Ångrar ni hur mycket pengar ni lägger på teknik?

Permalänk
Inaktiv

Ångrar ni hur mycket pengar ni lägger på teknik?

Något som jag själv tampas med är balansen mellan "vill ha" och "behöver ha". Bättre grafikkort, bättre CPU, ny mobil, ny skärm osv. Det är något sorts ekonomiskt fängelse som teknikintresserad. När jag går igenom gamla kvitton & bilder på saker jag hade för 5-10 år sedan slår det mig hur mycket längre jag hade kunnat behållt prylarna.

Det var ju ganska onödigt att bygga en ny dator, egentligen. Ändå rättfärdigar man det med argument som "jo, fast det är nog dags att bygga en ny dator nu". Senaste 2 åren har jag skrivit alla utgifter/inkomster på kronan, sparar alla matkvitton osv. Inte för att jag behöver göra det, utan för att det ger en mycket bra överblick av vad man faktiskt lägger pengar på, och hur dyrt vissa saker blir.

"Man ska väl leva lite!", jo, fast man kan investera och låta pengarna växa också istället för att köpa en massa skit som man inte ens behöver... Fast det vore nicce med VR headset! kanske en ny skärm snart! Ständiga hjärnspöken. I can't be the only one?

Permalänk
Medlem

Pengarna tänker jag inte särskilt mycket på, spenderar inte så mycket på teknik i slutändan (kanske 10 000 kr per år). Miljöpåverkan däremot ja.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur billigt mainstream-teknik är jämfört med annat så kan jag tycka att så länge man inte går minus varje månad är det ok. Har man ordnad ek med någon form av sparande så köp det du vill. Handlar ju om ens egna prioriteringar

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Ibland, fast har nog mest ånger för all den tid jag spenderar framför tekniken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Jag tror verkligen inte du är ensam om det, jag iallafall är likadan.
Uppgraderar för att det "känns rätt". Tyvärr föll jag för konsument samhället och även när jag blev av med jobbet en kort period så fortsatte jag köpa saker fast via klarna istället.

Idag lider man ännu av det då min lön inte tillåter mig att betala av allt på en gång.
Tänkte ju då att 300kr hit och dit i månaden är ju inte så mycket, men när man har billån ect så blir det en ganska häftig summa i slutändan.
Försöker nu förtiden hålla mig bättre och impulsköpa mindre.
Försöker alltid diskutera mina inköp med min fru som hjälper mig inse att jag kanske inte behöver köpa ett VR-Headset när jag ändå tröttnar efter en månad.

Men nu är det ju inte så här för alla men det var bara jag som var lite korkad och kunde inte hålla tillbaka mina impulser då.

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem

Man har ett stort intresse av ljud och hemmabio så man har lagt ner det mesta av pengarna i det. Men har skaffat nästan alla högtalare begagnat.
Just nu är man i en fas där man vill prova på en streamer+dac till ljudet bara för att prova. Har skaffat en dac, men ångrar väl det litegrann för man undrar om det verkligen är värt det

Sedan kommer väl AMD 4000-serien och Nvidias 3000-serie som kan bli intressant. (Sitter på en 2700x och 1080Ti)

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Absolut, jag lägger runt 100000 om året på teknik och minst 50% av det är helt i onödan. Jag uppgraderar moderkort,CPU och GPU varje generation fast behovet inte finns. Jag har 3 gaming burkar, 3 st servers. Som alla ska underhållas. Jag byter mobil varje år, oftast toppmodeller för 9K+ osv.

Och trots det har jag aldrig riktigt tid att sitta bakom skärmen eller utnyttja grejerna pga. life.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Jag sitter ganska länge på mina riggar, ibland säljer jag av delar och köper nya enstaka om mellanskillnaden är värt det.
Jag behöver dock inte köra med allt eye-candy för att vara nöjd, köper oftast även last gen eller steget just under värstingen då priset för steget upp sällan är värt det.
Miljömässigt så försöker jag även använda delarna länge och om det går sälja eller nyttja tills de faktiskt är förbrukade. På datordelar mm lägger jag nog runt 3-5000 per år inkl saker som möss mm om man slår ut det över de senaste 5-10 åren

Ungarna kör på en moddad socket 775 med en xeon, fungerar fortfarande till det flesta spel de är intresserade av.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nej jag ångrar inte några direkta teknikköp jag har gjort på senaste. Jag handlar inte överdrivet mycket och när jag väl köper något så är det något jag velat ha i flera månader. Så det blir inte direkt så mycket impulssköp.

Permalänk
Medlem

Inte direkt, jag gör oftast kalkylerade köp, gör mycket research innan. Använder i princip allt det jag köper väldigt mycket så jag tycker jag får mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem

Nä, om något så har jag nog snarare gått för långt åt andra hållet. Man kan spara sig lycklig lika lite som man kan köpa prylar för att bli lycklig.

Permalänk
Medlem

Inte direkt, köper bra och köper sällan.
Datorn har snart rullat i tio år. Köper typ en pryl om året just nu. Släpps inte direkt mycket som är så intressant att man bara måste köpa det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Både ja och nej. Som tekniknörd ser jag inget fel med att lägga pengar på min hobby så länge det inte påverkar min privatekonomi alltför negativt. Men det är klart att pengar som sätts i saker naturligtvis hade gjort sig bättre i en smartare investering, typ aktier eller fonder, men det avsätter jag redan till ändå och det går alltid före en ny TV eller dylikt.

Sedan finns ju en miljöaspekt att ta hänsyn till men jag köper nästan allt begagnat, faktiskt just av den anledningen.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Alltså både ja och nej, när jag gör sånna struntköp så blir jag lite irriterad på mig själv, jag köpte dock eller byggde en dator för 2 år sedan och vill redan nu byta gpu från 1080 till något fetare, jag inser att det jag spelar inte kommer att gynnas av det men det kliar i fingrarna bara för att jag kan. Hade hellre lagt alla pengar på banken och kanske sparat till något vettigare eller rest, fast nu i coronatider är livet som gamer jävligt lätt i jämförelse med hur andra har det.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Master of Overkill

Nej aldrig köper bara dyra saker jag verkligen vill ha och spontanköp är just de spontant och dom köpen lägger jag ingen energi tycka det är jobbigt ifall jag inte är 100% nöjd

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nej dom pengarna jag lägger på teknik är jag rätt lugn med. Folk lägger mycket pengar på en bil som används till och från jobbet varje dag medan jag använder min rigg i 8+ timmar om dagen. Det enda jag ångrar är pengarna jag lägger på alkohol.

Permalänk
Medlem

Jag är en snål smålänning och håller stenhårt i mina pengar. Ryzenköpet kommer kanske aldrig bli av så länge jag kan spela mina spel jag vill spela. Nyttoprogram finns väl inte som sätter stopp som jag använder i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Nej, jag tror inte det blir så mycket. Datorn i signet kostade 12k och det är ju en hel del, annars har jag en mobil för 1800, begagnad laptop för 2500, IPS skärm för runt 2700, begagnade VR glasögon och ett par fina hörlurar. Totalt är det mycket pengar, men det är utslaget över en väldig massa år. Jag har klasskamrater som läger lika mycket på en upphottad macbook som de bara surfar lite med.

Jag känner att jag får mycket för pengarna och ångrar inte köpen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Ångrar det ibland men endast av miljöskäl. Finns ingen vettig anledning att byta chassi så ofta som jag gjort tidigare.

Permalänk
Medlem

Nyttjar oftast mina grejer rätt länge innan jag byter, slit och släng är inte min grej, och när jag väl byter något har jag i regel planerat det i flera månader, kanske år t.o.m.

Men när jag väl slår till gör jag det ordentligt och köper det jag vill ha dock, håller inte igen och kompromissar allt för mycket. Då känns inte köpet lika bra för mig.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Nej, när jag väl köper något köper jag det för att det ska räcka länge. Min skärm är snart 10 år gammal, min dator 4 år, min laptop 7 år och bytte rätt nyligen TV då den tidigare gick sönder efter 8 år. Det enda jag bytt med lite större frekvens är ljudgrejer, men där har jag köpt saker som jag är nöjd med också och ser inte att jag kommer byta igen det närmsta decenniet. Finns roligare saker att göra än att bara mållöst köpa nya prylar, men antar att det beror på att man kanske inte har så mycket intressen?

Permalänk
Medlem

Köper oftast kvalitativa saker som håller länge och som därför har ett högt eftermarknadsvärde. Vilket gör att så länge man inte tröttnar på det kan man använda det i 10+ år och om man nu tröttnar så säljer man iväg det och får tillbaka minst 50% av pengarna.

Har aldrig spelat särskilt krävande spel så jag har alltid klarat mig med lite äldre datorer som man "ärvt" från familj eller vänner.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört min burk i snart fyra år och än så länge kan den driva det jag vill spela. Skulle jag idag sälja datorn skulle jag få tillbaka nästan halva pengen men planen är att köra något år till och helt enkelt dra ner på ögongodis.
Jag gillar teknik men har aldrig varit av typen att jag måste ha det nyaste och värsta hela tiden utan är nöjd med det som löser mina krav. Visst har man köpt några onödiga saker i sitt liv men ekonomin har tillåtit det.
Kommer främst ihåg en VHS spelare med joggratt, den kostade en del extra och jag använde nog aldrig funktionen med joggratten då jag inte redigerade film eller liknande på den tiden heller. Men det var häftigt.

