Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Är det någon som grävt i för- och nackdelar med att köpa direkt via Microsoft kontra via Steam?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Känns som att inte ska vara några skillnader somhelst

Nej jag hoppas verkligen det men jag har blivit motbevisad innan. Jag trodde verkligen att PC är PC och det spelar ingen roll vilken tjänst du använder men som sagt som har jag blivit motbevisad att så är inte fallet. Jag köpte Wreckfest (på ORIGIN) för riktigt längesen och spelade mest single player och hade svinroligt, efter ett tag så ville jag ut och börja spela online och tyckte att det var konstigt att det fanns aldrig någon server online samtidigt som jag kunde se youtubare plöjja onlinerace efter onlinerace. Visade sig att ORIGIN spelare kan inte spela med STEAM spelare online, det är fucked up! Så ja jag hoppas inte det blir någon skillnad var man köper det, men jag väntar lite någon dag extra för att se hur det bli, måste ändå ha tillbaka min throttle quadrant innan jag börjar spela detta på riktigt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är det sant att man kan flygga överallt i hela världen? Att de har alla flygplatser alltså i spelet.

Permalänk
Medlem

@Anders12:
Japp det stämmer bra det, det finns vissa flygplatser som dom har lagt ner lite extra energi och gjort mer realistisk än andra men allt från "lilla" F17 Ronneby till en tropiskt bana kommer finnas

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Snälla ni som har betan, ge oss lite bilder/filmer från Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Max Power:

Snälla ni som har betan, ge oss lite bilder/filmer från Sverige.

Det är bara vissa streamers/journalister som slipper undan NDA. Övriga testare får fortfarande inte säga något som inte redan är publikt känt eller visa något överhuvudtaget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det är bara vissa streamers/journalister som slipper undan NDA. Övriga testare får fortfarande inte säga något som inte redan är publikt känt eller visa något överhuvudtaget.

Ok, då förstår jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Är det någon som grävt i för- och nackdelar med att köpa direkt via Microsoft kontra via Steam?

Microsoft har berättat att om man köper via Microsoft Store med sitt Microsoft-konto kommer man att kunna spela det på Xbox också när det lanseras på plattformen. Så är inte fallet om man köper på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Microsoft har berättat att om man köper via Microsoft Store med sitt Microsoft-konto kommer man att kunna spela det på Xbox också när det lanseras på plattformen. Så är inte fallet om man köper på Steam.

Om man bara vill ha det på PC är Steam en mycket bättre tjänst för att ladda ner och hantera spel. Detta trots att Steam lämnar en del att önska i vissa avseenden. Microsoft Store är i många avseenden rätt så dålig. De gjorde till och med gjorde ett eget interface för att handla spel över MS Store. Det är Xbox appen (beta) som är ett skal ovanpå MS Store.

Xbox appen verkar installera ett par telemetri-tjänster som spanar på allt du spelar även om det inte är på MS Store eller Xbox. Jag fick aldrig någon fråga om detta vid installation, men ändå lista den upp alla spel jag kört som inte har ett jota med MS Store att göra. Jag avinstallerade Xbox appen sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om man bara vill ha det på PC är Steam en mycket bättre tjänst för att ladda ner och hantera spel. Detta trots att Steam lämnar en del att önska i vissa avseenden. Microsoft Store är i många avseenden rätt så dålig. De gjorde till och med gjorde ett eget interface för att handla spel över MS Store. Det är Xbox appen (beta) som är ett skal ovanpå MS Store.

Xbox appen verkar installera ett par telemetri-tjänster som spanar på allt du spelar även om det inte är på MS Store eller Xbox. Jag fick aldrig någon fråga om detta vid installation, men ändå lista den upp alla spel jag kört som inte har ett jota med MS Store att göra. Jag avinstallerade Xbox appen sen.

Först och främst mycket bra inägg. Jag håller med dig till fullo, jag använder bara steam, men hatar steam på samma gång, ryp skräckblandad förtjusning.

Trodde verkligen att steam skulle tappa spelare för sisådär 10 år sedan Men då släpptes både BF3 till origin och DiabloIII till battlenet samt Forza horizon tilm windows store. Alla dessa tre aktörer har lyssnat för lite på användarna. Nu kom ju epic in på spelplanen med, genom att skänka bort GTA V.

Ursäkta offropic.
Men själklart väljer Jag steam före någon annan plattform alla dagar i veckan, även.om spelet kostar 100 spänn mer.
Kommer priset att skilja mellan xbox store och steam? Stean brukar ju ha rea på nya spel för att locka spelare.

Prestandan.på dagens konsoler?
En person några inlägg upp blev ifrågasatt för att han undrade över dagens konsoler skulle kunna driva MFS2020. Jag har lite spel till ps4 och jag tycker det laggar hela tiden, jätte irriterande..är.man van vid 144hz är det snudd omöjligt att göra bra ifrån sig med 50-60 fps.

Skulle aldrig skaffa ett spel likt detta på dagens konsoler, känns som man förstör en så otroligt häftig upplevlse man skulle kunna uppnå med ett riktig gamingrig.

Tankar runt detta? Mvh

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem

Såg att FS inte verkar komma på andra ställen än Steam eller MS Store. Jag är för valfrihet, att köpa där det bäst passar en. Har man eller har tankar på en Xbox är det förstås bäst med MS Store, eftersom man då får spelet på båda plattformarna. För de med Xbox Game Pass kan man spela grundversionen utan extra kostnad.

Lite off-topic, men ändå - såg denna på Arstechnica. Video med genomgång av grunderna i en F-15C cockpit gör. Nu är det kanske mer för DCS, men tyckte den var intressant.
https://arstechnica.com/features/2020/06/human-interface-come...

Permalänk

Känns verkligen som att FS kommer vara ett "next gen" spel, ser helt fantastiskt ut. Ska upptäcka väldigt mycket av jordens alla platser. Undrar hur de kommer vara att flyga över Nord och sydpolen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Känns verkligen som att FS kommer vara ett "next gen" spel, ser helt fantastiskt ut. Ska upptäcka väldigt mycket av jordens alla platser. Undrar hur de kommer vara att flyga över Nord och sydpolen.

Måste hålla med till hundra där. Av allt jag har sett hittills.. mind = blown! Längtar otroligt mycket nu!

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Någon som kan svara på min fråga?

Skrivet av ikd97:

Kul att se så många svenskar taggade för detta!
Har spelat FSX sen jag var liten och är övertaggad på att få köra detta!

Jag har dock en fråga gällande RAM minne.
Jag har just nu 16gb DDR4 2666Mhz och ska köra på ultra i 1080p. Räcker 16gb eller bör man uppgradera till 32gb?

Mina specs är:
i7-7700K (OC 4.7Ghz)
GTX 1080 Ti
16gb DDR4 2666Mhz
500gb M.2 SSD

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ikd97:

Någon som kan svara på min fråga?

Tror man får vänta på release till detaljerade tester som visar prestanda med olika konfigurationer. De rekommenderar de 32GB i högsta konfigurationen.
https://www.sweclockers.com/nyhet/29495-microsoft-flight-simu...

Permalänk
Medlem

Lite smått besviken att jag varken kom med i alpha eller beta test. Skrev upp mig i stort sett samma dag som insider blev tillgängligt.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Hoppas det går att komma undan med 16 gb ram. Iaf för VR. Lär inte köra 4K på burken utan lägre upplösningar men behöver månne mer ram ändå.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hållit mig borta från allt om Fligth Sim men tabbade mig igår och såg några klipp på tuben.

Vet inte ens om min burk i signaturen kirrar liret.

Blev rejält sugen att puttra runt med en Cessna och kolla in omgivningar världen runt. Hur fungerar det, kan man utföra uppdrag eller är det "friflyg"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Hållit mig borta från allt om Fligth Sim men tabbade mig igår och såg några klipp på tuben.

Vet inte ens om min burk i signaturen kirrar liret.

Blev rejält sugen att puttra runt med en Cessna och kolla in omgivningar världen runt. Hur fungerar det, kan man utföra uppdrag eller är det "friflyg"?

Både och.

Även om uppdrag inte är officiellt bekräftade lade Asobo upp denna jobbannons i maj:
https://www.asobostudio.com/careers/mission-designer-mfs-72

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Hållit mig borta från allt om Fligth Sim men tabbade mig igår och såg några klipp på tuben.

Vet inte ens om min burk i signaturen kirrar liret.

