Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Jag blir lite fascinerad ändå hur många som ändå verkar ha beställt därifrån... För mig är Elgiganten ett "vitvaruhus"...inget fel i sig, de har mycket och säkert ok priser, men jag har inte fått intrycket, varken av personal eller web, att de har så mycket kunskap om hårdvara. Har handlat mycket på Webhallen genom åren, och ett och annat måndagsex har det blivit. Då har jag alltid kunnat åka till butik där, kunnig, personal kunnat felsöka. Är det trasiga grejer har det aldrig varit problem med återköp, osv.

Har bara en känsla av att om att mitt +8000 kronors grafikkort från Elgiganten skulle rasa så skulle jag behöva bråka med en 17-årig extrajobbare i återköp, och om de mot förmodan skulle ta tillbaka det skulle det åka bananbåt till Taiwan för "reparation".

Jo jag har det intrycket jag också. Pratat med deras säljare om bild ljud och dator genom åren och inte brukar de säga så mycket vettigt tillbaka.

Det handlar väl nästan helt och hållet om att de från början listade 100+ av allt i lager på prisjakt. Folk här på forumet såg det och tipsade. Senare lade de till massa varningstexter att "obs vi ljuger" (paraphrased) men då var det för sent.

EDIT:
Hmm guys... en gång är ingen gång va men.. fick just en blåskärm på min dator och den sade att det var "Video TDR failure". Jikes.. Kortets lampor blinkade på bra medan det hände dessutom.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Jag blir lite fascinerad ändå hur många som ändå verkar ha beställt därifrån... För mig är Elgiganten ett "vitvaruhus"...inget fel i sig, de har mycket och säkert ok priser, men jag har inte fått intrycket, varken av personal eller web, att de har så mycket kunskap om hårdvara. Har handlat mycket på Webhallen genom åren, och ett och annat måndagsex har det blivit. Då har jag alltid kunnat åka till butik där, kunnig, personal kunnat felsöka. Är det trasiga grejer har det aldrig varit problem med återköp, osv.

Har bara en känsla av att om att mitt +8000 kronors grafikkort från Elgiganten skulle rasa så skulle jag behöva bråka med en 17-årig extrajobbare i återköp, och om de mot förmodan skulle ta tillbaka det skulle det åka bananbåt till Taiwan för "reparation".

Inte så mycket att bli fascinerad över, det var begränsat antal ställen man kunde beställa ifrån och Elgiganten var ett av dom..

Sen brukar dom faktist ha datorprylar tills hyffsat bra priser också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fortitude:

Fick du bekräftelse på mailen direkt efter? till mig sa dom att det tar några dagar för det att gå igenom.

Nej jag fick inte någon bekräftelse via epost, jag höll bara koll på att produkten försvann från mina ordrar på orderhistoriken. Det gjorde den efter några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Sålänge du har ett modernt modulärt corsair agg ska det funka fint, om vi glömmer mossgamla nätagg så finns det idag endast två typer av uppsättningar från Corsair pga olika fabriker, type 3 och type 4, men det enda som skiljer dessa kit åt är 24-pinnaren som ingår. Så du bör vara check med ovan (går lätt att kolla om man har någon av dom genom att titta på kablarna som ingår med nätagget, står på plastkontakten)

Finns såna till Fractal Design eller funkar dom med den?? Jag hade två separata men som typiskt så är dom helt borta då jag aldrig behövt dom innan 😂😢

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jo jag har det intrycket jag också. Pratat med deras säljare om bild ljud och dator genom åren och inte brukar de säga så mycket vettigt tillbaka.

Det handlar väl nästan helt och hållet om att de från början listade 100+ av allt i lager på prisjakt. Folk här på forumet såg det och tipsade. Senare lade de till massa varningstexter att "obs vi ljuger" (paraphrased) men då var det för sent.

EDIT:
Hmm guys... en gång är ingen gång va men.. fick just en blåskärm på min dator och den sade att det var "Video TDR failure". Jikes.. Kortets lampor blinkade på bra medan det hände dessutom.

Hittade ett par gamla tråda här på SweC gällande TDR failure, verkar som lösningen var uppdatering av bios och/eller grafikdrivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Sålänge du har ett modernt modulärt corsair agg ska det funka fint, om vi glömmer mossgamla nätagg så finns det idag endast två typer av uppsättningar från Corsair pga olika fabriker, type 3 och type 4, men det enda som skiljer dessa kit åt är 24-pinnaren som ingår. Så du bör vara check med ovan (går lätt att kolla om man har någon av dom genom att titta på kablarna som ingår med nätagget, står på plastkontakten)

Behöver man verkligen TRE separata?

Man får ju bara med två stycken i RM750x, så i sådana fall måste jag punga ut 250kr till för en tredje kabel :/

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

Behöver man verkligen TRE separata?

Man får ju bara med två stycken i RM750x, så i sådana fall måste jag punga ut 250kr till för en tredje kabel :/

Nej, det behöver du inte, du kan plocka ut tillräckligt med en kabel från ett RM750x, du kan köra två kablar & ta splitter till den tredje anslutningen från en av de två kablarna. Kör med lätthet mitt 3090 med 400w strömlimit på två kablar, det går faktiskt att göra med bara en kabel.

2 kablar klara ca 600w, 3st klarar ca 900w ledigt, redan vid 600w skulle VRM på dessa billiga kort inte må jättebra, 3st 8pin pci-e skulle egentligen bara rimma on man har ett nätagg med 3-4 väldigt klena rails för just pci-e/12V, moderna agg har nästan uteslutande en ensam stor 12v rail vilket gör att det finns noll mening & splitta lasten över 3 kontakter/kablar annat än att någon med mindre kunskap/info tror det betyder att kortet har kraftig strömförsörjning, det tragiska är att MSI kortet exempelvis har en jämfört FE och TUF kort ganska klen VRM, det kan aldrig (utan ln2) nyttja 3st 8 pin kontakter på något meningsfullt sätt.

Med ett kort som kan dra ~600W så kan man börja tycka att 3st 8pin faktiskt inte är helt bortkastat men för klena instegskort är det bara PR mumbojumbo, att de dessutom tvingar användaren att ansluta alla 3 är snudd på hål i huvudet då det inte tillför något alls annat än att komplicera inkoppling och limitera kompatibilitet med nätagg.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Finns det någon CableMod PRO ModMesh Configuration just nu som fungerar till Asus 3080 Strix? (3x 8 Pins PCI-E)

Funderar på denna.
https://www.webhallen.com/se/product/302082-CableMod-PRO-ModM...
Antar jag skulle behöva köpa till en separat 8 Pin PCI-E kabel då Asus 3080 Strix kräver 3x8 Pin.

Tänker jag rätt här?

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Jag blir lite fascinerad ändå hur många som ändå verkar ha beställt därifrån... För mig är Elgiganten ett "vitvaruhus"...inget fel i sig, de har mycket och säkert ok priser, men jag har inte fått intrycket, varken av personal eller web, att de har så mycket kunskap om hårdvara. Har handlat mycket på Webhallen genom åren, och ett och annat måndagsex har det blivit. Då har jag alltid kunnat åka till butik där, kunnig, personal kunnat felsöka. Är det trasiga grejer har det aldrig varit problem med återköp, osv.

Har bara en känsla av att om att mitt +8000 kronors grafikkort från Elgiganten skulle rasa så skulle jag behöva bråka med en 17-årig extrajobbare i återköp, och om de mot förmodan skulle ta tillbaka det skulle det åka bananbåt till Taiwan för "reparation".

För mig handlade de om att alla sidor typ kraschade vid lansering och Elgiganten lanserade typ 30 min efteråt. Så kändes som man kanske hade en bättre chans att komma "först" i kö om man var snabb på att beställa där.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Finns det någon CableMod PRO ModMesh Configuration just nu som fungerar till Asus 3080 Strix? (3x 8 Pins PCI-E)

Funderar på denna.
https://www.webhallen.com/se/product/302082-CableMod-PRO-ModM...
Antar jag skulle behöva köpa till en separat 8 Pin PCI-E kabel då Asus 3080 Strix kräver 3x8 Pin.

Tänker jag rätt här?

Beställ en 3x8 bridged från deras sida. Klart snyggast 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Beställ en 3x8 bridged från deras sida. Klart snyggast 👍

Har du någon länk?
Stort tack för tipset!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Har du någon länk?
Stort tack för tipset!

https://cablemod.com/
Välj custom cable, vilket nätaggregat du har sen är det bara att designa hur den skall se ut👍 Dock är det 1000kr för den kabeln inkl frakt men galet snygg. Borde få min nästa vecka.

Permalänk

Efter att ha sett alla bilder och videos på Asus 3080 Strix så börjar jag undra varför jag beställde det fulaste 3080 kortet (FTW3).
Känns extra surt eftersom just EVGA korten verkar vara dem segaste att få in för tillfället.

Men det känns ju ganska dumt att avboka vid detta laget, då kan man nog inte räkna med att få något i år.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Sålänge du har ett modernt modulärt corsair agg ska det funka fint, om vi glömmer mossgamla nätagg så finns det idag endast två typer av uppsättningar från Corsair pga olika fabriker, type 3 och type 4, men det enda som skiljer dessa kit åt är 24-pinnaren som ingår. Så du bör vara check med ovan (går lätt att kolla om man har någon av dom genom att titta på kablarna som ingår med nätagget, står på plastkontakten)

Tack för info! Har ett Corsair RM850X, om jag googlat rätt ska det inte vara några problem, plus finns slottar nog på agget.

Permalänk
Medlem

Omg omg omg min Strix OC 3080 från Webhallen blev precis grön!!!
2020-09-17 15:08

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Omg omg omg min Strix OC 3080 från Webhallen blev precis grön!!!
2020-09-17 15:08

WAAT är det sant?
Mirakel händer tydligen.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av Stacks:

Omg omg omg min Strix OC 3080 från Webhallen blev precis grön!!!
2020-09-17 15:08

Satan va ledsen jag blir, beställde 15,08 men inte fått något

Permalänk

Beställde ett MSI Ventus på releasedagen 15.08 hos Webhallen som blev grönmarkerad i tisdags.. På eftermiddagen blev den gul igen för att några timmar senare bli grön igen.. Nu har den blivit gul igen, fan skulle aldrig ha hoppats att kortet skulle dyka upp😞

Visa signatur

CPU: I5 12600K. GPU:MSI RTX 3080 Ventus OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stacks:

Omg omg omg min Strix OC 3080 från Webhallen blev precis grön!!!
2020-09-17 15:08

Gråter i 15:10. Men grattis!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghostforce:

Beställde ett MSI Ventus på releasedagen 15.08 hos Webhallen som blev grönmarkerad i tisdags.. På eftermiddagen blev den gul igen för att några timmar senare bli grön igen.. Nu har den blivit gul igen, fan skulle aldrig ha hoppats att kortet skulle dyka upp😞

beställde typ samtidigt som dig fast från inet och den blev skickad igår.
undrar hur tilldelningen ser ut mellan butikerna.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Märkte att Webhallen uppdaterade status på 3080 Strix OC till att leveransen ska komma idag, och fortfarande 386 bokningar. Har haft lite koll under dagen; detta måste de gjort de senaste par timmarna. Undrar varför de inte bara väntar tills de skickat dagens leverans och sedan uppdaterar boknings"saldot"? Hoppas iaf att de fick in många kort, även om jag anar att så ej var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Gråter i 15:10. Men grattis!

Sank u! Kortet är påväg hem nu med Best hemleverans!

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Märkte att Webhallen uppdaterade status på 3080 Strix OC till att leveransen ska komma idag, och fortfarande 386 bokningar. Har haft lite koll under dagen; detta måste de gjort de senaste par timmarna. Undrar varför de inte bara väntar tills de skickat dagens leverans och sedan uppdaterar boknings"saldot"? Hoppas iaf att de fick in många kort, även om jag anar att så ej var fallet.

Ny shiney tabell nu ju

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Ny shiney tabell nu ju

Ahh, det har du rätt i! Fint!

Får du säga hur många kort ni fick in idag? Om inte annat så antar jag att antalet bokningar kommer sjunka (så länge kortet inte går att beställa) och så kan man själv räkna ut det genom lite hyperavancerade matematiska ekvationer?