Fortfarande lite ledsen att jag blev tvungen att byta ut min BoxeeBox som funkade kalas pga att D-link helt enkelt stängde ner servern. Köpte mig en Shield Pro som är mycke krångligare och inte lika smidig istället. Inte helt nöjd ska väl sägas och har heller inte använts så flitigt.

Aldrig förstått de som måste byta sin ett år gamla telefon bara för att det kommit en ny med lite bättre kamera och någon annan rätt menlös funktion. Heller inte haft behov att köpa nya CPU:n eller GPU:n bara för att det kommit något värre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det skulle jag inte säga att jag gör, vist finns det vissa köp inom teknik man ångrar, men överlag så är det inget jag ångrar på så sätt.

Uppgraderar jag så får något av barnen ta över det jag hade så det blir ju samtidigt uppgradering för dom, så blir ju ändå billigt om man ser det så och då är man ju självklart nöjd

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Visst finns det saker som jag ångrar att jag köpt, men generellt sett tycker jag att jag får ut väldigt mycket värde av investerade tusenlappar. Mitt stora bekymmer är väl att eftersom teknik per se är ett intresse så lägger jag ner mycket mer tid än vad som är motiverat. Och mycket som samlas på hög alltför länge. Givetvis blir det tusenlappar i slutändan, men handlar mer om att det tar stör mentalt.

Jag kan ge ett väldigt talande exempel. Jag köpte billigt en passivt kyld Zotac Zbox med dubbla nätverksuttag. Min tanke var att det skulle bli en kombinerad NAS, router, brandvägg, torrentklient etc. Istället hamnade den på vinden "tills vidare". Jag skulle utan problem kunna sälja den idag. Men samtidigt finns tanken i bakhuvudet att jo, visst sjutton skulle det vara trevligt med att ha en liten mångsidig och knäpptyst server. Och denna obeslutsamhet stjäl kanske inte så mycket tid (eftersom jag inte går något åt datorn) men däremot energi. Ett av alla beslut som måste fattas där hjärnan säger en sak och hjärtat säger en annan.

Permalänk
Rekordmedlem

Ångrar bara de saker som visat sig vara dåliga, en återvändsgränd, med kort livslängd.
Försöker därför hålla mig borta från saker med proprietära egenskaper på nått sätt, det kan tex handla om egna interface eller eget fysiskt format och saker som är mycket svåra att underhålla och reparera.
Undviker också så gott det går märken med oetiska affärsmoral.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väldigt sällan. Enda köpet jag har ångrat senaste åren är ett billigt AIO som pumpen hade massa ljud på.

Men så är jag också väldigt noga med vad jag sätter pengar på, och spenderar 1-2% av min årliga inkomst efter skatt på teknik. Och det inkluderar datorer, telefoner, tv:n, VR, ljud och annat. Som jämförelse spenderar jag åtminstone 10 gånger mera på resor.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte särskilt många teknikköp, egentligen bara de som visar sig vara dåliga köp. Snarare så är det tiden som går åt till att sitta framför datorn som kanske ger viss ångest. Och köp av vissa datorspel (som jag brukar bli övertalad att köpa för att prova med kompisar) som sedan visar sig vara riktigt tråkiga. Ångest för köpen kommer just när jag köper något som jag sedan känner att jag inte använder tillräckligt mycket för att det ska vara värt det.

Valve index är nästa inköp och skulle vara beredd att betala för det idag om de fanns tillgängliga. Dyrt köp men ett som jag övertygad om att kommer vara värt det för min del då jag kommer att använda det så pass mycket.

Permalänk
Medlem

Har valt att arbeta inom IT, så får en del av mitt teknikintresse "mättat" på jobbet, den privata tekniken balanserar jag, spenderar nog för mycket på den egentligen, men med pengar som "blir över" efter sparande o.s.v. ...man får försöka balansera, har inga andra pengasänkor som andra tenderar att ha (bilar/motorcyklar/båtar/sommarstugor/husvagnar/jetski/fyrhjulingar o.s.v.)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Så länge man har råd med inköpet och det gör livet lite roligare att leva så tycker jag det kvittar egentligen exakt vad det är för något. Man lever bara en gång och gör det det lite roligare att stiga upp ur sängen om dagarna så är det värt otroligt mycket. Jag stör mig inte på att andra köper saker som jag själv tycker är ointressanta. Om det är en ny mobil, ny handväska eller vad som helst, whatever makes you happy.

Däremot så har jag en del grejer som jag egentligen skulle vilja uppgradera men att det inte är prisvärt. "Behöver" t.ex. byta ut min 9 år gamla projektor men en ny bättre skulle gå på ca 50.000kr. Det hade varit roligt med en bättre bild men inte 50k roligare liksom. Störigt.