3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Den stora frågan är ju, är det någon som fått eller hört att någon fått ett kort levererat från Elgiganten? De måste ju haft nånting i lager nån gång..

Såg på Tradera att någon sålde ett TUF från elgig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X |ASUS ROG STRIX X570 Gaming-F | G-Skill Trident Z 3600 MHz | ROG STRIX OC 3080 | KRAKEN Z73 360 AIO | Samsung 980 Pro 512GB M.2 NVMe SSD | Samsung 970 EVO 1TB | 1x Asus ROG Swift PG279QZ 27" 165Hz 1440p | Asus ROG PG259Q 360Hz 1080p | LIAN LI O11 Dynamic | ROG THOR 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Avbokad på Elgiganten utan problem. Man måste dock ringa in.

Jag avboka via chatten förut, så de funkar där med

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen släpp scalper-diskussionen/häxjakten.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bett Elgiganten avboka min order x2 nu. Tydligen är det svårt att avboka ordern för "varan finns inte i lager än" haha. För att summera:

Finns varan i lager? Tyvärr kan inte avboka den då vi är på väg att skicka
Finns varan inte i lager? Tyvärr det kan dröja lite då varan inte finns i lager

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Bett Elgiganten avboka min order x2 nu. Tydligen är det svårt att avboka ordern för "varan finns inte i lager än" haha. För att summera:

Finns varan i lager? Tyvärr kan inte avboka den då vi är på väg att skicka
Finns varan inte i lager? Tyvärr det kan dröja lite då varan inte finns i lager

Gick bra att avboka via chatten. Kolla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Tråd rensad*

Vänligen släpp scalper-diskussionen/häxjakten.

Denna tråd skulle ärligen behöva låsas helt om häxjakten ska upphöra.
Jag jobbar inte för/med Elgiganten på nåt sätt, men när skulden för att många inte får sina kort eller vet när dessa kort kommer börjar skyllas på vanliga dödliga som bara gör sina jobb...
Ni kan lika gärna föra denna diskussion på Flashback där den hör hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Denna tråd skulle ärligen behöva låsas helt om häxjakten ska upphöra.
Jag jobbar inte för/med Elgiganten på nåt sätt, men när skulden för att många inte får sina kort eller vet när dessa kort kommer börjar skyllas på vanliga dödliga som bara gör sina jobb...
Ni kan lika gärna föra denna diskussion på Flashback där den hör hemma.

Fast det är ju just det de inte gör, sitt jobb alltså. När man säger att det är skickat för att sedan dagen efter få ett meddelande att så inte är fallet så ljuger man. Hade de istället sagt något i stil med "Vi har tyvärr ingen aning när korten dyker upp då vi får sporadiska leveranser ifrån leverantörerna" hade man köpt det och gått vidare men alla dessa uppskjutningar utan substans gör nog de flesta hyfsat irriterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Denna tråd skulle ärligen behöva låsas helt om häxjakten ska upphöra.
Jag jobbar inte för/med Elgiganten på nåt sätt, men när skulden för att många inte får sina kort eller vet när dessa kort kommer börjar skyllas på vanliga dödliga som bara gör sina jobb...
Ni kan lika gärna föra denna diskussion på Flashback där den hör hemma.

Scalperdiskussionen hade inget med Elgiganten att göra.

Att föra fram klagomål mot företaget Elgiganten är väl befogat ifall de har missvisande information på olika vis och strul med att avbeställa.

Att klaga på deras kundtjänst blir ju helt klart fel. Men att Elgiganten får kritik för att de gör ett dåligt jobb är ju väldigt relevant för oss alla.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Elgiganten

Avbeställde mitt MSI 3080 från EG nu, enligt tjejen i supporten hade de inga datum alls gällande leverans.

Permalänk
Medlem

Beställde från elgiganten 18/9 men fick ett till SMS nu med datum 19/10.(Vilket betyder nada efter 3 förseningen)

Ska man avboka och vänta på 3080 20GB eller RDNA 2? Rykten säger ju at dom kommer ha korten på release 28/10 med 16GB lär dessutom vara billigare än 3080 med liknande prestanda. Nu när dessa förseningar pågår så blir 3080 10GB ett mindre bra köp med tankte på vad som verkar komma både från AMD och Nvidia själva. Hur tänker ni andra?

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som har fått överhuvudtaget fått kort levererad från scamgiganten?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk

jag låter min bokning va kvar , ser ingen anledning o avboka innan jag har ett annat kort i handen... ny jakt på de försvunna korten idag

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Beställde från elgiganten 18/9 men fick ett till SMS nu med datum 19/10.(Vilket betyder nada efter 3 förseningen)

Ska man avboka och vänta på 3080 20GB eller RDNA 2? Rykten säger ju at dom kommer ha korten på release 28/10 med 16GB lär dessutom vara billigare än 3080 med liknande prestanda. Nu när dessa förseningar pågår så blir 3080 10GB ett mindre bra köp med tankte på vad som verkar komma både från AMD och Nvidia själva. Hur tänker ni andra?

Ta det som kommer tidigast. Spelar inte nån roll hur bra ett kort är om den inte existerar. Går det inte att köpa så existerar den inte. Annars kan du ju vänta på kort som ska komma ut 2025, den lär vara x% bättre än nuvarande...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Beställde från elgiganten 18/9 men fick ett till SMS nu med datum 19/10.(Vilket betyder nada efter 3 förseningen)

Ska man avboka och vänta på 3080 20GB eller RDNA 2? Rykten säger ju at dom kommer ha korten på release 28/10 med 16GB lär dessutom vara billigare än 3080 med liknande prestanda. Nu när dessa förseningar pågår så blir 3080 10GB ett mindre bra köp med tankte på vad som verkar komma både från AMD och Nvidia själva. Hur tänker ni andra?

Skulle tippa på att deras kort kommer vara i klass med 3070/2080ti snarare än 3080, så förväntar du dig samma prestanda som 3080 finns det inga garantier. Hoppas jag har fel för min egen och andras skull dock

Skrivet av Yasko:

Finns det någon här som har fått överhuvudtaget fått kort levererad från scamgiganten?

Finns kort på Tradera just nu som sålts av Elgiganten, så verkar ha fått ut ett par kort dock men inte många.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Med tanke på hur många som beställt flera stycken kort så är det inte så konstigt..

Fast det där uttalandet om att det finns god tillgång kan inte stämma. Antalet personer som faktiskt fått tag i kort är alldeles för lågt.

Att folk beställt kort från flera olika butiker påverkar inte detta nämnvärt då de antingen avbeställer eller säljer dem vidare när de fått ett av korten. Även summan av alla kort som folk sagt att de fått och kort som sålts på tradera etc. är fortfarande väldigt låg. Visst finns det säkerligen ett visst mörkertal, men det är nog mindre än vid en vanlig release då de flesta vet att dessa är svåra att få tag i och därmed troligen vill dela glädjen med andra.

Påverkan på kötiderna borde därmed bara vara tillfällig, förutsatt att butikerna faktiskt får några leveranser att tala om.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

ser komplett lagt upp 2 ruskigt fula palit gamerock kort som inte fanns vid lanseringen så de lär också dyka upp nån dag att klicka hem för oss "desperata väntare"

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Avboka mitt elgiganten nu då jag fick ett sms om 19 oktober och då kommer det säkert ett nytt sms om nytt datum.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Nu har min order på Webhallen blivit grön.
Beställde ett MSI Ventus 3080 den 17:e kl 15.08.

Visa signatur

CPU: I5 12600K. GPU:MSI RTX 3080 Ventus OC.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Avboka mitt elgiganten nu då jag fick ett sms om 19 oktober och då kommer det säkert ett nytt sms om nytt datum.

ligger ni ute med pengar eftersom ni avbokar? annars finns ingen anledning

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

ligger ni ute med pengar eftersom ni avbokar? annars finns ingen anledning

Att avboka för att inte gynna elgiganten är väl en så god anledning som någon. Kan inte undgå att känna att vi konsumenter får den service vi förtjänar när vi håller på och gynnar dessa skojare som inte bryr sig ett skvatt om sina kunder, och lägger flertalet beställningar bara för att man är så kåt på att få tag i ett kort. Säger väl sig självt att servicen blir lidande när företagen får 3-4x så mycket administrering som dom borde ha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ghostforce:

Nu har min order på Webhallen blivit grön.
Beställde ett MSI Ventus 3080 den 17:e kl 15.08.

Woohoo!

Skrivet av westrandy:

ligger ni ute med pengar eftersom ni avbokar? annars finns ingen anledning

Kan tänka mig att många avbokar av ren frustration. Eviga uppskjutna leveranser men det leveras ändå ingenting. Men att boka om hos någon annan butik gör att man hamnar längst bak i kön. Men när Elgiganten inte verkar ha några planer på att leverera eller ens visa att de fått några leveranser från distributör/tillverkare så är det ju frågan om.

Bättre att jaga ett dyrare kort från butikerna som får ströleveranser som faktiskt dyker upp i lagret eller bara invänta något bättre ska lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Fast det är ju just det de inte gör, sitt jobb alltså. När man säger att det är skickat för att sedan dagen efter få ett meddelande att så inte är fallet så ljuger man. Hade de istället sagt något i stil med "Vi har tyvärr ingen aning när korten dyker upp då vi får sporadiska leveranser ifrån leverantörerna" hade man köpt det och gått vidare men alla dessa uppskjutningar utan substans gör nog de flesta hyfsat irriterade.

De säger vad de ser på sina skärmar. Garanterat samma som ni ser på era skärmar när ni kollar era köp.
Hur gör det dem till lögnare? På vilket sätt är det deras fel? Tror du verkligen att de sitter och uppsåtligen ljuger för dig?
Har de inte mer fakta än vad de delar med sig av, så har de inte mer fakta än så.
Att deras arbetsledning inte går ut med order om att de ska säga just det du säger är väl inte deras ansvar?
Skyll på Elgiganten hur mycket ni vill, men lämna deras anställda utanför detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

ligger ni ute med pengar eftersom ni avbokar? annars finns ingen anledning

Jag avbokade min nu för att jag har fått tag på ett kort via nvidia istället, annars hade den fått ligga kvar tills vidare.
Jag är inte så sur på att jag inte fick kortet i tid som att jag är sur på att de inte lät mig avboka från första början.
Det är till viss del deras fel att de är naiva och tror att de skall få hundratals kort medans alla andra ÅF får 10tals kort.
Men samtidigt får du inget kort oavsett var du beställde om du var ute sent (beställde kvällen 18e). Faktura förövrigt.

Denna gången fick jag prata med någon lugn och sansad medgörlig tjej som enkelt förklarade att hon inte kunde göra det i sitt system utand att det vidarebefordrades till en annan avdelning och jag bör få en avbeställningsbekräftelse innan dagen är slut.
Så hoppas det stämmer nu.

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Beställde från elgiganten 18/9 men fick ett till SMS nu med datum 19/10.(Vilket betyder nada efter 3 förseningen)

Ska man avboka och vänta på 3080 20GB eller RDNA 2? Rykten säger ju at dom kommer ha korten på release 28/10 med 16GB lär dessutom vara billigare än 3080 med liknande prestanda. Nu när dessa förseningar pågår så blir 3080 10GB ett mindre bra köp med tankte på vad som verkar komma både från AMD och Nvidia själva. Hur tänker ni andra?

