Läckt prestanda för AMD Ryzen 7 5800X "Vermeer" imponerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

WOW, helt otroligt! Gissade på att Zen 3 skulle ha en ~10-15% IPC förbättring jämfört mot Ryzen 3000-serien, men sett till just detta resultat så är det ~25-30% högre! Återstår att se andra benchmarks/tester, men verkar väldigt lovande!

Ni som sitter på AM4 kort - planerar ni att uppgradera så fort som möjligt vid släpp eller kommer ni att vänta tills tillverkningsprocessen har mognat lite? Nu har jag inte följt Ryzen 3000-seriens utveckling så noggrannt under det senaste året, men antar att nyare exemplar kan boosta/klocka lite högre och/eller kräver lägre spänning än de tidigare exemplaren?

Köper så snart det går!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Visst är det ett kluster som hostar 8 cores och 16 trådar?
Kan vara så att latency är så pass bra inne i detta kluster att gå till 8+ cores drar ner det för mycket.
8 cores blir kanske också AMD sweet spot för gamers framöver och 8+ blir en annan beast, fast på multicore deluxe körning med högre latency mellan klustren??

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Känner remt spontant att om AMD är snabbare än Intel så lär väl AMD inte lägga sig under Intels priser.

De behöver ju inte konkurera med prislappen då

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

5GHz känns svårt att tro, var det inte liknande rykten inför Zen2? Måste vara rätt gigantiska framsteg någonstans i processen för att trycka upp klocken så mycket?

Det fanns rykten men aldrig några läckta tester som påvisade höga frekvenser vad jag kan minnas... Det kan ju dock vara någon form av överklockning eller extrem kyllösning. Men att få upp frekvenserna bör inte vara omöjligt, lite bättre process kombinerat med förbättringar i arkitektur kan fixa sånt, men den som lever får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite oförtjänt mycket kritik spelet fått, finns många som uppskattar det.
Ett större problem som jag ser det, är att Intelsystemet hade 16 GB arbetsminne och AMD 32 GB, Ashes kan vara ganska törstigt.

Lågt ram orskar inte "lägre" framerate.. Det skulle worst case enorma drops genom fryslag inte 110 fps istället för 130.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Visst är det så, men det hade varit jävligt gött om AMD kunde smiska Intel även i enkeltrådat och spelprestanda! Då finns det bara en sak för Intel att göra nämligen att erkänna AMD:s framsteg och kavla upp ärmarna för nästa rond.

De kan behöva lära sig lite ödmjukhet.

Ingen fara, de kommer båda lära sig lite ödmjukhet när de blir piskade av ARM-baserade CPUer nästa år.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Bug report - this article: The forward back buttons on the zoomed in picture do not change the picture. It seems to work on other articles. Web browsers tried: Chrome and Edge (chrome based version).

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Känner remt spontant att om AMD är snabbare än Intel så lär väl AMD inte lägga sig under Intels priser.

De behöver ju inte konkurera med prislappen då

eller så lägger dom sig strax under för att etablera sig ytterligare på pc marknaden.
Bättre prestanda, tillgång? och lägre pris = så lägger dom sig nog på 75% av marknaden om inte Intel kontrar med något.
om jag inte minns fel från Q2 rapporten så hade dom 19,2% av desktop marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ni som sitter på AM4 kort - planerar ni att uppgradera så fort som möjligt vid släpp eller kommer ni att vänta tills tillverkningsprocessen har mognat lite? Nu har jag inte följt Ryzen 3000-seriens utveckling så noggrannt under det senaste året, men antar att nyare exemplar kan boosta/klocka lite högre och/eller kräver lägre spänning än de tidigare exemplaren?

Jag har 3900x idag, men kommer troligtvis köpa en helt ny platform, då jag också sitter på x470. Vore mumma med x670 tillsammans med 5900x

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Intel 2500 eller AMD 2500?

Intel

Permalänk
Medlem

Hoppas mitt B450 kan hantera 5000 serien.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

WOW, helt otroligt! Gissade på att Zen 3 skulle ha en ~10-15% IPC förbättring jämfört mot Ryzen 3000-serien, men sett till just detta resultat så är det ~25-30% högre! Återstår att se andra benchmarks/tester, men verkar väldigt lovande!

Ni som sitter på AM4 kort - planerar ni att uppgradera så fort som möjligt vid släpp eller kommer ni att vänta tills tillverkningsprocessen har mognat lite? Nu har jag inte följt Ryzen 3000-seriens utveckling så noggrannt under det senaste året, men antar att nyare exemplar kan boosta/klocka lite högre och/eller kräver lägre spänning än de tidigare exemplaren?

Min tanke var när jag köpte mitt am4 mobo med 2700x precis i ryzen 3000 släppet var att uppgradera till bästa cpu när am5 släpps

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det verkar vara en sådan hets att AMD ska höja sina GHz och då sin IPC.
Jag blir mer imponerad om AMD når fram till Intel med lägre GHz.

Kan iof. ha och göra med att det varit en av AMDs största problem. Alltså att Intels 14 nm nod klockat så högt som den gjort och därför presterat bättre. Genom att öka klockfrekvenserna så försvinner en stor del av distansen mot Intel. Glappet var helt enkelt för stort för att kunna slås med IPC höjningar enbart.

Det som talar för att AMD kommer att öka klockfrekvenserna är att, till skillnad från Zen 1, Zen+ och Zen 2 så ligger Zen 3 på en andra generations 7 nm och använder sig av TSMCs "högpresterade" nod där Zen 1 och Zen+ låg på en nod av GlobalFound vars fokus var prestanda / w medan Zen 2 låg på första generationen av en ny arkitektur. Kan ju jämföras med Intels första nod på 14 nm som inte låg nära de klockfrekvenser som de ligger på idag.

Skrivet av Fenix:

är det papperslansering 8:e oktober eller kommer det finnas tillgängligt?

Varken eller. Den åttonde så är det en genomgång och med största sannolikhet får vi höra ett konkret datum då.

Skrivet av CubaCola:

Känner remt spontant att om AMD är snabbare än Intel så lär väl AMD inte lägga sig under Intels priser.

De behöver ju inte konkurera med prislappen då

Men man behöver ta in marknadsandelar och i farten få med sig lite bra PR. Så jag skulle säga att de absolut behöver konkurrera med priset fortfarande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Om det visar sig stämma ens till hälften av detta rykte så blir det för första gången i mitt liv en AMD processor i höst!

Det är vågat att säga när vi inte vet pris, vad för kylning som har använts osv.

Men ja, det ser ju inte illa ut.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Tror den kommer prestera precis som en i9900k i spel

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Varken eller. Den åttonde så är det en genomgång och med största sannolikhet får vi höra ett konkret datum då.

Ok. Bara priset sjunker på 3-serien så e jag nöjd

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om AoS har setts som en reklampelare för AMD Bulldozer så är det nog mer att AoS kunde nyttja Bulldozers 8 kärnor vid en tid då standard var 2 eller 4 kärnor, motorn i AoS är byggd från grunden att nyttja flera trådar/kärnor. En av få spelmotorer från den tiden (ja, även idag) som klarar det.
Enkelkärnad prestanda var inte precis Bulldozer starka sida, däremot så var Bulldozer stark i flertrådat då, när 4 kärnor var state of the art... En av få scenario som Bulldozer kunde sträcka musklerna.

Detta är ifrån Intel (2017):
Why threading matters for Ashes of the Singularity

AoS har vad jag vet arbetet hårt med både AMD, Intel och Nvidia över tiden.

Bulldozers desktop cpuer var iofsig inte 8-kärniga enligt lagens mening, det var bara AMDs marknadsföringsenhet som tyckte att de var det ;=)
De var dock så envisa att en domstol fick avgöra saken och AMD fick återbetala en struntsumma för att de sålt en produkt med felaktig information.
Vart förhållandevis lite tjaffs om detta med tanke på att detta egentligen är bland de större jag kallar det fusk figurerat på senare år.
Misstänker att det beror på att när domen väl kom hade Bulldozer redan förpassats till antikhörnan och Ryzen hade fått alla att glömma AMD Bulldozer kraschlandning.

AMD’s Bulldozer microarchitecture used 'dual-core modules' containing two independent ALUs and a shared FPU. AMD believed that such design allowed it to call its FX-8000 and FX-9000 series processors as the industry’s first eight-core desktop CPUs, yet the latter were quite often behind their quad-core rivals from Intel in terms of performance. As a result, a group of people from California filed a class action suit that accused AMD of false advertising back in 2015.

In early 2019, the Northern District Court of California sided with the plaintiffs and ruled that AMD’s FX-8120, FX-8150, FX-8320, FX-8350, FX-8370, FX-9370, and FX-9590 processors were incorrectly advertised as having eight cores. On August 23, the court published the class action settlement agreement under which AMD agreed to pay plaintiffs and the settlement class a compensation.

Permalänk
Medlem

Älskar AMD men litar inte på läckor Jag vill såklart att de skall ta fps tronen nu men vi tar inte ut nått i förskott!

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Jag ser nog gärna marginellt lägre prestanda än intel om det innebär en fortsatt förhållandevis låg prissättning. Det blir inget köp om de nu helt plötsligt försöker prismatcha eller gå om intel prismässigt för att prestandan är lite högre. Då har man ju väntat med i onödan. Men håller de ungefär samma prissättning som nu, så blir det garanterat köp och min första AMD-plattform någonsin. Har på tok för mycket stutter med min i7 2600K men har haft som utmanimg att se hur länge jag kunde klara mig på den.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ChaosClocker:

Älskar AMD men litar inte på läckor Jag vill såklart att de skall ta fps tronen nu men vi tar inte ut nått i förskott!

Exakt, brukar vara selektiva, men bättre blir det i alla fall.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Ryzen desktop 1000 -> 2000 -> 3000 -> 5000.
Ryzen laptop 2000 -> 3000 -> 4000.

Varför skippa 4000 för desktop?

Jag har inte läst hela tråden än (håller på) men det är för att synka så Zen3 har samma nummer på båda plattformarna. Som det är nu är Zen2 3000-serien på desktop utan GPU, medan APU och laptop heter samma arkitektur 4000-serien

Mer tydligt om de har samma serie för samma

Edit: som väntat hade alla andra svarat liknande... jaja

Permalänk
Medlem

Tar detta med ett dumpersflak salt men roligt om det stämmer givetvis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Känner remt spontant att om AMD är snabbare än Intel så lär väl AMD inte lägga sig under Intels priser.

De behöver ju inte konkurera med prislappen då

Rent spontant så vill dom nog etablera sig mer på marknaden. Intel lever nog kvar hos många som hären på täppan. Dom har ju trots allt varit top läääänge. Jag själv går nu över till amd efter att ha varit trogen sedan 1998 med min Pentium II, var lite otrogen när AMD opteron var det bästa på marknaden men annars intel hela vägen. Känns fortfarande fel att ha en AMD processor hemma

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen inte om faktumet att ena systemet har dubbelt så mycket RAM.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Medlem

Det är som alltid, hypetrain innan. Jag vill ha benches i kontrollerad miljö! Detta säger mig inget...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marmend:

Jag tycker verkligen inte om faktumet att ena systemet har dubbelt så mycket RAM.

Mer minne behöver inte vara en fördel prestandamässigt, tvärt om snarare.

Permalänk
Medlem

Lanseringen är 8 Oktober, så frågan är när kan man förvänta sig att dessa underverk hittar ut i butik och när kommer reviews?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det verkar vara en sådan hets att AMD ska höja sina GHz och då sin IPC.
Jag blir mer imponerad om AMD når fram till Intel med lägre GHz.

Man höjer inte sin IPC när man höjer frekvensen. Då höjer man sin IPS.

IPC = Instructions per cycle (IPC)
IPS = Instructions per second (IPC*Frekvens)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Knepigt läge får många nu. Om det stämmer så finns det ju inget "Det beror på vad du ska ha datorn till"-argument kvar för att välja Intel eller AMD utan det är då AMD som rakt av gäller, odiskutabelt. Intel har dock en stridskassa som heter duga så de kan nog sänka priset på hela sin lineup med någon tusenlapp och bli ett fint budgetalternativ några år framöver tills de (förhoppningsvis) kommer ur +++-träsket och kommer tillbaka med besked. Men det som vore bäst för konsumenter är helt klart om AMD dominerar helt några år och Intel är en parentes för budgetmedvetna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dett är ett rykte och inget att förlita sig på.
Reviews borde väll dyka upp på eller kort efter lansering. Swec kanske redan sitter och testar cpu's i detta nu?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.