Byta fläktar, vad är kompatibelt?

Permalänk
Medlem

Byta fläktar, vad är kompatibelt?

Hej!

Fläktarna börjar låta hemskt illa på mitt 7790-kort. Det fungerar fortfarande prima så jag tänkte ge det lite omtanke. Ett alternativ skulle vara att byta till ett fläktlöst GT 1030, men det är ju inte lika skoj.

Ersättningsfläktar finns att beställa, om infon stämmer så ska det vara 12 V (skulle ni lita på det?) och jag tolkar det som att varje fläkt drar upp till 0.35 A (låter det inte lite mycket?).

Till mina frågor
1) Tror ni att två Noctua nf-a8 PWM skulle vara ett bra alternativ eller finns någon vettigare fläkt, alternativt kan jag köra med bara en fläkt?
2) Någon gissning på hur mycket ström kortet kan leverera till fläktarna?
3) Sitter ledarna på en 4-pin PWM-kontakt alltid på samma sätt eller finns det risk att koppla fel? Dvs finns det mer än en standard? På kortet sitter en 5-pins kontakt som sedan grenas vidare till 2x4-pins kontakter. Gissar att fläktarna delar på 12V/GND/PWM men att de har separat Sense/Tachometer.

Hälsningar,
Erik

Permalänk
Medlem

Försök dig på att smörja om kullagret men var försiktig när du tar isär fläkten från motorn, eftersom plasten går lätt sönder. Kanske något platt som en kniv att sära det med.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Jag tycker 0.35A låter rimligt för en gpu fläkt.

1. Om grafikkortet inte har fästen för dessa fläktar så måste du göra egna. luften måste tryckas över hela kortet (genom flänsarna), om inget leder luften så kommer den välja "lättaste vägen" dvs ovanför kortet.
Har du en 3d skrivare så kan du göra något häftigt

2. Troligen dimensionerat efter orginalfläkten (för att spara pengar och kretskortyta).

3. Troligen händer inte mycket om du gör fel, alla komponenter borde klara 12v.
Men använder pwm/tachio endast 5v så mår de troligen inte så bra av 12v.
Du kan antingen mäta på kortet eller ta bort fläkten och testa den utanför i tex en gammal dator du inte är rädd om (med 4-pin fläkt kontakt).

Posta gärna bilder på eventuella ghetto moddar!
Lycka till!

Permalänk
Medlem

När jag tänker efter så kanske jag har fläktar till ditt grafikkort (då jag bytte till vattenkylning).
Är dock inte hemma på ett tag.
Skicka ett PM om det är något du är intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av werr:

Ersättningsfläktar finns att beställa, om infon stämmer så ska det vara 12 V (skulle ni lita på det?) och jag tolkar det som att varje fläkt drar upp till 0.35 A (låter det inte lite mycket?).

Till mina frågor
1) Tror ni att två Noctua nf-a8 PWM skulle vara ett bra alternativ eller finns någon vettigare fläkt, alternativt kan jag köra med bara en fläkt?
2) Någon gissning på hur mycket ström kortet kan leverera till fläktarna?
3) Sitter ledarna på en 4-pin PWM-kontakt alltid på samma sätt eller finns det risk att koppla fel? Dvs finns det mer än en standard? På kortet sitter en 5-pins kontakt som sedan grenas vidare till 2x4-pins kontakter. Gissar att fläktarna delar på 12V/GND/PWM men att de har separat Sense/Tachometer.

Finns egentligen ingen anledning att misstro specifikationerna på fläktarna i Ebay annonsen. I alla fall att utgå ifrån för att skaffa andra fläktar. Annars kan du ju försöka skruva av dem som sitter på kortet och titta om det står samma på dina.

1: Skulle nog gå utan problem, kanske hade gått lika bra att byta mot en 120mm fläkt också om man skulle vilja det.
2: Om man litar på ersättningsfläktarna så skall nog kortet klara av att leverera 12V 0,7A, så allt där under är ju inga problem. Är man riktigt orolig så finns det ju inget att hindrar en att bara använda PWM och Sense pinnarna från GPUn och sedan koppla resten direkt mot nätaggregatet om man vill.
3: De bör de ju göra. De i Ebay annonsen verkar ju ha de rätta färgerna i alla fall, kan inte svara på om Noctua har det på sina fläktar eller hur det är på ditt grafikkort.

Men eftersom ditt grafikkort använder en 5-pinnars kontakt så kanske man skall försöka återanvända dem och göra en förgreningskabel ifall du vill använda den till nya fläktar (klippa, löda och krympslanga). Då alla adaptrar jag vet om bara har 4-pins kontakter för grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Försök dig på att smörja om kullagret men var försiktig när du tar isär fläkten från motorn, eftersom plasten går lätt sönder. Kanske något platt som en kniv att sära det med.

https://www.youtube.com/watch?v=jtK62UPKgdY

Perfekt tips, tack! Tyvärr så gjorde det ingen skillnad för oljudet, men jag fick bekräftat att det verkligen var FD7010H1S2 som satt där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

När jag tänker efter så kanske jag har fläktar till ditt grafikkort (då jag bytte till vattenkylning).
Är dock inte hemma på ett tag.
Skicka ett PM om det är något du är intresserad av.

Tack för erbjudandet! Nu när kortet är tillbaka efter uppsmörningen körde jag några stresstest och kan konstatera stabilitetsproblem (var flera år sedan sist), blir nog ett nytt kort istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Finns egentligen ingen anledning att misstro specifikationerna på fläktarna i Ebay annonsen. I alla fall att utgå ifrån för att skaffa andra fläktar. Annars kan du ju försöka skruva av dem som sitter på kortet och titta om det står samma på dina.

1: Skulle nog gå utan problem, kanske hade gått lika bra att byta mot en 120mm fläkt också om man skulle vilja det.
2: Om man litar på ersättningsfläktarna så skall nog kortet klara av att leverera 12V 0,7A, så allt där under är ju inga problem. Är man riktigt orolig så finns det ju inget att hindrar en att bara använda PWM och Sense pinnarna från GPUn och sedan koppla resten direkt mot nätaggregatet om man vill.
3: De bör de ju göra. De i Ebay annonsen verkar ju ha de rätta färgerna i alla fall, kan inte svara på om Noctua har det på sina fläktar eller hur det är på ditt grafikkort.

Men eftersom ditt grafikkort använder en 5-pinnars kontakt så kanske man skall försöka återanvända dem och göra en förgreningskabel ifall du vill använda den till nya fläktar (klippa, löda och krympslanga). Då alla adaptrar jag vet om bara har 4-pins kontakter för grafikkort.

Tack för tipsen! Att ta strömmen direkt från PSUn hade jag inte tänkt på