Apple och Google avlägsnar Fortnite från sina butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Därför att Apple har ett de facto monopol. Det ger makt. En makt som då Apple använder för att ge sig själva en beskattningsrätt.

När ekosystemet runt iPhone var litet i sammanhanget kunde man göra mycket som man själv ville. Kul med något nytt. Nu är det så stort och dominerande att nu måste man gå in och reglera hur monopolet hanteras.

Jag förstår! Ett bra svar som jag köper. Men tycker fortfarande att det ska finnas gränser på hur mycket andra ska få styra över ett företag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tuomi:

Känns som ett problem som skulle kunna lösas med certifikat utfärdade från ex.vis google eller apple eller någon annan certificate authority, kanske vore något för letsencrypt som ett sidospår. Är ju ändå ett väldans fipplande med certifikat och dylikt vid app-utveckling. Google och Apple behöver dock en EU-dom eller liknande i röven för att ha ett incentive att implementera detta. Håller du med @yoshman?

Apple och Google har absolut kostnader då de gör vissa checkar på applikationer innan de tillåts publiceras. Så är fullt rimligt att om man vill rulla sin egen butik måste man explicit betala för denna uppgift, fullt rimligt att det kommer bli en kostnad per uppdatering. Vet inte riktigt hur lång tid detta tar och hur mycket som sköts av människor, men fullt rimligt att ta ett par hundratals dollar per nedlagd timme och person från Apples/Googles sida.

Det skulle enbart göra det vettig för de stora applikationerna att köra sina egna stores. Men då får de också stå för alla kostnader runt bandbredd och liknande själva. Tar Nintendos Mario kart som uppdateras två gånger i månaden med rätt rejäla downloads så är inte kostnaden irrelevant.

Skrivet av Kvickstick:

Alla ”livsviktiga” appar är dock gratis tex BankID/Swish/Bankappar etc. Jag har aldrig betalat för en app/spel, dock spelar jag inte mobilspel.

Fast just det visar en annan sak som borde tas under lupp. "Finns inga gratisluncher", vilket i det här fallet betyder att de appar som dras med reklam och de som kostar pengar finansierar faktiskt den typ av applikationer du listar ovan.

Rimligen borde alla bära sina egna kostnader på en kommersiell plattform där man inte har några alternativ.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Därför att Apple har ett de facto monopol. Det ger makt. En makt som då Apple använder för att ge sig själva en beskattningsrätt.

När ekosystemet runt iPhone var litet i sammanhanget kunde man göra mycket som man själv ville. Kul med något nytt. Nu är det så stort och dominerande att nu måste man gå in och reglera hur monopolet hanteras.

Är fortfarande relativt litet, drygt 25% står iOS för.

På iOS marknaden har de monopol, men den marknaden är rätt liten i det stora hela.

Hade väl varit trevligt om Apple tillät andra app stores, men för slutanvändaren är det (iallafall enligt personlig åsikt) inte särskilt bra och skadar helhetslösningen.

Apple säljer ju trots allt inte hårdvara eller mjukvara, de säljer helhetslösningar.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så om Micrsoft skulle få rätten att låsa ner Windows, kräva att du bara kan installera spel via deras klient och de tar 30%, kanske 40% då är ni ok med det?

Hade det hänt så hade någon skapat ett nytt operativsystem som alla hade använt istället. Problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Apple piper över att folk kan sälja appar för 0 dollar och sedan ta betalt inuti appen vilket då innebär att Apple inte får ett nickel.

Men det är Apple själva som bestämt att ta betalt i procent! Apple kan mycket väl ta betalt i fasta summor, typ X dollar för att blir upplagd på butiken och Y dollar per 1000-tal nedladdningar. Detta skulle antagligen mycket bättre svara mot verkliga kostnaderna.

Att man kör med 30% har inget med verkliga kostnader att göra. Man väljer den beskattning som ekosystemet kan bära. En skatt på 30% brukar vara rätt optimal inkomstmässigt, högre och antalet transaktioner sjunker och Apple tjänar faktiskt mindre. Jämför med svenska skattesatser. Arbetsgivaravgifter ligger på 33%, kommunalskatten runt 30% och moms på 25%. Man tar ut vad som går att ta ut innan skadan blir för stor och alla förlorar på det.

Värt att tillägga att det inte på något sätt gratis att lägga upp en app i apples app store, man måste betala $99/år för en utvecklarlicens, och sett till att en förkrossande majoritet av apparna bara kommer att laddas ner av ett fåtal om ens det, så har de flesta gratisappar mer än betalt sig själva. Finns dock gratisappar med väldigt högt antal nerladdningar och/eller stora uppdateringar som tex facebook-appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hade det hänt så hade någon skapat ett nytt operativsystem som alla hade använt istället. Problem solved.

Du eller?

Du vill lägga ner pengarna och tiden på att skapa detta nya operativsystem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qwertylol1:

Jag förstår! Ett bra svar som jag köper. Men tycker fortfarande att det ska finnas gränser på hur mycket andra ska få styra över ett företag.

Visst är det så att det måste finnas en lagstiftning i botten som styr hur stora ingrepp man får göra i den privata äganderätten, en ständig avvägning i regleringen av en marknadsekonomi.

Och den lagstiftningen finns redan på plats. Epic Games kommer med all sannolikhet att vinna det här målet. Problemet är mest för Epic att det kommer att ta tid och kosta pengar.

Apple kommer att tvingas backa på det här. Dom stretar mot så mycket det går för att behålla inkomsterna så länge det går. Tills dess EU går in med ett bötesbelopp på några hundra miljarder Euro ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Även om jag gärna ser att Epic även vinner mot Google har jag svårt att tro att de skulle göra det eftersom det fortfarande det fortfarande är helt frivilligt för utvecklarna att använda sig av Googles appbutik för att nå användarna i Android. Liksom det är helt frivilligt för utvecklare att använda sig av Steam för att nå användare i Windows.

Samma sak gäller dock inte Apple som åtminstone jag anser missbrukar sin monopolställning i sitt operativsystem. Finns ett allmänt regelverk för vad som gäller vid monopol, vilket Apple faktiskt har. Det handlar därför inte om en särbehandling utan det handlar om att Apple missbrukar sin position emot alla utvecklare.

Microsoft åkte ju på böter och tvingades smälla upp en sjukt irriterande dialog där man skulle välja webbläsare för att de hade en marknadsledande position och skickade med Internet Explorer... Hur svårt var det att ladda ner och installera valfri webbläsare innan den domen föll? Med det i minnet så kan jag tycka att kritiken mot både Apple och Google är rättfärdigad. Apple tillåter inte ens sideloading av appar och har full kontroll på app-infrastrukturen. Android är lite enklare, men det är inte självklart för den stora massan hur man installera appar från andra källor (speciellt inte om man inte klarar av att installera Firefox eller Chrome på en Windows-dator).

Skrivet av qwertylol1:

Förstår inte vad vissa menar med att Google och Apple har kontroll och inte låter någon annan vara med och konkurera. Menar inte "Jag fattar inte, så dumma ni är", utan jag menar att jag på riktigt inte förstår vad ni menar.

Vilka är tex Epic som ska vara med och bestämma hur mycket Apple/Google tar i avgift i deras EGNA system? Tycker man avgiften är för hög så kan man välja att helt enkelt inte finnas där. Som någon annan skrev så hade jag förstått om Apple/Google satte olika avgifter för olika appar, men nu är det samma för alla. Take it or leave it.

Sen att man kan installera appar utanför Google Play är väl coolt och bra, men det betyder inte att det måste vara så på iOS också. Apple har utvecklat detta och bestämmer, gillar man inte det så köper man inte deras produkter eller lägger ut sina appar där.
Gillar man inte Apple/Google så starta ett eget märke och börja tillverka telefoner eller vad du vill.

...

Så åter till min ursprungliga fråga;
Vad är det som dessa företag gör som anses bryta "konkurrenslagar" och vara ett hot mot "fri/öppen marknad"? Då menar jag faktiska lagar och inte vad folk tycker är rätt.
Ett exempel nedan.

