SweClockers drop!

Hög svarstid på fiber. Vad kan göras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

@4. Cake är super om man har typ max 250 mbit. Det finns idag ingen router som jag känner till som pallar Cake/bra QOS i 1000/1000.

Kanske inte en gigabit men 500 fungerade galant, hade 500/500 innan och testade maxa båda samtidigt så gott det gick.

Problemen uppstår när Routerns cpu inte hinner med, 500/500 maxat så låg cpun runt 65 - 75% på min AC86U med Merlin och det var inga problem.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kanske inte en gigabit men 500 fungerade galant, hade 500/500 innan och testade maxa båda samtidigt så gott det gick.

Problemen uppstår när Routerns cpu inte hinner med, 500/500 maxat så låg cpun runt 65 - 75% på min AC86U med Merlin och det var inga problem.

Bra att veta att de klarar 500/500 i alla fall, då CAKE eller motsvarande riktig QOS (inte de som ingår i vanliga routers för de är skräp) verkligen hjälper för bufferbloat om man har mycket tryck på nätet hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Bra att veta att de klarar 500/500 i alla fall, då CAKE eller motsvarande riktig QOS (inte de som ingår i vanliga routers för de är skräp) verkligen hjälper för bufferbloat om man har mycket tryck på nätet hemma.

Körde igenom allt jag hittade:
Asus egna QoS
FreshJR Adaptive QOS
FlexQoS

Samtliga är totalt värdelösa och gav mig inte önskat resultat, Cake är helt ensamma på toppen just nu.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället