SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem

SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Hej!

Räknar kallt med att det är många fler än jag här som innehar ett intresse för golf!

Tänkte därmed samla ihop en tråd här för t.ex frågor från nybörjare, diskussioner om banor, utrustning, man kanske tom kan länka en video och få lite tips på förbättringsmöjligheter av swingen? Allt golfrelaterat går bra att diskutera här!

Kickar igång tråden med att fråga er med mer erfarenhet av laserkikare vs golfklocka. Tänkte ta och investera i en nu, men lite kluven i vad jag behöver. Några rekommendationer?

MVH

Golfapan

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Kickar igång tråden med att fråga er med mer erfarenhet av laserkikare vs golfklocka. Tänkte ta och investera i en nu, men lite kluven i vad jag behöver. Några rekommendationer?

MVH

Golfapan

Trevligt men en golftråd!
I början av min golfkarriär använde jag mig mycket utav GPS-appar för avstånd, vilket kan jämföras med en GPS-klocka. Övergick senare till kikare då jag önskade mer precision och smidigheten att skjuta (ta avstånd) till andra föremål som omarkerade hinder, träd, platåer, osv. Skulle tro att jag hade strax under 10 i HCP innan jag gick över till kikare.

Ett bra riktmärke skulle kunna vara:
HCP > 18 = GPS
HCP < 18 = Kikare

Spelade förövrigt mest troligen livets stabilaste rundan idag 6.00 på morgonen. 65 (-7), bogeyfri utan ett enda dåligt slag. Några småmissar såklart, men räknade ut att jag hade gått 59 (-13) om alla puttar inom 3 meter sänkts. Inget personbästa men alltid kul att spela fin golf.

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASeagreen:

Trevligt men en golftråd!
I början av min golfkarriär använde jag mig mycket utav GPS-appar för avstånd, vilket kan jämföras med en GPS-klocka. Övergick senare till kikare då jag önskade mer precision och smidigheten att skjuta (ta avstånd) till andra föremål som omarkerade hinder, träd, platåer, osv. Skulle tro att jag hade strax under 10 i HCP innan jag gick över till kikare.

Ett bra riktmärke skulle kunna vara:
HCP > 18 = GPS
HCP < 18 = Kikare

Spelade förövrigt mest troligen livets stabilaste rundan idag 6.00 på morgonen. 65 (-7), bogeyfri utan ett enda dåligt slag. Några småmissar såklart, men räknade ut att jag hade gått 59 (-13) om alla puttar inom 3 meter sänkts. Inget personbästa men alltid kul att spela fin golf.

/A

Snyggt & grattis! Någon sådan runda har jag inte varit i närheten av, men jag verkar åtminstone falla inom Kikar-spannet! Dormy har precis startat en rea med, så kan bli en beställning där tror jag. Tack för tipsen!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Gällande klocka VS kikare så är det väl en generell uppfattning att bättre spelare använder kikare. Fördelen är ju såklart att du vet exakt hur långt du har till flaggan. Jag har däremot omvärderat i frågan, det är väldigt få spelare som faktiskt behöver veta exakt hur långt du har till pinnen, de är helt enkelt för dåliga och har inte den kontrollen på slagen.
Jag värderar klocka högre, tycker det är bättre att få mått till framkant/mitt/bakkant - den informationen räcker gott och väl för min del och känns mer användbar än enbart mått till flaggan, såklart kan du räkna ut de måtten med kikare + banguide, men det tar längre tid.
Då vet jag hur långt jag behöver landa bollen för att ta hinder ur spel, istället för att estimera hur mycket landningsyta man har.
Nu tävlar jag inte längre, skulle jag gjort det så hade jag förmodligen dock kört med kikare + banguide.
Beror väl helt enkelt på vilken nivå man spelar på, klocka snabbar på spelet mer än kikare, vilket är bra på sällskapsrundor.
Vi är några kompisar som tagit steget från kikare till klocka, vi ligger mellan +1 till 5 i handikapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Gällande klocka VS kikare så är det väl en generell uppfattning att bättre spelare använder kikare. Fördelen är ju såklart att du vet exakt hur långt du har till flaggan. Jag har däremot omvärderat i frågan, det är väldigt få spelare som faktiskt behöver veta exakt hur långt du har till pinnen, de är helt enkelt för dåliga och har inte den kontrollen på slagen.
Jag värderar klocka högre, tycker det är bättre att få mått till framkant/mitt/bakkant - den informationen räcker gott och väl för min del och känns mer användbar än enbart mått till flaggan, såklart kan du räkna ut de måtten med kikare + banguide, men det tar längre tid.
Då vet jag hur långt jag behöver landa bollen för att ta hinder ur spel, istället för att estimera hur mycket landningsyta man har.
Nu tävlar jag inte längre, skulle jag gjort det så hade jag förmodligen dock kört med kikare + banguide.
Beror väl helt enkelt på vilken nivå man spelar på, klocka snabbar på spelet mer än kikare, vilket är bra på sällskapsrundor.
Vi är några kompisar som tagit steget från kikare till klocka, vi ligger mellan +1 till 5 i handikapp.

