Det här är AMD Ryzen 5000 "Vermeer" och Zen 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Konstigt ändå. Det enda man kan klaga på angående Zen3 är ju priset, men det borde knappast dra ner aktien. Är väl bara bra för företagets lönsamhet att AMD vågar ta betalt på ett annat sätt.

Funderar på om aktieägarna ville se 5GHz-gränsen bruten?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Hmmm får mig att betänka vad jag ska köpa. 4200-4500 var väl gränsen jag ville betala för en 5800x. Nu är den uppe över 5000kr.
Kanske får nöja mig med en 5600x eller köpa en billigare 3600x och uppgradera till en 5800x när priserna går ner.
Väntar fortfarande på Asrock statement om out of the box support på B550. Det är bara i princip ett mobo på marknaden som passar bra i mATX klassen men ingen bios flashback så det behöver vara updaterat när jag köper.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

@Asus.David: Måste säga att frekvensen och sättet som du svarar på de myriader med gånger du blir taggad är imponerande. Äntligen en representant ifrån ett företag som både vill och kan svara på våra frågor. Kudos!

Med det sagt. Du råkar inte veta om Crosshair VII Hero (x470) kommer få nytt bios med stöd för zen3 inom kort?

tack för dem orden!
Nej, tyvärr vet jag inte i dagsläget. Det enda jag kan säga nu är: B550 och X570 men att vi också för diskussioner med AMD för att uppdatera BIOS för våra B450 kort samt släppa nya B450 refresh modeller. X470 har jag inte hört något specifikt för. Men jag har också vidarbefodrat frågan till vår PM för Moderkort och se om han vet mer.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ju såklart att AMD "slår" Intel, för konkurrens är bra för alla. Och om AMD inte slår Intel, då är dom nya priserna inte direkt hållbara. Klart det finns fanboys som kommer köpa "sitt" märke trots pris/prestanda.

Men det är så kul att läsa kommentarer från fanboys också. Inte specifikt från Sweclockers nu..

Men Intel fanboys som har gapat om hur AMD är för fattiga människor och pris spelar ingen roll när Intel är bättre. Men nu när AMD har gått upp i pris, då är det helt plötsligt Intel som är bättre pris/prestanda. Är med i pcmr på fb och där gapas det åt höger och vänster ikväll. haha

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

tack för dem orden!
Nej, tyvärr vet jag inte i dagsläget. Det enda jag kan säga nu är: B550 och X570 men att vi också för diskussioner med AMD för att uppdatera BIOS för våra B450 kort samt släppa nya B450 refresh modeller. X470 har jag inte hört något specifikt för. Men jag har också vidarbefodrat frågan till vår PM för Moderkort och se om han vet mer.

Tackar själv!
Vore väldigt elakt om B450 får nytt bios men inte X470. Speciellt för CH7 som är ett väldigt påkostat kort med vrm som kan mäta sig med många x570 diton. Hälsa er PM det

Permalänk
Medlem

@jonast Kanske någon redan svarate (är några nu) men. Fläkten på x570.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

Tackar själv!
Vore väldigt elakt om B450 får nytt bios men inte X470. Speciellt för CH7 som är ett väldigt påkostat kort med vrm som kan mäta sig med många x570 diton. Hälsa er PM det

ok, kollade upp lite. Jo vi planerar Beta BIOS till X470 och för dialog med AMD om det på samma sätt som B450. Men tyvärr för tidigt att säga när och vilka modeller.
men lite ljus i tunneln då iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

ok, kollade upp lite. Jo vi planerar Beta BIOS till X470 och för dialog med AMD om det på samma sätt som B450. Men tyvärr för tidigt att säga när och vilka modeller.
men lite ljus i tunneln då iaf!

Gött mos! Då kan jag vara glad och gå och lägga mig
Tack och hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@jonast Kanske någon redan svarate (är några nu) men. Fläkten på x570.

