Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Det kostar lika mycket att hantera oavsett värde? Det är en hanteringsavgift.

Skickades från m.sweclockers.com

Tom du måste förstå att den avgiften inte går ihop med alla beställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Tom du måste förstå att den avgiften inte går ihop med alla beställningar.

?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har posten slutat lägga upp bilder på moms-sidan numera? Fått ett brev med momsbetalning men har ingen aning vad det är för nåt. Försendelse-ID slutar med BE. Förut har man ju kunnat se bild på det åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Har posten slutat lägga upp bilder på moms-sidan numera? Fått ett brev med momsbetalning men har ingen aning vad det är för nåt. Försendelse-ID slutar med BE. Förut har man ju kunnat se bild på det åtminstone.

BE skulle kunna stå för belgien, om det nu hjälper.

Fins det någon kinahandel som faktiskt gör att man slipper avgiften? Moms/tull är ju lugnt, men hanteringsavgiften är ju saftig. I princip inte köpt något från kina sen avgiften infördes men börjar behöva köpa lite smågrejer, som sladdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Tom du måste förstå att den avgiften inte går ihop med alla beställningar.

Hur menar du nu? Skulle hanteringen som Postnord gör kosta mindre bara för att du betalat en låg avgift till säljaren för ditt paket? Eller tycker du helt enkelt att Postnord ska bjuda på hanteringsavgiften för att du köpt något billigt krafs från andra sidan jordklotet?

Permalänk
Medlem

@Ohnmat: Fråga efter bild via Kundservice > Kontakta oss > Fråga om importförsändelse nere i högra hörnet på moms.postnord.se.

Permalänk

Senaste paketet jag fick från China kunde jag betala in Tull/moms på innan det ens kommit till Sverige, var ett paket med Tracking nr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Ohnmat: Fråga efter bild via Kundservice > Kontakta oss > Fråga om importförsändelse nere i högra hörnet på moms.postnord.se.

Frågat och fick svaret "Enligt GDPR så får vi dessvärre inte skicka någon bild på försändelser."
Vad i helsike sysslar de med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Frågat och fick svaret "Enligt GDPR så får vi dessvärre inte skicka någon bild på försändelser."
Vad i helsike sysslar de med?

Enligt GDPR har du rätt att göra registerutdrag inklusive att få ut bilden som innehåller dina personuppgifter, har inte varit några problem tidigare och GDPR gäller ju sedan 25 maj 2018. De behöver ju bara bekräfta att det är rätt person de lämnar ut grejerna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Enligt GDPR har du rätt att göra registerutdrag inklusive att få ut bilden som innehåller dina personuppgifter, har inte varit några problem tidigare och GDPR gäller ju sedan 25 maj 2018. De behöver ju bara bekräfta att det är rätt person de lämnar ut grejerna till.

Ja, de frågade om personuppgifter först vilket jag lämnade. Sedan nästa svar är ju det som jag skrev. Låter alltså som de inte har koll på reglerna själva. Vad kan man göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Ja, de frågade om personuppgifter först vilket jag lämnade. Sedan nästa svar är ju det som jag skrev. Låter alltså som de inte har koll på reglerna själva. Vad kan man göra?

Ringa? Är väl inget de strikt måste hjälpa till med egentligen, men kan tycka att någon på kundtjänst borde kunna vara behjälplig. Om inte annat borde de väl kunna ge besked om man kan begära ut bilderna/informationen eller inte. Är ju inget de gått ut med i så fall. Om de inte vill hjälpa till får de väl pröjsa för returfrakten när de skickar tillbaka allt småkrafs

Permalänk
Medlem

Fick idag en avisering på ett paket som skickades från USA 1 november. Bra jobbat att hålla i det i en månad nästan utan att göra nåt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Fick idag en avisering på ett paket som skickades från USA 1 november. Bra jobbat att hålla i det i en månad nästan utan att göra nåt!

Vem säger att postnord har haft paketet i 1 månad då om det skickades ifrån USA den 1e november

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vem säger att postnord har haft paketet i 1 månad då om det skickades ifrån USA den 1e november

Det har ett spårningsnummer. Scannades in 3 november för flyg från Chicago. Efter ankomst till Sverige scannades det inte mer förrän aviseringen kom till mig.

Permalänk
Medlem

8 paket returnerades

Jag lät Postnord returnera (per automatik) 8 försändelser då värdet klart understeg avgifter.
Inte helt säker på att det utfördes,dock. Man har länsat paket förr.
Nu handlas det endast om varorna sänds från Eu.

Permalänk
Medlem

Läste i en fb-grupp att PostNord nu även vill tulla paket som skickats till ett annat EU land och sedlats om, så länge det synd någonstans att de har en CN22 markering. Dvs att mellanlandningstjänsterna också nu kommer drabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenKnight:

Läste i en fb-grupp att PostNord nu även vill tulla paket som skickats till ett annat EU land och sedlats om, så länge det synd någonstans att de har en CN22 markering. Dvs att mellanlandningstjänsterna också nu kommer drabbas.

Hoppas inte det. Enda sättet att ta in billiga saker på som inte tar flera månader med deras fruktansvärt sega tullhantering. Har dock börjat använda DHL mer. Kostar ett par hundra extra men otroligt smidigt med snabb leverans. Beställer man från USA är det sjukt skönt slippa ha med USPS och Postnord att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FallenKnight:

Läste i en fb-grupp att PostNord nu även vill tulla paket som skickats till ett annat EU land och sedlats om, så länge det synd någonstans att de har en CN22 markering. Dvs att mellanlandningstjänsterna också nu kommer drabbas.

Jag har fått ett antal Kinapaket (ca 6) via PostNL på sistone. Samtliga har fastnat i postens nät och resulterat i 75 kr avgift och ett par kr moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Combateer:

Jag har fått ett antal Kinapaket (ca 6) via PostNL på sistone. Samtliga har fastnat i postens nät och resulterat i 75 kr avgift och ett par kr moms.

Vilket nog beror på att de trots att det skickas inom EU fortfarande förser paketen med en CN22 tulletikett där varuvärde står. Postnord måste då förtulla dessa och ta ut moms då det räknas som tredje lands försändelse även fast det skickats från EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vilket nog beror på att de trots att det skickas inom EU fortfarande förser paketen med en CN22 tulletikett där varuvärde står. Postnord måste då förtulla dessa och ta ut moms då det räknas som tredje lands försändelse även fast det skickats från EU.

Det måste packas om för att du ska slippa. PostNL skickar direkt från Kina också, och då står avsändare och det finns ifylld CN22 tullförteckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det måste packas om för att du ska slippa. PostNL skickar direkt från Kina också, och då står avsändare och det finns ifylld CN22 tullförteckning.

Mitt inlägg handlade om försändelser som packats om i EU (vanligtvis Holland) men som försetts med CN22 etikett trots att det inte behövs. Då blir det i Sverige tyvärr att man i alla fall åker på att det momsas trots avsändare inom EU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Mitt inlägg handlade om försändelser som packats om i EU (vanligtvis Holland) men som försetts med CN22 etikett trots att det inte behövs. Då blir det i Sverige tyvärr att man i alla fall åker på att det momsas trots avsändare inom EU!

Tror inte det förekommer, när det skickas med PostNL är det vanligtvis med PostNL direkt från Kina med kinesisk avsändare och hela köret. När de smugglar och packar om i ett EU-land bör de vara smartare än att felmärka varorna. Varorna skickas inte från Nederländerna för att det har ett nederländskt kolli.