Själv kan jag väldigt ofta tycka att det är svårt att se var på green flaggan står och föredrar därav kikare! Våra greener är minimum 25 meter djup och då blir det ju onekligen skillnad i klubbval!

Det kan ju säkert bero på hur banan är byggd varför jag har lite svårt att se. Men som du säger förstår jag fördelen med klockan också, speciellt om man ser exakt var flaggan står för då kan man ju ganska precist räkna ut avståndet även utan banguide!

Edit: Bra initiativ till tråd för övrigt! Golf är svårt att klara sig utan. Vintern är jobbig, speciellt hyfsat högt upp i landet.

Permalänk
Medlem

Har både och och det är så fruktansvärt klumpigt med kikare. Proffsen har caddies som får lida med dem. Men de är användbara absolut även om de är mycket one trick pony. Avstånd till flagga och slope också om man inte tävlar.

Inte alltid greendata är korrekt men det beror ju på vart du spelar och vilken klocka du har. Har hittat ett hål där jag inte kan använda golfklocka finns säkert mer om man tillåter sig stanna upp spelet totalt och mäta överallt med kikaren.

Sen så har ju även kikare felmarginaler och man kan ju råka mäta mot fel objekt utan att uppmärksamma det om man stressar för att försöka att inte slöa ner spelet för mycket pga kikaren.

Golfklockan är lite roligare. Går så snabbt och enkelt få ett värde som i 95 % av fallen är 98 % korrekt allra minst. Du får inte bara till mitt på green utan fram till green och bak till green. Min klocka visar även avstånd och carry för bunkrar och vattenhinder. Det är inte alltid man kan använda kikaren för att kolla och det är ofta svårt att mäta exakt där man vill pga fairways lutningar. Rätt skönt ha bägge dock det är ganska lätt läsa fel vart flaggan är på green emellanåt fast oftast så är ju målet att träffa mitt i green så man får lite felmarginal.

Jag skulle dock klara mig rätt bra utan klocka och kikare. De hjälper mig inte att slå bättre golfslag.
Har statistik på min shotscope V3 också dock vilket är lite småkul. Hjälper inte heller på något sätt men lite kul få statistik på hur långt man slår och annan statistik. Har än inte lyckats hitta någon nytta med statistik känns som den bara bekräftar det jag sett men lite kul är det.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Där har du en extremt bra poäng, gällande avstånd till vissa hinder med kikare! Det är något jag tycker är riktigt svårt ibland. Ofta försöker jag hitta något som jag vet / tror står på samma längd som hindret (typ ett träd eller en kulle).

Men det är intr alltid det finns något bra och det är också en felmarginal man behöver räkna in eftersom det inte är säkert att det objektet står där jag tror det står. Har faktiskt inte tänkt på det tidigare men nu blev jag sugen på att testa en klocka.

