Grafiknätaggregat typ FSP Booster x3 eller x5

Permalänk
Medlem

Grafiknätaggregat typ FSP Booster x3 eller x5

För en massa år sedan (10-15) såldes det separata nätaggregat för grafikkort. De hade två (x3) respektive fyra (x5) 6-pols PCI-E-kontakter. Jag skulle verkligen behöva ett dylikt till ett projekt, och det borde ligga ett gäng hemma hos folk. Jag hade själv två, och min bror likadant, så de har sålts i Sverige.
Ingen riktig tanke på kostnad. Kom med förslag.

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Entusiast

Jag har sett folk modda 12v "laptop-laddare" med 6 pins kontakter. Sånt går också och är helt tyst, om man måste ha en sådan lösning.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@denstore: Detta låter galet, släng upp en tråd i forumet så ska vi klura ut om det finns en annan lösning om du så är sugen på att ha input! Lycka till med letandet oavsett!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Det finns en laddare som är vanlig på eBay som heter Dell DA-2 om det skulle funka.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men jag känner att det skulle vara onödigt att modda ihop någon patentlösning när det finns (eller fanns) en färdig lösning att montera i 5,25"-platserna, som man ändå aldrig använder idag.
Angående laptop-laddare och liknande, så är jag tveksam till att de ger den effekt som behövs. Två PCI-E är ju på 75W styck, så det ska till en rätt häftig laptopladdare för att komma upp i de nivåerna med säkerhet.

Visa signatur

Permalänk

Use another PC power supply and daisy chain it?... Youtube video example: How to daisy chain multiple PSUs together. It seems there are quite a few types of similar adapters.

If you are constrained by a 5.25" half height bay height but less constrained on length, can a Flex ATX PSU fit? There are high wattage modern Flex ATX power supplies with two 6+2 pin PCIe connectors. I don't know where to get them in Europe or Sweden, but the product details of some examples can be found here:

My bet would be the new Silverstone FX500. I don't know it's availability. If you only need one PCIe 6+2 pin and 350W, the Silverstone FX350 is currently available in Sweden.

I did a quick search and found the FSP Booster X5 here. For a minute I thought there was a place to buy new ones, but they mention it is no longer in production. In any case, the PSU might not be good by today's standards.

Permalänk
Medlem

@Super Älg:

Jag fick faktiskt tag i ett FSP Booster x5. Hittade ett i Polen av alla ställen.
Visst finns det en massa andra nätaggregat, men Booster X5 har lite positiva sidor. Dels så har det bara PCI-e-kontakter. Det kan ju ses som negativt, men jag hatar en massa sladdar som ligger löst och oanvänt. Visst, det går att plocka bort, men jag gillar inte att pilla i nätaggregat. Dessutom, så startas booster-agget via en molex, så det ordinarie agget skickar en signal till boostern. Då slipper man hålla på att koppla en massa speciallösningar. Passar mig.

Visa signatur

Permalänk

@denstore: Interesting. From a shop?

Permalänk
Medlem

@Super Älg:

Jupp. Refurbished, så det är begagnat, men genomgånget.

Jag skulle vilja tillägga att anledningen till detta inköp är att hotta upp en av mina Mac Pro. Dess problem är inte klent nätaggregat, utan att PCI-e-kontakterna kommer från moderkortet, och det finns en risk att man bränner kontakterna (och moderkortet) om man har för kraftiga grafikkort.

Jag köpte nu Booster X5, men jag skulle fortfarande vilja ha tag i ett X3 till min andra burk.

Visa signatur

Permalänk

Dell DA-2 är iaf 220 W och så finns det en PCI-strömadapter ftån Mean Well som är 252 W.

Edit: inte "laddare"

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s