Rösta fram din favoritbakgrundsbild!
Permalänk
Medlem

Funderingar kring val av gamingskärm

Hej Gänget!

Har kikat lite på skärmar ett tag nu, både här (sweclockers) och generellt.
Är ingen expert än..

Sitter idag på en BenQ XL2411T och skulle vilja köpa till en skärm.
Huvudsyftet med den nya skärmen skulle vara spel (fps, ex Warzone, CSGO), streaming, men också lite redigering av filmer (från gopro). Behålla BenQen som sekundär.

Min spontana tanke har hamnat på dessa:

NETonNET ASUS VG279QM

INET LG 27GN750

Men hur pass mycket ska jag fokusera på ms,Hz, IPS vs TN?
Budget ~ 4.000:-

Ni som sitter med 27" i dagsläget har ni någon gång upplevt att det är "för stort" ?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

Då du går från en närmast antik spelskärm med TN-panel lär du inte uppleva en IPS som problematisk för spel i fråga om eftersläp. Eftersom du vill redigera filmer (där din nuvarande lär vara rätt hopplös) så pekar det också på IPS.

Budgeten på 4000 kronor räcker mer än väl till en spel-IPS med 1080p-panel och 144 Hz, kanske 240 Hz. Men det räcker med lite hjälp också till 27-tums 1440p-paneler med IPS och 144+ Hz vilket är det tryggaste och säkraste man kan köpa där det också finns mycket info om modellerna.

Det flesta vill åt den större pixelmatrisen med 1440p för just sådant som redigering då det är mer information som ska packas på skärmen.

27-tum är inte alls särskilt mycket större än 24 tum. Hur den tar upp synfältet motsvaras av att flytta huvudet sju centimeter närmare en 24-tummare. Så testa och se hur "stor" den blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Då du går från en närmast antik spelskärm med TN-panel lär du inte uppleva en IPS som problematisk för spel i fråga om eftersläp. Eftersom du vill redigera filmer (där din nuvarande lär vara rätt hopplös) så pekar det också på IPS.

Budgeten på 4000 kronor räcker mer än väl till en spel-IPS med 1080p-panel och 144 Hz, kanske 240 Hz. Men det räcker med lite hjälp också till 27-tums 1440p-paneler med IPS och 144+ Hz vilket är det tryggaste och säkraste man kan köpa där det också finns mycket info om modellerna.

Det flesta vill åt den större pixelmatrisen med 1440p för just sådant som redigering då det är mer information som ska packas på skärmen.

27-tum är inte alls särskilt mycket större än 24 tum. Hur den tar upp synfältet motsvaras av att flytta huvudet sju centimeter närmare en 24-tummare. Så testa och se hur "stor" den blir.

Haha! Därför jag vill uppdatera mig på den fronten.
Men redigeringen kommer i andra hand oavsett. Snickrar nog ihop något hyffsat ändå. Är ändå nybörjare där.

Menar, ska jag då satsa på 27" - 1440p/~144Hz eller 1080/240Hz+. För att jag antar att man vill åt hög frekvens i spel. Mina exempel skiljer sig lite, åtminstone i Hz. samtidigt märker jag skillnad oavsett med tanke på vad jag har för skärm idag som du är inne på?

Okej Tack

Värt att nämna är också kanske att ett 1060 sitter i burken idag men att den uppdateringen ska ske i närtid till ett 3070 eller 3080.

Efter ha läst din guide igen och recensionen av Asus ROG Swift PG258Q så är jag desto mer kluven. Ska jag istället avvakta och öka budgeten 😇?