Hur minskar man storleken på ett öppnat filfönster på en Mac?

Permalänk

Hur minskar man storleken på ett öppnat filfönster på en Mac?

Hej!
Har ett irriterande problem som jag omöjligt kan lista ut hur jag ska lösa. När jag öppnar vissa filer syns inte hela fönstret, och det som står nederst i fönstret kan jag då inte se och trycka på!? Just nu behöver jag trycka på rutan "Nästa" för att gå vidare med det jag ska. Men den ligger nedanför Dock och går då inte (hjälper inte att ta bort Dock). Fönstret är för stort eller för långt hur man nu väljer att se på det. I en PC kan man flytta fönstret, men det går inte på en Mac. Fönstret går bara att skjuta i sidled.

Hur minimerar jag dessa fönster??

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bortbytingen69:

Hej!
Har ett irriterande problem som jag omöjligt kan lista ut hur jag ska lösa. När jag öppnar vissa filer syns inte hela fönstret, och det som står nederst i fönstret kan jag då inte se och trycka på!? Just nu behöver jag trycka på rutan "Nästa" för att gå vidare med det jag ska. Men den ligger nedanför Dock och går då inte (hjälper inte att ta bort Dock). Fönstret är för stort eller för långt hur man nu väljer att se på det. I en PC kan man flytta fönstret, men det går inte på en Mac. Fönstret går bara att skjuta i sidled.

Hur minimerar jag dessa fönster??

Tacksam för svar!

Förstår inte, det är klart att du kan flytta det - dra bara i menyraden. Ändra storlek genom att dra i nedre högra hörnet. Du kan också flytta dockan genom att ta tag i strecket mellan programmen och ”övrigt” (där papperskorgen finns, bland annat) och dra den till höger- eller vänster-kanten.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

@mpat:
Jag kan flytta fönster neråt, men inte uppåt. Eftersom fönster "går utanför" skärmen nedtill så kan jag inte komma åt något hörn längst ner.

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att välja helskärmsläge så du får upp hela fönstret och sedan kan ordna det som du vill ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe:
Nä. Jag kan bara välja på det röda krysset och det gula strecket. Finns det ingen inställning på vilken storlek man vill att fönster och liknande ska ha? Jag blir tokig!

Permalänk
Medlem

1 minut på google:

click on the window you want resized and then navigate to the Window menu and pull down to 'Zoom'. This will automatically resize the active window to fit on the screen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Ah, OK - fönstret är så stort att du inte når nedre hörnet, och det går inte att flytta fönster så att menyraden täcker fönsterlisten. Två sätt:

1) Ändra skärmupplösning temporärt. Detta flyttar in alla fönster så att de syns.
2) Det finns nån kombo man kan hålla ner för att ändra storleken på fönstret från vilken kant som helst. Jag tror att det är Option-skift, möjligen kommando-skift. Håll ner det och dra i en kant för att göra fönstret mindre. Sedan kan du flytta upp det.
3) Använd AppleScript till att ändra storleken. Kanske inte det lättaste, men det funkar alltid.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Ah, OK - fönstret är så stort att du inte når nedre hörnet, och det går inte att flytta fönster så att menyraden täcker fönsterlisten. Två sätt:

1) Ändra skärmupplösning temporärt. Detta flyttar in alla fönster så att de syns.
2) Det finns nån kombo man kan hålla ner för att ändra storleken på fönstret från vilken kant som helst. Jag tror att det är Option-skift, möjligen kommando-skift. Håll ner det och dra i en kant för att göra fönstret mindre. Sedan kan du flytta upp det.
3) Använd AppleScript till att ändra storleken. Kanske inte det lättaste, men det funkar alltid.

Vad jag minns så kan man väl greppa i vilken kant som helst och göra fönstret mindre eller smalare, t ex greppa dess övre kant och dra ner den, sen greppa fönstrets menyrad och flytta upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Tinnitus:

Vad jag minns så kan man väl greppa i vilken kant som helst och göra fönstret mindre eller smalare, t ex greppa dess övre kant och dra ner den, sen greppa fönstrets menyrad och flytta upp det.

Det beror på vilken version av OSet det är. Jag misstänkte att OP redan hade provat det, så jag skrev mitt förslag som något som bör fungera i alla versioner.

Visa signatur

5900X | 6700XT