Fractal Design släpper universellt fäste för vertikal grafikkortsmontering

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Förutom det som andra sagt så finns det chassin där vissa grafikkort inte ryms horisontellt. Det blir ännu mer ett problem om man slänger på ett vattenblock som ökar höjden ytterligare.

Ett exempel på detta är Lian Li PC-O11 Dynamic som har en kompabilitetslista över grafikkort och vattenblock.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ja, man behöver ha betydligt högre kvalitet på kablarna för att klara den högre hastigheten som PCIe 4.0 kan ge. Skulle de ha designat den för att klara PCI-E 4.0 hade det troligen blivit klart dyrare.

Ungefär som att jämföra Cat5 och Cat6a nätverkskablar. Bägge fungerar fint för 100Mbit ethernet, men vill du köra 10Gbit ethernet så duger inte Cat5 utan då vill du Cat6a kablar.

Good point! Tveksam eftersom det är så pass kort längd, men Cat jämförelsen är bra, om det stämmer

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Jag tycker det känner bättre att det står upp än att tunga långa kort hänger

Sen ser det bättre ut om man har fönster

Permalänk

Passar inte mATX eller mindre. Vilken miss

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Klara sig är ju en definitionsfråga. PCI Express 3.0 ger 16 GB/s över en X16-anslutning. Säg att RTX I/O kräver 2 GB/s vilket är vad vi kan vänta oss av en snabb SSD. Då är vi nere på 14 GB/s för övrig kommunikation. Och som videon jag länkade till visade finns det knappt någon skillnad mellan v2 och v3, och då ligger v2 på endast 8 GB/s.

Videon visade ju att det varierar mellan spel ex Metro verkar ju belasta så att det blir en rejäl flaskhals att köra med v2 eller äldre.

Citat:

Givetvis är det så att v4 är bättre än v3. Frågan är istället om v3 innebär en meningsfull begränsning för den som vill använda en riser nu och kommande 4-5 åren. Och här hävdar jag att svaret är nej. Det går inte att bygga något som är optimalt i alla hänseenden, istället handlar det om kompromisser. Vissa är dumma, som att försöka kyla en 95 watt CPU passivt, andra ger variationer på någon procent hit eller dit.

Jo så är det ju, men handlar det om någon hundralapp eller tre skulle jag inte tveka utan valt en riser som stödjer senaste versionen. Då kommer den dessutom vara användbar ännu längre så länge man inte går ifrån PCIE för grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Passar inte mATX eller mindre. Vilken miss

Fram med vinkelslipen så passar det

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Något Fractal gärna får bekräfta, dock nämner de just 3.0 på produktsidan och att man behöver ställa in 3.0 på 4.0 system för ökad kompatibilitet.

+1

Från Produkt sidan för Flex B-20 (2020-10-08)

*Note
If you wish to use the Flex B-20 PCIe 3.0 riser cable together with a PCIe 4.0 compatible motherboard and graphics card, make sure you first set the PCIe Slot Configuration in your motherboard BIOS or UEFI to PCIe Gen3 for best system stability.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bara estetiskt. Förlorar i princip alla andra expansionsplatser samt om kortet hamnar nära glaset så stryps det en aning.

Om det går på luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Finns det ens 4.0 risers på marknaden än?

Louqe har en till sitt Ghost chassi MK III. Kostar 949kr på Inet att köpa lös.

Permalänk
Medlem

hur "tjocka" kort får plats? hur många expansionplatser är hålet för kortet?

eller hmm, jag kanske tänker fel. det kanske inte spelar nån roll..

Det borde fungera på i mitt Fractal Design Define R4.
(om jag slipar bort lite metall-brackets.. )

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Finns det ens 4.0 risers på marknaden än?

Ja, men de är inte billiga. Här är ett gäng kablar (utan fäste):

https://linkup.one/pcie-4-0-riser-cables-ultra/

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Jag kör phanteks bracket i min låda. Mycket nöjd, även om det krävdes modifiering av chassit. Inga problem alls med varken temps eller prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Det här hade varit perfekt i mitt OrigenAE htpc-chassi, det är precis på gnäbben att ett grafikkort ryms på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Frågan var ju vertikalt vs horisontellt, inte vertikalt vs vertikalt med B-20 adapter. Enligt artikeln kan alltså denna adapter hjälpa vs vanligt vertikalt montage av GPU men standard vs vertikalt så är vertikalt alltid sämre rent tekniskt.

Menar du sett till kylnigen eller att man eventuellt blockerar andra PCI-portar?

