Strömkablar till RTX 3080

Permalänk
Medlem

Strömkablar till RTX 3080

Har försökt söka efter detta men inte funnit något som gett mig svar.

I dagsläget kör jag ett 2070 Super, detta drivs med en 8 pin till dubbla 6+2 (en av de där kablarna som följde med Corsair RM750X v2).

Min tanke är att köpa ett RTX 3080 FE, det skall försörjas med 12 pin (adapter 2 st 8-pin till 12-pin följer med). Då är min fundering, kommer den nuvarande kabeln fungera eller skall jag behöva inskaffa 2 st 8-pin?

Permalänk
Medlem

Har själv ett RM750 och där fick jag med 2st kablar med 2 6+2-anslutningar. Du ska kunna använda en av dessa för att koppla in i 12 pin-adaptern.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

6 + 2 = 8

De kontakter du har som är 6+2 motsvarar en 8-pins kontakt, men de är splittade för att möjliggöra inkoppling i kontakter som enbart vill ha 6 pinnar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

dubbla 6+2 är samma som två 8-pin. Så länge du använder Nvidias 12 till 2x8 pin adapter ska allt vara ok. Det kommer dock inte se så snyggt ut men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Tror jag beskrev kabeln fel, eller så uppfattar jag fel. Det är 8 pin som går från PSU splittras till 2 st 6+2 pins. I teori verkar det fungera, men kanske hade varit bättre att kört båda dessa kablarna och låtit de extra 6+2 pins hänga åt sidan (skulle se hemskt ut dock).

Hittade denna videon från JayzTwoCent, https://youtu.be/UL7KIVI_hJg
Så det verkar ha skillnad, men pytteliten. Vilket innebär att en 8-pin till dual 6+2-pin skall fungera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidgit:

Vilket innebär att en 8-pin till dual 6+2-pin skall fungera..

Ja, att den råkar vara 8-pin i änden som går in i nätagget kan du helt ignorera. Det finns ingen standard för kontakterna som går in i nätagget, utan för dig som användare är det bara vad som sitter i andra änden av kablarna som är intressant.

Om det sitter två 6+2 i andra änden så kan du alltså räkna med att tillverkaren dimensionerat kabeln och kontakten som går in i nätagget så att båda kontakterna faktiskt går att använda samtidigt. Det kan som du sett vara en minimal skillnad på att använda en eller två kablar, men att använda endast en kabel ska alltid gå om tillverkaren skickat med en sån.

I ditt fall så skulle det alltså inte bli någon större skillnad med ett 3080 FE än vad du har nu. Du sätter bara adaptern du får med mellan 6+2-kontakterna och grafikkortet istället för att koppla in dem direkt i grafikkortet.