"Det är dags för dessa två företag att vakna upp och inse att de bryter mot konkurrenslagar och en fri/öppen marknad.."

Att hela tiden komma dragandes med "gnäll inte, det är bara att uppfinna ett eget ekosystem med ett eget operativsystem på egen hårdvara" är ett rätt tråkigt argument. Hur många telefoner ska man ha för att kunna använda sina appar? Är det ok att ha samma inställning på dator-sidan. Nähä, nu måste jag boota om för att komma in i ChromeOS för att spela mina stadia-spel, nähä jag får ta fram min Epic-dator för nu vill jag minsann spela Fortnite, för det går bara att köra på viss hårdvara med EpicOS på, för annars fungerar det inte... Oj, där var ett program som bara fungerar på OSX, dags att damma av macen (snart med en ARM-processor utan möjlighet att dual-boota ett annat system nära dig). Låter ju som ett rätt roligt scenario eller hur?

Ett stort hinder för en fri och öppen marknad på framförallt iOS är att Apple styr utbudet på plattformen och kan förhindra företag att kunna sälja på den marknaden. Apple har tidigare godtyckligt raderat appar och dessutom har de fördelar mot sina konkurrenter om de ser en marknad som de vill tjäna pengar på. Tar vi Spotify som exempel så är det ju rätt skevt att Apple förhindrar Spotify att saluföra sitt abonnemang utanför AppStore i sin app, och Apple kan ju enkelt sätta priset på sin egen streamingtjänst 20% lägre och få in mer pengar än Spotify får från sina kunder via samma plattform. Hur väl rimmar det med en fri och öppen marknad?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du eller?

Du vill lägga ner pengarna och tiden på att skapa detta nya operativsystem?

Nej jag kan tyvärr inget om programmering. Men någon som har kunskapen hade nog gjort det och blivit rik.

Det jag menar är att om man som ett företag inte sköter sina kort rätt och fuckar upp så finns risken att du blir ersatt av ett annat företag som har gjort sin del bättre. Om vi tar ditt exempel så hade Windows blivit ersatt av något annat direkt kan jag lova dig.
Och det är inte Apple's och Google's fel eller problem att ingen kan konkurera mot de. Därför tycker jag att om man inte är nöjd så låter man bli att köpa tjänster eller produkter från de.

Permalänk
Medlem

Haha... Epic fail

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Är fortfarande relativt litet, drygt 25% står iOS för.

På iOS marknaden har de monopol, men den marknaden är rätt liten i det stora hela.

Hade väl varit trevligt om Apple tillät andra app stores, men för slutanvändaren är det (iallafall enligt personlig åsikt) inte särskilt bra och skadar helhetslösningen.

Apple säljer ju trots allt inte hårdvara eller mjukvara, de säljer helhetslösningar.

Finns det bara två aktörer och man har 25% så räknas det fortfarande som ett monopol. Eller duopol om man skall vara petig. Same shit, different name. Det finns alltså bara plats för två aktörer (max) när det gäller plattformar typ OS. Fråga Microsoft Mobile eller Linux om hur mycket man tjänar nere på tredje plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Nej jag kan tyvärr inget om programmering. Men någon som har kunskapen hade nog gjort det och blivit rik.

Det jag menar är att om man som ett företag inte sköter sina kort och fuckar upp så finns risken att du blir ersatt av ett annat företag som har gjort sin del bättre. Om vi tar ditt exempel så hade Windows blivit ersatt av något annat direkt kan jag lova dig.
Och det är inte Apple's eller Google's fel eller problem att ingen att konkurera mot de. Därför tycker jag att om man inte är nöjd så låter man bli att köpa tjänster eller produkter från de.

Windows har runt 85% av marknaden (vilket också är varför de, under nuvarande lagar, inte kan stänga ner och kräva att allt går genom dem), de kommer inte bli ersatta "direkt". Och man skapar inte heller ett os "direkt"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Finns det bara två aktörer och man har 25% så räknas det fortfarande som ett monopol. Eller duopol om man skall vara petig. Same shit, different name. Det finns alltså bara plats för två aktörer (max) när det gäller plattformar typ OS. Fråga Microsoft Mobile eller Linux om hur mycket man tjänar nere på tredje plats.

Fast Windows Phone gick väl ändå i graven just för att deras app store var dålig (dåligt utbud)?
Förmodligen inte den enda anledningen, men det var huvudsakligen varje jag slutade använda min Nokia.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Vilket visar hur dominerande Google och Apple är på mobilsidan. Det är svårt för små aktörer att ta sig in på den nuvarande duopol-marknaden. Tror inte att Epic skulle klara sig bättre än vad Microsoft eller Blackberry gjorde, för man klarar sig inte idag med bara egenutvecklade appar på sin plattform, och har man inga marknadsandelar är det ingen annan som är intresserad av att utveckla till plattformen heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fast Windows Phone gick väl ändå i graven just för att deras app store var dålig (dåligt utbud)?
Förmodligen inte den enda anledningen, men det var huvudsakligen varje jag slutade använda min Nokia.

Exakt. Utbudet var för dåligt. Inte kul att utveckla för att helt menageri av plattformar, man väljer det största. Därav ett den störste får ett de facto monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Lär inte detta leda till att vi i så fall får flera butiker på telefonerna, flera launchers. Precis sånt som folk hatar?

Om folk faktiskt hade hatat flera launchers/butiker så hade väl alla omfamnat Windows Store och blivit exalterade över om det var enda sättet att installera program i Windows, precis som på iOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Och en stämning är på väg mot dem också! Grymt!

Problemet är att det inte finns ett alternativ.

På iOS-sidan är det app store eller inget.

Hos Android så är det Google Play som följer med på varenda enhet mer eller mindre. Det finns i nästan alla fall inget som öppnar för att folk ska gå på ett alternativ.

Förhoppningsvis kommer fler gå i samma spår som EPIC och slå tillbaka.
Lägre avgifter, och/eller alternativa butiker.

Apple tjänade cirka 160 miljarder dollar förra året på App Store. Jag hoppas verkligen du inte tror att det kostar ens i närheten av 160 miljarder dollar att driva App Store.

Jag ser tyvärr inte problemet med hur det ser ut i dagsläget.
Alternativ appstore är något som skulle förstöra det som är bra med iOS. iOS får ofta mycket skit för att det är en stängd trädgård, men många trivs bra i den här trädgården även ifall den innebär att man inte kan titta över staketet och nyttja sånt som finns utanför (så som en alternativ appstore). Trädgården ger säkerhet, användarvänlighet och en strömlinjeformad platform för alla användare.

Jag har själv inte tittat vad Apple tjänade på Appstore förra året, men om det är 160 miljarder så är det välförtjänade pengar. Varför ska Epic få 100% av intäkterna och apple 0% på sin egna platform? Apple erbjuder en tjänst där man får följa reglerna om man vill vara med och leka. Duger inte det så får man inte vara med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Förstår inte syftet med stämningen, det handlar ju om att Apple och Google INTE ger Epic Games särbehandling utan tvingar de att anpassa sig efter samma regler som alla andra.

Vad hoppas de få fram?

Att reglerna ändras för alla?

Det märkliga är att Apple förbjuder andra att kringgå App Stores 30% skatt men själva har alternativ för att kringgå Play Stores skatt för Apple Music.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Jag ser tyvärr inte problemet med hur det ser ut i dagsläget.
Alternativ appstore är något som skulle förstöra det som är bra med iOS. iOS får ofta mycket skit för att det är en stängd trädgård, men många trivs bra i den här trädgården även ifall den innebär att man inte kan titta över staketet och nyttja sånt som finns utanför (så som en alternativ appstore). Trädgården ger säkerhet, användarvänlighet och en strömlinjeformad platform för alla användare.

Jag har själv inte tittat vad Apple tjänade på Appstore förra året, men om det är 160 miljarder så är det välförtjänade pengar. Varför ska Epic få 100% av intäkterna och apple 0% på sin egna platform? Apple erbjuder en tjänst där man får följa reglerna om man vill vara med och leka. Duger inte det så får man inte vara med.

Då är det ok om Apple istället tar 80% för att nyttja AppStore? Tycker man det är för mycket är det bara att lämna, eller?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Epic vill öka sina intäkter och stämmer därför Google och Apple. Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Om folk faktiskt hade hatat flera launchers/butiker så hade väl alla omfamnat Windows Store och blivit exalterade över om det var enda sättet att installera program i Windows, precis som på iOS.

Microsoft store hade säkert varit mycket populärare om det inte började som en katastrof (metro appar någon?).

Idag är det mycket bättre, men apparna man installerar har sämre gränssnitt (anpassat för touch-enheter) och deras utbud är rätt kasst.

Vi kan ta onenote som ett exempel.

Desktop:

Store:

Att vara det enda alternativet betyder inte att det är ett bra alternativ, men man kan hata apple/google hur mycket man vill. Deras app stores är bra, hade de inte varit det hade de tappat användare.

Och hur många android-användare känner du som INTE använder play store?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är fascinerande hur stor sak det blev av Internet Explorer som standardläsare i Windows men att EU inte ser detta med appbutikerna som ett klart värre problem?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Jag tycker att det är fascinerande hur stor sak det blev av Internet Explorer som standardläsare i Windows men att EU inte ser detta med appbutikerna som ett klart värre problem?

Det gör dom:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_1...

Permalänk
Medlem

Hmmm om man säljer saker via t.ex. Amazon, får man då inte sälja på något annat sätt? Det verkar ju helt galet att man inte skulle få sälja via vilka kanaler man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Jag ser tyvärr inte problemet med hur det ser ut i dagsläget.
Alternativ appstore är något som skulle förstöra det som är bra med iOS. iOS får ofta mycket skit för att det är en stängd trädgård, men många trivs bra i den här trädgården även ifall den innebär att man inte kan titta över staketet och nyttja sånt som finns utanför (så som en alternativ appstore). Trädgården ger säkerhet, användarvänlighet och en strömlinjeformad platform för alla användare.

Jag har själv inte tittat vad Apple tjänade på Appstore förra året, men om det är 160 miljarder så är det välförtjänade pengar. Varför ska Epic få 100% av intäkterna och apple 0% på sin egna platform? Apple erbjuder en tjänst där man får följa reglerna om man vill vara med och leka. Duger inte det så får man inte vara med.

Förstår vad du menar. Att enbart ha en appbutik i sitt operativsystem kan accepteras men då bör det även finnas särskilda regler att förhindra missbruk. Exempel skulle kunna vara att innehållet i App Store granskas av en oberoende part, att marginalerna minskas till mer rimliga nivåer och att prenumerationer som skaffas genom appar är en engångskostnad.

Skrivet av Toke:

30% marginal till slutkund är inget som är konstigt. Då har jag ändå sålt grejer i flera olika branscher.

Alla branscher låser in eller manar in sina kunder i olika system.

Jag ser inte problemet mer här än någon annanstans.

Det som skiljer, åtminstone i Apples fall är att Apple har monopol och utvecklarna är tvingade till att acceptera kostnaden om man vill nå sina kunder som använder en iPhone. I alla andra situationer för exempelvis Android, Windows, Mac, Linux kan man komma undan genom att sideloada, välja andra butiker (exempelvis Samsung Galaxy Store) eller öppna egen butik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ett girigt företag som gnäller på andra giriga företag! Nä EPIC kan vi lika gärna klara oss utan!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag tycker det är bra att utvecklare är tvungna att använda Google och Apple's betalsystem då jag inte vill ge ut mina kortutgifter kors och tvärs. Jag som ensam konsument har ingen förhandlingskraft gentemot alla tredjepartsutvecklare och kan inte ensam övertala utvecklarna att erbjuda det, så jag tycker det är bra att ha ett företag som Google eller Apple som backar upp.

Däremot tycker jag att man behöver se över avgiften på 30% då det är en alldeles för hög i dagens samhälle där appar utgör en allt viktigare del utav vår vardag. Närmare sig en "utility".

