Permalänk
Medlem

Dessa två skönheter låg i brevlådan och väntade på mig i eftermiddags:

Månadens prenumeration från Morgon, en etiopier och en colombian.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Såg detta precis innan vi skulle lägga oss, sambon och jag noterade direkt att du inte alls har en av varje; Var är Skånerosten!? Det är den hon dricker nämligen, haha.

Om ni gillar Skånerost så har faktiskt Gevalia nyligen också börjat med en Skånerost (iaf upptäckte jag den nyligen) som ni kan prova vid tillfälle. Det är rätt trevligt. Mina favoriter är numera Mollbergs, Gevalia Skånerost och Zoegas Skånerost.
När jag ska lyxa till det köper jag Mollbers som hela bönor och mal själv

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd

@Hurtigbullen: Jag ska tipsa sambon, det är hon som gillar kaffe. Själv är jag vatten al lteh way :P.

Hon har också införskaffat en lite kaffekokare för att göra typ espresso fast inte riktigt och hon testar lite olika bönor också. Ska säga till henne iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har någon lust att rekommendera en böna att mala själv för brygg, om man är ute efter något som är tja, milt & lent, svårt med en bättre beskrivning. Vill inte ha nått som sticker/surt i smaken helt enkelt.

Jag har testat lite olika men nu trillat in på denna. Det är prisvärtkaffe, når inte riktigt upp till t.ex. morgon, men för knappt halva priset kommer det riktigt nära. En stor anledning till varför jag köper det är också att det finns på min lokala hemköp (Hemköp Hornstull). Drack tidigare Lavazzo men det märks tydligt att detta är mer nyrostat, de skriver även ut rostningsdatum på förpackningen så man kan hålla koll på att det är någolunda färskt. Brukar vara 1-3 månader gammalt i affären.

https://www.eguale.se/produkt/hela-bonor-womens-rights-coffee...

fel länk
Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Halkade in på Zoegas för ett tio tal år sedan. Föredrar Blue Java men de flesta fungerar.

Ni som är kaffe konnässör vad brygger ni kaffet med för att få det godaste kaffet?

Med eller I.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Ni som är kaffe konnässör vad brygger ni kaffet med för att få det godaste kaffet?

Oftast brygger jag i en V60-tratt, den påminner om en vanlig melitta-tratt men har ett enda stort hål i botten. Skillnaden blir faktiskt överraskande stor mellan min vanliga bryggare och V60:n.

Ibland tar jag fram min aeropress men jag har inte riktigt hittat magin i den än...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det där blir gott! Två "natural" - en typ av kaffe jag är oerhört svag för. 🙂

Ja, det tenderar ju att bli sådär härligt sött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Halkade in på Zoegas för ett tio tal år sedan. Föredrar Blue Java men de flesta fungerar.

Ni som är kaffe konnässör vad brygger ni kaffet med för att få det godaste kaffet?

En Chemex:
https://www.youtube.com/watch?v=ikt-X5x7yoc&ab_channel=JamesH...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oxies Husse:

Halkade in på Zoegas för ett tio tal år sedan. Föredrar Blue Java men de flesta fungerar.

Ni som är kaffe konnässör vad brygger ni kaffet med för att få det godaste kaffet?

En kopp: Aeropress
2-3 koppar: Hario V60
3+ koppar: Moccamaster

MEN, det är råvaran som gör störst skillnad! Färskrostade och färskmalda bönor av hög kvalitet, korrekt doserat, kommer bli gott mer eller mindre oavsett bryggmetod!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Ni som är kaffe konnässör vad brygger ni kaffet med för att få det godaste kaffet?

1 kopp - Kalita-tratt eller Aeropress ibland
4-8 dl, typ 3-6 koppar - Chemex
7-10 koppar - Moccamaster

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Du jämför en Porsche GT3 med en Dacia Sandero när det gäller att sätta snabbaste varvet på Nürnburgring. Eller en flaska vin för 50 kr med ett årgångsvin för tusenlappen/flaskan...

Det är en natt och dag-skillnad mellan färdigmalet kaffe från Ica och ljusrostade specialkaffen. Sedan uppskattar inte alla ett riktigt finkaffe, mitt 25-åriga jag hade ifrågasatt det starkt. Avfärdat det som blask och hävdat att riktiga kaffedrickare gillar mörkrost. Gärna doserat så att skeden står av sig självt...
Fast alla jag bjudit på en kopp Buena Vista har uppskattat det. De flesta av mina bekanta som brukar ha mjölk i sitt kaffe har slutat med det hemma hos oss. De får ett kaffe med väldigt lite beska men med en viss sötma och fruktighet och konstaterar att "detta var ju gott utan mjölk".

Men ja, det kostar betydligt mer än vanligt kaffe. Fast jämfört med många andra hobbys tycker jag inte att det är särskilt dyrt att handbrygga kaffe.

Nä, Mollbergs blandning är snarare en Volvo V90, nu ska vi inte överdriva, El Dorado är Dacia;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Linvalls kaffe är absolut ett av de vidrigaste som finns har jag konstaterat, hur de har lyckats bli "hov-leverantörer" ungår mitt förnuft, stackars kungahuset som dricker detta i Sverige...

Bästa kaffen:
Zoega's Mästarens Blandning - Vet inte vad de har kastat i den men det finns smaker i alla temperaturer och bryggningsätt med eller utan mjölk.
Arvid Nordquist Wanyama (lila) eller Vasa (blå), Den Gula förpackningen Gran Dia är deras absolut vidrigaste med sin beska sura eftersmak som hänger kvar med aning strävhet, Svea är i princip samma kaffe fast med en GOD eftersmak.

Sen har vissa Hemköp tunnor med bönor med olika smaker - dessa är goda att blanda och mala tillsammans och skapa sin egna blandning på plats.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Mellanrost beroende på vad som finns som extrapris. Annars Gevalias ekologiska mellanrost.
Undviker Mörkrostarna, dom smakar beskt. Det har väl, vad jag förstått, att göra med att de bönorna kräver extra rostning pga att de är av sämre kvalité.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mangee75:

Zoegas Skånerost!
Inget annat är drickbart

Skrivet av Hurtigbullen:

Om ni gillar Skånerost så har faktiskt Gevalia nyligen också börjat med en Skånerost (iaf upptäckte jag den nyligen) som ni kan prova vid tillfälle. Det är rätt trevligt. Mina favoriter är numera Mollbergs, Gevalia Skånerost och Zoegas Skånerost.
När jag ska lyxa till det köper jag Mollbers som hela bönor och mal själv

Det finns flera skåneroster så det kan vara värt att prova runt lite ändå. Mollbergs är exempelvis en skånerost också och andra märken har också alternativ. Själv har jag fastnat för Arvid Nordquists Wanyama som ju har kraftig smak och låg surhet och därmed påminner mycket om en skånerost även om den inte uttalat är det.

Skånerost handlar ju om att det passar bra för det kalkrika vattnet i (delar av) Skåne men jag gillar generellt de bättre trots att jag inte alls bor någonstans med hårt vatten.

Permalänk
Medlem

Godast överlag tycker jag kaffe från mokabryggare blir, sådan man har på spis. Det bryggsättet kan sätta verkligt annan prägel på vissa kaffesorter med jmf m Aeropress eller filterbryggare.

https://en.gringonordic.se/etiopien-guji-organic ex smakar mer syrligt, väldigt trevligt, i mokabrygare och från en vanlig filterbryggare övervägande choklad.

En sak jag börjat förstå på sistone är att min kaffekvarn, Bezzera BB005, får en mustasch av statiskt laddade kaffekorn när man gör ett uttag om endera av följande är sanna och i synnerhet om båda är det: I. Mörkrostat kaffe, typ Mollbergs blandning; II. Man gör uttaget i något som man håller nära utkanalen, vare sig det är plast metall eller keramik. Gillar verkligen den här malen, är snygg och låter inte hemskt och maler jämt men den statiska elektriciteten gör numer att jag drar mig för att köpa en del mörkrostade bönsorter.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Minns när jag va i Polen och blev bjuden på kaffe. Tydligen så va det hett vatten med malet kaffe som ska sjunka ner till botten. Gött när man tog sist slurken och fick hela munnen full med sump

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Jag är ingen kaffedrickare själv. Men är man sugen på kaffe bjuds det på två saker hemma hos mig:
Nescafe Lyx, eller Zoegas Skånerost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns flera skåneroster så det kan vara värt att prova runt lite ändå. Mollbergs är exempelvis en skånerost också och andra märken har också alternativ. Själv har jag fastnat för Arvid Nordquists Wanyama som ju har kraftig smak och låg surhet och därmed påminner mycket om en skånerost även om den inte uttalat är det.