Blev rejält sugen att puttra runt med en Cessna och kolla in omgivningar världen runt. Hur fungerar det, kan man utföra uppdrag eller är det "friflyg"?

Nog tusan ska väl den burken orka dra runt det i 1440p.
Bland det som är bekräftat är dels friflyg, 8 flyglektioner, "bush trips" (långa flighter i småplan) och "challenge landings".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Både och.

Även om uppdrag inte är officiellt bekräftade lade Asobo upp denna jobbannons i maj:
https://www.asobostudio.com/careers/mission-designer-mfs-72

Skrivet av Thomas:

Nog tusan ska väl den burken orka dra runt det i 1440p.
Bland det som är bekräftat är dels friflyg, 8 flyglektioner, "bush trips" (långa flighter i småplan) och "challenge landings".

Tack för svar!

Köpte för ett gäng år sen en Warthog. Fick bra pris på den, står oupptagen än. Passade på att köpa roderpedaler med, också oupptaget.

Vad "krävs" i klientväg för att kunna köra det? Antar att Microsoft har någon egen klient, är helt borta på det. Aldrig kört något lir som haft med Microsoft att göra. *yikes så dum jag känner mig nu*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Tack för svar!

Köpte för ett gäng år sen en Warthog. Fick bra pris på den, står oupptagen än. Passade på att köpa roderpedaler med, också oupptaget.

Vad "krävs" i klientväg för att kunna köra det? Antar att Microsoft har någon egen klient, är helt borta på det. Aldrig kört något lir som haft med Microsoft att göra. *yikes så dum jag känner mig nu*

Du kan köpa det via Microsoft Store eller via steam om det är det du menar. I övrigt krävs ingenting.

https://www.xbox.com/sv-SE/games/microsoft-flight-simulator
https://store.steampowered.com/app/1250410/Microsoft_Flight_S...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Vad "krävs" i klientväg för att kunna köra det? Antar att Microsoft har någon egen klient, är helt borta på det. Aldrig kört något lir som haft med Microsoft att göra. *yikes så dum jag känner mig nu*

Det är nog inte nämnvärt annorlunda vanliga spel. Det finns dels på Steam och dels Microsoft Store (som du redan har installerat i Windows 10). I båda fallen lär det bara vara att köpa, installera, köra.

Därtill kan du få tillgång genom XBox Game Pass för PC, för $5/månad ($1 första månaden), tillsammans med nåt hundratal andra spel.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hoppas det går att komma undan med 16 gb ram. Iaf för VR. Lär inte köra 4K på burken utan lägre upplösningar men behöver månne mer ram ändå.

Det undrar jag också.
Har sett flera YT-videos angående olika Cpu och Gpu kombinationer men ingenting om skillnaden mellan 16Gb och 32Gb ramminne.
Ställde frågan nu i Reddits flightsim-forum och hoppas kunna få svar.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Någon som har fått spelet att funka med Xbox Game Pass? Står bara att jag är för tidigt ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban95:

Någon som har fått spelet att funka med Xbox Game Pass? Står bara att jag är för tidigt ute.

Spelet släpps 18:e Augusti

Permalänk
Skrivet av Sebban95:

Någon som har fått spelet att funka med Xbox Game Pass? Står bara att jag är för tidigt ute.

Det släpps om knappt två veckor (18 augusti) så det är precis som det står att du är för tidigt ute.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Squirrel, som jag tycker är en bra streamer av simulatorer kör en flygning i alperna. Måste ju säga att spelet är vansinnigt snyggt, kul å se hur väl man implementerat isbildning.

Permalänk
Medlem

Istället för att räkna dagar på fingrarna

Ska införskaffa dator till andra ändamål än flight sim men att detta spel släpps just nu ser jag bara som en stor extra bonus. Hade varit kul att se bilder från er hur eran setup ser ut.

OBS bilden är ej min utan endast hur jag skulle vilja ha det om pengarna fanns

Samtidigt som vi publicerar bilder, så hade jag velat ha tips på att en liten rigg som ej kostar överdrivet mycket men som förhöjer spelupplevelsen.

https://www.inet.se/produkt/6608880/honeycomb-flight-controls... Denna verkar riktig fin gentemot Logitechs saiteks variant. Dock är prislappen lite mer än jag tänkt lägga ner.