Apple iOS 14 - hur ser era nya hemskärmar ut?

Permalänk
Medlem

Apple iOS 14 - hur ser era nya hemskärmar ut?

Gillar att vi äntligen fått widgetar på hemskärmen! Gott steg i rätt riktning av Apple med iOS 14.

Kan självklart bli mycket bättre som folk kommenterat i många andra forum. Är inte i närheten av den finess, dynamik och funktionalitet (och faktiskt enkelhet) som fanns hos Live Tiles på Windows Phone för 10 år sedan, men jag är ändå mycket glad för ett bra steg i rätt riktning.

Ser fram emot mer uppdateringar från Apple kring detta.

Nu undrar jag dock hur ni lagt upp era nya hemskärmar med iOS 14?

Posta gärna här i tråden för att inspirera varandra!

Så här ser min ut (även om jag fortfarande slipar lite på den):

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Fick TV OS 14 till Apple TV 4K mediaspelaren, märker ingen direkt skillnad i utseendet men det har visst tillkommit en hel del nya funktioner som ljuddelning, "Home view" (ingen aning vad detta är), 4K videor i hela systemet även youtube, bild i bild i hela systemet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Kanske dags att läsa mejlen...

Permalänk
Viking

Hur tusan byter man vart man vill se vädret?! Alltså vilken stad, har Stockholm automatiskt men hittar inte vart man byter...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal:

Det är ju svårt för oss andra att veta vart du vill byta. Troligen vill du väl byta till den ort du befinner dig på och det vet ju bara du.

Permalänk
Viking
Skrivet av bog11:

@Donnerstal:

Det är ju svårt för oss andra att veta vart du vill byta. Troligen vill du väl byta till den ort du befinner dig på och det vet ju bara du.

Ja, såklart. Men det är väll inte det viktiga? Spelar väll ingen roll om jag bor i Kiruna eller Malmö, det är väll samma knapp.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, såklart. Men det är väll inte det viktiga? Spelar väll ingen roll om jag bor i Kiruna eller Malmö, det är väll samma knapp.

Men jag svarade ju på din fråga VART

Hade du kanske skrivit fel och menade egentligen VAR? Det blir ju en helt annan sak, i så fall.

Permalänk
Viking
Skrivet av bog11:

Men jag svarade ju på din fråga VART

Hade du kanske skrivit fel och menade egentligen VAR? Det blir ju en helt annan sak, i så fall.

Ja, okej. Var byter jag från Stockholm till Gävle?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Har inte upptäckt en enda bra funktion från ios14. Det enda jag märkt är att de totalsabbat aktie-widgeten så att man bara kan ha max 6st lättillgängliga åt gången, vilken dessutom verkar uppdatera jävligt segt i jämförelse mot innan.

Min hemskärm är likadan som innan, bara ikoner då jag anser att de widgetar som finns är meningslösa.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur tusan byter man vart man vill se vädret?! Alltså vilken stad, har Stockholm automatiskt men hittar inte vart man byter...

Skrivet av Donnerstal:

Ja, okej. Var byter jag från Stockholm till Gävle?

När du har widgeten på skärmen, gör en lång press. När menyn kommer upp så välj Redigera Widget. Då kommer det upp ett menyalternativ som heter Plats. Tryck på det, och sedan kan du välja om den skall gå på position (GPS), eller visa specifik stad som du altid vill visa (oavsett din plats).

Men kom igen nu... vill se fler skärmdumpar från alla som fixat till ny hemskärm med iOS14 och med nya Widgetar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Viking
Skrivet av martinot:

När du har widgeten på skärmen, gör en lång press. När menyn kommer upp så välj Redigera Widget. Då kommer det upp ett menyalternativ som heter Plats. Tryck på det, och sedan kan du välja om den skall gå på position (GPS), eller visa specifik stad som du altid vill visa (oavsett din plats).

Men kom igen nu... vill se fler skärmdumpar från alla som fixat till ny hemskärm med iOS14 och med nya Widgetar!

Tack!

Här har du skärmdumpen (kan behöva justeras lite):

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Härligt att du fick ordning på det! Snygg och funktionell hemskärm - ser bra ut!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är inte i närheten av den finess, dynamik och funktionalitet (och faktiskt enkelhet) som fanns hos Live Tiles på Windows Phone för 10 år sedan, men jag är ändå mycket glad för ett bra steg i rätt riktning.

Detta måste jag som använt båda faktiskt ifrågasätta. Varför skulle live tiles varit så mycket bättre?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men fan vad jag triggas när jag ser folk som har tusentals mail olästa
Typ släng den mailen som får 150+ skräpmail om dagen.

Förstår inte hur man kan få 90k olästa mail alltså och inte tycka wtf när man ser ikonen varje dag.

Min ser ut precis som vanligt, widgets i ios14 är meh, något som funnits hur många år som helst på android så man tröttnade redan då på dom.

Om Widgets ska vara användbara så de vara fullt interaktiva tbh.
Har väder och kalender på info sidan (till vänster) som innan typ.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är paranoid när jag känner lite tveksamhet kring att dela med mig av en massa informaton kring var jag bor, vad jag kör för bilar, vad jag har för operatör osv? Så har jag iof bara ett fejkkonto på Facebook också

Permalänk
Medlem

@Nivity:

*LOL* Har flera mailboxar jag inte hinner med att läsa precis alla mail, inklusive ett gmail-konto som är mest epostlistor, föreningsbrev, reklam, etc. Skräpmail är inte medräknat (den är redan bortfiltrerad av Google).

Min normala personliga mail, och företagsmail brukar jag oftast läsa (det mesta) i.

Tack för dumpen ivf. (även om det inte var något direkt iOS-14-unikt i den)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@improwise:

Ingen (som jag kan se) som publicerat riktiga namn, personnummer, bilregnummer, gatuadresser, etc?

Kom igen nu, dumpa en iOS-14-skärm du med!

Är du orolig för någon privat info så kan du ju ta Paint eller nått annat och stryka över i bilden med (helt Ok).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Vet inte varför men fan vad jag triggas när jag ser folk som har tusentals mail olästa
Typ släng den mailen som får 150+ skräpmail om dagen.

Förstår inte hur man kan få 90k olästa mail alltså och inte tycka wtf när man ser ikonen varje dag.

Min ser ut precis som vanligt, widgets i ios14 är meh, något som funnits hur många år som helst på android så man tröttnade redan då på dom.

Om Widgets ska vara användbara så de vara fullt interaktiva tbh.
Har väder och kalender på info sidan (till vänster) som innan typ.

https://i.imgur.com/zl24rVP.png

Är ganska tacksam att mina appar hoppade till App Library så att det är nästan helt rent på första sidan av telefonen…
Bara den där jäkla dockan jag nu vill bli av med annars är det helt perfekt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

@improwise:

Ingen (som jag kan se) som publicerat riktiga namn, personnummer, bilregnummer, gatuadresser, etc?

Kom igen nu, dumpa en iOS-14-skärm du med!

Är du orolig för någon privat info så kan du ju ta Paint eller nått annat och stryka över i bilden med (helt Ok).

Blir svårt då jag istället valt att dumpa iOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Blir svårt då jag istället valt att dumpa iOS

Helt OK.

Är själv fan av iOS, men just detta med hemskärmar så har de tidigare legat helt efter alla andra. Medans Windows Phone, och senare även Android, fick massor av dynamiska element på sin hemskärmar, och möjlighet att lista alla appar smidigt i alfabetisk lista, så höll Apple i åratal kvar vid den trista hemskärmen som endast dum radda med ikoner (förutom de röda sifferbollarna). Dessutom helt galet svårt att managera alla sidor med långa ikonrader för hundratals appar, som till slut blev helt omöjligt att hitta ibland.

Så iOS-14 kanske inte är så mycket för världen för de som kört Windows Phone eller Android, men för oss som kör iOS så är det stort.

Gillar att ändligen ha Widgetar, men även att kunna lista appar i alfabetisk ordning är efterlängtat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Är ganska tacksam att mina appar hoppade till App Library så att det är nästan helt rent på första sidan av telefonen…
Bara den där jäkla dockan jag nu vill bli av med annars är det helt perfekt ^^

Jo, det räddar upp i det tidigare kaoset med ändlösa sidor av uppradade ikoner. Sedan gillar jag också att man på den sidan (med snabbt neråtsvep på sidmitten) kan få upp en enkel alfabetisk applista, precis som alla andra system på jorden kan få fram.

Äntligen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/