Skånerost handlar ju om att det passar bra för det kalkrika vattnet i (delar av) Skåne men jag gillar generellt de bättre trots att jag inte alls bor någonstans med hårt vatten.

Du har säkert rätt, men jag menade att det explicit heter skånerost Wanyama, hittar man det i vanliga affärer?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Hedersmedlem

Exceptionellt bra kaffe, inte så många påsar kvar! Dyker ibland upp en gång om året, inte oftare, så passa på!

https://www.baristashopen.se/kaffe/hostens-nyheter/johan-nyst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Exceptionellt bra kaffe, inte så många påsar kvar! Dyker ibland upp en gång om året, inte oftare, så passa på!

https://www.baristashopen.se/kaffe/hostens-nyheter/johan-nyst...

"plommon, torkad mango och citrongodis"

WTF!? XD

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

"plommon, torkad mango och citrongodis"

WTF!? XD

Vad är det som är konstigt? På ett av mina senaste inköp beskrivs smakprofilen som "hallongodis, rött äpple och pomelo". Det är nog av av favoriterna på sistone! Från slöinge rosteri, denna.

Permalänk
Skrivet av widL:

Exceptionellt bra kaffe, inte så många påsar kvar! Dyker ibland upp en gång om året, inte oftare, så passa på!

https://www.baristashopen.se/kaffe/hostens-nyheter/johan-nyst...

Hjärtligt tack för tips, fick bli en sån påse

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Exceptionellt bra kaffe, inte så många påsar kvar! Dyker ibland upp en gång om året, inte oftare, så passa på!

https://www.baristashopen.se/kaffe/hostens-nyheter/johan-nyst...

Tack för tipset!
Beställde en påse till mig själv och en till brorsan 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Vad är det som är konstigt? På ett av mina senaste inköp beskrivs smakprofilen som "hallongodis, rött äpple och pomelo". Det är nog av av favoriterna på sistone! Från slöinge rosteri, denna.

En natural från Slöinge, låter mycket lovande!
Lika välsmakande som smakprofilen utlovar?

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Vad är det som är konstigt? På ett av mina senaste inköp beskrivs smakprofilen som "hallongodis, rött äpple och pomelo". Det är nog av av favoriterna på sistone! Från slöinge rosteri, denna.

Haha, jag vet. Det låter bara så pretentiöst.

Personligen föredrar jag kaffe med så låg syrlighet som möjligt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kokkojambo:

Haha, jag vet. Det låter bara så pretentiöst.

Personligen föredrar jag kaffe med så låg syrlighet som möjligt.

Då har jag ett tips till dig också!

https://www.baristashopen.se/kaffe/kafferosteri/gringo/gringo...

Inte lika pretentiös smakbeskrivning där heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

En natural från Slöinge, låter mycket lovande!
Lika välsmakande som smakprofilen utlovar?

Ja, det var nog favoriten i den batchen!

Skrivet av kokkojambo:

Haha, jag vet. Det låter bara så pretentiöst.

Visst, det kan jag väl köpa att det gör. Men det beror väl lite på vad man tycker att kaffe borde smaka. Och de får gärna vara lite pretentiösa för min del, det är ju så förbaskat gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Då har jag ett tips till dig också!

https://www.baristashopen.se/kaffe/kafferosteri/gringo/gringo...

Inte lika pretentiös smakbeskrivning där heller!

Ja, det låter faktiskt gott.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det här tycker jag blir det absolut bästa kaffet ☕️ !! Sjukt gott.

Kan lyfta vanligt bryggkaffe till helt nya höjer i och med processen man tillverkar/brygger det igenom !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Det här tycker jag blir det absolut bästa kaffet ☕️ !! Sjukt gott.

https://youtu.be/xD939HYubz0

Kan lyfta vanligt bryggkaffe till helt nya höjer i och med processen man tillverkar/brygger det igenom !

Trevlig video, kul att du delar med dig! Jag skulle dock våga påstå att det är råvaran som gör störst skillnad, snarare än bryggmetoden. Egen kvarn och bönor av bra kvalitet kommer lyfta ditt kaffe inte bara till nya höjder, utan en helt ny dimension!