel till en ny om du kan.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Steg 1:
Börja med att skriva inlägg så de är hyfsat lättlästa. Jag blev tvungen att läsa flera gånger, men jag tolkar det som att:
- Du har problem med anslutningen.
- Ni är flera som är anslutna till samma router?
- Du får varning om proxyinställningar.

Jag skulle rekommendera att se över just nätverksinställningar. Kontollera att inga proxy-inställningar smugit sig in.
VPN-klient? TOR-klient? etc, prova utan.
Är det DNS-problem så kan man alltid ändra till tex, googles: 8.8.8.8 , 8.8.4.4 , 2001:4860:4860::8888 , 2001:4860:4860::8844 .
Finns att läsa mer här: https://developers.google.com/speed/public-dns/docs/using

Permalänk
Medlem

Har varit med om kablar som strular, så nej det är nog inte omöjligt. T.ex. hade jag en som jag fick byta i vintras när en mus gnagt på den, mkt ostablit ett tag...

Hur man ställer in ip? Vet du inte det, så behöver du nog inte bekymra dig om det. Men du kommer åt den via Inställingar / Nätverk & Internet / Hantera Enheter Välj enhet + högerklick Egenskaper , markera Ipv4 och tryck Egenskaper . Här ska stå erhåll ip-adress automatiskt i bägge fälten (DHCP - routern bestämmer). Jag brukar stänga av IPV6 genom att bocka bort den i rutan och trycka spara.

Om det är enskilda program som strular, så kolla att de är tillåtna genom brandväggen.

Om du har möjlighet, koppla upp datorn på annat sätt, alltså inte med sladden.

Det går att göra en Network Reset via Inställningar / Nätverk & Internet oxå om inget annat hjälper.

Se ovan om VPN.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Nu har jag kollat det mesta ni skrev och @fragwolf, jag kan inte komma in på routern när det kraschar. Jag gjorde nyss en nätverksåterställning, kollade ifall brandväggen hade blockerat något men det hade den inte. Inget av det jag gjort har fått effekt så det kanske är som @orginallinus säger att det är kabeln som spökar, ska testa byta. Tack för alla svar och ursäkta för röran

Permalänk
Medlem

Betänk också att "internet fungerar bra", kan vara subjektivt. Har 7 personer i hushållet och runt 20-25 enheter uppkopplade.

Lite av det du upplever kan jag känna igen. Fick hjälp här på forumet att byta till publik ip hos min leverantör. Löste en hel del problem men inte allt.

Fick tag i en lite mera seriös router (Mikrotik RB 4011), och nu rullar det på riktigt fint.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

@orginallinus: Ok, ska kika på routers!

Permalänk

Uppdatering: prövade med en ny ethernet-kabel idag och det verkar ha löst problemet. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem, spel och sånt funkar bra. Men att ladda en webbsida kan ta lång tid. I firefox tuggar det bara och även i chrome.

Tidigare fick jag hade jag problem i android emulatorn och trodde problemet låg i cloudflare DNS som jag använde. Har nu testat med googles dns och även quad9 med samma resultat.

Det skumma är att det funkar supersmidigt när jag använder Surfsharks VPN, då laddar alla webbsidor snbbabt.

Detta proböem började någongång förra veckan, runt den 15-16.e april.
Då det funkar bra när jag kör med VPN så har jag uteslutit ethernet-kabeln.

Mac, iOS och android-enheter funkar bra på nätverket. Så nu är det bara min stationära dator med Windows 10 som strular. Misstänker att en windows update kan dragit igång detta problem? men lyckas inte hitta att någon annan har samma symptom som mig.

Vad har jag testat?
Jo, har testat att,
- Starta om routern
- Byta DNS, kör nu standard från ISP.
- Provat att flusha DNS med kommandotolken.

Har ni fler tips jag kan prova?

Permalänk
Medlem

@ubq8reJBwn2B är routern kablad till en Inteno? Isf starta om Intenon också sen prova.

För mig "dog" allt för 2 veckor sen, internet började gå segt. Omstart av Intenon konstigt nog fixade det.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Gneken är routern kablad till en Inteno? Isf starta om Intenon också sen prova.

För mig "dog" allt för 2 veckor sen, internet började gå segt. Omstart av Intenon konstigt nog fixade det.

hmm, det är den faktiskt. Jag ska prova det. Men hur kan det vara så att det endast är min stationära dator som strular (utan VPN) men funkar toppen med VPN och alla andra mobila enheter funkar toppen utan VPN. Alla anslutna till min Amplifi HD router?.

Tar och startar om min Inteno så får vi se

Permalänk
Medlem

Kan vara så att jag hittat felet. under IP-tilldelning så var det manuellt istället för automatiskt (DHCP). Väldigt skumt.... Nu verkar det rulla på. Ska testa på att slänga på cloudflare dns senare och se om det fortfarande funkar.