Permalänk
Medlem

Fel på PSU/GPU ?

Fel på psu ? eller fel på gpu ?

tjenare,

Har ett litet problem där jag skulle behöva lite input från andra än de man pratat med på jobb, visste inte riktigt vilken tråd jag skulle lägga den under då det berör 2 komponenter (tror jag)

Setup:
MB: Asus prime Z390
CPU: I5 9600k 3.7 ghz
RAM:DDR4 3200 mhz
PSU:EVGA Supernova 750 W (5år gammal PSU)
GPU: KFA2 GTX 1080 TI (3 år gammal)
Lagring: M2 samsung 960 EVO

Beskrivning av felet: Skärmar (som är kopplade till GPU) blir svarta och fläktarna går på max, får ett felmeddelande i win att den har tappat drivrutinen eller kommer ej i kontakt med enheten.
Detta har varit så under en längre period men börjar bli mer frekvent nu och det är lite frustrerande. Detta fel kan uppstå lite närsom oavsett ett grafiktungt spel eller cpu krävande spel ( har även kört 3Dmark ).
Detta fel kan även dyka upp efter jag stängt ett spel och bara är i desktop.

Felsökning/koll: eftersom detta felet har varit innan jag uppgraderade pcn så har jag inte kollat av MB/RAM/CPU, så det som återstår är PSU eller GTX:en som jag köpte för dryga året sedan. Eftersom garantin (GTX är 3 år gammal)t har passerat på gtxen så valde jag att öppna det och byta ut kylpastan då jag misstänkte att det blev lite för varmt. var inga konstigheter, fick ner tempen med ungefär 10 grader men felet kom oavsett.

Så min tanke är väl om det kan bero på PSU:n ? om den börjar ge upp eller om det är något fel på den (ex får en DIP på voltnivån? ) och orsakar att GPUN startar om sig ?

all hjälp uppskattas och om ni har några tankar / tips på vad jag kan göra eller testa så hojta gärna till !!

Permalänk

Jag skulle säga att du behöver säkerställa i ett annat system med en annan PSU att ditt 1080 Ti beter sig likadant eller har förändrad status mot för din setup. Först nu kan du fastställa om kortet börjar säga upp sig.

Edit: Förutsatte att du kört DDU och sett över olika drivare!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad är felmeddelandet? Det behöver antagligen inte alls vara hårdvarurelaterat utan kan orsakas av mjukvara.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag tänker också att det kan vara någon mjukvara som strular. Jag hade började med att rensa Cmos och sett om det hjälpte, annars uppdaterat bios.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad är felmeddelandet? Det behöver antagligen inte alls vara hårdvarurelaterat utan kan orsakas av mjukvara.

får alltid detta felmeddelande
"Det gick inte att starta bildskärmsdrivrutinen Microsofts grundläggande bildskärmsdrivrutin används istället. se om det finns en nyare bildskärmsdrivrutin på win update"

kör nämligen en av mina skärmar inkopplad i moderkortet för att få möjlighet att ta lite loggar när felet inträffar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Jag skulle säga att du behöver säkerställa i ett annat system med en annan PSU att ditt 1080 Ti beter sig likadant eller har förändrad status mot för din setup. Först nu kan du fastställa om kortet börjar säga upp sig.

Edit: Förutsatte att du kört DDU och sett över olika drivare!

blir nog att införskaffa ett nytt psu isf.

körde ddu efter att jag köpte 1080ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag tänker också att det kan vara någon mjukvara som strular. Jag hade började med att rensa Cmos och sett om det hjälpte, annars uppdaterat bios.

har nollställt cmos tidigare men gjorde det ytterligare en gång idag samt uppdaterade bios efter, felet kvarstår tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Nyxxic: Har du kollat så temperaturerna ligger som dom skall?

Permalänk
Medlem

svårt att tro det är PSUn som det är fel på - det är en schysst kvalitets PSU

Dessutom om strömmen sviktar, så borde CPUn oxo krokna ibland

Låter mer som drivrutinsfel eller gfx kortet, om felet kom i samband med att du bytte till detta gfx kort?

Möjligen kan uppdatera BIOS på moderkortet vara en väg att testa

Samt ren Windowsinstallation från grunden

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Nyxxic: Har du kollat så temperaturerna ligger som dom skall?

Temp ligger på runt 40 på cpun och 30-40 på gpu.

Permalänk
Inaktiv

Kör du senaste drivrutinerna på grafikkortet? Sedan ifall du gör det tycker jag också du ska prova i en annan dator, det är knappast hårdvara som bråkar utan antagligen software.

