Permalänk
Medlem

ASUS eller MSI? Gaminglaptop

Ja vilka gör egentligen bäst gaminglaptops?

Har kikat på ASUS ROG STRIX G731GW. Men jag läste en recension att alla ASUS ROG datorer lider av överhettningsproblem. Stämmer detta verkligen?

Har även kikat på MSI GL73 8SE-011NE. Verkar också bra.

Har lite svårt att veta vilken man ska välja.

Sen så har just den MSI-Datorn en RTX 2060 medan ASUSen har en RTX 2070. Är det någon större skillnad mellan dessa?
Spel som man vill kunna spela; Framtida Halo Spelen, COD Modern Warfare (senaste), Assasins Creed Odessey etc.

Permalänk

@outbox: Jag har själv ägt två stycken gaming-laptops från ASUS och hade aldrig några problem med dem. MSI fungerar säkerligen också bra men i mitt tycke så känns ASUS som en mer väletablerad tillverkare av laptops.

Skillnaden mellan RTX 2060 och RTX 2070 skulle jag beskriva som relativt stor, ca 25% bättre prestanda på RTX 2070.

Vad har du för anspråk när det kommer till uppdateringsfrekvens och grafikinställningar i nämnda spel?

Själv känner jag direkt av när uppdateringsfrekvensen dyker under 60 Hz i spel och därmed skulle jag välja en laptop med RTX 2070. Har gjort misstaget förut att snåla in på grafikkortet i en laptop för att sedan ångra mig.

Permalänk
Medlem

@dalmannen: Tack för svaret.

Jadu, helst vill jag att det håller sig så stabilt som möjligt. Men ärligt talat är jag inte så jättepetig. Så det kanske inte spelar så stor roll för min del.
Är det lika stor skillnad mellan 2070 och 2080? Lika stor som mellan 2060 och 2070?
Hur är det med låt oss säga en GTX 1070/1080 och en RTX 2060? Har lite dålig koll på det. Men vad jag förstått det rätt så är RTX nyare?

Tror du/ni att RTX 2070 klarar de spelen jag nämnde?

Permalänk
Medlem

Har en Msi g65 stealth själv som jag är väldigt nöjd med. Dock så fick jag den för väldigt bra pris. Enligt vad jag har upplevt så är Asus mer gaming anpassade än vad msi är.

Asus brukar även vara lite större men har desto bättre kylning.

Prova kolla på https://www.notebookcheck.net/ och läs om de båda där. Den sidan har hjälpt mig mycket i mina val av laptops

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kör Asus med 1x16gb minne och MSI i 2x8 gb som är bättre för spel osv när minnen kör's i dual channel! men köper du till ett minne till en Asus laptop så du får 2x16gb så funkar det ypperligt.
Den datorn du länkade till med rtx 2060 MSI laptop den hade jag uppstartad i 10 min sedan åkte den i kartongen igen och tillbaka till komplett! grymt dålig kvalite budget deluxe ren och skär plast laptop! det finns bättre MSI laptops som andas kvalite!

Permalänk
Medlem

Tack för svaren hörreni.
Lutar mer mot en Asus laptop ;).

Permalänk
Medlem

Kan bara lägga till att jag returnerat Asus Laptopen då den lät som en virvelvind vid normal användning.

Trodde den skulle vara tyst då jag hört gott om just deras datorer.

Kanske får bli en stationär dator istället.

Permalänk
Medlem

@outbox:

Jadu det finns nog inte en enda gaminglaptop som är tyst under belastning, med dom små fläktarna och minimaliska utrymmen är det enda möjligheten för att inte behöva throttla ned riktigt markant.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

@LeJoke: Du har nog rätt.
Om så är fallet så är det nog en stationär som gäller i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Kan bara lägga till att jag returnerat Asus Laptopen då den lät som en virvelvind vid normal användning.

Trodde den skulle vara tyst då jag hört gott om just deras datorer.

Kanske får bli en stationär dator istället.

Tog hem en ASUS ROG STRIX G731GW starta upp den och tänkte W T F ????!!!! som du sa låter så in i helvete fick ställa ner cpu fäkten på 14% för den skulle bli tyst gpu fläkten på 16% för den skulle bli tyst! visst riktigt schyst Laptop förövrigt men dem har tummat på fläkt kvaliten! jag återställde datorn och skickade tillbaka den! en dator för 25k ska inte låta så mycket!

Haft en del MSI laptops visst i load låter dem men i idle och lätt arbete låter dem ingenting! vid full load tycker jag inte dem låter så mycket heller...
Beställde en ny MSI laptop med ett sämre gfx kort i men ett rtx 2060 lär räcka ett tag framöver!

denna blev det får hem den på fredag tror jag!

https://www.komplett.se/product/1133410/gaming/speldator/barb...

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Tog hem en ASUS ROG STRIX G731GW starta upp den och tänkte W T F ????!!!! som du sa låter så in i helvete fick ställa ner cpu fäkten på 14% för den skulle bli tyst gpu fläkten på 16% för den skulle bli tyst! visst riktigt schyst Laptop förövrigt men dem har tummat på fläkt kvaliten! jag återställde datorn och skickade tillbaka den! en dator för 25k ska inte låta så mycket!

Haft en del MSI laptops visst i load låter dem men i idle och lätt arbete låter dem ingenting! vid full load tycker jag inte dem låter så mycket heller...
Beställde en ny MSI laptop med ett sämre gfx kort i men ett rtx 2060 lär räcka ett tag framöver!

denna blev det får hem den på fredag tror jag!

https://www.komplett.se/product/1133410/gaming/speldator/barb...

Tråkigt att ASUS:en lät så mycket.

Nu vet jag inte vad du betalade för MSI-laptopen men såg att Komplett.se har en riktigt bra deal på Acer Predator Helios 300 i nuläget:

https://www.komplett.se/product/1130838/gaming/speldator/barb...

Permalänk
Medlem

@dalmannen: sett en del reviews på acer's laptops och dem har inte fått så bra kritik angående programvara för fläktar m.m blir väldigt varma osv...

MSI är vad jag kommer hålla mig till Laptopsmässigt....

Permalänk
Medlem

@120hz: Tack för tipset. Ska kika på MSI kanske då.

Det var exakt samma för mig när jag startade ASUS ROG datorn, värsta oväsen.
När Windows startade helt så tystade allt ner... men så fort jag rörde musen så gick fläktarna igång ordentligt, och ännu värre när jag startade Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

@120hz: Tack för tipset. Ska kika på MSI kanske då.

Det var exakt samma för mig när jag startade ASUS ROG datorn, värsta oväsen.
När Windows startade helt så tystade allt ner... men så fort jag rörde musen så gick fläktarna igång ordentligt, och ännu värre när jag startade Chrome.

Vidrigt högt fläktljud för minsta lilla! ville verkligen ha asus datorn! asschyst design coola features i den bra programvara! men fläktarna? från början av 2000 talet då dem sket i hur mycket dem lät!
Jag tänkte bara nej fi fan denna dator kan jag verkligen inte behålla med detta oväsen! även i windows miljö!

Yes MSI gör fina Laptops med bra programvara och schysta fläktar! and np dude

Permalänk
Skrivet av outbox:

Ja vilka gör egentligen bäst gaminglaptops?

Har kikat på ASUS ROG STRIX G731GW. Men jag läste en recension att alla ASUS ROG datorer lider av överhettningsproblem. Stämmer detta verkligen?

Har även kikat på MSI GL73 8SE-011NE. Verkar också bra.

Har lite svårt att veta vilken man ska välja.

Sen så har just den MSI-Datorn en RTX 2060 medan ASUSen har en RTX 2070. Är det någon större skillnad mellan dessa?
Spel som man vill kunna spela; Framtida Halo Spelen, COD Modern Warfare (senaste), Assasins Creed Odessey etc.

Lenovo Legion Y740 med G-sync, undervolta den och tada, du har en grym laptop med i särklass lägsta idle tempen samt Gaming temp och ljud. Dock låter alla laptops vilket man får räkna med, det är kompromissen med laptops, ingen är tyst under belastning.

