Härligt nörderi – der8auer förvandlar en Intel NUC till dator i en dator

Permalänk
Melding Plague

Härligt nörderi – der8auer förvandlar en Intel NUC till dator i en dator

Teknikprofilen der8auer trotsar Intel och förvandlar en NUC 9 till en dator i en dator genom att tejpa över PCI Express-kontakter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser väl ingern jättevinst i detta för egen del, men fränt att det går

Permalänk
Medlem

Var väl ungefär samma ide jag hade när jag såg det första gången.

Dator på ett kort är ju inget nytt i sig, backplanes har ju funnits för industrielt bruk i evigheter där processorn, ram osv, moderkortet helt enkelt sitter på ett PCI eller ISA kort och stoppas i ett backplane.

Men entusiasternas dröm har ju alltid varit att kunna ha "flera" sådana och låta dom antigen fungerar som en dator eller dela resurser eller kommunicera med varan.

Problemet är väl här att både moderkortet och NUC instickskortet agerar Root PCI-E komplex så att få dom att tala med varan är nog inte helt enkelt.

Men jag tycker det verkar vara en intressant lösning för tex servers, ett backplane sedan kan man stoppa i fler processorer/ram eller GPU'er eller annat lite som man vill.

Men ja jag hade gärna sett en model där PCI-E kontakten agerade nätverkskort eller USB för kommunikation mellan båda systemen tex.

Även en Co-processor modell hade varit coolt, så man kan få en extra CPU + ram i systemet.

Men antar att speciallösningar som dessa in har nog efterfrågan för att någon ska utveckla det.
Men att expandera systemet via expansionsplatser på detta vis är ju inte nytt, kul koncept.

Permalänk
Medlem

Why did you do it? Because I could!

Permalänk
Medlem

Kan man hoppas på en färdig lösning så man slipper pulandet - det har jag fått nog av;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NutCracker:

Kan man hoppas på en färdig lösning så man slipper pulandet - det har jag fått nog av;)

sure...men vad är poängen? Verkar otroligt meningslöst så länge man inte lyckas få den att kommunicera med huvuddatorn på något vettigt vis om du frågar mig.

Köp en vanlig nuc istället. Kan man väl stacka 10stk ovanpå varandra om man så vill istället för att slösa pci express kontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

sure...men vad är poängen? Verkar otroligt meningslöst så länge man inte lyckas få den att kommunicera med huvuddatorn på något vettigt vis om du frågar mig.

Köp en vanlig nuc istället. Kan man väl stacka 10stk ovanpå varandra om man så vill istället för att slösa pci express kontakter

Kan inte annat än hålla med. Man kan lika väl stoppa in en vanlig nuc i ett chassi om man vill ha ett sekundärt system inne i chassit.

Permalänk
Medlem

Heh, tejpbit över Pci-express kontakten påminner mig om hur man gjorde för att kopiera kassetter och disketter när de kom. En tejpbit över hålet, så var kopieringsskyddet övervunnet

För övrigt: kul grej att få till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

sure...men vad är poängen? Verkar otroligt meningslöst så länge man inte lyckas få den att kommunicera med huvuddatorn på något vettigt vis om du frågar mig.

Köp en vanlig nuc istället. Kan man väl stacka 10stk ovanpå varandra om man så vill istället för att slösa pci express kontakter

Du har rätt, och jag behöver inte detta;)