Permalänk
Medlem

Jag skulle, precis som många andra här påtalat, lägga mina pengar på mjukvarufel. Skit händer i Windows ibland. Jag skulle tippa på att en ren Windows-installation löser dina trubbel.

Har du kollat i loggboken inne i Windows vad som står när detta händer? Det borde komma upp någon/några varningar/felmeddelanden precis innan/när problemet uppenbarar sig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Power options/energialternativ? Balancerat/prestanda avancerade inställningar.
Är skärmarna inställda på samma hz och upplösning i nvidias kontrollpanel, rätt kablar för klara högre hz eller testa byta plats på kablarna.

Du körde en skärm i moderkortet, kör alla i grafikkortet och konfigurera allt i nvidias kontrollpanel, uppdatera drivrutiner och bios.

Speccy är ett rätt bra program som felsöker och laddar ner alla drivrutiner till allt. https://www.ccleaner.com/speccy

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk

Av felmeddelandet att döma som du nu angett! Gå genom din mjukvara bit för bit och rensa bort allt gammalt.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ska prova dessa saker när jag är hemma igen, tack för all hjälp. Återkommer senare med status

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Power options/energialternativ? Balancerat/prestanda avancerade inställningar.
Är skärmarna inställda på samma hz och upplösning i nvidias kontrollpanel, rätt kablar för klara högre hz eller testa byta plats på kablarna.

Du körde en skärm i moderkortet, kör alla i grafikkortet och konfigurera allt i nvidias kontrollpanel, uppdatera drivrutiner och bios.

Speccy är ett rätt bra program som felsöker och laddar ner alla drivrutiner till allt. https://www.ccleaner.com/speccy

skärmarna är olika (1x 60hz 1080 + 1x 144hz 1440), körde tidigare allt i GPU:n men eftersom den dog så ville jag på något sätt övervaka systemet.
har provat byta plats på kablaget med och det har tyvärr inte gjort någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Kör du senaste drivrutinerna på grafikkortet? Sedan ifall du gör det tycker jag också du ska prova i en annan dator, det är knappast hårdvara som bråkar utan antagligen software.

Skrivet av aMp:

Jag skulle, precis som många andra här påtalat, lägga mina pengar på mjukvarufel. Skit händer i Windows ibland. Jag skulle tippa på att en ren Windows-installation löser dina trubbel.

Har du kollat i loggboken inne i Windows vad som står när detta händer? Det borde komma upp någon/några varningar/felmeddelanden precis innan/när problemet uppenbarar sig.

Skrivet av coolerfreak:

Av felmeddelandet att döma som du nu angett! Gå genom din mjukvara bit för bit och rensa bort allt gammalt.

Har precis gjort en ren installation av windows och inte installerat några drivrutiner (hann inte så långt) så beteér sig GPU:n på samma sätt som jag beskrivit tidigare.

i loggboken så dyker det lite upp en del fel som är KERNELBASE relaterade samt lite applikations error då den dör.
här är ett felmeddelande :
"Felet uppstod i programmet med namn: dwm.exe, version 10.0.19041.1, tidsstämpel 0x9a82ecd2
, felet uppstod i modulen med namn: KERNELBASE.dll, version 10.0.19041.423, tidsstämpel 0xed02c0bc
Undantagskod: 0xc00001ad
Felförskjutning: 0x000000000010b3cc
Process-ID: 0x1488
Programmets starttid: 0x01d67df7fe932d86
Sökväg till program: C:\Windows\system32\dwm.exe
Sökväg till modul: C:\Windows\System32\KERNELBASE.dll
Rapport-ID: 9edf70b0-3426-424a-80c0-f3beb883fefa
Fullständigt namn på felaktigt paket:
Program-ID relativt till felaktigt paket:"

i mina ögon är detta lite kryptiskt.

Permalänk

Sökväg till program: C:\Windows\system32\dwm.exe
Nånting är korrupt och de slår mot desktop window manager (DWM.EXE)

Kör en sfc /scannow.
Kort och gott behöver du komma fram till vad som är korrupt.
Man kan börja tro att de är windows, windowsuppdateringar som ställer till de.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Sökväg till program: C:\Windows\system32\dwm.exe
Nånting är korrupt och de slår mot desktop window manager (DWM.EXE)

Kör en sfc /scannow.
Kort och gott behöver du komma fram till vad som är korrupt.
Man kan börja tro att de är windows, windowsuppdateringar som ställer till de.

Tack!!
Ska prova av detta återkommer.

Permalänk
Medlem

Hmm har det fungerat med 1 skärm bara ?
Jag tror det är fel på grafikkort, kan testa flasha bios.
Testa ett annat grafikkort, fungerar det så är det nog fel på grafikkortet.