Skulle hålla mig ifrån Asus och MSI, de blir lätt överhettade och låter i särklass mest av alla tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@fieskmask: MSI överhettad? aldrig fått en MSI laptop att överhetta! kom inte med sånt här dravel om du inte vet vad du talar om!
Jag har själv provat en Lenovo Y740 den åkte tillbaka lika fort som jag fick den! då biosen som kommit ut tagit bort funktionen att styra fläktarna! och kvaliten på Lenovo är rätt kass i mina ögon!
Har nu haft 3st MSI på raken och har en MSI GP75 Leopard 17,3" FHD 144Hz
GeForce RTX2060 6GB,Core i7-9750H,16GB RAM,512GB PCIe SSD,1TB HDD,W10H
Sicken kvalite! i load låter den knappt inte heller då fläktarna går väldigt tyst faktiskt..... snygg bra skärm IPS 144hz den går svalt grymt imponerad.

Jag skulle nog säga att ska man se sig om efter en gaming laptop ska man titta efter en MSI laptop.....

Permalänk
Skrivet av 120hz:

@fieskmask: MSI överhettad? aldrig fått en MSI laptop att överhetta! kom inte med sånt här dravel om du inte vet vad du talar om!
Jag har själv provat en Lenovo Y740 den åkte tillbaka lika fort som jag fick den! då biosen som kommit ut tagit bort funktionen att styra fläktarna! och kvaliten på Lenovo är rätt kass i mina ögon!
Har nu haft 3st MSI på raken och har en MSI GP75 Leopard 17,3" FHD 144Hz
GeForce RTX2060 6GB,Core i7-9750H,16GB RAM,512GB PCIe SSD,1TB HDD,W10H
Sicken kvalite! i load låter den knappt inte heller då fläktarna går väldigt tyst faktiskt..... snygg bra skärm IPS 144hz den går svalt grymt imponerad.

Jag skulle nog säga att ska man se sig om efter en gaming laptop ska man titta efter en MSI laptop.....

Intressant, jag har testat två MSI och två Asus och de åkte båda tillbaka illa kvickt pga hög värme och throttlande.
Dessutom var fläktarna bland det värsta jag hört så därav kan jag inte rekommendera dom, finns bättre alternativ om man ser till värme, fläkt och ljud.

Men du kanske fick ett exemplariskt exemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@fieskmask: MSI överhettad? aldrig fått en MSI laptop att överhetta! kom inte med sånt här dravel om du inte vet vad du talar om!
Jag har själv provat en Lenovo Y740 den åkte tillbaka lika fort som jag fick den! då biosen som kommit ut tagit bort funktionen att styra fläktarna! och kvaliten på Lenovo är rätt kass i mina ögon!
Har nu haft 3st MSI på raken och har en MSI GP75 Leopard 17,3" FHD 144Hz
GeForce RTX2060 6GB,Core i7-9750H,16GB RAM,512GB PCIe SSD,1TB HDD,W10H
Sicken kvalite! i load låter den knappt inte heller då fläktarna går väldigt tyst faktiskt..... snygg bra skärm IPS 144hz den går svalt grymt imponerad.

Jag skulle nog säga att ska man se sig om efter en gaming laptop ska man titta efter en MSI laptop.....

Hej @fieskmask

Jag själv funderar på att köpa en MSI GL75 Leopard 9SD 17.3", i7 9750H, 16GB RAM (max 64GB), 512GB, GTX 1660 Ti, 120Hz. Vad tycker du om den? Väsnas den mycket när den blir belastad? Kan man ställa in fläktarna? Hur gör man det?

Jag kommer inte spela spel men däremot kommer jag installera flera virtuella maskiner (kanske en server och flera klienter) och belasta datorn ganska mycket (långt ifrån som spel belastar men ändå, mycket RAM ska tas i anspråk och CPUn ska bli belastat stundtals ganska mycket). JAg kommer att köra parallellt hanske många saker samtidigt, men jag tror säkert på att datorn ska orka. Just nu kör jag med en 4,5 gammal i5 och 16GB och det flyter på ganska bra.

Tack på förhand!

Visa signatur

CDan