Ny drömmaskin för rendering. Budget 150 000 SEK

Permalänk

Ny drömmaskin för rendering. Budget 150 000 SEK

Hej SweClockers!

Jag är ny här på forumet och har lite frågor om ett bygge. Nu är det dags för mig att skapa min nästa generations ultimata renderingsmaskin. Jag har en bra dator på hemmakontoret men datorn inne på kontoret i stan börjar bli trött och behöver ersättas. Den här nya datorn kommer att användas för fotorealistisk rendering av arkitektur och scenografi, en del grafisk design, videoredigering samt en del app-spelutveckling. Generellt är jag ute efter en maskin som är brutalt snabb, tyst, tillförlitlig och snygg. Min budget är runt 150 000 ink moms - inklusive skärm. Jag har inget behov av överklockning. Desto viktigare att datorn är tillförlitlig och tyst. Jag spelar väldigt lite PC-baserade spel utan ägnar min tid åt arkitektur, design och rendering. Jag har använt Unreal och Unity en del och det kommer kanske bli mer av det framöver.

De här komponenterna har jag bestämt mig för:

AMD Threadripper 3990x
Renderingar gör jag fortfarande mest CPU-baserat och även om det i framtiden kommer att gå över allt mer till GPU-rendering kommer det behövas Light-baking så denna processor är ett självklart val. Corona Renderer / 3ds max som jag använder mest har stöd för flera processorgrupper så det är lugnt att det blir fler än 64 trådar. Men kanske att jag behöver Windows 10 Pro Workstation?

Nvidia RTX 3090
I nuläget har jag ett Titan RTX. Är van vid mycket hög fps i 3ds max som jag mest arbetar i. Men bara det bästa är gott nog och jag har väntat länge på lanseringen av 3000-serien...

... och det här återstår att välja:

Skärm
I nuläget har jag en Dell 32'' 4K och det är fantastiskt att arbeta med den. Jag har egentligen inget större behov av en gamingskärm med G-sync och 144Hz etc. Däremot är det viktigt att färgåtergivning och ljusstyrka är bra och hög (minst 600cd / m²). Upplösningen behöver vara minst 4K. Jag har mer eller mindre bestämt mig för Asus 32’’ ProArt PA32UC-K men om ni har förslag på en skärm som dessutom har alla funktioner för gaming så vore det förstås ett plus.

Moderkort
Det här är det stora avgörande valet. Här är mina krav:
• Socket måste förstås vara för Threadripper 3990x (sTRX4)
• Behöver ha stöd för minst 256GB ECC-RAM
• Behöver vara snyggt utan massa bling-bling-färger. Svart och metall ska det vara.
• Stöd för PCIe generation 4
• Plats för minst två M.2 PCIe 4 flashminnen (om inte annan lösning är bättre, se nedan)
• Behöver gå att kontrollera fläktar från medföljande programvara.
• Gärna plats för dubbla RTX 3090, dock inget måste.

Jag vet inte vilken formfaktor jag ska välja här. Givet ovan nämnda krav, vinner jag något på ett stort E-ATX jämfört med ett ATX? Det påverkar valet av case... Har kollat på följande moderkort:

ASUS ROG ZENITH II EXTREME ALPHA, sTRX4
ASUS ROG ZENITH II EXTREME, Socket-sTRX4

RAM
I nuläget har jag 128 GB och det har inte tagit slut hittills, men jag har varit på 70% när jag renderat extremt tunga scener vid något tillfälle. Så jag tänker att jag börjar med 128GB ECC men vill ändå ha möjlighet att uppgradera till 256 GB ECC i framtiden. Finns det några fina svarta eller silverfärgade ECC-ram i snabbast möjliga hastighet vill jag gärna ha dem. De måste förstås vara optimerade för Threadripper 3990x. Är nästan beredd att överge ECC-ram för att slippa ha fula gröna minnesmoduler... Men vet inte om jag vågar riskera att få en instabilare dator vid renderingar etc...

Lagring
Vad är snabbaste lagringen idag? Såg något från Linus Tech Tips om att AMD vid användning av Threadripper mer eller mindre rekommenderade Optane istället för PCIe 4?? Kan ha missförstått det...
• En variant är Sabrent Rocket 2TB PCIe 4.0 NVMe SSD. Två eller tre såna.
• En annan variant är ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 med fyra 1TB-minnen. Funderar på om jag kommer ha någon nytta av det. Största flaskhalsen är att ladda in scener i 3ds max och kanske ibland videoredigering vid enstaka tillfällen...

