Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Dålig koll. Följde det inte med någon RTFM?

Har testat ORBX gratis dlc OG20... Extremt oimponerande men kul område att bunnyhoppa mellan en massa lokala flygfält. Nu kanske de alla ingår i OG20 då är jag mer imponerad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

En exe fil följde med Kom på den briljanta ide'n att se hur set såg ut utan tillägget och sedan med det, funkade kanon. Ibland går hissen inte hela vägen..

Hoppas nu på bra grejer i patchen, om den nu kommer idag.

Permalänk
Hedersmedlem

En kille på reddit listade ut hur man ändrar refresh rate på displayerna i planen, vilket kan bidra med långt bättre framerates i de plan som vanligtvis drar ner framerate rejält i cockpit.
https://www.reddit.com/r/flightsim/comments/igw31c/lowering_2...

Med andra ord får man lägre framerate på alla displayer (PFD, ND, ECAM osv), men högre framerate på allt annat.
Man kan själv välja hur stor andel av varje refresh som de ska uppdateras. Jag satte det till var fjärde (bör bli 15 fps på cockpit-skärmarna) som test. Det gör helt klart skillnad!
Min ändring gjorde om hela CanUpdate:

CanUpdate() { return (this.frameCount % 4) == 0; }

OBS att jag bara testat detta typ två minuter, och enbart i A320. Det är sannolikt inte en optimal lösning, jag ville bara vara säker på att koden jag skrev faktiskt kördes, eftersom jag inte vet vad "this.getQuality" returnerar hos mig. Kolla mer i reddit-tråden istället.

Förhoppningsvis kan man få lite mer än 15 fps utan att det påverkar allt för mycket, men det är fasen värt det så länge om inte annat.
Efter ändringen får jag 42-44 fps i external view (bör vara oförändrat) och 38-40 fps i cockpit med alla displayer i synfältet. Jag orkar inte gå tillbaka och testa utan ikväll då jag inte har mina flygprylar (har temp-flyttat pga renovering), men jag har aldrig fått över c:a 29 fps i cockpit på A320 innan.

Edit: Baserat på hur koden ser ut så tror jag snarare att det är var fjärde faktisk frame, inte 60/4 = 15 fps. Så har man 32 fps och sätter på %4 får man nog 8 fps på skärmarna.

Edit senare: Jag la tillbaka originalet ändå. På samma startplats (över vatten, inget scenery alls) och med clear skies dagtid får jag 29 fps i cockpit och 49 utanför. 40% lägre i cockpit, med ändringen var det bara -9%.
Jag tror inte att ökningen i external utan mod har någonting med modden att göra, bara lite olika platser och kanske bakgrundsprocesser.
Ännu en edit: Samma med mod ger samma FPS uitanför men 40-41 istället för 29 inne. Ganska stor skillnad ändå! Blir dock "Limited by MainThread" i cockpit men främst GPU utanför så snabbare CPU skulle minska gapet mer.

Enda ändringen jag gjort nu är att ändra "return true;" i slutet av funktionen CanUpdate till "return (this.frameCount % 4) == 0;" så att den inte kan uppdatera oftare än standard (som i koden ovan), bara mer sällan.

Dagens sista edit: Jag rekommenderar inte det ovan. Tror det funkar bra i A320 (behöver flyga manuellt för att se hur det känns), men i TBM 930 hackar displayen väldigt tydligt. Meckar vidare när jag flyttat hem, om ingen har en färdig lösning online då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Någon som listat ut att se status för vilken sim rate man kör? Jag accelererar tiden emellanåt men ibland blir man osäker om man kör realtid eller 2x eller 0.75x

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oqvist:

Någon som listat ut att se status för vilken sim rate man kör? Jag accelererar tiden emellanåt men ibland blir man osäker om man kör realtid eller 2x eller 0.75x

Tror inte det finns, men det finns en workaround. Lägsta möjliga är 0.25x, sen är det powers of two. Så 0.25x, 0.5x, 1x, 2x, 4x, 8x osv.
För att gå till realtid kan man alltså spamma decrease-knappen ett tag och sen trycka increase två gånger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spacedebree:

@Guggen64: Hur kan det diffa så?? Har iofs snäppet under men kör i full hd, och det rycker väldigt.

