Olika bluescreens varje gång, vid byte av komponenter

Permalänk
Medlem

Olika bluescreens varje gång, vid byte av komponenter

Hej, jag ersatt alla komponenter i min dator förutom grafikkortet häromdagen. Enda sen dess har ett flertal bluescreens plågat datorn
Tex. Irql not less or equal , Kernell mode trap, attempted execute of no execute memorial, driver overran stack buffer, system thread exception not handled, kmod exception not handled, page fault in non page area
Ursäkta språket men jävligt surt att lägga massa pengar och sen så verkar inget funka när jag försöker fixa drivers
Uppskattar verkligen hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i datorn?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med det grundläggande; har du rensat alla gamla drivrutiner och installerat om dem efter komponentbytet?

Bonustips: BSOD-meddelandena är minnesrelaterade. Kolla att du inte dragit åt cpu-fläkten för hårt. Det låter konstigt, men för mycket tryck kan flexa moderkortet och orsaka problem i anslutningen mellan CPU och RAM. Något som hände mig för ett par år sedan, jag fick BSOD en gång i halvtimmen med IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Vad har du för komponenter i datorn?

Amd ryzen 5 3600 4.2 GHZ 36MB , geforce 1060 3Gb , Corsair Force series MP510 M.2 480 GB ssd, corsair 2x8Gb(16 GB) DDR4 3200Mhz ram minnen
MK ASUS ROG STRIX B450-F GAMING MODERKORT.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom hur din CPU-socket ser ut. Det kan vara så tråkigt att en/flera pin(s) blivit böjda när du satte i processorn.. det kan orsaka alla möjliga fel nämligen Nu är det "lättare" att sätta i en AMD-CPU men det är inte omöjligt att böja även dessa!

Om det ser bra ut, kolla om dina RAM-stickor sitter som de ska (trycka gärna en extra gång för att vara säker!). Gör samma sak med grafikkortet.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Kan ju börja med det grundläggande; har du rensat alla gamla drivrutiner och installerat om dem efter komponentbytet?

Nej det har jag inte, har gått in på Windows enhetshanteraren och uppdatera alla drivrutiner. Vet ej hur jag tar bort alla och ersätter de dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rethyms:

Nej det har jag inte, har gått in på Windows enhetshanteraren och uppdatera alla drivrutiner. Vet ej hur jag tar bort alla och ersätter de dock

Är det samma Windows installation som du hade innan du bytte moderkort och cpu?

Isfl hade jag börjat med att installera om windows, Gamla drivare kan ju orsaka alla möjliga fel. Särskilt om du hade Intel innan

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Är det samma Windows installation som du hade innan du bytte moderkort och cpu?

Isfl hade jag börjat med att installera om windows, Gamla drivare kan ju orsaka alla möjliga fel. Särskilt om du hade Intel innan

Hade en hdd förut, har bytt helt till ssd nu. Köpte och laddade ner en helt ny Windows 10 till ssd. Hade Windows 8 på den gamla hårddisken.
Den enda delen som har vart i kontakt med Windows 8 i min ”nya” dator är grafikkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rethyms:

Hej, jag ersatt alla komponenter i min dator förutom grafikkortet häromdagen. Enda sen dess har ett flertal bluescreens plågat datorn
Tex. Irql not less or equal , Kernell mode trap, attempted execute of no execute memorial, driver overran stack buffer, system thread exception not handled, kmod exception not handled, page fault in non page area
Ursäkta språket men jävligt surt att lägga massa pengar och sen så verkar inget funka när jag försöker fixa drivers
Uppskattar verkligen hjälpen!

Har du installerat om Windows på nytt?

Det ställer ofta till liknande problem som du har annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rethyms:

Hade en hdd förut, har bytt helt till ssd nu. Köpte och laddade ner en helt ny Windows 10 till ssd. Hade Windows 8 på den gamla hårddisken.
Den enda delen som har vart i kontakt med Windows 8 i min ”nya” dator är grafikkortet

Formaterade du om din HDD eller har du kvar den gamla Windows installationen på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Har du installerat om Windows på nytt?

Det ställer ofta till liknande problem som du har annars.

Ja bytte från Windows 8 till 10 samtidigt som jag fixade nya komponenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Formaterade du om din HDD eller har du kvar den gamla Windows installationen på den?

Den gamla hdd, är inte ens inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jag redigerade mitt inlägg ovan och la till ett extra tips. Lossa skruvarna till cpu-kylaren så den släpper, sen drar du åt så kylaren sitter an mot CPU:n men inte hårdare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rethyms:

Amd ryzen 5 3600 4.2 GHZ 36MB , geforce 1060 3Gb , Corsair Force series MP510 M.2 480 GB ssd, corsair 2x8Gb(16 GB) DDR4 3200Mhz ram minnen
MK ASUS ROG STRIX B450-F GAMING MODERKORT.

Har du XMP på?

Kan vara att RAM minnena är ostabila med överklockningen till 3200Mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rethyms:

Amd ryzen 5 3600 4.2 GHZ 36MB , geforce 1060 3Gb , Corsair Force series MP510 M.2 480 GB ssd, corsair 2x8Gb(16 GB) DDR4 3200Mhz ram minnen
MK ASUS ROG STRIX B450-F GAMING MODERKORT.

Har du senaste biosen? En polare har det moderkortet och fick en massa BSODs, efter en BIOS uppdatering så funka det kanon.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Har du senaste biosen? En polare har det moderkortet och fick en massa BSODs, efter en BIOS uppdatering så funka det kanon.

Är det skivan man fick med, hur uppdaterar jag isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

Har du XMP på?

Kan vara att RAM minnena är ostabila med överklockningen till 3200Mhz?

Det är konstigt jag, kan lira hur mycket wow som helst utan några problem. Men sekunden jag går in på chrome så får jag bluescreen

Permalänk

Jag hade nyligen samma bsod-felkoder efter jag bytte grafikkort. Felsökte i flera dagar och höll på att bli tokig. Mina spel frös, kraschade eller startade inte upp helt. Hade verkligen provat allt, ominstallerat windows, drivrutinerna till moderkortet, grafikkortet... Provade gamla drivrutiner, formaterade alla hårddiskar m.m.

Körde mem-test på mina ram minnen och fick en massa felkoder på två av de fyra platserna jag hade. Provade att köra på de två platser som inte visade några fel men det hjälpte inte.

Så det slutade med att jag bytte moderkort och satta i nya ram minnen. Nu funkar det kalas igen.

Visa signatur

MSI B450-A PRO MAX | Corsair CR650M | GeForce RTX 2070 SUPER | AMD Ryzen 5 1600 | Corsair Vengeance LPX 16 GB DDR4 3200 MHz | LG 27GL83A-B IPS GSync 144Hz

Permalänk
Inaktiv

@bearforestgrove: Det låter som att du inte hade behövt byta moderkort utom endast RAM minnena.

Permalänk
Inaktiv

@Rethyms: Installera om Windows HELT! Ladda först ner alla drivrutiner för dina komponenter, sen drar du ut nätverkskabeln och installerar om Windows.
När du kommer in i Windows första gången börjar du med att installera drivrutinerna för chipset sedan startar du om datorn.
Sen installerar du resten.

Sätt sedan i nätverkskabeln och kör windows update.

Att köpa en helt ny dator utan att installera om Windows är inte att rekommendera speciellt när man uppgraderat från win8 till 10 med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@Rethyms: Installera om Windows HELT! Ladda först ner alla drivrutiner för dina komponenter, sen drar du ut nätverkskabeln och installerar om Windows.
När du kommer in i Windows första gången börjar du med att installera drivrutinerna för chipset sedan startar du om datorn.
Sen installerar du resten.

Sätt sedan i nätverkskabeln och kör windows update.

Att köpa en helt ny dator utan att installera om Windows är inte att rekommendera speciellt när man uppgraderat från win8 till 10 med.

Men TS har ju redan en nyinstallation av Windows på sin dator? TS har en ny SSD som då fått in en ny version av Windows på sig. Den gamla HDD:n med Windows 8 används inte längre.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Inaktiv

@Pamudas: Då var det jag som missförstod.

Permalänk
Medlem

Du får nog "testa" var komponent för sig.
Det kan gå att ev få fram vad som felar genom att köra program som prime95 för minne/cpu, furmark för gpu etc.
Dock inte alls säkert att dom genererar nått, såfall är det oftast plocka ut ngt, ersätt med annat.
Har man inte reservdelar så kan det vara lämpligare att lämna in den.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Hjälp från tidigare tråd angående bluescreens

Hej, jag skrev en tråd för ca en vecka sedan och ett flertal personer var snälla och ville hjälpa mig.
Problemet jag hade var att jag fick massor av olika BSOD's kopplade till minne eller dåliga drivers. Jag kollade igenom alla drivers om det var något där som strula, men alla drivers var relevanta. Nu idag efter jag hade fått nog började jag testa runt med mina ram minnen för att se om de var något fel med dem.
Jag hade redan använt de olika metoderna som Windows erbjuder inom minnes diagnostik som kommando prompten samt fler metoder för att reparera minnet. Det stod alltid att inget var fel. Idag så testade jag för första gången att ta ut ett ram minne för att se om de är fel på de enskilda moduler som finns i datorn. Först när jag lät ett ram minne vara kvar så starta jag upp datorn och inget av tangentbordet eller musen reagerade eller fungerade efter detta. Sen testade jag att byta ram minne som jag först tog ut och tog ut den första jag testade.
Då när jag startade upp datorn så reagerade min mus samt tangentbord på en gång, när jag kom in på datorn började datorn söka igenom drivrutins applikationer för både mitt Razer tangentbord samt min Steel series mus, vilket aldrig hade hänt förut.
Det får mig att undra om själva problemet kom ifrån att det ram minnet som satt i Andra positionen var defekt och den som satt på fjärde positionen var de som fungerade, så när det blev väldigt mycket för datorn och de båda behövde samarbeta, gick något fel och datorn stängde ner sig själv?
Jag är inte jättebra på datorer så det här är mer av spekulationer, men det är därför jag skriver detta till er för era tankar och expertis. Uppskattar svar som vanligt ^^

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@Rethyms: Vänligen skapa inte flera trådar som samma ämne, jag har sammanfogat dina trådar^^

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär