Ny drömmaskin för rendering. Budget 150 000 SEK
Hej SweClockers!
Jag är ny här på forumet och har lite frågor om ett bygge. Nu är det dags för mig att skapa min nästa generations ultimata renderingsmaskin. Jag har en bra dator på hemmakontoret men datorn inne på kontoret i stan börjar bli trött och behöver ersättas. Den här nya datorn kommer att användas för fotorealistisk rendering av arkitektur och scenografi, en del grafisk design, videoredigering samt en del app-spelutveckling. Generellt är jag ute efter en maskin som är brutalt snabb, tyst, tillförlitlig och snygg. Min budget är runt 150 000 ink moms - inklusive skärm. Jag har inget behov av överklockning. Desto viktigare att datorn är tillförlitlig och tyst. Jag spelar väldigt lite PC-baserade spel utan ägnar min tid åt arkitektur, design och rendering. Jag har använt Unreal och Unity en del och det kommer kanske bli mer av det framöver.
De här komponenterna har jag bestämt mig för:
AMD Threadripper 3990x
Renderingar gör jag fortfarande mest CPU-baserat och även om det i framtiden kommer att gå över allt mer till GPU-rendering kommer det behövas Light-baking så denna processor är ett självklart val. Corona Renderer / 3ds max som jag använder mest har stöd för flera processorgrupper så det är lugnt att det blir fler än 64 trådar. Men kanske att jag behöver Windows 10 Pro Workstation?
Nvidia RTX 3090
I nuläget har jag ett Titan RTX. Är van vid mycket hög fps i 3ds max som jag mest arbetar i. Men bara det bästa är gott nog och jag har väntat länge på lanseringen av 3000-serien...
... och det här återstår att välja:
Skärm
I nuläget har jag en Dell 32'' 4K och det är fantastiskt att arbeta med den. Jag har egentligen inget större behov av en gamingskärm med G-sync och 144Hz etc. Däremot är det viktigt att färgåtergivning och ljusstyrka är bra och hög (minst 600cd / m²). Upplösningen behöver vara minst 4K. Jag har mer eller mindre bestämt mig för Asus 32’’ ProArt PA32UC-K men om ni har förslag på en skärm som dessutom har alla funktioner för gaming så vore det förstås ett plus.
Moderkort
Det här är det stora avgörande valet. Här är mina krav:
• Socket måste förstås vara för Threadripper 3990x (sTRX4)
• Behöver ha stöd för minst 256GB ECC-RAM
• Behöver vara snyggt utan massa bling-bling-färger. Svart och metall ska det vara.
• Stöd för PCIe generation 4
• Plats för minst två M.2 PCIe 4 flashminnen (om inte annan lösning är bättre, se nedan)
• Behöver gå att kontrollera fläktar från medföljande programvara.
• Gärna plats för dubbla RTX 3090, dock inget måste.
Jag vet inte vilken formfaktor jag ska välja här. Givet ovan nämnda krav, vinner jag något på ett stort E-ATX jämfört med ett ATX? Det påverkar valet av case... Har kollat på följande moderkort:
ASUS ROG ZENITH II EXTREME ALPHA, sTRX4
ASUS ROG ZENITH II EXTREME, Socket-sTRX4
RAM
I nuläget har jag 128 GB och det har inte tagit slut hittills, men jag har varit på 70% när jag renderat extremt tunga scener vid något tillfälle. Så jag tänker att jag börjar med 128GB ECC men vill ändå ha möjlighet att uppgradera till 256 GB ECC i framtiden. Finns det några fina svarta eller silverfärgade ECC-ram i snabbast möjliga hastighet vill jag gärna ha dem. De måste förstås vara optimerade för Threadripper 3990x. Är nästan beredd att överge ECC-ram för att slippa ha fula gröna minnesmoduler... Men vet inte om jag vågar riskera att få en instabilare dator vid renderingar etc...
Lagring
Vad är snabbaste lagringen idag? Såg något från Linus Tech Tips om att AMD vid användning av Threadripper mer eller mindre rekommenderade Optane istället för PCIe 4?? Kan ha missförstått det...
• En variant är Sabrent Rocket 2TB PCIe 4.0 NVMe SSD. Två eller tre såna.
• En annan variant är ASUS Hyper M.2 X16 Card V2 med fyra 1TB-minnen. Funderar på om jag kommer ha någon nytta av det. Största flaskhalsen är att ladda in scener i 3ds max och kanske ibland videoredigering vid enstaka tillfällen...
Case och kylning
Som arkitekt letar jag efter något som är minimalistiskt och gediget. Jag tänker aluminium och glas. Har sneglat på Jonsbo UMX4. Tycker det är snyggare än UMX4 plus men är inte säker på att kylningen kommer att fungera eftersom UMX4 verkar sakna luftintag framtill. Har också kollat lite på Inwin 909. Det bästa hade varit att ha intag framtill och utblås baktill. Min nuvarande maskin har två Xeon Gold 6142. I början hade jag jätteproblem med thermal throttling och fläktar från Dynatron som lät som dammsugare, tills att jag bytte till Noctua som har funkat som en dröm. Jag har stor respekt för kylningsproblem men stort förtroende för Noctura som också skulle passa in med intag framtill och utblås bak. Har också kollat på Fractal Design Define C Temp G, men är inte säker på att det är tillräckligt snyggt. Några andra förslag på case och kylning som fungerar?
Vem kan bygga den här maskinen?
Förra datorn byggde Webhallen Custom Config åt mig. Jag var väldigt nöjd med deras bemötande och service, men jag fick till slut ta kylningsproblemen i egna händer och byta fläktarna. Har skruvat lite i maskiner själv, men jag är inte säker på att jag känner mig bekväm med att bygga den här maskinen själv från grunden ändå... Funderar på att låta Webhallen eller Komplett bygga den här datorn också, om det inte finns någon här som skulle vara intresserad av det här uppdraget?
Tack på förhand för rådgivning!
Med vänliga hälsningar
Ossian Tove
www.ossiantove.com
www.ossiantove.com
2X Intel Xeon Gold 6142 2.6 / 3,7 GHz, 16 kärnor, 32 trådar, Nvidia RTX Titan, Crucial 128GB DDR4 2666 C19 Registred LR ECC, ASUS WS C621E Sage 2xLGA3647, Noctua NH-U14S DX-3647 Premium Quality Quiet 140mm, Samsung SSD 960 PRO 2TB
MacBook Pro 2018 13'', Intel i7, 4 kärnor, 16GB RAM, 1TB Flash