Har lagt upp ett klipp på you tube.

Permalänk
Medlem

Vilket är eran favorit flygplan att flyga i spelet och varför? Min favorit är Daher TBM 930 pga motorn och cockpiten.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Är personligen inte jätteintresserad av flygsims, men LGR (en av mina favorit retro-youtube-nördar) publicerade precis en recension som jag uppskattade. Rekommenderas om du inte är bekant med serien och vill ha en informativ och hyffsat underhållande genomgång.

Permalänk
Medlem

https://www.flightsimulator.com/august-27th-2020-development-...

Nästa vecka kommer första patchen...

Citat:

PATCH NOTES

STABILITY ISSUES

The title will no longer crash when different input devices/peripherals are disconnected
The title will no longer crash when the TBM 930 package is deleted

INSTALLATION ISSUES

The install process will no longer be blocked after a partial decompression of a package
The install process will no longer be blocked when a local user account includes non-ASCII characters
The install process will no longer be blocked after a failed connection to servers
The install process will no longer display an empty onboarding screen under certain conditions
The title will download a critical missing/deleted package to access the main menu even if the save data preference is set to offline (when an internet connection is available)

CONTENT MANAGER

The title will no longer automatically download packages that have been deleted through the content manager
The content manager will no longer get stuck in an infinite loading state when checked offline
The Creator name of the packages should now be properly updated

SIMCONNECT

Significant FPS drop when using Simconnect should no longer affect the experience

OPTIMIZATION

The performance of the title has been improved when the Display name plate option is set to active

MARKETPLACE

The correct currency is now properly updated in the marketplace

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har lagt upp ett klipp på you tube.

https://youtu.be/Vt3nGeqQy2Y

Ättestupan är för grön. Det var droppen nu är jag klar med FS2020! Nä seriöst jag är klar väntar på helikoptrar och VR.

Tyckte mig se Klöverfjället därefter också. Lite fel årstid det brukar va snö när man tycker man ska dit och åka skidor

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

Vilket är eran favorit flygplan att flyga i spelet och varför? Min favorit är Daher TBM 930 pga motorn och cockpiten.

Samma här, fast FMS:en gillar jag inte alls, väldigt bökig mot t ex G1000. Jag får även bara 30 fps som mest i den pga CPU-begränsning, medan jag kan få uppåt 60 i andra plan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Ättestupan är för grön. Det var droppen nu är jag klar med FS2020! Nä seriöst jag är klar väntar på helikoptrar och VR.

Tyckte mig se Klöverfjället därefter också. Lite fel årstid det brukar va snö när man tycker man ska dit och åka skidor

Du menar Borgahällan, aldrig hört någon säga Ätterstupan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ättestupan är för grön. Det var droppen nu är jag klar med FS2020! Nä seriöst jag är klar väntar på helikoptrar och VR.

Tyckte mig se Klöverfjället därefter också. Lite fel årstid det brukar va snö när man tycker man ska dit och åka skidor

Ättestupa är väl när gamlingar slänger sig ut för stup i nordisk forntid?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Du menar Borgahällan, aldrig hört någon säga Ätterstupan.

Såg filmen midsommar där har de än ättestupa för att offra folk på många försöker halvhjärtat på borgahällan med drakar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det slår mig att alla byggnader som är markerade som POi är handgjorda. Men det finns ju teknik för att göra 3d bilder av byggnader med hjälp av drönare och dessa skulle vara ganska lätt att lägga i msfs.

Jag kan göra 3d drönarbilden men letar efter någon som kan hitta ett sätt att lägga en sån fil i msfs?

Permalänk

Testade lite igår med en vän som har flugit en hel del i mindre plan. Det var otippat skoj att se honom knappa in frekvenserna på radiofyrarna och flyga från Skåne till Säve i väder med noll sikt, utan GPS. Helt plötsligt såg man ljusen på landningsbanan framför sig. Lite halvmagiskt för någon som inte är så insatt i flyg.

Jag var helt nöjd med att vara andrapilot och ställa in instrumenten efter hans anvisningar. Jag fick en dosa snus som tack för att han, som datorlös, fick flyga lite. Win-Win!

Permalänk
Medlem

Ingen som testat med VR?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Det existerar inget VR stöd ännu. Finns de som testat med vorpx dock men det säger ju ingenting.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ingen som testat med VR?

Väntar spänt på att VR stödet ska komma

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det existerar inget VR stöd ännu. Finns de som testat med vorpx dock men det säger ju ingenting.

Ok, har inget VR men funderar på nästa generation Quest. Vad är vorpx?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Ok, har inget VR men funderar på nästa generation Quest. Vad är vorpx?

Emulerar vr för spel utan vr stöd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Fick precis hem THrustmaster T.1600 Hotas. Har dock ett problem, när jag släpper joysticken och den är centrerad verkar flight simulator tro att den är framåtdragen till max så planet störtdyker. Har inte installerat några drivrutiner från Thrustmaster och kör med standard mapping i FS2020 där både thruster och joystick dyker upp :S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aabbcc:

Fick precis hem THrustmaster T.1600 Hotas. Har dock ett problem, när jag släpper joysticken och den är centrerad verkar flight simulator tro att den är framåtdragen till max så planet störtdyker. Har inte installerat några drivrutiner från Thrustmaster och kör med standard mapping i FS2020 där både thruster och joystick dyker upp :S

Hm, skumt. Har du kalibrerat den? Borde gå att hitta i startmenyn (dvs i Windows, inte MSFS), på engelska heter den "Set Up USB Game Controllers".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Bildexpert

@aabbcc: Du kan ändra dead zone i spelet (ligger under controls -> sensitivity). Det, samt kalibrering, löste de problem som jag hade både med min joystick och även Xbox-kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, skumt. Har du kalibrerat den? Borde gå att hitta i startmenyn (dvs i Windows, inte MSFS), på engelska heter den "Set Up USB Game Controllers".

Där ser det ändå bra ut:

Joystick centrerad

Joystick framåtdragen

Skrivet av Nissling:

@aabbcc: Du kan ändra dead zone i spelet (ligger under controls -> sensitivity). Det, samt kalibrering, löste de problem som jag hade både med min joystick och även Xbox-kontroll.

Ska kika på dead zone i spelet, hade inga problem när jag körde med min ps4kontroll dock.

Permalänk
Hedersmedlem

@aabbcc Har du någon annan kontroll eller liknande inkopplad som skulle kunna spöka?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@aabbcc Har du någon annan kontroll eller liknande inkopplad som skulle kunna spöka?

Ne ps4kontrollen var urkopplad. Här kommer en video på problemet. Detta är från training session när man ska landa planet, så fort jag rör någon av kontrollerna, i detta fall ökade jag like throttle så störtdyker planet. Det är som att ena trim knappen defaultar till att vara nedtryckt?

EDIT: löst "problemet" nu. Trim är by default assignat till både joysticken och throtteln för T.1600, på throtteln finns en liten pot på sidan (som råkade vara vriden till max)...

Permalänk
Inaktiv

Fick min Logitech Extreme 3D Pro idag och de blev betydligt trevligare att flyga jämfört med X-Box One handkontrollen, alla knappar som behövs finns, till och med ett bra gasreglage och för 649 kr så är de värt varenda krona, kommer nog inte skaffa något bättre då de här duger mer en väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Emulerar vr för spel utan vr stöd.

Ok, tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Fick min Logitech Extreme 3D Pro idag och de blev betydligt trevligare att flyga jämfört med X-Box One handkontrollen, alla knappar som behövs finns, till och med ett bra gasreglage och för 649 kr så är de värt varenda krona, kommer nog inte skaffa något bättre då de här duger mer en väl.

Tack, blir nog en sådan här med. Men är det samma som den gamla extreme 3d pro? Vill minnas jag hade exakt samma (utseende iaf) när jag va och bomba napalm i jubgeln i Battlefield vietcong, året måste ha varit runt 2003-2004. Märkligt om man har samma design nästan 18 år senare tänker jag.

Visa signatur

Hey boiy