Skrivet av Söderbäck:

För var tar den luften vägen som blåser ner mot moderkortet? Moderkort, grafikkort och chassi blockerar nästan alla vägar för luften att ta sig vidare i chassit. Den enda riktigt öppna vägen är att den luften tar sig vidare till fläktområdet där grafikkortet suger in luft.

Så ena halvan av den uppvärmda luften riskerar att skickas in i grafikkortet en vända till. Det är väl inte direkt ett teoretiskt optimalt val för var man ska göra av den varma luften från den sidan grafikkortet.

Det den här lösningen erbjuder är väl i så fall lite mer utrymme kring grafikkortet så att luften kan få fler vägar från den annars mer trängda sidan att röra sig vidare i chassit.

När jag läste i artiklen att det främst var en estetisk grej blev jag lite konfunderad. Jag har relativt nyligen funderat på om inte en vertikalmontering borde vara bättre just av anledningen du beskrev. Tror visserligen det är lite mer komplicerat då de relativa lufttrycket ovan och under också spelar in, dvs. om chassits utsugsfläktar ovanför flyttar mycket mer luft än vad grafikkortets fläktar gör, bör en större del av luften gå upp mot dem snarare än nedåt för att cirkulera in i grafikkortet igen, även om en del av väg är blockad av själva PCI-kontakten. Dock så kommer ju mest varm luft återcirkulera när GPUn jobbar som hårdast, eftersom det också då är dess fläktar kommer gå maxat och dra tillbaka varmluft in.

I vilket fall, med vertikal positionering tycker jag i vilket fall det känns rimligt att luftströmmarna blir bättre. Kall luft kommer in och sugs mot bakre delens mitt där GPUn suger in den. Sedan pressas den ut antingen uppåt (mot utsug i övre bakdelen), eller nedåt (där nätagget pumpar ut luft). Alternativt tvärt om då med toppmonterat nätagg. Inget moderkort i vägen som direkt tvingar hälften av luften att ledas tillbaka mot GPUns insug.

Appropå återcirkulation, är det inte lite konstigt att kort inte verkar vara designade för att hindra detta? Även för normal horisontell montering borde man ju kunna låta skärmarna sticka ut mer på både sidorna för att tvinga mer varmluft att röra sig vad som då blir uppåt i chassit? På moderkortssidan kunde de ju lätt sticka ut uppemot någon cm för att blocka större delen av den vägen, och på andra sidan eventuellt ännu mer. Exempelvis som de gröna sträcken i denna bild:

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Alltså jag brukar köpa chassin som är billigare än den här estetiska detaljen... fattar inte riktigt för vem eller varför den är intressant helt ärligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Det är väl bara io-panelen som är för 2platser så denna lär kunna ta 3platsers kort så länge de bara använder 2st platser i io-plåten. Dvs nästan alla kort med några få undantag. Hade de flyttat kortet närmare moderkortet så hade kylningen möjligtvis försämrats.

Det är värre än så.
kortet sitter med baksidan mot moderkortet och kylaren (och fläktar) riktade mot sidoplåten. Ju tjockare kylare desto kortare avstånd mellan fläktar och plåt (glasruta?), med försämrad kylning som följd.
Är lådan dessutom slimmad får man inte ens plats med en tjockare kylare.
Med fästet monterat närmre moderkortet skulle det bli mer utrymme mellan fläktar och vägg, vilket skulle resultera i bättre kylning.
Ännu bättre alternativ för kylningen är att vända på steken och sätta grafikkortets baksida nära ytterväggen. PCIe-sloten upptill, med bandkabeln löpande längs grafikkortets baksida ner mot botten på lådan och sedan upp till rätt slot på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Nu framstår ju den där knasiga spegeln som ett smart alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av DEADushka:

Är det något man vinner på att ha kortet "vertikalt"? Eller är det bara estetisk och visuell sak?

Skrivet av Teddis:

Bara estetiskt. Förlorar i princip alla andra expansionsplatser samt om kortet hamnar nära glaset så stryps det en aning.

Skrivet av Quenya:

Helt och hållet estetiskt, skulle jag säga.

Man slipper också böja kretskortet om grafikkortet är tungt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Menar du sett till kylnigen eller att man eventuellt blockerar andra PCI-portar?

Både och.

Permalänk
Medlem

För min del så är detta intressant och något jag skulle kunna ha nytta av då jag har ett inverterat Thetis chassi.

Inte mitt chassi på bilden men samma modell och med insuget i toppen så ser man på bilden hur ett stort grafikkort blockerar luftflödet ner till CPUn.

Tyvärr så skulle jag gärna sett att man kunde justera så man fick grafikkortet närmare moderkortet och därmed få ännu friare luftflöde ner till cpun.
Även om jag inte har några värmeproblem med cpun så skulle jag vilja testa och se om jag kan få ner tempen lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Både och.

Skulle du kunna utveckla varför kylningen blir sämre? Antingen med resonemang, eller om du har någon länk till något test för det?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är värre än så.
kortet sitter med baksidan mot moderkortet och kylaren (och fläktar) riktade mot sidoplåten. Ju tjockare kylare desto kortare avstånd mellan fläktar och plåt (glasruta?), med försämrad kylning som följd.
Är lådan dessutom slimmad får man inte ens plats med en tjockare kylare.
Med fästet monterat närmre moderkortet skulle det bli mer utrymme mellan fläktar och vägg, vilket skulle resultera i bättre kylning.
Ännu bättre alternativ för kylningen är att vända på steken och sätta grafikkortets baksida nära ytterväggen. PCIe-sloten upptill, med bandkabeln löpande längs grafikkortets baksida ner mot botten på lådan och sedan upp till rätt slot på moderkortet.

Fullt medveten om orienteringen, men folk kör med vertikala grafikkort nästan uteslutande för att visa upp dem genom glaspanelen på sidan så jag tror inte din lösning skulle sälja speciellt bra. Vill man ha bra kylning med en stor kylare i en låda med plåtsida så låter man förslagsvis kortet sitta i sin horisontella orientering bara.

Permalänk
Medlem

Man kan lägga ner chassit på sidan så blir grafikkortet vertikalt.
Om man är ute efter en enklare lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Skulle du kunna utveckla varför kylningen blir sämre? Antingen med resonemang, eller om du har någon länk till något test för det?

Som andra skrivit tidigare, att GPU hamnar nära sidan på chassiet och då får ett sämre luftflöde. Då pratar vi om traditionellt vertikalmontage. Denna adapter ska ju lösa just det problemet och det finns sedan tidigare liknande lösningar som denna i länken nedan där du kan se skillnaden mellan horisontellt, traditionellt vertikalt samt en liknande denna lösning, offset-vertikal lösning:

https://www.gamersnexus.net/guides/3324-fact-check-cablemod-v...

Permalänk
Medlem

Den tänker jag köpa och prova. kan bli snyggt i mitt Corsair Crystal 570X. Ha velat prova det där ett bra tag nu och nu får vi nog köra på det. En sak jag inte fattar bara är om jag kommer behöva göra modifiering på chassiet eller om den är plug n play?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Som andra skrivit tidigare, att GPU hamnar nära sidan på chassiet och då får ett sämre luftflöde. Då pratar vi om traditionellt vertikalmontage. Denna adapter ska ju lösa just det problemet och det finns sedan tidigare liknande lösningar som denna i länken nedan där du kan se skillnaden mellan horisontellt, traditionellt vertikalt samt en liknande denna lösning, offset-vertikal lösning:

https://www.gamersnexus.net/guides/3324-fact-check-cablemod-v...

Ah ok, klart det är problematiskt om kortet också flyttas så långt från moderkotet och nära chassiväggen

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Jag kör phanteks bracket i min låda. Mycket nöjd, även om det krävdes modifiering av chassit. Inga problem alls med varken temps eller prestanda.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/mb6sps7w2g4jxj202w309wws

Tror du har satt radiatorn upp och ner. Slangarnas in/utlopp ska väl vara nedåt?
Kan inget om vattenkylning. Har bara läst lite om det på sistone.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Tror du har satt radiatorn upp och ner. Slangarnas in/utlopp ska väl vara nedåt?
Kan inget om vattenkylning. Har bara läst lite om det på sistone.

Det kan påverka i längden ja. Det var steve på gamers nexus som nyligen startade en storm till detta.
Jag är fullt medveten om att man BÖR ha den åt andra hållet.
Nu är det ju inte detta tråden handlar om dock.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Finns det ens 4.0 risers på marknaden än?

Tror det går att köpa från Louque. Cobalt är tillverkaren. Men gissar på att det bara fungerar med deras egna Itx chassi.

Permalänk
Medlem

Själv så kör jag med vertikalt monterat grafikkort just för luftflödet. Mitt chassi har en skorstenslösning med insug i botten och utsug i toppen. Vid normal montering så skulle grafikkortet blockera mycket av luftflödet, men med detta upplägg så hjälper chassifläktarna till med att dra luft genom kylflänsarna.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD