Nya Chromecast når Sverige först till sommaren år 2021

Permalänk
Melding Plague

Nya Chromecast når Sverige först till sommaren år 2021

Den som vill uppleva Google TV på företagets nya Chromecast får enligt officiellt uttalande vänta framåt sommaren nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lego Master

Ursäkta, va? Nej Google, detta är fel. Gör om och gör rätt.
Jag rekommenderade precis farsan att INTE köpa ny TV utan vänta "nån månad max" på att nya CC skulle komma till Sverige för att han vill kolla på Disney+.
Nu lutar det åt en Shield eller annan box, eller möjligen schysstare TV på BF. Det kommer inte väntas på en ny CC till nästa sommar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

"Det är en senare lansering än väntat då andra europeiska länder som Tyskland och Frankrike får Google TV-bestyckad Chromecast den 15 oktober år 2020"

Trist, men får hoppas på att det går att beställa den via Amazon Tyskland/Frankrike då. Annars blir det nog att ordna en Ultra till bra pris.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ursäkta, va? Nej Google, detta är fel. Gör om och gör rätt.
Jag rekommenderade precis farsan att INTE köpa ny TV utan vänta "nån månad max" på att nya CC skulle komma till Sverige för att han vill kolla på Disney+.
Nu lutar det åt en Shield eller annan box, eller möjligen schysstare TV på BF. Det kommer inte väntas på en ny CC till nästa sommar.

Funkar inte CC Ultra och går att köpa fortfarande?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Keeper of Traditions

Det var det sjukaste..... Hoppas det går att importera, som sagt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna på att webbhallen eller Kjell importerar nya Chromecast. Bryr mig inte om det inte finns svensk översättning på gränsnitt och manualer 🤦‍♂️

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ursäkta, va? Nej Google, detta är fel. Gör om och gör rätt.
Jag rekommenderade precis farsan att INTE köpa ny TV utan vänta "nån månad max" på att nya CC skulle komma till Sverige för att han vill kolla på Disney+.
Nu lutar det åt en Shield eller annan box, eller möjligen schysstare TV på BF. Det kommer inte väntas på en ny CC till nästa sommar.

Samma här, tänkte köpa i julklapp till päronen men får bli en Shield istället.

Permalänk
Medlem

Oj, oväntat att den kommer här alls. Det kanske finns hopp för att pixel ska komma hit någon gång det här århundradet då!

Permalänk
Medlem

Jag var inte taggad redan från början, men känns som att google helt gett upp på Sverige

Permalänk

När det kommer till avsaknad av Googles produkter i Sverige så antar jag att det mesta bottnar i språkstöd. Jag tror att många skulle vara okej med Engelska som med så många andra produkter. Besviken...

Permalänk
Medlem

Med tanke på denna nyheten tycker jag en artikel med alternativa (liknande) produkter vore trevligt. Har också suttit och väntat på denna men nu får man ju kolla på något annat istället...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jaha... Då får jag beställa från Tyskland då. Jag antar att det funkar precis som förväntat, men att man kanske blir begränsad till att menyer etc. är på engelska? Engelska är inget problem, det hade jag ändå valt även om jag köpt en "äkta" svensk CC.

@loevet :
"En positiv effekt av förseningen blir att svenska användare som prenumererar på Googles speltjänst Stadia har stödet på plats när den nya Chromecasten lanseras här, då stöd för Stadia inte finns på plats vid lansering."

Kommer inte Google att ha hunnit lägga ner Stadia innan sommaren då?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite märkligt att en av de största tech-bolagen i världen inte klarar av att lansera en simpel produkt över hela världen samtidigt.

Skrivet av Dimmuxx:

Oj, oväntat att den kommer här alls. Det kanske finns hopp för att pixel ska komma hit någon gång det här århundradet då!

Alla tidigare Chromecast har kommit till Sverige. Så det är inte ett dugg oväntat.

Skrivet av Stonecape:

När det kommer till avsaknad av Googles produkter i Sverige så antar jag att det mesta bottnar i språkstöd. Jag tror att många skulle vara okej med Engelska som med så många andra produkter. Besviken...

Android TV finns redan på svenska. Visst, de har ändrat gränssnittet lite, men tar det verkligen 8 månader att översätta lite text?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag frågade Google.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jösses. Kan det verkligen handla om något som språkstöd? Har väl varit standard att tekniska pryttlar haft menyer på engelska, och kanske några fler språk, i evigheter. Svenska har lyst med sin frånvaro. I den mån man ska skicka med en svensk pappersmanual, på ett halvt A6, så borde Google kunna lösa det.

Har mer förståelse för att Youtube Kids tog evigheter att komma hit, där är det ju större problem att sovra bland innehållet. (Gick dock utmärkt att köra Youtube Kids i flera år innan det kom hit officiellt, det är ju främst engelskspråkiga videos man vill ha censurerare/blockade/utvalda)

Påminner om 80/90-talet, då spelkonsoller kunde lanseras ett år i japan, nästa i USA, och det tredje i europa, typ. Och inte alls i stora delar av världen. Läste för ett litet tag sedan att Nintendo nyss lanserat Switch i Brasilien, som ju inte är ett lilleputtland trots allt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av arowe17:

Jaha... Då får jag beställa från Tyskland då. Jag antar att det funkar precis som förväntat, men att man kanske blir begränsad till att menyer etc. är på engelska? Engelska är inget problem, det hade jag ändå valt även om jag köpt en "äkta" svensk CC.

@loevet :
"En positiv effekt av förseningen blir att svenska användare som prenumererar på Googles speltjänst Stadia har stödet på plats när den nya Chromecasten lanseras här, då stöd för Stadia inte finns på plats vid lansering."

Kommer inte Google att ha hunnit lägga ner Stadia innan sommaren då?

Ahem, nu förstår jag alldeles säkerligen inte vad du menar

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tempel:

Funkar inte CC Ultra och går att köpa fortfarande?

Klart den gör, men poängen var att slippa använda mobilen/surfplattan för att styra media. De har en lite för gammal TV så apputbudet är crap. Så för att möjliggöra lite bättre navigering tänkte jag en ny CC (med fjärr), men nu blir det en Shield istället. Way to shoot yourself in the foot, Google.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Men tillför denna något som inte Mibox S 4K kan göra?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vänd detta till något positivt istället.

De flesta här inne är ju entusiaster när det gäller dessa elektroniska ting, borde det inte då strävas efter att komma loss ur den stora Google-drakens klor?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Vänd detta till något positivt istället.

De flesta här inne är ju entusiaster när det gäller dessa elektroniska ting, borde det inte då strävas efter att komma loss ur den stora Google-drakens klor?

Hade det funnits en motsvarighet som var like bra eller bättre (som inte är crapple) hade jag såklart köpt det istället.

Skrivet av Hulle:

Men tillför denna något som inte Mibox S 4K kan göra?

/hulle.

Få uppdaterade versioner av OS på releasedagen samt säkerhetsuppdateringar varje månad istället för 1-2 gånger om året.

Permalänk
Medlem

Jag förutspår att en direkt konsekvens kommer bli att den klassiska HTPC:n reser sig som fågel Fenix ur askorna.

...ni hörde det här först!

Permalänk
Medlem

Då den släpps i tyskland snart ändå så är det ju inga problem att beställa hem en därifrån och köra här.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Blir en Mi TV Stick för mig

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Blir en Mi TV Stick för mig

Köp inte den, du kommer ångra dig. Bättre att köpa en ni box i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Klart den gör, men poängen var att slippa använda mobilen/surfplattan för att styra media. De har en lite för gammal TV så apputbudet är crap. Så för att möjliggöra lite bättre navigering tänkte jag en ny CC (med fjärr), men nu blir det en Shield istället. Way to shoot yourself in the foot, Google.

Fördelen med en mobil är väl att man kan ha sina egna favoritprogram sparade, ett delat konto på en CC lär väl stöka till det... Men nu gissar jag.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Någon som vet specen på den?

Kör nu på min gamla Nexus player vilken fungerar bra då den har Android TV 8.0, har även en HTPC så jag klarar mig men det skulle vara intressant med lite hårdvaru spec. på denna nya chromecast!

Hittade det innan jag ställde frågan!
https://www.gsmarena.com/googles_new_chromecast_went_on_sale_...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Köp inte den, du kommer ångra dig. Bättre att köpa en ni box i så fall.

Mi Box S är ca 2år gammal, hur står den sig hårdvarumässigt mot nya CC? Är GUI samma som på nya CC eftersom båda kör Andoid TV? Eller nya CC kör ju egentligen Google TV, kommer Mi Box också få nya Google TV eller hur funkar det?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Mi Box S är ca 2år gammal, hur står den sig hårdvarumässigt mot nya CC? Är GUI samma som på nya CC eftersom båda kör Andoid TV? Eller nya CC kör ju egentligen Google TV, kommer Mi Box också få nya Google TV eller hur funkar det?

Verkar som att google kommer göra som med pixel enheterna och ha vissa funktioner och gränssnitt exklusivt till sina enheter. Skulle tippa på att Google TV blir en sådan sak.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Google fortsätter alltså dra sig undan från sverige. Aja det är väl lika bra att se sig om efter andra alternativ då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

"Det är en senare lansering än väntat då andra europeiska länder som Tyskland och Frankrike får Google TV-bestyckad Chromecast den 15 oktober år 2020"

Trist, men får hoppas på att det går att beställa den via Amazon Tyskland/Frankrike då. Annars blir det nog att ordna en Ultra till bra pris.

Förmodligen fungerar det klassiska SCHWEDEN-tricket på tyska Google Store. Man anger helt enkelt sin stad som "Stad, Schweden" och ser till att betala för priority shipping (ett krav). Då kommer DHL justera landet i sina system och leverera varan. Köpte mina Pixel Buds på det sättet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q