Flashback till när vi gick från 3g till 4g

Permalänk
Medlem

Flashback till när vi gick från 3g till 4g

Jag vill minnas att det var ett sjujävla liv på den tiden, att 4g var döden för människan. Precis som det är nu med 5g. Är jag helt ute och cyklar eller ligger det nånting i det?

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Det är väl alltid något som är världens ände och kommer att framkalla Beelzebub? Vad vi än pratar om så är världen förlorad.

5G, Trump, Y2K, Chemtrails...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arvidh:

Jag vill minnas att det var ett sjujävla liv på den tiden, att 4g var döden för människan. Precis som det är nu med 5g. Är jag helt ute och cyklar eller ligger det nånting i det?

Det verkar stämma om jag förstått det hela korrekt. Skillnaden från då och nu är att idag är allt accelererat på grund av sociala medier. "Kedjebreven" av desinformation sprids snabbare än själva viruset.

Jag minns att så kallade "kedjebrev" spreds redan på Lunarstorm-tiden. Folk besökte ens Krypin och copy&paste kedjebrevet i ens Gästbok. Då var det mest i form av, "Skickar du inte detta till 10 andra personer så kommer något paranormalt att hända dig blabla".

Även "Fake News" är inget nytt utan har funnits sedan presstryckeriet uppfanns. Men på grund av hur omständligt det var att gå runt och dela ut dina egna "alternativa nyheter" så fick "Fake News" på gamla tiden sällan något fotfäste i det "kollektiva medvetandet" (aka samhället i stort).

Idag kan däremot "Fake News" / "Desinformation" spridas mycket fortare och tyvärr har det även blivit en del av den psykologiska krigsföring olika länder kör med. Så idag finns det fler "intressenter" som har olika skäl att späda på allt "sjujävla liv" om 5G. Tråkig utveckling minst sagt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

nytt = farligt
okänt = farligt
förstår inte = farligt

Nytt, okänt och förstår inte = DÖDEN!

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

En viktig sak att förstå är att det finns mer än två läger. Jag tar en endast upp detta för jag tycker mig se alltmer polariserad diskussion oavsett ämne där ett vi mot dom hela tiden uppstår. (Möjligtvis ett sidoämne men jag tycker det har accederat avsevärt sen "karantänen" började). @Ferrat du blir ju tyvärr ett lysande exempel på detta.

Men åter till 4G. En gruppering motsätter sig användandet av nya frekvenser då dom inte anser att det finns tillräckligt forskning om vad dom frekvenserna kan göra med våra kroppar. När 4G kom användes det inte på några nya frekvenser (man återanvände NMT, TV och 3G frekvenser). Den diskussionen dog ju då ganska snabbt. Då jag har en del av dessa typer av människor i min närhet så får jag svara nej jag kan inte minnas att det var speciellt mycket liv kring 4G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det verkar stämma om jag förstått det hela korrekt. Skillnaden från då och nu är att idag är allt accelererat på grund av sociala medier. "Kedjebreven" av desinformation sprids snabbare än själva viruset.

Jag minns att så kallade "kedjebrev" spreds redan på Lunarstorm-tiden. Folk besökte ens Krypin och copy&paste kedjebrevet i ens Gästbok. Då var det mest i form av, "Skickar du inte detta till 10 andra personer så kommer något paranormalt att hända dig blabla".

Även "Fake News" är inget nytt utan har funnits sedan presstryckeriet uppfanns. Men på grund av hur omständligt det var att gå runt och dela ut dina egna "alternativa nyheter" så fick "Fake News" på gamla tiden sällan något fotfäste i det "kollektiva medvetandet" (aka samhället i stort).

Idag kan däremot "Fake News" / "Desinformation" spridas mycket fortare och tyvärr har det även blivit en del av den psykologiska krigsföring olika länder kör med. Så idag finns det fler "intressenter" som har olika skäl att späda på allt "sjujävla liv" om 5G. Tråkig utveckling minst sagt.

Bra sagt! Och jo, tråkig utveckling. Till en början var det komiskt att läsa alla dessa konspirationsteorier, numera tragiskt.

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av petabyte:

En viktig sak att förstå är att det finns mer än två läger. Jag tar en endast upp detta för jag tycker mig se alltmer polariserad diskussion oavsett ämne där ett vi mot dom hela tiden uppstår. (Möjligtvis ett sidoämne men jag tycker det har accederat avsevärt sen "karantänen" började). @Ferrat du blir ju tyvärr ett lysande exempel på detta.

Men åter till 4G. En gruppering motsätter sig användandet av nya frekvenser då dom inte anser att det finns tillräckligt forskning om vad dom frekvenserna kan göra med våra kroppar. När 4G kom användes det inte på några nya frekvenser (man återanvände NMT, TV och 3G frekvenser). Den diskussionen dog ju då ganska snabbt. Då jag har en del av dessa typer av människor i min närhet så får jag svara nej jag kan inte minnas att det var speciellt mycket liv kring 4G.

De frekvenser som planeras och auktioneras för mobiltelefoni är dock inom samma område som befintlig teknologi, millimetervågor är det inte tal om på länge. Kanske inte blir det heller annat än för specifika tillämpningar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Det jag minns var att hela månaden kunde bli förstörd på några sekunder om man råkade dra igång något som åt upp den lilla surfen man hade.( Edit: Tror jag betalade 399kr/mån för 5g surf totalt om det inte var ännu mer)

Dokusåpapolitiken som kom efter Trump vart president fanns inte heller på den tiden man gick från 3g till 4g.
Ryska forskare påstår att det är farligt etc, huawei är inblandade i smeten också....

Idag är folk mer lättkränkta och både media och personer är mer vinklade idag.
Nu är jag ingen expert o hur farligt 5g är men det jag vill få fram är att även småsaker blir lätt stora idag jämfört med för 5-10år sedan.

Permalänk
Medlem

Jobbade på Ericsson när 4G kom runt 2008, blev väl tillgängligt något år efter, då var redan utveckling av 5G i full sprutt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Strålning! Är ju ett ord som innebär en stark och obehaglig rädsla för vissa, oavsett vad det handlar om. Eller ja, de flesta skeptikerna hinner inte ens få förklarat för sig vad det handlar om innan de hunnit skapa sig sin egna uppfattning.

Permalänk

Var väl samma sak när det blev nytt millennium. Då skulle ju hela världen stanna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Var väl samma sak när det blev nytt millennium. Då skulle ju hela världen stanna.

Det var kanske en aning överhypat, men en stor del av varför relativt lite hände var ju att en extrem mängd tid lades ner på att korrigera och tesat program innan slutet av 1999.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

En viktig sak att förstå är att det finns mer än två läger. Jag tar en endast upp detta för jag tycker mig se alltmer polariserad diskussion oavsett ämne där ett vi mot dom hela tiden uppstår. (Möjligtvis ett sidoämne men jag tycker det har accederat avsevärt sen "karantänen" började). @Ferrat du blir ju tyvärr ett lysande exempel på detta.

Men åter till 4G. En gruppering motsätter sig användandet av nya frekvenser då dom inte anser att det finns tillräckligt forskning om vad dom frekvenserna kan göra med våra kroppar. När 4G kom användes det inte på några nya frekvenser (man återanvände NMT, TV och 3G frekvenser). Den diskussionen dog ju då ganska snabbt. Då jag har en del av dessa typer av människor i min närhet så får jag svara nej jag kan inte minnas att det var speciellt mycket liv kring 4G.

Nu var visserligen mitt inlägg riktat för att belysa domedagsprofeterna som kommer varje gång det är något nytt, men visst "I'll bite" ^^

Du skriver i stycke ett att det finns mer än två läger, i stycke två beskriver du exakt de två grupperna. Det finns de som uttalar sig med kunskap om hur tekniken fungerar, folk som jobbar med det och forskar om det. Sedan har du andra gruppen/lägret etc, de som inte har kunskapen, förståelsen etc. och som letar anledningar till att det kliar i knät genom att gissa hemliga agenter i TV:n.

Diskussionerna dör snabbt när ena sidan använder slagruta för att hitta sanningen och andra sidan förlitar sig på ett par hundra år av vetenskap, tester etc som redan kommit fram till att det den andra gruppen gör inte funkar för ett antal generationer sedan. Att ge den gruppen en röst eller ta dem på allvar ger inget, om de kommer med forskning, försök eller något som faktiskt styrker de som de säger eller ens ger minsta sken av att det finns en risk så visst, då kan man lyssna och testa deras "teorier".

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag minns direkt hälso-diskussionerna, men vad jag minnst tydligt var teknikmotståndet till snabbare och bättre teknologi var minst lika stort då som nu. Lite märkligt på ett forum som Sweclockers men men.

Permalänk

Det var inget större pådrag från 3G till 4G. Däremot från 2G till 3G. Där kommuner skröt om att de var sist att införa 3G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det var kanske en aning överhypat, men en stor del av varför relativt lite hände var ju att en extrem mängd tid lades ner på att korrigera och tesat program innan slutet av 1999.

Just detta med att datorerna skulle stanna var inte heller något new age svart magi pseudovetenskap hokus pokus chemtrails, utan att man faktiskt i äldre datorer och applikationer bara använde två siffror för att ange årtal för att spara minne. Liknande problem kan komma att uppstå 2038 eftersom många *nix-system anger datumet som antal sekunder sedan 1 januari 1970 och lagrar det some ett signat 32-bitars tal.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD