Permalänk

Bygga egen dator. synpunkter?

Har tänkt att försöka mig på att gneta ihop en egen burk då jag velat göra detta länge. Har ett Lian Li 011 chassi jag tänkte göra detta på men erfarenheten inom datorkomponenter är inte så stor så skulle vilja ha lite hjälp att länka ihop det hela. Datorn kommer att användas främst till spelande med bla Apex, BFV, GTA, CS-GO mfl. Slog till på ett Lian Li pc- 011 chassi då jag är sugen på att bygga vattenkylning i framtiden+ att jag tycker det är jävligt snyggt och vill även ha mycke RGB

Försökt fått ihop nått genom datorbyggaren på Inet och sen komponetkollen men skulle vilja ha eran åsikt om det också,Jag kommer kanske köpa Komponeter inom ett 6 mån spann så det är kanske värt att vänta på om det kommer något nytt?

Permalänk

Redigerad!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut IMO. Men jag hade bytt ut nätagget mot ett corsair rm eller seasonic. Samma pris men har fått bättre reviews. Sen hade jag nog köpt en 1tb kingston a2000 eller liknande istället för hdd. Alternativ 500gb nvme + 1tb sata eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk

ok då får jag kolla in de. vet inte om cpu kylaren är lite overkill men om man ska uppgradera ytterliggare i framtiden så kanske den lirar då också Såg även att moderkortet inte hade nog med usb 3.1 anslutnigar för chassit men det kan jag nog leva med .

Permalänk
Medlem

Detta har jag. Dock ett annat chassi och grafikkort.
Sparade lite pengar på moderkortet som jag la på ett grafikkort och större M2 disk.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

"Försökt fått ihop nått genom datorbyggaren på Inet och sen komponetkollen men skulle vilja ha eran åsikt om det också,Jag kommer kanske köpa Komponeter inom ett 6 mån spann så det är kanske värt att vänta på om det kommer något nytt?"

Om du skall göra det, gör det då genom att köpa via t.ex webhallen, netonnet samt komplett som erbjuder 60, 90 samt 60 dagars öppet köp.

Ang. din build:

Vad är syftet? Enbart gaming?

RGB - ja / nej / spelar ej roll?

Vilken skärmupplösning skall du använda?

Allt som allt så skulle jag ändra en hel del delar samt justera vart du köper det ifrån. Väldigt mycket slöseri på pengarna tycker jag om det är dessa priser du skulle betala.

Exempel 1: Asus 2070 super strix - Du betalar typ 1000kr mer för en strix modell. Personligen så skulle jag hålla mig ut till nästa generation av GPUs (därav jag köpte en begagnad 1070 för att hålla ut).

Exempel 2: X570 är overkill och onödigt dyr för vad man får.

Exempel 3: Håll utkik för ryzen 7 3700x istället. Den har varit på rea flera gånger för 3000-3500 kr på sistone.

Exempel 4: Samsung 970 500gb för 1400 kr är bedrägeri när du kan få en 1TB sabrent rocket från amazon.de för ungefär samma slant.

Personlig åsikt: Corsair H100i RGB platinum är dålig då pumpen låter som fasen. Du kan justera pump RPM ja, men den lägsta RPM-valet på pumpen låter fortfarande mycket jämfört med Corsair h100i rgb pro versionen.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Syftet är främst gaming som jag skrev och vill gärna ha rgb då jag kommer ha den på skrivbordet och att jag tycker det är snyggt
☺️ Har ett gtx 1070 jag skulle kunna köra med sålänge om jag ska vänta på nya modeller.
Vilket moderkort skulle du rekommendera till ryzen 3700x?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad tror ni om detta? Har velat lite fram och tillbaka om jag ska köra Intel eller AMD men valet föll på Intel.
Moderkort, chassi och nätverk har jag redan så räknade ej med priset på detta.
Kylaren är säkert Overkill men har bestämt mig för att köra på denna.
1440p skärm kommer köpas utöver detta också!

Permalänk
Medlem

@LudvigSilent: Personligen hade jag inte valt Intel. Men det är ju en bra dator du har slängt ihop. Dock hade jag valt en Samsung SSD när du nu ändå går för ett sånt här kostsamt bygge. Sedan så har jag även en förkärlek till Fractal Designs PSU:s, gärna Gold eller Platinum.

Hade hellre valt en maffig luftkylare än en AIO. Kanske gått för en Noctua NH-D15, billigare och bättre.

Permalänk
Medlem

Att köpa komponenter var för sig under längre tid är ju inte jättesmart. Bättre att spara pengarna och köpa allt direkt i så fall.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Avstängd

Vänta tills AMD presenterat sina nya Zen 3-processorer för att se hur dom presterar. Zen 2 ligger aningen efter Intel idag gällande single core-prestandan (CSGO är bra att visa skillnaden) och med Zen 3 har dom möjlighet att komma ikapp. Om inte kan det bli priskrig.

3080 är det idag brist på och det som kom ut stort igår att det är problem med korten. Se till att skaffa ett bra 3080. Kan vara bra att vänta på AMDs Radeon-presentation 28 oktober. Sänkta priser? 3080 20GB släpps samtidigt och det bli priskrig?

Ser inte hastigheten på ramminnet. 3200?

Min smak är inte vattenkylare. Fler rörliga delar. låter mer. Fyra rörliga delar mot en stor kylare där en 140mm-fläkt räcker. Vatten är bättre för överklockare eller kompakta system.

Permalänk
Skrivet av CooingPendulum:

@LudvigSilent: Personligen hade jag inte valt Intel. Men det är ju en bra dator du har slängt ihop. Dock hade jag valt en Samsung SSD när du nu ändå går för ett sånt här kostsamt bygge. Sedan så har jag även en förkärlek till Fractal Designs PSU:s, gärna Gold eller Platinum.

