Vad är det för fel på min HDMI-anslutning i TV:n?

Permalänk

Vad är det för fel på min HDMI-anslutning i TV:n?

Jag har en rätt ny fin TV som jag har kopplat in min Apple-TV till (äldre model med silvrig fjärrkontroll) för att bl.a. kunna spegla min laptop i den.

Det har fungerat i flera månader, men inte nu helt plötsligt. Hur kommer det sig?

Så här står det på tv:n. https://www.bildtagg.se/file/0v5qc9mpxghk6g1nqcv2xfnz

Jag har kollat så kablarna sitter i ordentligt.
Var i Källors > Inställningar ska man ändra.... till vad...?

Permalänk
Medlem

Testa kabeln med något annat, t.ex. en laptop. Testa annat uttag på tv:n. Testa din apple tv med annan kabel. Hur funkar det?

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Testa kabeln med något annat, t.ex. en laptop. Testa annat uttag på tv:n. Testa din apple tv med annan kabel. Hur funkar det?

Jag provade med en annan HDMI-kabel jag hittade här hemma, det gick inte heller.

Testade att koppla in genom ett annat HDMI-uttag på tv:n också.

HDMI kan man väl inte koppla till en laptop? Inte till min Macbook Air i alla fall.

Permalänk

Det löste sig!
Bara för att jag drog ur sladden till Apple-TV:n ur vägguttaget och satta tillbaka det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@coconutconfetti: En så kallad vaktmästaråterställning. Fixar många problem.

Permalänk

@Laxpudding: Jasså kallas det så? Varför?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av coconutconfetti:

@Laxpudding: Jasså kallas det så? Varför?

För det var så vaktmästarn i skolan löste teknikproblemen. Dra ur strömsladden. Gå och ta en fika 10 minuter. Stoppa in sladden igen. Nu fungerar det.

I mer tekniska termer kommer man återställa kretsar som hängt sig, ladda ut kondingar som håller ramminnen vid liv etc. Precis som man löser mysko problem genom att starta om datorn. Men dessa prylar har sällan en omstartsknapp. Så man drar sladden istället. Kanske väntar en stund. Nu fungerar det igen.