Seasonic erbjuder gratis 12-pinskabel till Geforce RTX 3000-ägare

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt och bra initiativ av Seasonic. Blir nog ett nätaggregat från dem som ett resultat av detta.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Formuleringen på lappen är "Use of third party dongles may cause technical issues, and may void your manufacturer warranty". Nyckelordet här är "may", vilket jag tolkar som att garantin på grafikkortet upphör om det gått sönder på grund av användande av felaktiga tredjeparts adaptrar.

Kan vara bra att ha i åtanke vilken återförsäljare man köper ifrån i Sverige. Kan vara klokt att handla från någon med bra köpvillkor, annars riskerar man säkert att någon mindre nogräknad butik vägrar garanti om du använt annat än nVidias "dongel". Kul att sitta där med skägget i brevlådan.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av napahlm:

Kan vara bra att ha i åtanke vilken återförsäljare man köper ifrån i Sverige. Kan vara klokt att handla från någon med bra köpvillkor, annars riskerar man säkert att någon mindre nogräknad butik vägrar garanti om du använt annat än nVidias "dongel". Kul att sitta där med skägget i brevlådan.

Det finns dock endast en återförsäljare av Nvidias Founders Edition, och det är Nvidia själva.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att adapter kabeln hamnar på ett vettigt pris typ 100 - 150 kr + frakt har Corsair Seasonic och silverston

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Sweet! Nu behöver jag bara köpa ett 3000-kort så är kabeln min!

Skämt och sido så ska det bli intressant att se om AMD gör något liknande (eller till och med har samma lösning) på sin 6000-serie. Har inte bestämt mig för vilket lag det blir för uppgradering i höst.

AMD har visat en design som använder 2 x 8-stifts kontakter:
Sweclockers: AMD ger smakprov på Radeon RX 6000 – nya kylaren visas upp på bild

Om inte det kortet väsentligt överstiger strömförbrukningen för Nvidia 3090, vilket det antagligen inte kommer att göra, kan det matas av en liknande 12-stift. AMD valde emellertid 2 x 8-stift.

Om AMD ville följa efter (och det är stort "om"), kan det behöva ske senare. Men kanske har Nvidia vidtagit åtgärder för att hindra andra från att använda samma lösning, även om idén är något trivial.

Permalänk

Schysst bonus Seasonic <3

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

har 2 1000w prime nätagg från seasonic så gratis kablage ska det bli

Permalänk
Inaktiv

Är detta samma som att koppla in 2stk 6pin eller är det en annan utformning på den här kabeln? Känns väldigt onödigt i såfall.

Permalänk
Inaktiv

Är detta samma som att koppla in 2stk 6pin eller är det en annan utformning på den här kabeln? Känns väldigt onödigt i såfall.

Sedan lär väl nvidia skicka med en 2x 6/8pin til 12pin adapter

Permalänk
Medlem

@anon56869: Den är betydligt mindre (inte mycket bredare än en ensam 8 pin) samt att själva kontakten är godkänd för högre ampere/stift (accidental pun!)

Permalänk
Medlem

Men vafasen, jag har ett Seasonic Prime Platinum 650W och planerar att köpa FE 3080 ju. Jag vet att systemet i övrigt drar så pass lite att det räcker och blir över. Ändå får jag ingen kabel då om de slaviskt följer Nvidias spec trots att Nvidia skriver själva att det är riktlinjer (sist jag kollade).

Permalänk
Medlem

En fråga om :

"Medan kortet levereras med en adapter som omvandlar 12-pinskontakten till två 8-pins PCI Express-kontakter är detta en något ful lösning rent estetiskt och därför har flertalet nätaggregatsmakare utannonserat egna påbyggnadskablar som kan kopplas in direkt i nätdelen."

Jag tolkar det som att kabeln man kan få gratis är den bästa alternativet från tex Seasonic?

Är det medföljande Y kabel till 3070ti, 3080,3090 som är är en "ful" lösning?.

Eller tänker jag helt galet nu 🤔.

@JonasT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hardy:

En fråga om :

"Medan kortet levereras med en adapter som omvandlar 12-pinskontakten till två 8-pins PCI Express-kontakter är detta en något ful lösning rent estetiskt och därför har flertalet nätaggregatsmakare utannonserat egna påbyggnadskablar som kan kopplas in direkt i nätdelen."

Jag tolkar det som att kabeln man kan få gratis är den bästa alternativet från tex Seasonic?

Är det medföljande Y kabel till 3070ti, 3080,3090 som är är en "ful" lösning?.

Eller tänker jag helt galet nu 🤔.

@JonasT

Ja precis, ”dongeln” som medföljer korten är rätt ful och otymplig. Numera ger inte Seasonic bort kablarna, utan man får köpa dem. Finns en 12VHPWR-variant nu till deras agg hos de flesta välsorterade återförsäljarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ja precis, ”dongeln” som medföljer korten är rätt ful och otymplig. Numera ger inte Seasonic bort kablarna, utan man får köpa dem. Finns en 12VHPWR-variant nu till deras agg hos de flesta välsorterade återförsäljarna också.

Aha okej 🙂.

Själv hade jag inga problem att få en " Seasonic NVIDIA Micro-Fit 3.0 8-Pin To 12-Pin" denna vecka 😁.

Ibland har man rätt kontakter att fråga 😏.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hardy:

Aha okej 🙂.

Själv hade jag inga problem att få en " Seasonic NVIDIA Micro-Fit 3.0 8-Pin To 12-Pin" denna vecka 😁.

Ibland har man rätt kontakter att fråga 😏.

Det var ju bra!

Praktiskt ändå att de flesta PSU-tillverkarna tillhandahåller påbyggnadskablar för nya standarder nu för tiden, och särskilt om man kan få en gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det var ju bra!

Praktiskt ändå att de flesta PSU-tillverkarna tillhandahåller påbyggnadskablar för nya standarder nu för tiden, och särskilt om man kan få en gratis.

Aa det håller jag med om 🙂.

Jag hade nog lite röta också då jag "frivilligt" hjälpt Seasonic i några år genom att tipsa folk om Seasonic nätaggregat.

Och jag chansa nära mot julen 2022 att fråga bara 5d innan julafton så frågade jag en välkänd person som jobbar för Seasonic , utifall de ville skicka nått litet sedan att jag förklarade att jag har tipsat runt mer ön 50+ nätaggregat, ibland kan man ha tur han skickade en Seasonic TX-850w värde nära 4000kr 😏 👀

Och nu i veckan när jag bytte grafikkort så frågade jag samma person gällande kabeln och han vidarebefordra till en riktig kunnig person på Seasonic, så fick lite *VIP behandling* 02:00 på natten ,det kallar jag service 😁.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Så har vi raka motsatsen där EVGA väljer att sälja sin kabel för 350kr.
https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=100-NK-3000-B9

EVGA som enligt forumet framstod som dom goda... xD

Seasonic är märket på nätaggregaten jag använt de senaste 20 åren. Sviker aldrig.