Gällande mätning på pinne så börjar jag alltid att mäta en meter höger om flaggan för att få det felaktiga avståndet bakom och sedan skjuter jag på pinnen för då är det garanterat rätt. Det går ganska fort eftersom jag bara håller in och den mäter en gång var 0,5 sekund typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Bra initiativ till tråd för övrigt! Golf är svårt att klara sig utan. Vintern är jobbig, speciellt hyfsat högt upp i landet.

Ja vad tusan, det finns ju en tråd för katter så..

Nu gör ni det svårt för mig gubbar! Klocka verkar ju absolut ha sin stund den med. Inte köpt än. Halvsocial tävling mot konkurrerande företag på torsdag, då hade det varit skönt med en liten bonusfördel.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ja vad tusan, det finns ju en tråd för katter så..

Nu gör ni det svårt för mig gubbar! Klocka verkar ju absolut ha sin stund den med. Inte köpt än. Halvsocial tävling mot konkurrerande företag på torsdag, då hade det varit skönt med en liten bonusfördel.

Har kört kikare i säkert 10 år nu. Har en klocka med, typ Garmin X40 tror jag den heter som jag vann på någon tävling. Men den är aldrig använd efter typ första ronden. Med kikare har jag avståndet till flagg och kan även skjuta t.ex. bunkerkanter och liknande. Sedan spelar jag nästan uteslutande på min hemmabana förutom några tävlingar om året så man kan den rätt bra..

Legat o vevat på samma HCP i typ 7-8 år så vet att det funkar för mig. Ogillar även att spela med saker på handleden.

Vill du ha en billig X40 så kan vi lösa det (Om jag hittar den...!)

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Angående ämnet golfklocka: Jag hade en ganska enkel LG smartwatch kopplad till min Androidlur i golfbagen. Telefonen agerade GPS punkt och klockan visade avstånd, registrera slag, nästa hål osv En trevlig lösning om man redan har en Android-klocka! Jag ställde alltid bagen inom 2meter från bollen så det funkade tillräckligt bra för mig!

Visa signatur

FD Define Mini C | ASRock Z97E-ITX | Intel i7 4790k | Asus STRIX GTX 1070Ti OC
Adata 16GB 1600MHz | Samsung 850 Evo 500GB | OCZ 240GB | EVGA G2 650W
Huawei Honor8 | Lenovo Y14ISK

Permalänk
Medlem

Har både och, men sedan jag skaffade en enkel jaktkikare för 1500 så har jag aldrig använt klockan mer. Men bägge är inte heller så dumt har jag märkt då jag rätt så ofta frågar andra i flighten vad avståndet är till front eller back, vilket är MYCKET viktigare än till mitten av green. Men kikare och se avstånd till eller över hinder har sparat mig många slag genom åren.

Till nått annat: Är det fler som ser efter nytt järnsett? Följer rätt noga med Taylormade och Mizunos nya lanseringar. För er som är nördar (jag är golfnerd deluxe), rekommenderar jag starkt youtubekanalen till Tour Experience Golf. Otroligt duktiga clubfitters med en jävligt bra youtubeproduktion. Visst finns det andra som Rick Shiels och andra, men dom är ju rena inlfuensers och har inget med fitting att göra.

Är otroligt sugen på att bygga en inhomhusrange i en stor bod jag har hemma. Är i ritningsplanerna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Inaktiv

Jag har +0,3 i hcp. Jobbat mig ner från hcp 8,5 i år. Jag använder GPS app. Tycker det är smidigt då man kan dra markören på banguiden och få avstånd till målet. Använder appen Hole19. Så klocka, Kikare eller golf app är nog mer en smaksak.

Permalänk
Medlem

11.2 i hcp. Inte spelat alls i år pga sjukdom, så ja får helt enkelt ta upp golfandet igen nästa säsong. Jag använder mig annars av en Garmin Approach S20 sen något år tillbaka. Funkar helt oki. Aldrig ägt en kikare, men känns som en klocka snabbar upp spelet mer än kikare. Särskilt när personer i bollen frågar efter avstånd.

Visa signatur

CPU : Intel Core i9 9900K
Moderkort : Asus ROG STRIX Z390-F GAMING
Grafikkort : Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC
Skärm: Acer Predator X34GS 180Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är otroligt sugen på att bygga en inhomhusrange i en stor bod jag har hemma. Är i ritningsplanerna.

Hur fräckt är inte detta då? Kräver bygglogg!
*edit* Har 15 år gammat mail från dig förövrigt, ville minnas att jag fick bra support från nån på OCZ för länge sen så kollade i gmailen, se där!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Olika nivå, själv jobbar jag på att komma ner till 36 (43,9 nu).
Överväger att kika efter ett järnset, har bara lite gammalt ihop-plock nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag använder Hole19 app, tycker att det fungerar bra. Jag har inte haft chans att prova kikare ännu, men jag tycker att appen är tillräcklig för mig, jag är bara amatör ändå.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

Började i år! Spelat ner mig till 32,3 hcp i skrivande stund. Hemmabana är Isaberg GK i Småland, väldigt trevlig bana.

I och med att jag är så pass ny men vill ändå jobba mig mer mot lägre hcp undrar jag;
Vad är de vanligaste felen vi nybörjare gör?

Ett standardhål Par 4 för mig ser väl ut ungefär som följer:
Skapligt 180-200m utslag. Förmodligen inte på fairway. Får slå ett lättare järn för att komma på banan igen. Ytterligare ett för att hamna nära green, eller faktiskt på den om jag har tur i slaget. På green har jag (enligt min app) 2,6 puttar i snitt senaste 5 rundorna.

Livet som amatör

Permalänk
Medlem

Det var ju på tiden med en Golf tråd

Har spelat i över 30 år och ligger för närvarande på hcp 2,8 är även lite av en utrustningsnörd med den innebörden att det alltid är utrustnings fel när det går dåligt

Iaf, när det kommer till kikare vs GPS så är det helt en smaksak oavsett vilket hcp man har, men kikaren ger alltid mer exakt mått till flaggan om man nu anser man behöver det.
Själv kör jag kikare eftersom jag gärna vill ha ett mått som är så exakt som möjligt (även om jag kanske inte behöver på metern när) och sen tycker jag det går det snabbare än att flytta runt markör på en GPS om man nu vill ha mått till andra saker än green.

Permalänk
Medlem

Kul med Golf-tråd!
Har spelat i fem år med 18 hcp som första delmål. Ligger just nu 21.1. Gick ner till 23 redan första hösten men har inte lagt ner tillräckligt med tid för att komma ner under 18. Jag spelar även bowling en stor del av året. Så golfen är min off-season syssla.

Jag spelar med Arccos sensorer i klubborna och brukar använda den appen för att mäta avstånd när jag behöver. Appen ska ju även vara så smart att den efter ett par rundor själv föreslår vilken klubba jag ska slå var än jag står på banan. Sen finns det vissa nackdelar i att den kan lära sig fel.
Till exempel så använder jag ofta J5 när jag hamnar i trubbel och behöver slå låga slag under ett träd för att rulla ut en bit. Så det händer att appen föreslår J5 när jag har 130 m till flagg, fast jag vet att jag slår min J8 135 meter.
Sen finns det vissa tokiga registrerade slag, som när jag slog min driver 580 m en gång. Dom får man plocka bort och justera. Men det är inte appens fel utan snarare min mobil vars gps är knäpp. I väntan på en ny mobil att köpa så har jag beställt en Arccos Link som kommer i oktober. Det är en liten gps man sätter i bältet/fickan som sköter allt det som mobilen sköter. Så behöver man inte ha mobilen på sig när man spelar.
Ska bli spännande och se ifall det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Började i år! Spelat ner mig till 32,3 hcp i skrivande stund. Hemmabana är Isaberg GK i Småland, väldigt trevlig bana.

I och med att jag är så pass ny men vill ändå jobba mig mer mot lägre hcp undrar jag;
Vad är de vanligaste felen vi nybörjare gör?

Ett standardhål Par 4 för mig ser väl ut ungefär som följer:
Skapligt 180-200m utslag. Förmodligen inte på fairway. Får slå ett lättare järn för att komma på banan igen. Ytterligare ett för att hamna nära green, eller faktiskt på den om jag har tur i slaget. På green har jag (enligt min app) 2,6 puttar i snitt senaste 5 rundorna.

Livet som amatör

Det vanligaste felet amatörer (inte bara nybörjare) gör är att man övervärderar sig själv och försöker slå slag man inte behärskar, har man 18 slag på en bana skall man inte vara rädd för att utnyttja dom och acceptera att man får ha 1 extra slag på varje hål, man behöver alltså inte gå för par var enda gång.
En annan sak jag anser många gör fel (framförallt nybörjare och äldre) är att dom spelar banan på fel tee, dvs för lång, det är ingen prestigeförlust att spela en främre tee när man är nybörjare eller när kraften börja sina pga ålder.

På detta sättet får man oftast en roligare runda och som nybörjare lär man sig mer när det är roligt, paren och birdies kommer vad det lider även om man går längre fram och planerar sitt spel efter antalet slag man har.

Permalänk
Medlem

Har spelat med så många personer som använder kikare och i nästan alla fall så upplever jag att de tar ofantligt mycket längre tid på sig innnan de slår slaget pga av kikaren. Nu skall det tilläggas att jag börjar bli gubbe och därför retar mig mer och mer på andra som inte gör som jag...
Jag använder klocka och tycker det är tillräckligt noggrant för mitt usla spel och jag får all information jag behöver på 1 sekund.

Permalänk
Medlem

Spelar både med klocka (Garmin) och laserkikare. Bra kombination och resonerar ungefär såhär:
- Vid längre avstånd (+140/150 meter) är jag bara nöjd att träffa green och det spelar mindre roll var flaggan står
- Kikare är bra ibland när jag inte vet avstånd till krön/hinder (det visar inte alltid min Garmin 5s-klocka)
- Fram och bakkant är bra att kunna visa med klockan

Skulle jag välja bara en skulle jag nog köra kikare och mobilapp (eller bara kikare om man def. måste välja en ). För hcp 20+ (beror såklart på spelstil etc.) skulle jag nöja mig med klocka eller app.

Visa signatur

MSI RTX 3080 Ventus OC, i9 10850K, MSI Z490 Ace, Corsair 2x16gb 3200 mhz Vengeance LPX, Fractal Design Define 7 Compact, Noctua NH-D15 chromax.black

Permalänk

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

Har spelat med så många personer som använder kikare och i nästan alla fall så upplever jag att de tar ofantligt mycket längre tid på sig innnan de slår slaget pga av kikaren. Nu skall det tilläggas att jag börjar bli gubbe och därför retar mig mer och mer på andra som inte gör som jag...
Jag använder klocka och tycker det är tillräckligt noggrant för mitt usla spel och jag får all information jag behöver på 1 sekund.

Skulle tro att dessa personer är långsamma utan kikare också, de flesta människors pre-shotrutin tar minst dubbelt så lång tid som det tar för mig att skjuta ett mål med kikaren, jag använder kikare och får vänta på i princip alla andra hela tiden överallt. Man använder kikaren medans andra står och gör sitt, de som är långsamma kör inte ready golf, kikare eller ej.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Driver: Taylormade Aeroburner Mini driver 12 grader.
Fairway woods: Ping G400 17,5 grader.
Järn: Mizuno JPX 919 Tour md KBS $-taper 120 stiff skaft. (Funderar på att byta till grafitskaft med stålfiber)
Wedgar: Callaway Jaws 51, 55 och 60 grader.
Putter: Taylormade Spider S

Både mini drivern samt nya Trä 5:an är klubbor som gjort störst skillnad på mitt spel.
Har väl ingen favoritbana direkt, då jag spelar få andra banor än hemmabanan. Men GolfUppsala/Söderby är väl rolig och utmanande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläkten:

Har spelat med så många personer som använder kikare och i nästan alla fall så upplever jag att de tar ofantligt mycket längre tid på sig innnan de slår slaget pga av kikaren. Nu skall det tilläggas att jag börjar bli gubbe och därför retar mig mer och mer på andra som inte gör som jag...
Jag använder klocka och tycker det är tillräckligt noggrant för mitt usla spel och jag får all information jag behöver på 1 sekund.

Det är absolut snabbare om man bara är ute efter måtten till green, men om man vill ha mått till 2 eller fler saker inför ett slag så tar det längre tid med klocka/gps än kikare

Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Lite blandat i baggen.

  • Ping 410 Driver och spoon

  • Titleist AP3 5 - pw (kommer att bytas till Pings efterföljare av i500)

  • Callaway hybrider 19 och 22 grader

  • Callaway wedgar 50, 56, 60

  • Odyssey Stroke Lab putter

Favoritklubban är Drivern, en bra Driver dag är spelet mycket lättare

Favoritbana är givetvis hemma banan, Bokskogens GK (Gamla banan), annars är det jämnt skägg mellan Barsebäck Masters Course och Halmstad Norra.

Permalänk
Medlem

@MrBicce: Samma här pga har något besvär med ryggen har hcp 6.4 plus vill undvika bussar och tåg pga covid19 för hjälper min morsa handla hon är 70+ riskgruppen. Spelar på Lydinge i nv skåne.
Hoppas komma igång nästa vår igen.
Angående min rygg blir trött efter en timme stått på rangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Började i år! Spelat ner mig till 32,3 hcp i skrivande stund. Hemmabana är Isaberg GK i Småland, väldigt trevlig bana.

I och med att jag är så pass ny men vill ändå jobba mig mer mot lägre hcp undrar jag;
Vad är de vanligaste felen vi nybörjare gör?

Underskatta inte lite närspelsövning!
Sen i början tror jag många gör fel att de kanske bara vill komma så nära green som möjligt på utslag. Istället ska man fundera på att kanske hitta ett läge i ett intervall mellan 90-130m från green eller så där man känner sig bekväm med ett fullt slag med t.ex en sandwedge eller PW, vilket ofta kan vara bra att öva in istället att försöka gå på halvkänn och halvswing från 45 meter.

Sen förstås att inte ta onödiga risker. Hur mycket tjänar man egentligen på att slå en trä5/sw istället för kanske järnsju+järnsju, om man med det inte riskerar att slå ner i vatten eller dylikt som man hade gjort ett längre förstaslag?

Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Medlem i Gullbringa, spelar ganska ofta på Lycke med. Ganska trevliga banor!
Har precis köpt mig en ny putter som är långtväga bättre än min 15år gamla bladputter, en Odyssey 10-stroke Lab, hoppas den kommer göra underverk!

Annars lirar jag med, uppsnyggad lista:

King Cobra F7+ driver, Stiff, inställd på 9.5 grader idag
Golfsmith Trä5, hemmabygge, 20år gammal
Taylormade CB, stiff och 1 tum förlängda
En Cleveland 56a och en Ben Hogan 60
Oddysey Stroke Lab 10 putter

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Kul att det startats en golftråd!

Har lite smått tagit upp golfen igen denna sommaren men tänkte spela lite mer seriöst nästa år. Dock så skulle jag verkligen behöva en ny putter samt en ny driver. Någon som har något tips på vad man ska kolla efter? Har inte köpt en klubba på ca 10 år så är lite lost :D. Har runt 20 i hcp, låg som lägst på 16, dock så spelar jag inte på det idag då klubborna har legat på hyllan längre tid. Budget ca 2500 för putter och runt 2000 för driver.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

När vi ändå är inne på prylar?

- Vad spelar ni med för klubbor?
- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Titleist 915D2, 9.5 grader driver
Callaway epic flash, 13.5 grader spoon
Järnsettet är det trevligaste i bagen och nytt för i år, Callaway Mavrik 5-AW
Spelar lite blandade wedgar 50, 54 och 58
Puttern är någon no-brand jag ärvt av en kompis

Samtliga spelas med stiff skaft förutom spoonen som är x-stiff!

Störst skillnad på mitt spel är nog mina arccos sensorer, som ger en hel drös med fakta. Kul för mig som gillar statistik och de ger tydliga fingervisningar på vad som behöver tränas på!

Gillar att spela på hemmabanan Söderby/GolfUppsala