Seasonic erbjuder gratis 12-pinskabel till Geforce RTX 3000-ägare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Mycket trevligt och bra initiativ av Seasonic. Blir nog ett nätaggregat från dem som ett resultat av detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av JonasT:

Formuleringen på lappen är "Use of third party dongles may cause technical issues, and may void your manufacturer warranty". Nyckelordet här är "may", vilket jag tolkar som att garantin på grafikkortet upphör om det gått sönder på grund av användande av felaktiga tredjeparts adaptrar.

Kan vara bra att ha i åtanke vilken återförsäljare man köper ifrån i Sverige. Kan vara klokt att handla från någon med bra köpvillkor, annars riskerar man säkert att någon mindre nogräknad butik vägrar garanti om du använt annat än nVidias "dongel". Kul att sitta där med skägget i brevlådan.

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av napahlm:

Kan vara bra att ha i åtanke vilken återförsäljare man köper ifrån i Sverige. Kan vara klokt att handla från någon med bra köpvillkor, annars riskerar man säkert att någon mindre nogräknad butik vägrar garanti om du använt annat än nVidias "dongel". Kul att sitta där med skägget i brevlådan.

Det finns dock endast en återförsäljare av Nvidias Founders Edition, och det är Nvidia själva.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Man får hoppas att adapter kabeln hamnar på ett vettigt pris typ 100 - 150 kr + frakt har Corsair Seasonic och silverston

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2019
Skrivet av SweDragon:

Sweet! Nu behöver jag bara köpa ett 3000-kort så är kabeln min!

Skämt och sido så ska det bli intressant att se om AMD gör något liknande (eller till och med har samma lösning) på sin 6000-serie. Har inte bestämt mig för vilket lag det blir för uppgradering i höst.

AMD har visat en design som använder 2 x 8-stifts kontakter:
Sweclockers: AMD ger smakprov på Radeon RX 6000 – nya kylaren visas upp på bild

Om inte det kortet väsentligt överstiger strömförbrukningen för Nvidia 3090, vilket det antagligen inte kommer att göra, kan det matas av en liknande 12-stift. AMD valde emellertid 2 x 8-stift.

Om AMD ville följa efter (och det är stort "om"), kan det behöva ske senare. Men kanske har Nvidia vidtagit åtgärder för att hindra andra från att använda samma lösning, även om idén är något trivial.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Schysst bonus Seasonic <3

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

har 2 1000w prime nätagg från seasonic så gratis kablage ska det bli

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Är detta samma som att koppla in 2stk 6pin eller är det en annan utformning på den här kabeln? Känns väldigt onödigt i såfall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005

Är detta samma som att koppla in 2stk 6pin eller är det en annan utformning på den här kabeln? Känns väldigt onödigt i såfall.

Sedan lär väl nvidia skicka med en 2x 6/8pin til 12pin adapter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2002

@H_Bozz: Den är betydligt mindre (inte mycket bredare än en ensam 8 pin) samt att själva kontakten är godkänd för högre ampere/stift (accidental pun!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

Men vafasen, jag har ett Seasonic Prime Platinum 650W och planerar att köpa FE 3080 ju. Jag vet att systemet i övrigt drar så pass lite att det räcker och blir över. Ändå får jag ingen kabel då om de slaviskt följer Nvidias spec trots att Nvidia skriver själva att det är riktlinjer (sist jag kollade).