Visa signatur

CPU: Amd Ryzen 2600x 4Ghz. Kylare: Noctua DH-15. RAM: 16GB 3200mhz. GPU: Palit GTX 1060 6GB MB: Asus Rog Strix X470-F Gaming Chassi: Obsidian 550D. Lagring: Samsung ssd840/850 Pro 256GB/500GB ~24TB HDD. PSU: Cooler Master V850 Gold 850Watt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ponx:

Hmm har det fungerat med 1 skärm bara ?
Jag tror det är fel på grafikkort, kan testa flasha bios.
Testa ett annat grafikkort, fungerar det så är det nog fel på grafikkortet.

Jag vill säga nej då 1 skärm är kopplad till gpun och 1 kopplad till moderkortet, (tidigare var båda inkopplade till gpun) har tyvärr inget annat kort att testa med men har kikat på några annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Sökväg till program: C:\Windows\system32\dwm.exe
Nånting är korrupt och de slår mot desktop window manager (DWM.EXE)

Kör en sfc /scannow.
Kort och gott behöver du komma fram till vad som är korrupt.
Man kan börja tro att de är windows, windowsuppdateringar som ställer till de.

Körde /scannow & /verifynow innan och efter felet uppstått och det var inga konstigheter enligt cmd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyxxic:

Har precis gjort en ren installation av windows och inte installerat några drivrutiner (hann inte så långt) så beteér sig GPU:n på samma sätt som jag beskrivit tidigare.

i loggboken så dyker det lite upp en del fel som är KERNELBASE relaterade samt lite applikations error då den dör.
här är ett felmeddelande :
"Felet uppstod i programmet med namn: dwm.exe, version 10.0.19041.1, tidsstämpel 0x9a82ecd2
, felet uppstod i modulen med namn: KERNELBASE.dll, version 10.0.19041.423, tidsstämpel 0xed02c0bc
Undantagskod: 0xc00001ad
Felförskjutning: 0x000000000010b3cc
Process-ID: 0x1488
Programmets starttid: 0x01d67df7fe932d86
Sökväg till program: C:\Windows\system32\dwm.exe
Sökväg till modul: C:\Windows\System32\KERNELBASE.dll
Rapport-ID: 9edf70b0-3426-424a-80c0-f3beb883fefa
Fullständigt namn på felaktigt paket:
Program-ID relativt till felaktigt paket:"

i mina ögon är detta lite kryptiskt.

Sluta felsöka före du ens har installerat drivrutiner

Permalänk
Medlem

nu har jag testat lite olika saker.
efter uppdatering av alla drivrutiner, testade ny install av win10 + drivrutinsinstallation på annan disk men felet var fortfarande kvar.

Fick låna ett nytt psu och efter installation av detta så har felet inte dykt upp än. Kommer köra lite benchmark under veckan när jag har tid för att se om felet kan triggas igen eller om det var en defekt psu..

kan passa på att tacka alla som kommenterat i denna tråd då detta är vanligtvis inte fel jag stött på tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxxic:

Temp ligger på runt 40 på cpun och 30-40 på gpu.

Tveksamt att du har så låg temp på din GPU, har du bara mätt vid olastat kort dvs när du sitter på skrivbordet, vilken temperatur visar din GPU på under belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Tveksamt att du har så låg temp på din GPU, har du bara mätt vid olastat kort dvs när du sitter på skrivbordet, vilken temperatur visar din GPU på under belastning.

Stämmer det är ett obelastat kort, och under belastning ligger den på runt 70 medan cpu varierar runt 50-60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyxxic:

Stämmer det är ett obelastat kort, och under belastning ligger den på runt 70 medan cpu varierar runt 50-60

Är det samma nätagg som du hade när du startade en tråd 2016, du hade snarlika problem då som du har nu, om nätagget är detsamma så är det troligen defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Är det samma nätagg som du hade när du startade en tråd 2016, du hade snarlika problem då som du har nu, om nätagget är detsamma så är det troligen defekt.

yes nätagget var samma men felet som jag kommer ihåg det var annorlunda i beteendet, samma nätagg till jag bytte det imorse men fick tyvärr felet triggat igen efter ny psu. Felet kom runt 30 min efter jag stängt ner ett spel och lät datorn stå igång med enbart desktop igång.

kollade igenom energialternativen och det såg bra ut.

Permalänk
Medlem

Har nu testat under veckan. och felet kommer från GPU:n, fick låna hem en gpu och datorn har snurrat smärtfritt när jag startat och spelat. Timeat nu inför 3080/3070 revealen... så om det är andra som har haft detta problem som jag beskrivit så kan det vara bra att prova av setupen med en annan GPU för att utesluta den biten.

tack för alla rekommendationer och tips man fått från alla i tråden !!