Permalänk
Medlem

@landahl: risken för smittas är nog betydligt lägre på affären utan munskydd än på släktkalaset där alla börjar kvällen med munskydd.

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte sett ett enda klipp varken på nätet, nyheterna, sociala medier etc. där folk har munskydd där det används rätt.

Fler än hälften har det bara över munnen, den andra hälften petar sig i ansiktet hela tiden för att rätta till munskyddet. När de sedan blir intervjuade eller ska prata med någon så drar de ner hela munskyddet.

Tror helt och fullt på att munskydd gör mer skada än nytta, hade det varit krav på det i affärer etc. så hade folk hållt betydligt mindre avstånd än nu. "Vi har ju ändå munskydd på oss" samtidigt som dom trycker in hela handen i ansiktet för munskyddet kliar och drar ner det från näsan för att lättare andas.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Har fortfarande inte sett ett enda klipp varken på nätet, nyheterna, sociala medier etc. där folk har munskydd där det används rätt.

Fler än hälften har det bara över munnen, den andra hälften petar sig i ansiktet hela tiden för att rätta till munskyddet. När de sedan blir intervjuade eller ska prata med någon så drar de ner hela munskyddet.

Tror helt och fullt på att munskydd gör mer skada än nytta, hade det varit krav på det i affärer etc. så hade folk hållt betydligt mindre avstånd än nu. "Vi har ju ändå munskydd på oss" samtidigt som dom trycker in hela handen i ansiktet för munskyddet kliar och drar ner det från näsan för att lättare andas.

...och du gör samma antagande som alla andra motståndare, att munskydden ska skydda den som bär munskydden. Jag kunde inte bry mig mindre om de petar sig mer i ansiktet om de har munskydd, det är personligt ansvar. Meningen med munskydd är att _minska_ spridningen _ifrån_ dom som bär dom. D.v.s. även om de drar ner munskyddet emellanåt, så sitter det där andra stunder och _bromsar_ ner utflödet en del. (även om det kanske läcker lite åt sidor o.s.v., så är det i alla fall betydligt mindre mängd som sprutas ut över omgivningen än om de är utan munskydd)

Avstånd i affärer o.s.v. har vi redan slutat med här i Stockholm, köerna är nu precis som de var innan mars. Bortsett ifrån några konstiga tejpbitar på golvet som verkar vara en påminnelse från den där tiden när vi hade corona i landet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...och du gör samma antagande som alla andra motståndare, att munskydden ska skydda den som bär munskydden. Jag kunde inte bry mig mindre om de petar sig mer i ansiktet om de har munskydd, det är personligt ansvar. Meningen med munskydd är att _minska_ spridningen _ifrån_ dom som bär dom. D.v.s. även om de drar ner munskyddet emellanåt, så sitter det där andra stunder och _bromsar_ ner utflödet en del. (även om det kanske läcker lite åt sidor o.s.v., så är det i alla fall betydligt mindre mängd som sprutas ut över omgivningen än om de är utan munskydd)

Avstånd i affärer o.s.v. har vi redan slutat med här i Stockholm, köerna är nu precis som de var innan mars. Bortsett ifrån några konstiga tejpbitar på golvet som verkar vara en påminnelse från den där tiden när vi hade corona i landet.

Jo men många man ser bär ju andningsskydd eller vad det kan heta som filtrerar inandningsluften men släpper ut utandningsluften ofiltrerad. Man hoppas ju att de är friska och vet hur de ska använda sina skydd på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Jo men många man ser bär ju andningsskydd eller vad det kan heta som filtrerar inandningsluften men släpper ut utandningsluften ofiltrerad. Man hoppas ju att de är friska och vet hur de ska använda sina skydd på rätt sätt.

Även de fångar upp en och annan droppe på vägen ut, så inget fel i det. Bättre än fullt utblås...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Heh, jag småler när jag läser kommentarer om att norrmän och danskar fattar politiska beslut till skillnad mot oss som fattar vetenskapligt grundande beslut. Samtidigt som de har betydligt bättre resultat än oss än så länge...

Du utgår felaktigt från att deras "resultat" beror på deras striktare nedstängning.

Det är fullt möjligt att en striktare nedstängning är bättre i vissa lägen, men det finns i dagsläget inget som tyder på att deras resultat till dags dato är bättre för att dom stängde ner mer än vad vi gjorde. En del länder med hårdare lockdown har haft ett sämre resultat och om vi haft en striktare nedstängning så innebär det inte per automatik att vår äldrevård hade klarat sig bättre, den hade ju varit precis lika illa förberedd och verksamheten kan ju knappast upphöra heller.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vilken jättekonstig kommentar, det rekommenderas ju att man har flytväst på sig hela tiden om man är på en mindre båt.

Exakt. Poängen är att bara för att det finns tillfällen då flytväst (munskydd) är motiverat och bra (i en småbåt, i sjukvården), betyder det inte automatiskt att det jämt är motiverat och bra (ute på stan).

Skrivet av kanskedet:

Finns det något vetenskapligt stöd för att man skulle bete sig mer riskfyllt om man använder mask? Det finns ju studier på att man inte beter sig mer riskfyllt...

Ja, det är ju just det som hela tiden varit frågan, men många blandar ihop det med hur bra munskydd hjälper i specifika smittsituationer. Det man vill veta är ju hur en allmän rekommendation ändrar smittläget, och det har inte att göra bara med hur väl munskydd fungerar i sig, det finnns andra faktorer också. Är studien du hänvisar till bra nog för att avgöra detta?

Skrivet av landahl:

Det har ju kommit en ny studie som visar att munskydd hjälper otroligt bra att stoppa spridningen av covid-19, sedan litar jag mer på Björn Olsen än dig.

Det är bra att du litar på forskare, ännu bättre om du ger utrymme för att det finns osäkerheter och att olika forskare tolkar litteraturen olika. Vad i det jag skrivit tycker du är fel som du inte litar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Även de fångar upp en och annan droppe på vägen ut, så inget fel i det. Bättre än fullt utblås...

Det är ju meningslöst med såna masker. Dom har ju en backventil som släpper ut utandningsluften direkt. I bästa fall kanske dom bromsar en hostning lite, men det högre trycket kring ventilen kan ju tänkas accelerera partiklarna ännu längre...

Om masker ska fungera så måste man använda dom rätt. Att använda fel mask innebär ju att man definitivt missuppfattat vad masken är till för och då kan man ju undra om bäraren vet hut man hanterar dom hygieniskt.

Jag har faktiskt sett en del folk som använder mask med en sån ventil.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Hurtigbullen:

En del länder med hårdare lockdown har haft ett sämre resultat och om vi haft en striktare nedstängning så innebär det inte per automatik att vår äldrevård hade klarat sig bättre, den hade ju varit precis lika illa förberedd och verksamheten kan ju knappast upphöra heller.

Det finns även en annan rimlig förklaring till att Sverige klarat sig sämre än våra grannländer - som även förklarar varför Stockholm haft väldigt lokala smitthärdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns även en annan rimlig förklaring till att Sverige klarat sig sämre än våra grannländer - som även förklarar varför Stockholm haft väldigt lokala smitthärdar.

Det är väl inget pk fel i att påpeka att de som drabbades svårast i början bodde tillsammans med eller själva var de taxichaufförer som körde hem resenärer från sina utlandsvistelser under sportlovet och affärsresenärer i allmänhet vilka det finns gott om i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du utgår felaktigt från att deras "resultat" beror på deras striktare nedstängning.

Det är fullt möjligt att en striktare nedstängning är bättre i vissa lägen, men det finns i dagsläget inget som tyder på att deras resultat till dags dato är bättre för att dom stängde ner mer än vad vi gjorde. En del länder med hårdare lockdown har haft ett sämre resultat och om vi haft en striktare nedstängning så innebär det inte per automatik att vår äldrevård hade klarat sig bättre, den hade ju varit precis lika illa förberedd och verksamheten kan ju knappast upphöra heller.

Nja, jag gör inget sådant antagande. Jag bara konstaterar att våra nordiska grannländer har betydligt bättre resultat än oss än så länge, så jag tycker det är lite väl magstarkt att anklaga våra grannländer att fatta politiska beslut, till skillnad mot oss som bara fattar våra beslut baserade på vetenskap. Men det är väl del av den svenska självbilden, att vi alltid har rätt oavsett resultat. Om resultaten skulle indikera något så är det snarare motsatsen...

Permalänk

Kan länka detta som jag tyckte var intressant https://swprs.org/a-swiss-doctor-on-covid-19/#latest

"Sweden: Sweden had no lockdown, no mask requirement and no primary school closures, but instead mainly relied on the personal responsibility and cooperation of the population. This approach worked well and Sweden saw only a low mortality rate in the general population, comparable to a seasonal flu wave.

Nevertheless, the overall mortality rate in Sweden was indeed higher than in the neighboring Scandinavian countries or in Germany, which was portrayed by many international media as an alleged “failure of the Swedish no-lockdown strategy”.

However, most media didn’t mention that three quarters of Swedish deaths occured in nursing facilities, which require targeted protection and do not benefit from a general lockdown of society. Indeed, at 86 years, the median age of Swedish Covid deaths is likely the highest in the world.

The Swedish government has also been one of the few to apologize for the insufficient protection of nursing patients and to announce an investigation, but this has again been portrayed by many media as an alleged “failure of the Swedish no-lockdown strategy”.

Yet even total mortality in Sweden remained below the strongest seasonal flu waves of the past thirty years. Moreover, Sweden may now benefit from a very high natural immunity, especially in view of the latest immunological studies on the actual range of antibody tests"

Verkar iofs lite väl vinklat men bara för det betyder det inte att det inte är sant. Nån som är mer insatt och kunnig som orkar kommentera hur sant/falskt detta är?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Lofen:

taxichaufförer

Vem säger att det var taxichaufförernas fel att smittan spreds? En artikel i SVD påstår något åt det hållet. De var bland de första att drabbas av eländet men den snabba spridningen i Järvaområdet beror på något annat och lite mer komplext än att bara peka ut en specifik yrkesgrupp. Lite av problematiken vågar man faktiskt diskutera på SR @ https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&art...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vem säger att det var taxichaufförernas fel att smittan spreds? En artikel i SVD påstår något åt det hållet. De var bland de första att drabbas av eländet men den snabba spridningen i Järvaområdet beror på något annat och lite mer komplext än att bara peka ut en specifik yrkesgrupp. Lite av problematiken vågar man faktiskt diskutera på SR @ https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&art...

Du utgår ifrån att ingen vågar, men jag tror det mer ligger hos dig och dina värderingar.
Att folk från andra kulturer beter sig annorlunda än vi som har släkt sen gustav vasa är väl inget konstigt? Det är om något uppiggande att se något annat än lönnfeta gubbar som grillar karré och dricker norrlands guld (inget fel på karré och bira).
Sen att de inte ser på nyheterna eller litar på myndigheterna utan kanske har en annan informationskälla och någon som de lyssnar på som inte fick ut budskapet är djupt tragiskt.

Men igen det är din utgångspunkt som är problemet här och inte att prata om det. Det är mina fem öre som du ändå kommer strunta i...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vilken jättekonstig kommentar, det rekommenderas ju att man har flytväst på sig hela tiden om man är på en mindre båt. Bilbälte är det t.o.m. lag på att man har på sig. Cykelhjälm rekommenderas och är lag på upp t.o.m. 15 år. Ingen av de tre sakerna uppmuntrar till ökat riskbeteende, så varför drar du m.fl. slutsatsen att munskydd uppmuntrar till ökat riskbeteende? Skulle t.o.m. kunna vara tvärtom att viruset blir mer "påtagligt" i folks hjärnor när de tar på sig något fysiskt. (idag har "alla" här i stockholm "glömt bort" att det finns ett virus)

Flytväst är rekommenderat just om man befinner sig på en liten båt, precis som du skriver, det är ju faktiskt en rätt specifik situation.
På samma sätt kan det förstås vara så att munskydd är effektiva i en situation och inte i en annan.
Är du säker på att bilbälte respektive cykelhjälm inte påverkar människors risktagande?
Jag förstår logiken i att en mask kan fungera som påminnelse. Frågan är om det faktiskt funkar i praktiken.

Skrivet av landahl:

Det har ju kommit en ny studie som visar att munskydd hjälper otroligt bra att stoppa spridningen av covid-19, sedan litar jag mer på Björn Olsen än dig.

Man har drivit den tesen, men jag skulle inte säga att man visat att det är så.

Permalänk
Medlem

Financial Times har en hel del intressanta artiklar om överdödliget i olika länder - exempelvis denna:
https://www.ft.com/content/a26fbf7e-48f8-11ea-aeb3-955839e064...

Själv tycker jag att denna grafen är bra för att illustrera den faktiska skillnaden i utfall mellan Sveriges och andra länders straetgier:

Jämför man då Stockholm mot exempelvis Madrid så ser man dels att smittan spreds aningen tidigare i Madrid, men man ser också att den Svenska stragegin är tillräcklig för att påtagligt minska dödstalen. Däremot så får vi en bredare topp då vår strategi inte är riktigt lika effektiv för att snabbt få ner dödstalen. En hårdare stragi hade garanterat räddat en del liv, men det handlar inte om några enorma skillnader. Skyller man våra höga dödstal enbart på strategin så söker man antagligen efter enkla förklaringar för ett komplext problem. Kurvorna för överdödlighet tyder på att en hårdare lockdown inte hade gett oss samma låga dödstal som grannländerna, det hade endast en tidigare lockdown (hård eller mjuk) klarat av.

Samtidigt syns det tydligt att vår strategi är fullt tillräcklig för att minska smittspridningen i samhället. Den faktor som troligen påverkar klart mest är just hur spridd smittan var i samhället när nedstängningen skedde. Hade man stängt ner en vecka tidigare så hade vi haft betydligt mycket färre döda, gissningsvis hade vi legat på dödstal som skulle vara någorlunda jämförbara mot grannländerna. Den klart troligaste förklarigen till detta är att vi helt enkelt fick in fler personer som smittats när dom var ute och reste under sportlovet. Och då ser man en klart skillnad mellan de regioner som hade sportlov tidigt och de som hade det sent där de som hade det sent drabbats hårdast.

Så för att sammanfatta: Stategival verkar spela viss roll, men hur spridd smittan var när man väl införde restriktioner påverkar betydligt mycket mer än valet mellan vår mjuka och grannländernas hårda lockdown. Våra grannländer hade troligen klarat sig alldels utmärkt med en motsvarighet till vår Svenska strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av renderlessPi:

Kan länka detta som jag tyckte var intressant https://swprs.org/a-swiss-doctor-on-covid-19/#latest

Jag tyckte den här figuren beskriver väldigt väl vad det var som skrämde upp folk i pandemins startskede:

Vi vet ju hur utvecklingen gick sedan, många döda men inte i närheten av imperial colleges modeller.

Skrivet av renderlessPi:

Verkar iofs lite väl vinklat men bara för det betyder det inte att det inte är sant.

Jag tror att de gjort ett medvetet urval att ta med fakta som stämmer bra överrens med deras egen agenda och ignorera fakta som stämmer mindre bra. Tyvärr inte ovanligt, man ser det från alla håll och kanter, vilket är lite tröttande.

Skrivet av Frispel:

Så för att sammanfatta: Stategival verkar spela viss roll, men hur spridd smittan var när man väl införde restriktioner påverkar betydligt mycket mer än valet mellan vår mjuka och grannländernas hårda lockdown. Våra grannländer hade troligen klarat sig alldels utmärkt med en motsvarighet till vår Svenska strategi.

Bra sammanfattning, precis vad jag också tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Nja, jag gör inget sådant antagande. Jag bara konstaterar att våra nordiska grannländer har betydligt bättre resultat än oss än så länge, ...

Då misstolkade jag dig.

Skrivet av kanskedet:

.. så jag tycker det är lite väl magstarkt att anklaga våra grannländer att fatta politiska beslut, till skillnad mot oss som bara fattar våra beslut baserade på vetenskap.

Vi har säkert en del beslut som är enbart politiskt motiverade, men än så länge tycker jag det verkar som att vi mestadels agerar utifrån vetenskap. Våra grannländer gör säkert det mestadels det också, men t.ex så är Danskarnas stängning av gränsen mot Sverige ett rent politiskt motiverat beslut som inte har någon reell smittskyddseffekt.

Skrivet av kanskedet:

Men det är väl del av den svenska självbilden, att vi alltid har rätt oavsett resultat. Om resultaten skulle indikera något så är det snarare motsatsen...

Jag kan inte låta bli att notera att du nu jämför Sveriges utfall med våra grannländers och insinuerar att anledningen till det går sämre för oss är för att vi har handlat fel jämfört med våra grannländer.

I Sverige har vi alldeles säkert gjort flera fel. Att anta att viruset skulle bete breda ut sig som influensa kan nog vara ett fel och att inte fokusera mer på äldreboenden är nog ett annat. Dock är det för tidigt att analysera vad som var bra och som var dåligt. Ock det är lätt att vara efterklok; saker som vi gjort fel behöver inte bero på felaktiga beslut vid tidpunkten då beslutet togs. Likaväl behöver inte saker vi gjort rätt bero på att vi fattat rätt beslut; vi kan lika gärna ha fattat ett objektivt felaktigt beslut och haft tur.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

@renderlessPi: Tack för inlägget och länken! Det är intressant läsning.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Då misstolkade jag dig.

Vi har säkert en del beslut som är enbart politiskt motiverade, men än så länge tycker jag det verkar som att vi mestadels agerar utifrån vetenskap. Våra grannländer gör säkert det mestadels det också, men t.ex så är Danskarnas stängning av gränsen mot Sverige ett rent politiskt motiverat beslut som inte har någon reell smittskyddseffekt.

Jag kan inte låta bli att notera att du nu jämför Sveriges utfall med våra grannländers och insinuerar att anledningen till det går sämre för oss är för att vi har handlat fel jämfört med våra grannländer.

I Sverige har vi alldeles säkert gjort flera fel. Att anta att viruset skulle bete breda ut sig som influensa kan nog vara ett fel och att inte fokusera mer på äldreboenden är nog ett annat. Dock är det för tidigt att analysera vad som var bra och som var dåligt. Ock det är lätt att vara efterklok; saker som vi gjort fel behöver inte bero på felaktiga beslut vid tidpunkten då beslutet togs. Likaväl behöver inte saker vi gjort rätt bero på att vi fattat rätt beslut; vi kan lika gärna ha fattat ett objektivt felaktigt beslut och haft tur.

Man ska absolut vara försiktig med att dra långtgående slutsatser för tidigt. Dock tycker jag ändå att man ska försöka utvärdera hur det går när pandemin väl pågår och i synnerhet relativt våra grannländer (de är väldigt lika oss). Givet detta så talar dagens resultat emot oss snarare än för oss. Därför verkar det mer rimligt att våra grannländer har gjort mer rätt än vad vi har gjort, än tvärtom. Detta kan så klart ändras men tiden, men jag tycker nog ändå att vi svenskar ska vara ganska ödmjuka, särskilt gentemot våra grannländer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Man ska absolut vara försiktig med att dra långtgående slutsatser för tidigt. Dock tycker jag ändå att man ska försöka utvärdera hur det går när pandemin väl pågår och i synnerhet relativt våra grannländer (de är väldigt lika oss). Givet detta så talar dagens resultat emot oss snarare än för oss. Därför verkar det mer rimligt att våra grannländer har gjort mer rätt än vad vi har gjort, än tvärtom. Detta kan så klart ändras men tiden, men jag tycker nog ändå att vi svenskar ska vara ganska ödmjuka, särskilt gentemot våra grannländer.

I det stora hela är vi väl rätt överens då. Personligen vill jag inte dra några slutsatser av utfallen än och givetvis får ju varje land fatta sina beslut.

Personligen är jag dock lite irriterad på just gränsstängningen som mot Sverige som Danmark gjort. För det är ren politik; de enda som är utestängda är svenskar som turistar eller ska handla i Danmark och när dom stängde gränsen i mars så lär knappast denna kategori av de resande utgjort annat än en bråkdel av de som reser. Samtliga andra resande, dvs arbetspendlande, yrkestrafik, yrkesverksamma och Danska medborgare får korsa gränsen in i Danmark. Samtidigt är gränsen stängd med hänvisning till att hålla smittan ute, vilket inte är trovärdigt när smittan är mer utbredd i Köpenhamn än i Skåne.

Jag har också svårt att förstå Norges resonemang. Norge som tillåter resa till/från Danmark och Gotland, men Skåne eller gränsområdena i Sverige går minsann inte trots att smittspridningen t.ex. är lägre i Skåne än i Köpenhamn.

Nåja, framöver får vi väl se vad det får konsekvenser på det nordiska samarbetet och EU samarbetet i övrigt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Hittills har 4909 dött av covid-19 i Sverige. 2454 av dessa har dött på våra äldreboenden. Man har skyllt på att våra höga dödstal beror på folk som har dött på äldreboenden. 2454 har inte dött på äldreboenden och det är ända Många fler än vad som totalt har dött i tex Finland, Norge eller Danmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hittills har 4909 dött av covid-19 i Sverige. 2454 av dessa har dött på våra äldreboenden. Man har skyllt på att våra höga dödstal beror på folk som har dött på äldreboenden. 2454 har inte dött på äldreboenden och det är ända Många fler än vad som totalt har dött i tex Finland, Norge eller Danmark.

Kolla din matematik och hänvisa till källa på dina påståenden och se till så att källan inte bara är tyckande och tro.

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad i utbrott mellan t.ex. Tyskland/Belgien, Österrike/Italien, Portugal/Spanien också trots likartade nedstängningar.

Jag tror att jag såg någonstans häromdagen att 90 % av de avlidna i Sverige är över 70 år och hälften av dem bodde på äldreboende och var fjärde hade hemtjänst. Jag kommer inte ihåg var jag läste det, någon artikel i SvD tror jag.

Edit. Hittade artikeln här
https://www.svd.se/90-procent-av-alla-doda-i-covid-19-over-70...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Kolla din matematik och hänvisa till källa på dina påståenden och se till så att källan inte bara är tyckande och tro.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hittills har 4909 dött av covid-19 i Sverige. 2454 av dessa har dött på våra äldreboenden. Man har skyllt på att våra höga dödstal beror på folk som har dött på äldreboenden. 2454 har inte dött på äldreboenden och det är ända Många fler än vad som totalt har dött i tex Finland, Norge eller Danmark.

Skrivet av landahl:

Och eftersom du hävdar saker så får du guida mig var i din källa det står att 2454 har dött på äldreboenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Och eftersom du hävdar saker så får du guida mig var i din källa det står att 2454 har dött på äldreboenden.

Det vet ju alla som hänger med i nyheterna att hälften har dött på äldreboenden. Det är bara att dividera så får du fram svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

I det stora hela är vi väl rätt överens då. Personligen vill jag inte dra några slutsatser av utfallen än och givetvis får ju varje land fatta sina beslut.

Personligen är jag dock lite irriterad på just gränsstängningen som mot Sverige som Danmark gjort. För det är ren politik; de enda som är utestängda är svenskar som turistar eller ska handla i Danmark och när dom stängde gränsen i mars så lär knappast denna kategori av de resande utgjort annat än en bråkdel av de som reser. Samtliga andra resande, dvs arbetspendlande, yrkestrafik, yrkesverksamma och Danska medborgare får korsa gränsen in i Danmark. Samtidigt är gränsen stängd med hänvisning till att hålla smittan ute, vilket inte är trovärdigt när smittan är mer utbredd i Köpenhamn än i Skåne.

Jag har också svårt att förstå Norges resonemang. Norge som tillåter resa till/från Danmark och Gotland, men Skåne eller gränsområdena i Sverige går minsann inte trots att smittspridningen t.ex. är lägre i Skåne än i Köpenhamn.

Nåja, framöver får vi väl se vad det får konsekvenser på det nordiska samarbetet och EU samarbetet i övrigt.

Jag tycker inte det är orimligt att man stänger gränsen då smittspridningen är betydligt större i Sverige. För mig är det något oklart vilken effekt gränsstängning egentligen har. Jag vet att Tegnell var ute tidigt och sa att det bara är symbolpolitik, men samtidigt har FHM trott att corona sprids som influensa, vilket det inte verkar göra. Så frågan är hur effektiv gränsstängning är mot corona specifikt och jag vet inte om vi vet det idag.

Vidare är det lättare för Danmark att stänga mot Sverige helt och hållet än för delar av Sverige. Att Norge undantar Gotland verkar lite märkligt, det håller jag med om.

Permalänk
Medlem

@landahl: jag hänger med utmärkt i det hela, berätta för mig hur Belgien kunde ha så otroligt stor smittspridning trots att dom införde hårda restriktioner precis som Danmark, Norge och Finland. Berätta gärna också varför Skåne har mycket lägre smittspridning än Köpenhamn trots att dom är grannstäder och Köpenhamn hade strängare restriktioner än Skåne.