Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kronoby
Registrerad
Jun 2012

Beast Of Nature | ITX Scratch bygge i trä

Hejsan,
Då var det dags igen för ett nytt bygge och den här gången kommer jag använda mitt favorit material nämligen trä. Efter lång planering så fick det bli en till ITX låda men ville ändå ha möjlighet till åtminstone en 240mm's radiator och rätt långt grafikkort om så önskas.

Planen är att använda slutna vattenkylnings system för CPU respektive GPU vilket också ska göra uppgraderingar enklare i framtiden. Har sätt ett flertal träbyggen men inget som riktigt föll mig i smaken så det här får bli min version, borde även va rätt tydligt vilket chassi jag tagit inspiration från med "handtagen"

Även ett stort tack till bequiet! och Asrock som ställde upp med komponenter till bygget!

Och här kommer några 3D renderingar.

Trädvy Permalänk
Proffsmobbare
fd. JaZid
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2007

Ballt, ska följas! Mycket spännande utformning och även om delar av designen nu skulle vara hämtad från en icke benämnd del av en fruktsallad så har du lyckats väldigt bra med att göra det till något eget. Ser fram emot nästa uppdatering!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kronoby
Registrerad
Jun 2012

@Laine: Roligt att höra att du gillar designen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kronoby
Registrerad
Jun 2012

Så det är så här det kommer gå till när jag gör "handtagen"

Först behöver jag nånting att böja runt så det blev att göra en typ av form i MDF rester.

Här är formen efter att den blivit rundad, tejpen ska ska hjälpa till så inte limmet fastnar i formen.

Och här är material jag kommer använda.

Jag böjde även till en 5mm's bly wood skiva som blir ytterdel till formen.

Och så gjorde jag en till nästa dag så det räcker till alla 4 "handtag"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kronoby
Registrerad
Jun 2012

Mer job med handtagen

Gjorde spår i handtagen med hjälp av fräsen som syns i föregående bild.

Nu är det bara att såga i mitten, så har jag två handtag.

Och några bilder utan tape.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Snyggt! Och varför finns det så få trächassin?!

Skickades från m.sweclockers.com

i7 6700k | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x8 GB Corsair Vengence 2400MHz Cl 14 + 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 1000TB thin provision

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kronoby
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av The Kristoffer:

Snyggt! Och varför finns det så få trächassin?!

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar, ganska svårt att få det a se snyggt ut men väldigt roligt material att jobba med

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kronoby
Registrerad
Jun 2012

Sidorna.

Använda samma fräs här också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kronoby
Registrerad
Jun 2012

Dags att prova lägga ihop allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kronoby
Registrerad
Jun 2012

Länge sen förra uppdatering så ska försöka kompensera med en längre denna gång

Först så ska allt trä arbete färdigställas, och hörn bitarna som håller fram och bak panelerna på plats.'

Inga skruvar användes I själva trä stommen utan allting sitter ihop med trä skarvar.

Plexi som ska bli till sidofönster

Bild när allting fast spänt efter limning.

Riktigt nöjd med hur handtagen började se ut med dom olika lagren.

Fram och bak panelen blir till.

Blev att göra en trä mall så man kunde köra med vanlig fräs och få ut fina hål för fläktarna i fronten.

Trädvy Permalänk
Discokungen
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Yesss! Äntligen hög nivå på bygge med trä som bas. Det ser fantastiskt ut än så länge, keep up the good work!

Intel 7820X - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus RVI Apex - Intel 900p - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 980 HoF -> EVGA 1080 FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kronoby
Registrerad
Jun 2012

@Flamso: Man tackar, länge tänkt göra ett ordentligt trä bygge och nu är jag äntligen på gång

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2011

Spännande bygge! Det här ska följas!

Fractal Design Define R3 | 2600k @ 4,2 GHz | MSI Geforce GTX 970 Gaming | MSI P67A-GD55 B3 | 16GB DDR3 | Samsung 840 EVO 250GB x 2