Permalänk
Medlem

Nog för att jag var bland de första att länka till Scan UK och deras kommunikation till sina kunder, och att jag tycker det var riktigt bra gjort av @webhallen med den info dom ger sina kunder nu (som dessutom t o m är bättre på vissa sätt än Scan) men... jag kan sakna den kamratskap som denna tråd gav när vi alla samlades och gissade hej vilt kring när var hur...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Ahh, det har du rätt i! Fint!

Får du säga hur många kort ni fick in idag? Om inte annat så antar jag att antalet bokningar kommer sjunka (så länge kortet inte går att beställa) och så kan man själv räkna ut det genom lite hyperavancerade matematiska ekvationer?

Om vi säger som så, håll koll på klockslag/köplats i tabellen, kan säga att det är en topp 100 lista nu istället för top 110, lär uppdateras ytterligare innan hemgång imorgon.🥳

Skrivet av Rico01:

Nog för att jag var bland de första att länka till Scan UK och deras kommunikation till sina kunder, och att jag tycker det var riktigt bra gjort av @webhallen med den info dom ger sina kunder nu (som dessutom t o m är bättre på vissa sätt än Scan) men... jag kan sakna den kamratskap som denna tråd gav när vi alla samlades och gissade hej vilt kring när var hur...

🤪

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Om vi säger som så, håll koll på klockslag/köplats i tabellen, kan säga att det är en topp 100 lista nu istället för top 110, lär uppdateras ytterligare innan hemgång imorgon.🥳

Oh, helvete, det missade jag. Kuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuul... Resten av mina komponenter lär väl vara end of life lagom till jag får ett kort. \o/

(Uppskattar er relativa transparens dock!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Furze:

Jag blir lite fascinerad ändå hur många som ändå verkar ha beställt därifrån... För mig är Elgiganten ett "vitvaruhus"...inget fel i sig, de har mycket och säkert ok priser, men jag har inte fått intrycket, varken av personal eller web, att de har så mycket kunskap om hårdvara. Har handlat mycket på Webhallen genom åren, och ett och annat måndagsex har det blivit. Då har jag alltid kunnat åka till butik där, kunnig, personal kunnat felsöka. Är det trasiga grejer har det aldrig varit problem med återköp, osv.

Har bara en känsla av att om att mitt +8000 kronors grafikkort från Elgiganten skulle rasa så skulle jag behöva bråka med en 17-årig extrajobbare i återköp, och om de mot förmodan skulle ta tillbaka det skulle det åka bananbåt till Taiwan för "reparation".

Jag är en av de som har beställt från Elgiganten och det gör jag framförallt för deras generösa öppet köp som jag har använt flitigt när jag har provat olika hörlurar. Har haft ett par reklamationer hos dem genom åren också och det har alltid gått smidigt om man gör lite förarbete själv och googlar.
Det är sällan säljarna kan något av värde men jag hoppas det är bättre på deras inköp.
Jag har tyvärr dåliga upplevelser av Webhallens kundtjänst så de undviker jag så långt det går.

När det gäller 3000-serien vill jag egentligen se vad 3070 kan leverera innan jag bestämmer mig. Det verkar som att mitt 3080 levereras 19/10, efter det har jag 30 dagar på mig att bestämma mig och kan i lugn och ro kolla vad 3070 har att erbjuda.

Idag ligger rek.pris på 3080 (med lanseringsrabatten) 39% över 3070 och det ser inte ut att vara 39% bättre. Däremot kostar tredjeparts-3070 allt från 6 090 till 7 790 just nu så där krymper avståndet och då kan 3080 bli aktuellt beroende på prestandan.
Vi får se vad prestanda och priserna faktiskt hamnar på när 3070 är lanserat.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på Proshops sida kring beställningsläget
https://www.proshop.dk/RTX-30series-overview

Skickade in en beställning på ett RTX 3090 VENTUS 3X 24G OC, om man ska tro sidan så är det 0 kundorder och 15 på väg in, vilket borde vara bra odds.

Permalänk
Medlem

Nu har min beställning på komplett flyttats från 22:a till 27:e Oktober som förväntat lev datum. Tuf oc.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe