Permalänk
Medlem

Surface 7 Pro ram fråga

Sitter och sneglar på om jag ska köpa en surface 7 pro men undrar om 8gb ram räcker i dag eller om man ska gå upp på en 16GB.
Känns jäkligt skumt att det kostar runt 5000:- för att få 8gb extra ram, ska främst använda Fusion 360 på den samt Ultimaker Cura.
Är det någon som har en Surface 7 pro så får de gärna komma med input samt kanske säga hur många gb ram det är ledigt direkt efter start av windows.

Ska man betala 15k för denna "padda" så börjar en ipad pro se mer och mer lockande ut även om CAD programmen är dyrare på en ipad.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ptja, jag ångrar att jag inte tog 16GB ram. Jag har en Surface 6, men sån himlarns skillnad är det väl inte...

Den är inte att likställa med en ipad såklart.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ptja, jag ångrar att jag inte tog 16GB ram. Jag har en Surface 6, men sån himlarns skillnad är det väl inte...

Den är inte att likställa med en ipad såklart.

https://i.imgur.com/Af72jZx.png

Runt 4gb ledigt kanske är snålt men 5k extra för 8gb ram mer svider ju.
Vet att man inte kan dra paralleller rak emot en Ipad pro men jag tror att jag skulle ha större användning av en Ipad i vardagen även om en surface skulle vara trevligare för min 3d skrivare och CNC fräs.
Surface lockar mest eftersom den kan köra både Fusion 360 och Cura, finns liknande program för ios men dom är rätt dyra.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lasseTM:

Runt 4gb ledigt kanske är snålt men 5k extra för 8gb ram mer svider ju.
Vet att man inte kan dra paralleller rak emot en Ipad pro men jag tror att jag skulle ha större användning av en Ipad i vardagen även om en surface skulle vara trevligare för min 3d skrivare och CNC fräs.
Surface lockar mest eftersom den kan köra både Fusion 360 och Cura, finns liknande program för ios men dom är rätt dyra.

Resterande går åt rätt snabbt när man börjar använda en webläsare, öppnar slack, np++/vscode, ett par rdpsessions, startar linuxshell och sånt, det här var helt nybootat med typ skype igång bara

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Resterande går åt rätt snabbt när man börjar använda en webläsare, öppnar slack, np++/vscode, ett par rdpsessions, startar linuxshell och sånt, det här var helt nybootat med typ skype igång bara

Det är lite det jag är rädd för, Fusion 360 kan nog dra ett par GB själv om det är lite roligare modell, photoshop vill ha sin beskärda del och för att inte tala om webbläsare.

På blocket går en ny 256GB/8Gb för runt 7-8000 har jag sett, elfynd säljer 256GB/8Gb för 10k men en med 16GB ram går på 15k, har inte sett någon på blocket heller i nyskick.
Får kanske avvakta och hoppas att de visar Surface pro 8 i oktober och hoppas att MS skärp till sig och tar lite mer humana priser för lite större SSD samt mer ram.
Får hoppas på att Ipad pro sätter lite press på MS.

10k för en 256GB
https://www.elfynd.se/surface-pro-7-256-gb-i5-svart
15k för 8GB ram extra
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5198628

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lasseTM:

Det är lite det jag är rädd för, Fusion 360 kan nog dra ett par GB själv om det är lite roligare modell, photoshop vill ha sin beskärda del och för att inte tala om webbläsare.

På blocket går en ny 256GB/8Gb för runt 7-8000 har jag sett, elfynd säljer 256GB/8Gb för 10k men en med 16GB ram går på 15k, har inte sett någon på blocket heller i nyskick.
Får kanske avvakta och hoppas att de visar Surface pro 8 i oktober och hoppas att MS skärp till sig och tar lite mer humana priser för lite större SSD samt mer ram.
Får hoppas på att Ipad pro sätter lite press på MS.

10k för en 256GB
https://www.elfynd.se/surface-pro-7-256-gb-i5-svart
15k för 8GB ram extra
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5198628

Microsoft själva har en lite vettigare och stegad prissättning på nya enheter. Återförsäljare får ju ta vilka priser dom vill, och Elfynds pris är ju kraftigt rabatterat från MSRP, då blir ju hoppet till 16GB stort eftersom det inte är rabbatt på 16GB-modellerna kanske.

Jag hade nog haft lite is i magen och väntat tills jag hittat en 16GB-modell för vettigt pris. Enheten i sig är helt suverän

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Jag har fått slut på 32 gb minne i Fusion 360, nu gör jag orealistiska spelgrafikgrejer med massa detaljer och what not, men jag hade aldrig någonsin tänkt tanken att köra på 8GB som inte går att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Microsoft själva har en lite vettigare och stegad prissättning på nya enheter. Återförsäljare får ju ta vilka priser dom vill, och Elfynds pris är ju kraftigt rabatterat från MSRP, då blir ju hoppet till 16GB stort eftersom det inte är rabbatt på 16GB-modellerna kanske.

Jag hade nog haft lite is i magen och väntat tills jag hittat en 16GB-modell för vettigt pris. Enheten i sig är helt suverän

Det skiljer fortfarande runt 6000:- på MS hemsida för 8Gb extra ram och 128Gb mera hdd vilket i praktiken bör kosta 3-400:- för MS och rimligen 1000-1500:- ut till slutkund om man tittar på vad mobiltillverkare tar för detta och då har de dessutom snabbare minnen.
Får kolla på blocket eller vänta på gen 8 antar jag.

Du verkar dock nöjd med den annars?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av lasseTM:

Det skiljer fortfarande runt 6000:- på MS hemsida för 8Gb extra ram och 128Gb mera hdd vilket i praktiken bör kosta 3-400:- för MS och rimligen 1000-1500:- ut till slutkund om man tittar på vad mobiltillverkare tar för detta och då har de dessutom snabbare minnen.
Får kolla på blocket eller vänta på gen 8 antar jag.

Du verkar dock nöjd med den annars?

Ja det är ju lite tramsigt prissatt, dom vill väl vara Apple och göra det så smärtsamt dyrt det bara går för varje steg i konfigurationen man tar.

Jag är svinnöjd. Det är liksom en väldigt tunn laptop som nästan ryms i innerfickan på vinterjackan. Prestandan är inte toppklass (Jag har en quadcore 8650u med HT) men räcker gott till det jag gör med den i jobbet. Har dockan till den och kopplar bara in "magsafe"kontakten och då hoppar 2st 1440p-skärmar igång, och jag har surfacen nere under dem som en liten slack-skärm.

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja det är ju lite tramsigt prissatt, dom vill väl vara Apple och göra det så smärtsamt dyrt det bara går för varje steg i konfigurationen man tar.

Jag är svinnöjd. Det är liksom en väldigt tunn laptop som nästan ryms i innerfickan på vinterjackan. Prestandan är inte toppklass (Jag har en quadcore 8650u med HT) men räcker gott till det jag gör med den i jobbet. Har dockan till den och kopplar bara in "magsafe"kontakten och då hoppar 2st 1440p-skärmar igång, och jag har surfacen nere under dem som en liten slack-skärm.

Surface-dockningsstationen är fenomenal också. Jag gillar Surface Pro, den är trevlig och skärmen är riktigt bra. Det är ju inget hårdvarumonster, men den duger för vad den är gjord för.

Visa signatur

It’s more fun to compute.