AMD varumärkesskyddar RDNA 2-tekniken "Infinity Cache"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr[M]:

Skulle va roligt på slutet av visning för 5000 serien att de här har vi ett sneakpeak på kommade grafikkort vi ses 28 oktober

Detta! Nog för att de nya processorerna ses fram emot men när Nvidia har sådanna problem att få ut kort är det ett gyllene tillfälle att visa vad som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag håller mina förväntningar på rimlig nivå men det är klart spännande! En spik till i kistan på HBM?

För konsumentkort? Antagligen.

För datacenter, beräkningskort och professionella kort? Nej! HBM har här sin plats.

Skrivet av Ase:

Tror det mest handlar om att spara pengar & ge oss en sämre produkt för att sen prata mumbojumbo. En större bus dyrare en mindre billigare & mer pengar kvar i fickan.

Vid val mellan ett system med multum multum mängd av gamla Tseng Lab kort som behöver ett privat kärnkraftverk för drift, eller ett snyggt designat billigt kort som presterar bättre så är valet enkelt.

Det heter utveckling!
Utan utveckling så hade vi fortfarande suttit med vår stenskärva i en grotta och ritat barnen hedenhös...

Bättre produkter betyder att dagens produkter för det mesta är billigare och snabbare än gårdagens, varför skulle det vara fel?

Är det verkligen sämre produkter?

Hur länge kan ett företag som inte utvecklas/slösar pengar vara kvar på marknaden?

Ser uppriktigt bara motsägelser i inlägget.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Svar på mitt tidigare inlägg ifrån mig själv. Visst är det trevligt med nya tekniker & jag hoppas att det fungerar bra med deras lösning var bara kritisk till att det nog handlar om pengar mindre buss billigare tillverkning =billigare grafikkort =bra . Men förut iallafall så har mindre buss varit lika med sämre prestanda & man haft mindre buss för att inte korten ska bli för dyra med sämre bandbredd som följd. Som vanligt när man ifrågasätter nåt från AMD så blir det påhopp men jag hoppas de kommer med nåt bra för konkurrens e bra
& nya tekniker är bra, ser fram mot oberoende tester av AMD s nya grafikkort tex test hos sweclockers MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

På vilket sätt menar du att produkten blir sämre? För att tillverkare kommer på nya sätt att åstadkomma samma prestanda på ett mer effektivt sätt sett till prestanda/kostnad/energieffektivitet? I så fall borde ju Intels hela Tick-Tock strategi ifrågasättas då krympningarna handlade nästan uteslutande om energieffektivitet och kostnadsminskningar, tänker jag. En bred buss är ju inte liktydigt med hög prestanda, titta bara på nämnda HBM.

Om AMD kan använda HBM och högre effekt för att få högre klockfrekvens men väljer att låta bli och istället kör utan HBM, på lägre effekt och sedan hamnar nånstans i mitten så tycker jag att det är ett helt idiotiskt val.

Intel är fortfarande kung på spel (i alla fall i två dagar till) av en enda anledning, högre FPS. Ytterst få som köper de bästa spel-grafikkorten och spel-processorerna är intresserade av pris/effekt (om de nu inte har exakt samma prestanda). De vill bara ha maximal prestanda.

Att de gör mindre mellanklasskort som är effektivare har ingen någonting emot.

Om AMD däremot klår Nvidia trots att de inte kör på full kräm så är det bara kul att de är effektivare på lägre effekt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Om AMD kan använda HBM och högre effekt för att få högre klockfrekvens men väljer att låta bli och istället kör utan HBM, på lägre effekt och sedan hamnar nånstans i mitten så tycker jag att det är ett helt idiotiskt val.

Det intressanta den här generationen är ju att nvidia har vridit upp prestanda, och därmed effekt, till 11. Nu har ju AMD släppt kort i flera generationer utan överklockningspotential och som har varit varma, men nu har nVidia släppt 2 kort som får AMD att framstå som försiktiga. Det har nvidia valt att inte göra med varken pascal eller turing, då de har haft så hög prestanda att de har kunnat låta kunderna "överklocka" och därmed ta risken med garantier etc.

Det ska bli intressant att se vad det är nvidia är så oroliga för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Det intressanta den här generationen är ju att nvidia har vridit upp prestanda, och därmed effekt, till 11. Nu har ju AMD släppt kort i flera generationer utan överklockningspotential och som har varit varma, men nu har nVidia släppt 2 kort som får AMD att framstå som försiktiga. Det har nvidia valt att inte göra med varken pascal eller turing, då de har haft så hög prestanda att de har kunnat låta kunderna "överklocka" och därmed ta risken med garantier etc.

Det ska bli intressant att se vad det är nvidia är så oroliga för.

Det är ju detta som är så intressant. Nvidia har haft mycket god koll på AMDs kommande kort historiskt. Antingen har de fel den här gången för att AMD lyckats täta läckorna, eller så har AMD något på gång som verkligen konkurrerar med 3080.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Är det samma som gaming cache så såg man enorm prestanda skillnad i 3000 serien när de ökade cachen på 3950!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Svar på mitt tidigare inlägg ifrån mig själv. Visst är det trevligt med nya tekniker & jag hoppas att det fungerar bra med deras lösning var bara kritisk till att det nog handlar om pengar mindre buss billigare tillverkning =billigare grafikkort =bra . Men förut iallafall så har mindre buss varit lika med sämre prestanda & man haft mindre buss för att inte korten ska bli för dyra med sämre bandbredd som följd. Som vanligt när man ifrågasätter nåt från AMD så blir det påhopp men jag hoppas de kommer med nåt bra för konkurrens e bra
& nya tekniker är bra, ser fram mot oberoende tester av AMD s nya grafikkort tex test hos sweclockers MVH Arne

AMD? Påhopp?

Ja tråden handlar om en AMD teknik, men påhopp?

Läste igenom tråden för just svar på ditt, det enda jag då hittar är #18646484

Med hänvisning till vad som svardes på så kan man som mest sträcka sig "och då får man anstränga sig!" till att det vore ett påhopp på Nvidia..

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

AMD? Påhopp?

Ja tråden handlar om en AMD teknik, men påhopp?

Läste igenom tråden för just svar på ditt, det enda jag då hittar är #18646484

Med hänvisning till vad som svardes på så kan man som mest sträcka sig "och då får man anstränga sig!" till att det vore ett påhopp på Nvidia..

Påhopp kanske i detta fallet var ett för starkt ord men de heliga korna AMD & Playstation får man ej ens ifrågasätta på denna sidan finns fan boys som hugger direkt, som sagt ser fram mot oberoende tester av denna teknik förhoppningsvis så fungerar det bra. MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Påhopp kanske i detta fallet var ett för starkt ord men de heliga korna AMD & Playstation får man ej ens ifrågasätta på denna sidan finns fan boys som hugger direkt, som sagt ser fram mot oberoende tester av denna teknik förhoppningsvis så fungerar det bra. MVH Arne

Finns nog heliga kor hos alla på något sätt och då menar jag inte specifikt AMD, Playstation eller för den delen Xbox.

Men att direkt förutsätta fanboyism efter ett kryptiskt inlägg, som gick att tolkas på många säkert inte ens avsedda sätt.
Är nog även det att ta i en bit

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Fast du har ju inte blivit påhoppad. En del har ifrågasatt vad du skrivit och det är inte samma sak. Det är ju det som är att ha en "diskussion". För övrigt finns det gott om grafikkort som har presterat sämre jämfört med kort med en lägre memory bus. Radeon 7 hade exempelvis 4096-bit Memory bus med Bandwidth på 1,024 GB/s. 2080ti krossar Radeon 7 i spel med jämförelsevis en Memory bus på 352 bit och Bandwidth på 616.0 GB/s. Det är alltså inte en enskild del i arkitekturen och bygget som är avgörande utan helhetslösningen. Om AMD har 256-bit bus på Navi 21 så kan den lätt slå kort med dubbla bandbredden i spel förutsatt att de har en bra helhetslösning, det kan exempelvis röra sig om en lösning så som Infinity Cache. Men vem fan vet egentligen. Lisa Su och ett gäng till. Vi andra vet om en månad. Tills dess gäller det ha ett öppet sinne.

Visa signatur

RYZEN 9700X | RX 9070XT | B850 ASUS TUF GAMING PRO

I ett tidigare liv:
RYZEN 5600 | RYZEN 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

På Reddit står det något om ett kraftigt förbättrat L1-cache som ger ~50% högre throughput för CU:s, av en händelse har 3080 53% högre bandbredd än 256-bit GDDR6. Med tanke på att NV21 har fler SM:s och högre densitet i noden så kan det bli jämnt skägg, med 3080.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

På Reddit står det något om ett kraftigt förbättrat L1-cache som ger ~50% högre throughput för CU:s, av en händelse har 3080 53% högre bandbredd än 256-bit GDDR6. Med tanke på att NV21 har fler SM:s och högre densitet i noden så kan det bli jämnt skägg, med 3080.

L1 vs VRAM är väl två helt skilda saker och flaskhalsar?

Jag förstod det som en L3 som skulle rymma tillräckligt för att avlasta (precis som på en CPU)

Permalänk
Medlem

oavsett cacheminnet så kan du ändå inte skicka ut det som finns i cachen till monitorn, utan det ska skrivas till vram och då är vi tillbaka till den något långsammare busen som ändå finns.
och skulle man kunna visa upp cacheminnet direkt på monitorn så skulle det minnet ändå vara för litet för att vara av någon nytta alls.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

oavsett cacheminnet så kan du ändå inte skicka ut det som finns i cachen till monitorn, utan det ska skrivas till vram och då är vi tillbaka till den något långsammare busen som ändå finns.
och skulle man kunna visa upp cacheminnet direkt på monitorn så skulle det minnet ändå vara för litet för att vara av någon nytta alls.

