Permalänk
Medlem

Beast Of Nature | ITX Scratch bygge i trä

Hejsan,
Då var det dags igen för ett nytt bygge och den här gången kommer jag använda mitt favorit material nämligen trä. Efter lång planering så fick det bli en till ITX låda men ville ändå ha möjlighet till åtminstone en 240mm's radiator och rätt långt grafikkort om så önskas.

Planen är att använda slutna vattenkylnings system för CPU respektive GPU vilket också ska göra uppgraderingar enklare i framtiden. Har sätt ett flertal träbyggen men inget som riktigt föll mig i smaken så det här får bli min version, borde även va rätt tydligt vilket chassi jag tagit inspiration från med "handtagen"

Även ett stort tack till bequiet! och Asrock som ställde upp med komponenter till bygget!

Och här kommer några 3D renderingar.

Permalänk
Proffsmobbare

Ballt, ska följas! Mycket spännande utformning och även om delar av designen nu skulle vara hämtad från en icke benämnd del av en fruktsallad så har du lyckats väldigt bra med att göra det till något eget. Ser fram emot nästa uppdatering!

Permalänk
Medlem

@Laine: Roligt att höra att du gillar designen

Permalänk
Medlem

Så det är så här det kommer gå till när jag gör "handtagen"

Först behöver jag nånting att böja runt så det blev att göra en typ av form i MDF rester.

Här är formen efter att den blivit rundad, tejpen ska ska hjälpa till så inte limmet fastnar i formen.

Och här är material jag kommer använda.

Jag böjde även till en 5mm's bly wood skiva som blir ytterdel till formen.

Och så gjorde jag en till nästa dag så det räcker till alla 4 "handtag"

Permalänk
Medlem

Mer job med handtagen

Gjorde spår i handtagen med hjälp av fräsen som syns i föregående bild.

Nu är det bara att såga i mitten, så har jag två handtag.

Och några bilder utan tape.

Permalänk

Snyggt! Och varför finns det så få trächassin?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Snyggt! Och varför finns det så få trächassin?!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, ganska svårt att få det a se snyggt ut men väldigt roligt material att jobba med

Permalänk
Medlem

Sidorna.

Använda samma fräs här också.

Permalänk
Medlem

Dags att prova lägga ihop allt.

Permalänk
Medlem

Länge sen förra uppdatering så ska försöka kompensera med en längre denna gång

Först så ska allt trä arbete färdigställas, och hörn bitarna som håller fram och bak panelerna på plats.'

Inga skruvar användes I själva trä stommen utan allting sitter ihop med trä skarvar.

Plexi som ska bli till sidofönster

Bild när allting fast spänt efter limning.

Riktigt nöjd med hur handtagen började se ut med dom olika lagren.

Fram och bak panelen blir till.

Blev att göra en trä mall så man kunde köra med vanlig fräs och få ut fina hål för fläktarna i fronten.

Permalänk
Discokungen

Yesss! Äntligen hög nivå på bygge med trä som bas. Det ser fantastiskt ut än så länge, keep up the good work!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

@Flamso: Man tackar, länge tänkt göra ett ordentligt trä bygge och nu är jag äntligen på gång

Permalänk
Gallerikonnässör

Spännande bygge! Det här ska följas!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk

Halloj!
Sluförde du projektet? Början ser så trevlig ut! Tyvärr är det dåligt drag i denna forumdel och få kommentarer :/

Glad fredag!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

@Saandberg:

Hej,
är ännu pågång har gjort klart största delen av den interna strukturen men krävs ännu en del jobb, med lite tur kanske man skulle få klart bygget nån dag

Permalänk
Skrivet av jokot:

@Saandberg:

Hej,
är ännu pågång har gjort klart största delen av den interna strukturen men krävs ännu en del jobb, med lite tur kanske man skulle få klart bygget nån dag

Gott att höra!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem

Följer med spänning!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Proffsmoddare

Hade missat detta helt! Ser riktigt lovande ut.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Tycker det ser ut som en Mac Pro G5 Mini Wood edition, dvs det ser bra ut. Nu behöver vi bara en ny uppdatering

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Noob I am: Stämmer bra, både Prodigy och den äldre Mac Pro'n är väldigt trevlig i mina ögon, gillar speciellt dom rundade hörnen vilket nu också blev ett centralt i min design

Permalänk
Medlem

Komponent "ställning"

Projektet har tyvärr ståt en längre tid och samlat damm men nu är det dags att göra klart.

Moderkortshållaren direkt efter den blivit klar på printerna.

Använde en lödkolv och smälte in fästen i plasten för skruvarna som senare kommer hålla fast moderkortet.

Backplaten klar.

Några bilder på radiator fästena och allting installerat i chassit.

Har börjat på med kablarna och en del annat smått och gott, väntar nu som bäst på lite delar till printern så jag kan skriva ut en ny version av backplaten med bättre fäste för GPUn.

Permalänk
Medlem

riktigt coolt!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast

Stiligt! Håller själv på med ett scratchbygge med delar av trä... så detta blir skoj att följa