Kan du vänta så skulle jag vänta. Kommer troligtvis också vara betydligt lättare att få tag på ett 3080 i slutet av månaden.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

ser komplett lagt upp 2 ruskigt fula palit gamerock kort som inte fanns vid lanseringen så de lär också dyka upp nån dag att klicka hem för oss "desperata väntare"

Haha vilka jäkla kort, "kristaller" runt fläktarna och bästa guitar hero typsnittet.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Skrivet av Bad boy rune:

Haha vilka jäkla kort, "kristaller" runt fläktarna och bästa guitar hero typsnittet.

verkar dock va ett ganska bra kort.. 1860 mhz på oc modellen samt 3 strömkontakter o 2 bios

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Min order på komplett skjuts nu upp till 22/10 från 12/10. Asus Strix OC. Beställd 15:07 på lanseringsdagen.

Har nog förövrigt avregistrerat mig på 95% av alla nyhetsbrev då man får upp hoppet varje jävla gång det plingar till i mobilen om mail. AAAAAH tortyr!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Haha vilka jäkla kort, "kristaller" runt fläktarna och bästa guitar hero typsnittet.

Ja dom är inte snygga. Men personligen skulle jag inte ha något emot det eftersom min låda är sluten...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

ser komplett lagt upp 2 ruskigt fula palit gamerock kort som inte fanns vid lanseringen så de lär också dyka upp nån dag att klicka hem för oss "desperata väntare"

Jösses. Ser ut som nån sjuk korsning mellan Barbie's World och Isdrottningens palats i garderoben.
Kan leva med EVGAs utseende på FTW3 ULTRA jag beställt. Behövs ju bara en bred svart filtpenna för att fixa det...

Permalänk
Medlem

Varning för lång text men den får fungera som ventilation för mig i nuläget.

Har också beställt från Elgiganten. Tänkte beskriva förloppet här för det är ärligt talat något av det sämsta jag varit med om från ett företag. När jag beställde stod det precis som nu lagersaldo 100+ på korten. Skillnaden är att nu står det en varning som säger Leverans Januari den texten fanns inte då. Orderbekräftelse kom direkt och lovade leverans inom 3-5 dagar.

Vid första förseningen kontaktade jag kundtjänst och undrade ifall det nya datumet stämmer och ifrågasatte varför de haft ett högt lagersaldo ifall de inte hade några kort hemma. Svaret var att annars kunde inte deras shop hantera kö. På den direkta frågan "Så det fanns inga kort tillgängliga när jag beställde trotts att ni skrev det på er hemsida?" fick jag svaret att nej det fanns det tyvärr inte. Vi båda enades om att det inte var riktigt lämpligt och jag lovades en kompensation för att informationen vid köp varit missvisande. Fine väntar väll till nytt datum tänkte jag.

När datumet flyttades igen och igen så kontaktade jag supporten en gång till och frågade ifall det nya datumet 19/10 stämmer. Fick följande svar av deras kundtjänst "Precis! dessvärre levereras de inte innan årsskiftet" Jag frågar varför jag då fått ett datum som säger 19/10. Varpå jag för följande "Vill du chansa så gör det annars är det Januari som gäller." Trevlig bemötande från ett företag som såld varor de inte har. Jag nämnde att jag blivit lovad kompensation och att det skulle vara bra att veta vad den innebär. Fick följande svar.

"Det kan vi enbart diskutera när produkterna är levererade, men med tanke på att det är en stor försening och att du har blivit lovad kommer det nog inte vara en liten kompensation. Dock kan vi bara kompensera ut om du väljer att inte avbryta ordern!" - Customer support har lämnat chatten.

Kundtjänst i Sopranos anda. Blev rätt förbannad på ett sådant svar och ringde deras kundtjänst istället, handläggaren fick gå och prata med sin chef i 10 minuter resulterade i att jag erbjuds ett presentkort på 200:- ifall jag inte avbokar. Jämför 200:- med svaret från deras chat ovan. Passade på att ta screens på all chat samt bilder på deras hemsida utan varningen och 100+lagersaldo som den var när jag och många andra beställde.

Jag är helt införstådd i att det råder brist på kort och de tär inte Elgiganten eller deras kundtjänsts fel. Däremot har de sålt varor de inte haft under falska förutsättningar och fortsätter hantera leveransen riktigt vidrigt.