Case och kylning
Som arkitekt letar jag efter något som är minimalistiskt och gediget. Jag tänker aluminium och glas. Har sneglat på Jonsbo UMX4. Tycker det är snyggare än UMX4 plus men är inte säker på att kylningen kommer att fungera eftersom UMX4 verkar sakna luftintag framtill. Har också kollat lite på Inwin 909. Det bästa hade varit att ha intag framtill och utblås baktill. Min nuvarande maskin har två Xeon Gold 6142. I början hade jag jätteproblem med thermal throttling och fläktar från Dynatron som lät som dammsugare, tills att jag bytte till Noctua som har funkat som en dröm. Jag har stor respekt för kylningsproblem men stort förtroende för Noctura som också skulle passa in med intag framtill och utblås bak. Har också kollat på Fractal Design Define C Temp G, men är inte säker på att det är tillräckligt snyggt. Några andra förslag på case och kylning som fungerar?

Vem kan bygga den här maskinen?
Förra datorn byggde Webhallen Custom Config åt mig. Jag var väldigt nöjd med deras bemötande och service, men jag fick till slut ta kylningsproblemen i egna händer och byta fläktarna. Har skruvat lite i maskiner själv, men jag är inte säker på att jag känner mig bekväm med att bygga den här maskinen själv från grunden ändå... Funderar på att låta Webhallen eller Komplett bygga den här datorn också, om det inte finns någon här som skulle vara intresserad av det här uppdraget?

Tack på förhand för rådgivning!

Med vänliga hälsningar
Ossian Tove
www.ossiantove.com

Visa signatur

www.ossiantove.com
2X Intel Xeon Gold 6142 2.6 / 3,7 GHz, 16 kärnor, 32 trådar, Nvidia RTX Titan, Crucial 128GB DDR4 2666 C19 Registred LR ECC, ASUS WS C621E Sage 2xLGA3647, Noctua NH-U14S DX-3647 Premium Quality Quiet 140mm, Samsung SSD 960 PRO 2TB
MacBook Pro 2018 13'', Intel i7, 4 kärnor, 16GB RAM, 1TB Flash

Permalänk
Keeper of the Bamse

Några snabba:

Den här ska du låta webhallen bygga, punkt slut. Den här datorn är ungefär hela ditt resultat för 2019, och verkar vara ditt primära arbetsverktyg.

Jag tycker också du ska stoppa in ECC-minne, även om du då får "tråkiga" gröna Kingstonmoduler. Har du "råd" att en rendering går åt skogen för att du får minnesfel vid 99%?

Vidare kommer jag slå ett slag för att hålla dig till Noctuas luftkylare. Slutna vattenkylningssystem är mer benägna att gå sönder då det är en vattenpump och ett slutet system. En Noctua tornkylare har EN rörlig del, fläkten, där Noctuas fläktar har en MTTF (Mean time to failure) på 150 tusen timmar, dvs 17 år 24/7 drift.

Fantastisk sekventiell läsning på lagring på diskarna vet jag inte om du behöver helt ärligt, det beror lite på hur stora dina projekt är, men mertiden av dina CPU-cykler kommer nog att spenderas i själva renderingen, och den är ju inte så diskintensiv, mer än att ladda in projektet i RAM från disk, men vad spelar det för roll om det tar 10 eller 15 minuter...

Du kanske ska satsa på lite mer enterprise-liknande lagring såsom SLC-ssd, så dom inte går sönder helt plötsligt, det kan kosta dig dyrt tänker jag

Ungefär så tänker jag. Nu är det så himla mycket pengar så du ska nog inte jaga den övre topp-procenten prestanda, utan mer tänka på driftsäkerhet, och då blir det enterprise-SSD och luftkylning i chassin utan RGB och glas-paneler.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: Tack för rådgivning

Då kör jag på webhallen.
Kollade i min nuvarande burk och konstaterade att det var gröna minnen i den. Nästan omöjligt att se. Så ECC blir det.

Intressant input angående kylning. Valet blev plötsligt väldigt enkelt. Det blir Noctua.

Hur står sig SLC-ssd i läs- och skrivhastighet i förhållande till vanlig PCIe 4.0 M.2?
Här är det viktigt att det går undan. Det är stora scener på flera GB med inlänkade assets etc och det är Scene Parsing då scenen laddas från disk till RAM. Om det går långsamt blir det en stor del av renderingstiden. Jag tänker att M.2 flashminne från någon bra leverantör är tillräckligt tillförlitliga. Eftersom jag hela tiden har två arbetsstationer med regelbunden backup samt en ytterligare backup på alla företagets projekt och assets via dropbox känner jag mig ändå lugn. Det är förstås förbannat tråkigt med hårddisk-kraschar, men det är ändå en hanterbar risk om jag får ner inläsning av scener från 15 minuter till 10.

Jag har hittat ett case som såg intressant ut:
https://www.webhallen.com/se/product/314968-Fractal-Design-De...

Visa signatur

www.ossiantove.com
2X Intel Xeon Gold 6142 2.6 / 3,7 GHz, 16 kärnor, 32 trådar, Nvidia RTX Titan, Crucial 128GB DDR4 2666 C19 Registred LR ECC, ASUS WS C621E Sage 2xLGA3647, Noctua NH-U14S DX-3647 Premium Quality Quiet 140mm, Samsung SSD 960 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Det här med minnen är svårare än man först kan tro. Det finns väldigt få högpresterande ECC-minnen på marknaden idag, och ännu färre som är s.k. unregistered vilket är ett krav för Threadripper som inte är kompatibel med traditionella reggade serverminnen. Samsung och Crucial har minnen i 2400-2933-spec men än så länge inte 3200 vad jag vet.

Det enda minne jag kan hitta i Sverige med spec 3200 som Threadrippern har är en 32GB-sticka från Micron:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5330797

Sen återstår att få det hela att fungera. Moderkortstillverkarna är usla på att testa/validera ECC-minnen så det är lite ett skott i mörkret. Det viktigaste här är att försäkra sig om att det moderkort man väljer dels suppporterar ECC, men ännu viktigare att det också fungerar. Vissa fuskar och säger att "visst, vi stöder ECC", men glömmer att nämna att förvisso kan man använda ECC-moduler, men själva ECC-funktionen är avstängd... Tyvärr är jag inte så up to date med TRX40 så jag kan inte guida dig här, men traditionellt sett brukar ASRock och Gigabyte vara ganska duktiga på detta. Du får forska i moderkortsmanualer tror jag.

Angående chassi är jag stort fan av Fractal Define 7 som du också länkade. Kör i den själv och det är alldeles ypperligt tycker jag.
Har du behov för större saker inuti, som t.ex. Gigabytes jättestora moderkort, flera GPU:er än 2 osv bör du istället titta på Define 7 XL som är ganska mycket större inuti.

Kylning, Noctua är utmärkt ja, men kan få lite problem med både 32- och 64-core. Det kommer bli varmt, och CPU:n kommer inte kunna boosta särskilt mycket under kontinuerlig last, möjligen även behöva klocka ned en aning. Det är dock ingen fara, det kommer att fungera, dvs: fungerar - ja, optimalt - nej.
Föreslår också att du byter ut alla Fractal-fläktarna i chassit mot Noctua. De håller bättre, och presterar bättre också. Jag kör med 4st NF-A14 i mitt Define 7, 3 i fronten + 1 utblås. Det fungerar utmärkt, och är riktigt tyst.

Lagring, här hade jag kikat på de nya PCIe 4.0-enheterna i Enterprise-segmentet. Hade planer på nya Samsung 980 Pro för M.2 men den verkar rent ut sagt usel, så jag har letat vidare och funderar nu på Samsungs nya PM1735, som bl.a. säljs av Mullet:
https://mullet.se/product.html?product_id=349020
Jag hade inte kört en konsument-enhet i ett system som ditt.

Hoppas det kan hjälpa lite. Jag planerade själv en Threadripper för inte så länge sedan men insåg att jag klarar mig fint med en 3950X så jag körde på det istället.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Några snabba:

Den här ska du låta webhallen bygga, punkt slut. Den här datorn är ungefär hela ditt resultat för 2019, och verkar vara ditt primära arbetsverktyg.

Jag tycker också du ska stoppa in ECC-minne, även om du då får "tråkiga" gröna Kingstonmoduler. Har du "råd" att en rendering går åt skogen för att du får minnesfel vid 99%?

Vidare kommer jag slå ett slag för att hålla dig till Noctuas luftkylare. Slutna vattenkylningssystem är mer benägna att gå sönder då det är en vattenpump och ett slutet system. En Noctua tornkylare har EN rörlig del, fläkten, där Noctuas fläktar har en MTTF (Mean time to failure) på 150 tusen timmar, dvs 17 år 24/7 drift.

Fantastisk sekventiell läsning på lagring på diskarna vet jag inte om du behöver helt ärligt, det beror lite på hur stora dina projekt är, men mertiden av dina CPU-cykler kommer nog att spenderas i själva renderingen, och den är ju inte så diskintensiv, mer än att ladda in projektet i RAM från disk, men vad spelar det för roll om det tar 10 eller 15 minuter...

Du kanske ska satsa på lite mer enterprise-liknande lagring såsom SLC-ssd, så dom inte går sönder helt plötsligt, det kan kosta dig dyrt tänker jag

Ungefär så tänker jag. Nu är det så himla mycket pengar så du ska nog inte jaga den övre topp-procenten prestanda, utan mer tänka på driftsäkerhet, och då blir det enterprise-SSD och luftkylning i chassin utan RGB och glas-paneler.

Vill stämma in och hålla med om ECC-minnen! Antalet huvudvärkar mina system orsakat mig minskade markant när jag gick över till ECC. Om det går att hitta något kompatibelt då.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av osgorth:

Kylning, Noctua är utmärkt ja, men kan få lite problem med både 32- och 64-core. Det kommer bli varmt, och CPU:n kommer inte kunna boosta särskilt mycket under kontinuerlig last, möjligen även behöva klocka ned en aning. Det är dock ingen fara, det kommer att fungera, dvs: fungerar - ja, optimalt - nej.
Föreslår också att du byter ut alla Fractal-fläktarna i chassit mot Noctua. De håller bättre, och presterar bättre också. Jag kör med 4st NF-A14 i mitt Define 7, 3 i fronten + 1 utblås. Det fungerar utmärkt, och är riktigt tyst.

Jag försvarar mitt val av Noctua med en Review från techspot där dom kyler en 3990x med en Noctua NH-U14S. Med en extra fläkt på baksidan av tornet så når en 3990x 72 grader när man lastar den med Blender på alla kärnor. Jag personligen lever nog med några 100mhz per core lägre för tryggheten i en luftkylare, istället för att "chansa" på en AIO. Bara googla "[märke] pump noise" och dylikt så får man ju skräckhistoria efter skräckhistoria. Det är kanske bättre nu för tiden än för något år sen, men jag hade ändå inte chansat.

Jag kör f.ö. också bara Noctuafläktar i mitt fractalchassi, så där är vi helt eniga

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Minneshastigheten har väl ändå obefintlig påverkan på 3D-rendering?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Printscreen: japp, vi är helt eniga här.

NH-U14S fungerar fint, men det är en kompromiss och det var det jag ville påpeka. Det finns inga konkurrenter i dagsläget förutom en custom loop, och det är inte praktiskt i de flesta fall. Samtliga övriga heatsinks och samtliga AIOs är bevisat sämre, och dyrare. Dålig kombo där.

Noctua jobbar på en TR-version av NH-D15 sedan en tid tillbaka, vilken torde lösa de där sista procenten man vill åt. I vanlig ordning tar det evigheter när de utvecklar något, det får man ta helt enkelt. Under nästa år är min gissning.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Det finns en TR-version av be quiet! Dark Rock Pro 4. Den har samma kapacitet som Noctuas NH-D15.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det finns en TR-version av be quiet! Dark Rock Pro 4. Den har samma kapacitet som Noctuas NH-D15.

Ja, men tester visar att den presterar sämre än NH-U14S, och den är dessutom dyrare. Snyggare, dock! Jag vill minnas att nån luskat ut att TR-versionen av DRP4 inte har full täckning och att den därav underpresterar. Cold platen är full TR, men under "skalet" är det tydligen inte så. Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som gjorde det testet.

DRP4 rent allmänt är inte bättre än D15 på någonting förutom utseende och att den är tystare. Jag har båda och har testat dem ingående.
I många fall är DRP4 att föredra, när man inte har alltför varma CPU:er under den. Men vid tyngre laster så är D15 inte bara +- 1 grad utan 5-6 grader bättre vid fullt blås. Jag gick från ~89C till 82-83C på min 7940X, som exempel (100% load).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör man sånt här lokalt fotfarande? Jag hade trott att man bara spawnade en gigantisk maskin på tex Google Compute engine när det var dags att renders.

Permalänk
Medlem

Kör absolut inte Dark Rock Pro TR4 på en 3990x, den klarar inte av att kyla alla kärnor. Verkar vara för liten yta av heatpipes som har direktkontakt med heatspreadern där de yttre kärnorna sitter.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Kör man sånt här lokalt fotfarande? Jag hade trott att man bara spawnade en gigantisk maskin på tex Google Compute engine när det var dags att renders.

Det beror på vad man gör för något, själv jobbar jag inom vfx och då använder vi det ibland när det peakar och det vi har i huset inte räcker till. Men cloudrendering är inte så enkelt som man kan tro. Att jobba kollaborativt med så stora mängder data där många iterationer sker varje dag gör det omständigt att behöva paketera en scen för extern rendering eftersom allt måste finnas i samma scen och källfiler ska samlas in, även om det går att automatisera så sker ju många revisioner per dag och lägg till det uppladdning/nerladdning. Gör man tex vätskesimulering så kanske du har ett par gig data per bildruta (24-30 bildrutor per sekund) och sen ska du slanga ner renderingen efteråt. En produktionsrender i 4k blir ett par hundra MB per bildruta, mer om man använder de senaste teknikerna som deep där du förutom den tvådimensionella bilden har ett punktmoln I 3d som du (förenklat uttryckt) kan mappa pixlarna till.

Och att ladda ner/upp filer är inget vi kan göra hursomhelst ändå trots att vi har bra nät eftersom det sabbar bandbredden för alla pcoip anslutningar då arbetsstationerna står i ett serverrum och artisterna fjärransluter och det är högst ställda krav på låg latency.

Nu gäller inte allt ovanstående I just ossians fall men ville bara utveckla varför molnrendering kanske inte är så straight forward som en Kan tro, även om det löst många knipor I sista stund när många stora projekt ska levereras samtidigt... Det är nog vanligare I just arkitektur som ts jobbar med men kan också vara svårt att estimera kostnad för och inte alla kunder som går med på kostnaden heller.

Ja det var mina $0.02 om molnrendering 😜

Permalänk
Avstängd

Threadripper stödjer max 256GB ram. Bra att ha i bakhuvudet då 256GB ram var minimum för dig.

Permalänk

@osgorth: Micron DDR4 3200MHz ECC 32GB kan absolut vara något. Det är 32GB-stickor jag behöver för att kunna uppgradera till 256 GB senare. Ska kolla vidare på allt det här med ECC-kompabilitet. Caset verkar bra. Har kollat lite på Jonsbo också, men det här får nog vara tillräckligt snyggt. Kul att höra att många rekommenderar det
Gällande lagring så kör jag i nuläget Smsung 960 Pro. De är snabba men ännu kortare inladdning och scene Parsing hade varit fint ändå. Den här Samsung från Mullet på 6.4TB hade kanske kunde vara något.

@izcho: Intressant att höra. Jag har alltid kört ECC-ram så jag vet inte hur det skulle vara utan...

@Printscreen: Jag tänkte köra Noctua NH-U14S. För att slippa fläktar med leverbrun och hörapparat-beige kan man köpa till några fristående likadana fast svarta. Och jag hade tänkt göra samma sak med övriga fläktar för att få en tyst och snygg burk

@cyklonen: Tänker du på RAM eller lagring? Efter att ha undersökt det här med RAM verkar det vara ytterst marginellt, men lagringen däremot spelar som sagt en hel del roll...

@osgorth: Tänker att man kan börja med en Noctua NH-U14S och byta till Threadripper-versionen av NH-D15 när den dyker upp. Jag har inget emot att den klockar ner några 100 MHz. Den kommer fortfarande vara ca 80% snabbare än min nuvarande maskin. Vad jag däremot vill undvika är att den klockar ner helt och går ner till 10% såsom min nuvarande maskin gjorde i början innan jag bytte till Noctua... Och om du säger att den är 5 - 6 grader svalare än Dark Rock Pro 4 så är det alla gånger värt det.

@ajn och @izcho: Själv kör jag allt lokalt. Jag är ett enmansföretag så har jag visserligen inte massor av utmaningar med kommunikation, synkning och samordning med ett team med många iterationer. Jag har testat renderingsfarmar för många år sen. Jag antar att det skulle vara hyfsat smidigt för slutrenderingar och rendering av animationer om jag gjorde det regelbundet, men det mesta jag arbetar med hittills är stillbilder och då är arbetsprocessen det avgörande: Många gånger sitter jag och gör iterationer utifrån Corona interactive. Det är ovärderligt och kräver att jag arbetar lokalt. Och när det inte är interactive så är det testrenderingar i full upplösning med några småjusteringar hit och dit. Skulle jag skicka dem till en farm varenda gång så kommer jag antagligen ganska snabbt upp i samma peng, för att inte tala om tiden det tar att ladda upp varje iteration... Jag behöver helt klart en kraftfull dator lokalt. Och när det gäller animationer väntar jag nog på Unreal Engine 5 och GPU i realtid...

@ Stank: Yes, jag såg det. Kommer knappast behöva mer. Inte säkert att jag behöver mer än 128 heller som sagt. Jag såg också att 256 GB är vad Asus ROG Zenith II Extreme Alpha klarar av. Dock osäkert om jag kommer att behöva det moderkortet. Det enda som verkar skilja det från ATX-varianten ROG Zenith II Extreme är överklockning som jag ändå inte planerar att använda. Fast jag misstänker samtidigt att det större E-ATX-formatet kan vara en fördel för kylning här på ett eller annat sätt...

Visa signatur

www.ossiantove.com

Permalänk
Medlem

Om du baserar hela din verksamhet på denna maskin så skulle jag köpa färdiga system med supportavtal!

Ska din verksamhet ligga nere medan någon datorbutik ska felsöka i veckor. Blir ju katastrof. Det är ju viktigare med på plats garanti och support inom avtalad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OssianTove:

@cyklonen: Tänker du på RAM eller lagring? Efter att ha undersökt det här med RAM verkar det vara ytterst marginellt, men lagringen däremot spelar som sagt en hel del roll...

RAM.

Visa signatur

Permalänk

@SuperNova: Förstår din poäng. Bra fråga och bra input. Efter att ha letat lite bland andra leverantörer hittar jag dessvärre enbart dyra avtal på Xeon-maskiner som med motsvarande prestanda kostar norr om 250 000 SEK. De verkar rikta sig mot enterprise / storföretag / servermarknaden. Jag kan förstås ha missat någon bra leverantör, så om någon ser en bra deal så tipsa mig gärna Dessutom är en avgörande grej för min del att jag hela tiden har två bra maskiner på två olika platser. Ytterst osannolikt att båda havererar på samma gång. Jag skulle omöjligt kunna göra detta om jag hade 20 anställda vars datorer måste fungera varje dag varje timme, men som one man band måste jag inte dras med dyra supportavtal på datorer som ofta är långsammare. Jag ska kolla vidare på detta och om jag hittar någon väldigt bra deal från någon annan leverantör så kan jag förstås ändra mig, men hittills är Custom Config från Webhallen bäst.

Visa signatur

www.ossiantove.com

Permalänk

Har du designat Sibs? Dem bygger lägenhetshus med den designen bredvid byggnaden jag bor i Väldigt snyggt!

Permalänk
Medlem

Varför bry dig om hur burken ser ut och ljudnivå? Ställ den så att den inte hörs och syns så slipper du lägga pengar på annat än maximal prestanda.
Om programvarorna du använder har stöd för det kan det vara smart att fundera på ett beräkningscluster istället för en vrål-PC. Autodesk är ett exempel som har stöd för det.

Permalänk

@Klaffatron: Yes Tack för komplimanger, kul att du gillar husen. Jag jobbar åt Sibs i olika skeden. Ibland gör jag enbart visualiseringar, men för det mesta blir jag på ett eller annat sätt involverad i gestaltningen och flera projekt har jag haft stort inflytande på den. Var någonstans är det / vilket projekt?

Visa signatur

www.ossiantove.com

Permalänk

@OssianTove: Jaha, där ser man! Det är Sveaviken bostad, projekt Kvarteret Kalmarporten

Permalänk
Avstängd

Detta kanske kan vara något? Lär ju komma en ny modell snart med kort från 3000-serien https://www.youtube.com/watch?v=Fbf4800fkfQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av OssianTove:

Hej SweClockers!

Jag är ny här på forumet och har lite frågor om ett bygge. Nu är det dags för mig att skapa min nästa generations ultimata renderingsmaskin. Jag har en bra dator på hemmakontoret men datorn inne på kontoret i stan börjar bli trött och behöver ersättas. Den här nya datorn kommer att användas för fotorealistisk rendering av arkitektur och scenografi, en del grafisk design, videoredigering samt en del app-spelutveckling. Generellt är jag ute efter en maskin som är brutalt snabb, tyst, tillförlitlig och snygg. Min budget är runt 150 000 ink moms - inklusive skärm. Jag har inget behov av överklockning. Desto viktigare att datorn är tillförlitlig och tyst. Jag spelar väldigt lite PC-baserade spel utan ägnar min tid åt arkitektur, design och rendering. Jag har använt Unreal och Unity en del och det kommer kanske bli mer av det framöver.

De här komponenterna har jag bestämt mig för:

AMD Threadripper 3990x
Renderingar gör jag fortfarande mest CPU-baserat och även om det i framtiden kommer att gå över allt mer till GPU-rendering kommer det behövas Light-baking så denna processor är ett självklart val. Corona Renderer / 3ds max som jag använder mest har stöd för flera processorgrupper så det är lugnt att det blir fler än 64 trådar. Men kanske att jag behöver Windows 10 Pro Workstation?

Nvidia RTX 3090
I nuläget har jag ett Titan RTX. Är van vid mycket hög fps i 3ds max som jag mest arbetar i. Men bara det bästa är gott nog och jag har väntat länge på lanseringen av 3000-serien...

... och det här återstår att välja:

Skärm
I nuläget har jag en Dell 32'' 4K och det är fantastiskt att arbeta med den. Jag har egentligen inget större behov av en gamingskärm med G-sync och 144Hz etc. Däremot är det viktigt att färgåtergivning och ljusstyrka är bra och hög (minst 600cd / m²). Upplösningen behöver vara minst 4K. Jag har mer eller mindre bestämt mig för Asus 32’’ ProArt PA32UC-K men om ni har förslag på en skärm som dessutom har alla funktioner för gaming så vore det förstås ett plus.

Moderkort
Det här är det stora avgörande valet. Här är mina krav:
• Socket måste förstås vara för Threadripper 3990x (sTRX4)
• Behöver ha stöd för minst 256GB ECC-RAM
• Behöver vara snyggt utan massa bling-bling-färger. Svart och metall ska det vara.
• Stöd för PCIe generation 4
• Plats för minst två M.2 PCIe 4 flashminnen (om inte annan lösning är bättre, se nedan)
• Behöver gå att kontrollera fläktar från medföljande programvara.
• Gärna plats för dubbla RTX 3090, dock inget måste.

Jag vet inte vilken formfaktor jag ska välja här. Givet ovan nämnda krav, vinner jag något på ett stort E-ATX jämfört med ett ATX? Det påverkar valet av case... Har kollat på följande moderkort:

ASUS ROG ZENITH II EXTREME ALPHA, sTRX4
ASUS ROG ZENITH II EXTREME, Socket-sTRX4

RAM
I nuläget har jag 128 GB och det har inte tagit slut hittills, men jag har varit på 70% när jag renderat extremt tunga scener vid något tillfälle. Så jag tänker att jag börjar med 128GB ECC men vill ändå ha möjlighet att uppgradera till 256 GB ECC i framtiden. Finns det några fina svarta eller silverfärgade ECC-ram i snabbast möjliga hastighet vill jag gärna ha dem. De måste förstås vara optimerade för Threadripper 3990x. Är nästan beredd att överge ECC-ram för att slippa ha fula gröna minnesmoduler... Men vet inte om jag vågar riskera att få en instabilare dator vid renderingar etc...

Lagring
Vad är snabbaste lagringen idag? Såg något från Linus Tech Tips om att AMD vid användning av Threadripper mer eller mindre rekommenderade Optane istället för PCIe 4?? Kan ha missförstått det...
• En variant är Sabrent Rocket 2TB PCIe 4.0 NVMe SSD. Två eller tre såna.
• En annan variant är ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 med fyra 1TB-minnen. Funderar på om jag kommer ha någon nytta av det. Största flaskhalsen är att ladda in scener i 3ds max och kanske ibland videoredigering vid enstaka tillfällen...

Case och kylning
Som arkitekt letar jag efter något som är minimalistiskt och gediget. Jag tänker aluminium och glas. Har sneglat på Jonsbo UMX4. Tycker det är snyggare än UMX4 plus men är inte säker på att kylningen kommer att fungera eftersom UMX4 verkar sakna luftintag framtill. Har också kollat lite på Inwin 909. Det bästa hade varit att ha intag framtill och utblås baktill. Min nuvarande maskin har två Xeon Gold 6142. I början hade jag jätteproblem med thermal throttling och fläktar från Dynatron som lät som dammsugare, tills att jag bytte till Noctua som har funkat som en dröm. Jag har stor respekt för kylningsproblem men stort förtroende för Noctura som också skulle passa in med intag framtill och utblås bak. Har också kollat på Fractal Design Define C Temp G, men är inte säker på att det är tillräckligt snyggt. Några andra förslag på case och kylning som fungerar?

Vem kan bygga den här maskinen?
Förra datorn byggde Webhallen Custom Config åt mig. Jag var väldigt nöjd med deras bemötande och service, men jag fick till slut ta kylningsproblemen i egna händer och byta fläktarna. Har skruvat lite i maskiner själv, men jag är inte säker på att jag känner mig bekväm med att bygga den här maskinen själv från grunden ändå... Funderar på att låta Webhallen eller Komplett bygga den här datorn också, om det inte finns någon här som skulle vara intresserad av det här uppdraget?

Tack på förhand för rådgivning!

Med vänliga hälsningar
Ossian Tove
www.ossiantove.com

Pugetsystems i USA bygger datorer efter specifika önskemål och/eller specifika program tyvärr skeppar dom inte sina byggen utomlands men det går bra att kolla på vad dom använder för komponenter för sina byggen, det finns mycket bra information på deras sida.

Detta är den mest seriösa datorbyggaren som jag har sett på väldigt länge. Kolla in deras dator för ditt 3DsMax:

https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag försvarar mitt val av Noctua med en Review från techspot där dom kyler en 3990x med en Noctua NH-U14S. Med en extra fläkt på baksidan av tornet så når en 3990x 72 grader när man lastar den med Blender på alla kärnor. Jag personligen lever nog med några 100mhz per core lägre för tryggheten i en luftkylare, istället för att "chansa" på en AIO. Bara googla "[märke] pump noise" och dylikt så får man ju skräckhistoria efter skräckhistoria. Det är kanske bättre nu för tiden än för något år sen, men jag hade ändå inte chansat.

Jag kör f.ö. också bara Noctuafläktar i mitt fractalchassi, så där är vi helt eniga

Pump noise är troligen dock för att den varit felmonterad (se Gamers Nexus video https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk om hur man ska och inte ska montera en AiO). Men skulle själv aldrig tillföra en vattenlösning i datorn pga (visserligen liten) risk för läckage.

Permalänk
Medlem

Annars kolla med Martin och gänget på Mullet.se
Dom bygger bra grejor

Edit: Dom hade bara Epyc såg jag precis, inte TR.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hallå hallå!

3D grafiker här, det absolut viktigaste du saknar är två grafikkort. Ett för viewporten och det andra för IPR/preview real tids rendering så du kan arbeta laggfritt medan du får instant preview av hur arbetet ser ut, det går inte att underskatta hur nice det är. Du kan såklart behålla ditt nuvarande titan, meeeeeeeeeeeeen.... om du ska spendera 150 000 ska du såklart ha ett 3090 till så du kan rendera på dubbla kort också

Permalänk
Medlem