Hade hellre valt en maffig luftkylare än en AIO. Kanske gått för en Noctua NH-D15, billigare och bättre.

kollat på massa byggen där folk rekommenderar kingston istället för att den är billigare så det är därför jag har valt den, har faktist kollat på samsung xD

Permalänk
Medlem

En 970 kommer inte göra någon som helst skillnad om du inte jobbar med att flytta filer. Ltt gjorde en video där de Blint testade PCIe gen 4(JÄTTEMYCKET snabbare än 970) mot en sata ssd för spelande. De lyckades inte plocka skillnaden.

Jag hade dock alla dagar i veckan köpte en Arctic freezer liquid cooler istället för asus. Troligtvis bättre och dessutom mindre än halva priset

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Skrivet av Stank:

Vänta tills AMD presenterat sina nya Zen 3-processorer för att se hur dom presterar. Zen 2 ligger aningen efter Intel idag gällande single core-prestandan (CSGO är bra att visa skillnaden) och med Zen 3 har dom möjlighet att komma ikapp. Om inte kan det bli priskrig.

3080 är det idag brist på och det som kom ut stort igår att det är problem med korten. Se till att skaffa ett bra 3080. Kan vara bra att vänta på AMDs Radeon-presentation 28 oktober. Sänkta priser? 3080 20GB släpps samtidigt och det bli priskrig?

Ser inte hastigheten på ramminnet. 3200?

Min smak är inte vattenkylare. Fler rörliga delar. låter mer. Fyra rörliga delar mot en stor kylare där en 140mm-fläkt räcker. Vatten är bättre för överklockare eller kompakta system.

Menar du att 10900k kommer att droppa i pris om det visar sig att nya 4000 serien presterar bra?

Ja 3080 har jag läst lite om att det varit en del strul med. får hoppas att dom har fixat det när dom kommer in i lager igen.

Minnena är på 3600

Permalänk
Skrivet av Oppna:

En 970 kommer inte göra någon som helst skillnad om du inte jobbar med att flytta filer. Ltt gjorde en video där de Blint testade PCIe gen 4(JÄTTEMYCKET snabbare än 970) mot en sata ssd för spelande. De lyckades inte plocka skillnaden.

Jag hade dock alla dagar i veckan köpte en Arctic freezer liquid cooler istället för asus. Troligtvis bättre och dessutom mindre än halva priset

Då kör jag nog på Kingston!

Får kolla in den

Permalänk
Medlem

Anledningen till varför jag rekommenderar Samsung över Kingston är på grund av pålitligheten, prestandan har jag aldrig nämnt och den i sig är en bonus.

Ärligt talat, NH-D15 över alla AIO's. Vet inte ens varför man envisas med AIO, om du inte har platsbrist.

Permalänk

@CooingPendulum: Läst att många tycker den blir varm, är det någon fara?

Permalänk
Medlem

@LudvigSilent: Ser ut att sitta en kylfläns på moderkortet för M.2 på ovansidan? Tror det ska räcka. Annars hade det varit mer ramaskri kring dem, är ju snarare åt det populärare hållet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oppna:

En 970 kommer inte göra någon som helst skillnad om du inte jobbar med att flytta filer. Ltt gjorde en video där de Blint testade PCIe gen 4(JÄTTEMYCKET snabbare än 970) mot en sata ssd för spelande. De lyckades inte plocka skillnaden.

Jag hade dock alla dagar i veckan köpte en Arctic freezer liquid cooler istället för asus. Troligtvis bättre och dessutom mindre än halva priset

Vad snackar du om? Jag har spel på en SSD och på en pcie3 och klart som korvspa jag märker skillnad.

Permalänk

@CooingPendulum: 900 spänn mer, kör jag på en billigare kylare så får det bli en samsung!

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Att köpa komponenter var för sig under längre tid är ju inte jättesmart. Bättre att spara pengarna och köpa allt direkt i så fall.

Känns bara bättre för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

En 970 kommer inte göra någon som helst skillnad om du inte jobbar med att flytta filer. Ltt gjorde en video där de Blint testade PCIe gen 4(JÄTTEMYCKET snabbare än 970) mot en sata ssd för spelande. De lyckades inte plocka skillnaden.

Jag hade dock alla dagar i veckan köpte en Arctic freezer liquid cooler istället för asus. Troligtvis bättre och dessutom mindre än halva priset

Vill bara slänga in min hatt för Arctic freezer också

https://www.gamersnexus.net/images/media/2020/arctic-liquid-f...

(När alla CPU kylare håller samma ljud nivå, om man inte bryr sig alls om ljud från datorn är detta mindre relevant men)

Kostar inte mycket mer än noctuas NH-15 heller.

Hela artiklen: https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3571-arctic-liquid-free...

Permalänk
Medlem

@anon300311
Som sagt, jag säger bara vad jag sett. https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

Om du märker skillnad så är det jättebra. Dessa personer gjorde inte.

Dessutom var det jag skrev skillnaden mellan gen4 och gen3, inte ssd och gen3. Vad du nu menar med "ssd"

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@LudvigSilent: Kör du NH-D15 så får du pengar över till en Samsung :'). Värt det alla gånger.

Permalänk

Angående Samsung vs Kingston SSD så har de samma garanti-tid (fem år) så jag tror inte det är någon nämnvärd skillnad i pålitlighet. Och tittar man i testet här till exempel verkar skillnaden i prestanda vara omärkbart i de flesta fall.

Permalänk

Kiade lite på g.skill minnen. Vilka tror ni är bäst av 3200mhz cl14 eller 3600mhz cl16? 2x16gb