Nåja, det är ju knappast din och min bekvämlighet de tar strid för, det rör sig snarare om en bieffekt av deras metoder för att maximera den egna profiten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra att någon tillslut tar i hårdhanskarna med Apple och Googles monopol och hindrande av konkurrens. Med tanke på hur det gick för Microsoft, som fortfarande hade sin plattform öppen och gratis för konkurrenter men ändå åkte dit så jävla hårt som de gjorde är det verkligen dags att vi får se vilka konsekvenser detta får för låsta plattformar som just iOS och framförallt dominerande Android.

Ska bli spännande att följa utvecklingen av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Förstår vad du menar. Att enbart ha en appbutik i sitt operativsystem kan accepteras men då bör det även finnas särskilda regler att förhindra missbruk. Exempel skulle kunna vara att innehållet i App Store granskas av en oberoende part, att marginalerna minskas till mer rimliga nivåer och att prenumerationer som skaffas genom appar är en engångskostnad.

Det som skiljer, åtminstone i Apples fall är att Apple har monopol och utvecklarna är tvingade till att acceptera kostnaden om man vill nå sina kunder som använder en iPhone. I alla andra situationer för exempelvis Android, Windows, Mac, Linux kan man komma undan genom att sideloada, välja andra butiker (exempelvis Samsung Galaxy Store) eller öppna egen butik.

Vem bestämmer vad som är rimligt och orimligt? Mycket av snacket på sociala medier är att 30% skulle vara orimligt men det är nära på en branchstandard och har varit så i många år. App Store, Play Store, Steam, Playstation Store, Windows Store tar alla runt 30% av intäkterna på deras respektive butik. Det är svårt att hitta bra källor men jag gissar att Nintendo Store också ligger där i kring. Vissa utgivare kan få speciella deals eller som i fallet med Steam att ju mer du säljer desto mindre behöver du betala. Men vad för oberoende part ska gå in och säga att 30% är orimligt medans 26,5% är skäligt? Sådant är bäst att lämna till marknaden genom att butikerna får konkurrera med varann. Problemet är väl att det är svårt att konkurrera med ägaren av en plattform (Google), om en plattform är väldigt etablerad (Steam) eller om andra butiker till och med är förbjudna (Apple).

Tycker att detta mest ser ut att vara en PR-kampanj från Epic för att försöka pressa ner priserna genom att försöka locka med sig EU. Vem som helst kan se att de bryter mot reglerna när de försöker ta betalt på App Store/Play Store med sin egen betallösning. Räknar verkligen Epic med att i längden tjäna mer pengar på en utdragen process i domstol samtidigt som försäljningen uteblir från mobiler, istället för att bara fortsätta som vanligt? Kan de inte försöka pusha Epic Game App på Android med olika erbjudanden för att få över spelare istället?

Skrivet av anon5930:

Mycket bra att någon tillslut tar i hårdhanskarna med Apple och Googles monopol och hindrande av konkurrens. Med tanke på hur det gick för Microsoft, som fortfarande hade sin plattform öppen och gratis för konkurrenter men ändå åkte dit så jävla hårt som de gjorde är det verkligen dags att vi får se vilka konsekvenser detta får för låsta plattformar som just iOS och framförallt dominerande Android.

Ska bli spännande att följa utvecklingen av detta.

Vad menar du med gratis? Mig veterligen tog (tar) Microsoft samma 30% på sin Windows App Store (när de fortfarande sålde mobiler) och på PC med Windows Store? På Android kan du välja att installera andra butik precis som på PC. Jag är inte riktigt med på resonemanget annat än att om resultatet blir lägre priser så blir jag givetvis glad för jag är en snål jävel och varför betala mer när man kan betala mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Hmmm om man säljer saker via t.ex. Amazon, får man då inte sälja på något annat sätt? Det verkar ju helt galet att man inte skulle få sälja via vilka kanaler man vill.

Klart man får sälja via andra kanaler, men man får inte göra reklam för det i App Store eller i appen du laddar ner där. Vad skulle du tycka om du var återförsäljare, och dina leverantörer skrev på sina kartonger att kunden kan köpa produkten på deras hemsida istället till ett lägre pris?