Nu förstår jag nog inte? VRAM bussen är så långt från begränsad av bandbredd i förhållande till skärmsladden så det är nästan löjligt...

Prestandan har inte alls med det att göra sedan årtionden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

L1 vs VRAM är väl två helt skilda saker och flaskhalsar?

Jag förstod det som en L3 som skulle rymma tillräckligt för att avlasta (precis som på en CPU)

Ja, det är två olika funktioner. Det ena är en LLC (last level cache, jag vet inte hur många nivåer ovanför det finns) som skall vara på 128MB. Detta skall låta GPUn placera allt eller nästan allt som den jobbar på i den cachen medan den jobbar, och på så sätt minska antalet gånger den måste springa ut i VRAM.

Det andra handlar om att AMD uppenbarligen planerar att ha en L1$ som delas av flera DCUer. Poängen här är att den då kan vara större och därmed ha en bättre hitrate (givet att närliggande DCUer jobbar med någorlunda samma data, vilket de visst gör i spel, enligt ett whitepaper någon grävde upp), i utbyte mot att latencyn blir längre. Möjligen har AMD kommit på något för att hantera en sådan längre latency. Detta är extremt svårt att sia om vad detta innebär för prestandan, men det är om inte annat intressant.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu förstår jag nog inte? VRAM bussen är så långt från begränsad av bandbredd i förhållande till skärmsladden så det är nästan löjligt...

Prestandan har inte alls med det att göra sedan årtionden...

Vram bussen är inte begränsad? Så varför går man då ifrån ddr5 till ddr6 och 6x?

Jag tror du pratar om ramdac? Eller vad menar du med skärmsladd

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vram bussen är inte begränsad? ... Eller vad menar du med skärmsladd?

Alla som varit med i drygt 20 år vet att det är fillrate som avgör hur snabbt ett grafikkort är. Nu för tiden begränsas fillrate av hastigheten i skärmsladden, dvs sladden mellan dator och bildskärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vram bussen är inte begränsad? Så varför går man då ifrån ddr5 till ddr6 och 6x?

Jag tror du pratar om ramdac? Eller vad menar du med skärmsladd

Han menar, sannolikt, att den färdiga bildens storlek begränsas av vad DisplayPort kan spotta ut från GPU till skärm, så det faktum att GPUn måste skriva den färdiga bilden till VRAM är en irrelevant del av dess bandbredd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Han menar, sannolikt, att den färdiga bildens storlek begränsas av vad DisplayPort kan spotta ut från GPU till skärm, så det faktum att GPUn måste skriva den färdiga bilden till VRAM är en irrelevant del av dess bandbredd.

Fattar inte vad han pratar om.
Eller så misduppfattade han något.

En 256bitars bus som går i samma hastighet som en 384bitars byus blir aldrig lika snabba oavsett ett cacheminne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fattar inte vad han pratar om.
Eller så misduppfattade han något.

En 256bitars bus som går i samma hastighet som en 384bitars byus blir aldrig lika snabba oavsett ett cacheminne.

Du sade (vad jag läste) att kortet skulle få problem att skriva färdiga bildrutor till vram och att det skulle vara en begränsande faktor för prestandan. 4K HDR kräver ca 30 Gbit i bandbredd per sekund. Bandbredden till VRAM över 256-bit GDDR6 på 16000MT/s blir 4000 Gbit per sekund. Bildsignalen är då inte ens en procent av den smalare minnesbussen och absolut inte en relevant del av prestandan styrs av detta.

Bandbredden är dock extremt viktig för att GPU ska kunna köra sina beräkningar (instruktioner och data).

Jag håller med helt om att InfinityCache låter helt magiskt och inte borde räcka till alls för att täppa till nästan halverad bandbredd mot konkurrensen, MEN det har ingenting med bildrutorna att göra.

Det var vad jag menade. Antagligen menade du nog inte det jag läste i ditt första inlägg?

Cache kan dock täcka upp en del som gör att all data inte behöver hämtas från VRAM direkt, och alltså avlasta en smalare minnesbuss till viss del. Den är alltså till för att GPU när den gör beräkningar inte ska behöva vänta många cyklar på minne med hög latens. Det har ingenting med att skriva eller visa bildrutor att göra (direkt). Vid vissa tillfällen finns säkert framebuffern i cachen, åtminstone till viss del, men det är bara för att den är ett resultat av beräkningarna, inte för att den hör hemma där