Kör ett x570 själv och sen jag skaffade det så har jag inte lyckats få fläkten att snurra annat än vid boot av burken innan fläktstyrning kickar in, den går inte igång vid varken spelande eller andra aktiviteter och tempen ligger rätt stadigt på 65 grader oavsett vad jag företar mig på burken, så det finns med andra ord moderkort där fläkten är lite av ett icke problem. Med det sagt så håller jag med att fläkten är en akilleshäl på x570 generellt och dess strömförbrukning, inte ett stort problem direkt men en nackdel likaväl.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Blir intressant att se Zen 3 vs Tigerlake H på laptop. Detsamma gäller Big navi vs Ampere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Kör ett x570 själv och sen jag skaffade det så har jag inte lyckats få fläkten att snurra annat än vid boot av burken innan fläktstyrning kickar in, den går inte igång vid varken spelande eller andra aktiviteter och tempen ligger rätt stadigt på 65 grader oavsett vad jag företar mig på burken, så det finns med andra ord moderkort där fläkten är lite av ett icke problem. Med det sagt så håller jag med att fläkten är en akilleshäl på x570 generellt och dess strömförbrukning, inte ett stort problem direkt men en nackdel likaväl.

Har exakt samma erfarenhet som du angående fläkten. Har i princip samma moderkort däremot (Meg ACE). Hade faktiskt större problem med mitt B550 kort där grafikkortet blev betydligt varmare än på andra moderkort pga kylflänsen till chipset. En semi-passiv fläkt är ju egentligen en riktigt bra lösning om det fungerar som det ska, hellre det än att chipset/kylfläns temperaturerna sticker iväg.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man bortser från priset så verkar Ryzen 9 5950X vara en cpu som duger åt nästan alla. Det var inte länge sedan man tvingades välja om man skulle ha en cpu som leverade hög spelprestanda eller om man ville ha en cpu som klarade av lite större laster.

Detta i sin tur kommer minska behovet av Threadripper. För skaran som inte klarar sig med en Ryzen 9 5950X och ändå vill köra med "konsument prylar" med deras brister är inte så stor. (dålig ecc stöd m.m)

Nå hur det går för denna ryzen 5 om nu AMD inte överdriv på presentationen blir ändå intressant, de valde höga priser på cpuerna. Och den stora skaran köper mellanklasscpuer för kanske max 4000kr.
Folk har kanske en budget på 20 000kr och ska ha den bästa datorn för detta, där 1000kr dyrare cpu resulterar i kanske 1000kr billigare grafikkort.

Vanliga Ryzen har ganska bra stöd för ECC de också, man får se upp lite vad gäller moderkort, Asrock och Asus har bäst stöd, MSI sämst.

Gjorde en tråd om detta för ett tag sedan.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1575579-ecc-minne-ford...

Där TR verkligen glänser, är deras högre IO, de har ju också fyra minneskanaler och inte två.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Någon som vågar sig på en "educated guess" ifall det kommer vara prestanda skillnader för en 5800x t. ex, på x570 och x470?

Vad i sa fall skulle kunna vara anledningen till det? 🤔

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Någon som vågar sig på en "educated guess" ifall det kommer vara prestanda skillnader för en 5800x t. ex på x570 och x470?

Vad i sa fall skulle kunna vara anledningen till det? 🤔

Det torde vara en artificiell limitering i så fall, typ att man låser en ny del av precision boost till 500 serien moderkort, om ryktet att 5000 processorer skulle ha samma IO die som 3000 stämmer så då lär det inte skilja något alls mot idag, och prestanda idag skiljer inte märkbart mellan generationerna ens tillbaka till 300 serien moderkort. Enda praktiska skillnaden mellan nya moderkort och äldre i fråga om prestanda handlar mer om minneslayout samt kvalité på borden generellt, sen är såklart pci-e 4.0 rätt begränsat till 500 serien moderkort om man nu bryr sig i det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkiii:

Men Intel fanboys som har gapat om hur AMD är för fattiga människor och pris spelar ingen roll när Intel är bättre. Men nu när AMD har gått upp i pris, då är det helt plötsligt Intel som är bättre pris/prestanda. Är med i pcmr på fb och där gapas det åt höger och vänster ikväll. haha

Mja, jag är ju knappast Intel-fanboy (föredrar AMD men är inte "fanboy" av något företag alls), men visst ser väl Intel bättre ut nu än de gjorde innan?
10700K för 4010 kr kan nog vara relativt likvärdig i spel med 5800X för c:a 5000 kr. 10600K för 2790 kr kan nog ligga ganska bra till mot 5600X för c:a 3300 kr.

Jag var ganska inställd på 5800X, men efter en lite mer kritisk koll så blev jag rätt tveksam. Väntar nog och ser på andra CPUs (5700X?) och på att priserna går ner en bit. Kanske även väntar tills det blir mer klart vad Intels nya är -- framför allt om det är Skylake+++++ (överdriver inte ens med antalet plus --7000, 8000, 9000, 10000, 11000 är alla uppdateringar på 6000) eller Sunny Cove/Willow Cove.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mja, jag är ju knappast Intel-fanboy (föredrar AMD men är inte "fanboy" av något företag alls), men visst ser väl Intel bättre ut nu än de gjorde innan?
10700K för 4010 kr kan nog vara relativt likvärdig i spel med 5800X för c:a 5000 kr. 10600K för 2790 kr kan nog ligga ganska bra till mot 5600X för c:a 3300 kr.

Jag var ganska inställd på 5800X, men efter en lite mer kritisk koll så blev jag rätt tveksam. Väntar nog och ser på andra CPUs (5700X?) och på att priserna går ner en bit. Kanske även väntar tills det blir mer klart vad Intels nya är -- framför allt om det är Skylake+++++ (överdriver inte ens med antalet plus -- 6000, 7000, 8000, 9000, 10000, 11000) eller Sunny Cove/Willow Cove.

Blir intressant med testerna och hur priserna blir i butikerna.
Jag tänkte inför släppet att det kanske var dags att välja AMD om/när jag uppgraderar nu i höst, men 600kr (5600X vs 10600k) mer är kanske större prisskillnad än vad prestandaskillnaden motsvarar. Att jag dessutom måste byta ut mina ramminnen vid ev plattformsbyte från Intel till AMD gör mig dessutom personligen lite mer fundersam om det är värt den extra kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Konstigt ändå. Det enda man kan klaga på angående Zen3 är ju priset, men det borde knappast dra ner aktien. Är väl bara bra för företagets lönsamhet att AMD vågar ta betalt på ett annat sätt.

Fast det var väl Intels aktie som "rasade"

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jo, så är det. Allt har blivit dyrare. Men det är likväl en väldigt tråkig utveckling. Förut fick du till exempel en CPU av toppklass för det priset.

Njae! Jag tycker du ska kolla på streamen från början. AMD har drivit upp prestandan REJÄLT med Ryzen.
Innan ryzen var ju intels n600(K) modeller 4c/4t och m700(K) modellerna 4c/8t

AMD släppte ju också nyligen 3300X 4c8t för 129USD som presterar bättre än 7700k för ca 400USD (men visst äldre)

Så är vad är mellanklass för dig? 4c/8t eller något annat?

Borde inte t.ex. en 6c/12t eller fler också få kosta mer då den har flera kärnor och trådar?

Frågar du mig är dagens mellanklass Ryzen 3600 för ca 2000kr. Det är mycket möjligt att priset går ner på 5600X efter ett tag också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Vilka rövarpriser, nu är dom ju på samma nivå som Intel om inte högre

Men det är väl efter att Intel tvingades sänka sina priser? Kasta sten i glashus osv ...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Har exakt samma erfarenhet som du angående fläkten. Har i princip samma moderkort däremot (Meg ACE). Hade faktiskt större problem med mitt B550 kort där grafikkortet blev betydligt varmare än på andra moderkort pga kylflänsen till chipset. En semi-passiv fläkt är ju egentligen en riktigt bra lösning om det fungerar som det ska, hellre det än att chipset/kylfläns temperaturerna sticker iväg.

Vill bara inflika och säga att temperaturerna på mitt mobo (se sig) är väldigt låga (~60C) trots hög belastning, så det handlar nog mer om hur väldesignat kortet är. Hoppas innerligt att Asus kan prestera likvärdigt med deras nya Dark Hero, jag diggar det jag såg i nyheten tidigare idag.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Grattis Intel. Behåller prestanda-tronen med sin kommande generation som dessutom har PCIE4. AMD blir återigen value alternativet bara att den här gången +50 dollar för AMD's prestanda vilket kommer innebära bättre möjligheter för marginaler för Intel.

Hade du bara otur när du tänkte...eller var det möjligen så att du lyckats ta fel dag i dosetten ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Ja, för att ladda OS (windows) och spel något snabbare, så är det absolut det som är det viktiga.

Skrivet av osgorth:

Det är exakt 0 skillnad mellan PCIe 3.0 och 4.0 i detta avseende. Totalt slöseri med tid och pengar.

NVMe över PCIe 4.0 är snabbare vid sekventiell överföring, vilket nästan aldrig förekommer såvida du inte jobbar med stora mängder data. Windows och allmänt spelande gör inte det.

Det finns en uppsjö med tester som visar att laddningstider osv är i praktiken identiska mellan alla SSDs, inklusive gamla hederliga 2.5" SATA-diskar.

Det är absolut inte 0 skillnad, även om den är liten. Var hittar du din fakta?
Kolla denne video och begrunda innan du sprider felaktiga fakta på detta fina forum tack.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av SpaceMan:

Det är inte så bolagsvärdering funkar. AMD skulle kunna gå ut med en reverserad split 1:10 och helt plötsligt är aktien värd (kostar) tio ggr mer.
Vad en aktie är värd måste alltid utgå från bolagsvärde genom antal emmiterade aktier, dvs hur många aktier som finns.

Intel har fler aktier vilket gör att varje aktie är värd mindre.
Har ingen som helst betydelse för mig som investerare. Jag köper bara fler eller färre.

Ja det var ju inte kul när mina Intel aktier sjönk 16% för några månader sedan. Nu har de gått upp men jag tror AMD kommer komma ikapp mer och mer och hamna över 100kr aktien snart.

Skrivet av SpaceMan:

Många gör tabben att köpa billiga "öresaktier" i förhoppningsbolag med idén att om man köper 1000 aktier för 50 öre styck pröjsar man 500kr och går de upp bara en krona så har de tjänat 1000kr, och en krona är ju inte mycket.
En krona i detta fall är 200% och är lika svårt om värdet på aktien är 50 öre eller 50kr.
Aktiehandeln räknar bara procent.
Enda gången det har betydelse vad en aktie är värd är när de börjar bli så dyra att vanligt flok inte har råd med dem, typ Berkshire Hathaway för flera hundra tusen.
Om man vill ha in fler invrsterare då så splittar man aktien så tex alla får tio gånger fler aktier, och varje blir en tiondel så dyr. Vanligtvis görs detta redan runt tusenlappen.

Nog OT nu från mitt håll.

Vad menar du med lika svårt?

Skrivet av joakim99:

Vilken relevans har det?

Det har ju relevans om du köpt aktier för en bestämd summa hos någon av dem och den ena låg säga AMD procentuellt gått upp mer än Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det torde vara en artificiell limitering i så fall, typ att man låser en ny del av precision boost till 500 serien moderkort, om ryktet att 5000 processorer skulle ha samma IO die som 3000 stämmer så då lär det inte skilja något alls mot idag, och prestanda idag skiljer inte märkbart mellan generationerna ens tillbaka till 300 serien moderkort. Enda praktiska skillnaden mellan nya moderkort och äldre i fråga om prestanda handlar mer om minneslayout samt kvalité på borden generellt, sen är såklart pci-e 4.0 rätt begränsat till 500 serien moderkort om man nu bryr sig i det.

Det var något sådant jag tänkte på, ifall x470 inte skulle kunna få samma boost som x570, fast. p. g. a att x470 saknade något. Slog mig inte ens att de skulle göra någon låsning artificiellt. Skulle nog inte bli sa populärt kan jag tänka mig, dom fick nog med skit när de sa att x470/b450 inte skulle få stöd för zen3, vette fan om de hade vågat göra något sådant igen. 🤔

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Det är absolut inte 0 skillnad, även om den är liten. Var hittar du din fakta?
Kolla denne video och begrunda innan du sprider felaktiga fakta på detta fina forum tack.

Den video du länkar har ingenting med det jag skrev att göra. Jag sa att det är 0 skillnad mellan PCIe 3.0 och 4.0 NVMe vad gäller Windows och spel, och det är det i min erfarenhet också. Jag äger flera enheter själv av båda sorterna.

Vad videon visar är däremot vad jag säger i andra stycket: att det i praktiken är väldigt liten skillnad mellan SATA SSD och NVMe när det kommer till spel. Det visar han riktigt bra tycker jag, med laddningstider som diffar i allra bästa fall uppemot 1 sekund, oftast mindre och i ett fall till och med långsammare.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

5800x känns lite åt det dyra hållet... hmm

Eller så tar man en 3700x för en billig peng till BF.

Jag har planerad att äntligen bygga en ny dator på BF med en 5600 eller 5700x men med dem här priserna... Vi får se om 5600x presterar bättre än 3700x på samma sätt som 3600 var bättre än 2700, annars hoppas jag på en stor rea på 3700x (<2500kr) eller köper jag begagnad här på marknaden. Kanske väntar jag till mellandagsrean. Känns lite meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tipko:

Jag har planerad att äntligen bygga en ny dator på BF med en 5600 eller 5700x men med dem här priserna... Vi får se om 5600x presterar bättre än 3700x på samma sätt som 3600 var bättre än 2700, annars hoppas jag på en stor rea på 3700x (<2500kr) eller köper jag begagnad här på marknaden. Kanske väntar jag till mellandagsrean. Känns lite meh.

5600x kommer absolut prestera bättre än 3700x så länge man inte maxar hela 6C/12T vilket man inte gör än så länge med dagens spel. BF5 är ett av de absolut mest krävande spelen för cpun och för mig ligger jag på 70-95% på cpuns 6 huvudkärnor, och kanske 10-30% på resterande 6 trådar. Så länge man inte recordar spelet genom cpun samtidigt. Går ju recorda streamen med GPUn också och då behöver inte CPU kämpa så mycket.

Jag skulle kört på 5600x, du kan alltid uppgradera i framtiden, finns ju upp till 16 kärnor

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Blir nog dags att sätta 6700k på hyllan och uppgradera! Men 1080ti får hänga med ett tag till!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Glad att dem tar mer pengar för sina klart bättre cpuer. Kommer ni ihåg intel och deras 10-20tusen kronors cpuer? jikez. Kanske dem kan gå om nvidia med dessa extra pengar på GPU sidan tillslut.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Tror övergången från r7 1700 till 5000 serien kommer blir ganska enormt lyft, oavsett om jag går ner till 6c/12t.
Vill minnas från benchmarks att från första till andra 1700->2700 generation var FPS lyftet i average runt 20fps. Så kommer bli sjuk skillnad hoppas jag!

Undrar däremot om vi på x370 kan köra med nya 5k serien? Har en x370 prime pro från asus

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti