Nvidia pausar försäljning av Founders Edition-grafikkort i Europa

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av evil penguin:

Om du däremot, till skillnad från vad jag poängterade angående hur nvidia.com-butiken (inte) fungerar i #18655690 , bara vill ha sagt att det är brist på kort att sälja så stämmer det förstås, men gäller absolut ALLA butiker, och har ingenting med denna artikels påståenden att göra.

Situationen är kass, det är inget jag ifrågasätter, frågan är om artikelns påstående att Nvidia slutat sälja FE i Europa stämmer.

Semantik.

Nvidia har slutat i USA. De överväger i Europa och under denna tiden hänvisar de på deras egen hemsida till återförsäljare.

Det är allt jag försöker säga men visst om vi vill klyva hår så finns det ju en diskussion.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Jag förstår det egentligen inte.

"Jag skall ha ett det nyaste kortet, vid lansering och till detta pris!"

Tillgång och efterfrågan styr pris alltid. Finns inget vettigt företag som baserar sitt pris på Good Will. Att man sen inte byggt upp ett ordentligt lager för att möta efterfrågan. Ja, jag antar att de kunde väntat en månad och byggt ett större lager men till vilken nytta? Summan sålda kort blir den samma. De kunde gott ha mött den enorma efterfrågan men en saftig prishöjning. Inte speciellt snyggt eller kul för konsument men fullt rimligt.

Enda jag kan tycka svider är att dom stoppar försäljning i vissa regioner. Men så är det ju nästan jämnt. Olika lanseringsdatum för olika marknader, inte direkt ovanligt.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Semantik.

Nvidia har slutat i USA. De överväger i Europa och under denna tiden hänvisar de på deras egen hemsida till återförsäljare.

Det är allt jag försöker säga men visst om vi vill klyva hår så finns det ju en diskussion.

Deras egen hemsida har hänvisat till ÅF sedan lansering av 3080, strax ovanför det finns det inlagt en köpknapp med en koll av lagerstatus för försäljning av deras egna kort, denna dyker upp om man är lite envis och kommer fram som ej i lager eller köp.

Det är lite höna av fjäder varning på artikeln om vi ska vara helt ärliga och ibland kan det vara bättre att avvakta ordentligt med info istället för att skriva på detta viset med ren spekulation, spekulation har en tendens att skapa konspirationsteorier vilket denna tråd kryllar av och ingen här har något egentligt belägg ännu för varken det ena eller andra.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Fram till i går kunde man köpa andra kort på Nvidia europa i alla fall. Men efter denna nyhet är inte det möjligt härifrån i alla fall. Nvidia europa verkar defakto stängt för business för en stund.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Avstängd

När nVidia annonserade ut RTX 3000 serien och de hävdade stora prestandakliv jämfört med 2080 TI till ett billigare pris anade jag att något inte stod rätt till direkt. Sedan att det bara visades spel som Doom Eternal t ex som de flesta vet om är ett riktigt bra optimerat spel och att NDAn hävdes samma stund det gick att köpa korten var fult med. Det är väl knappt ingen som följer nVidias "riktpriser" nu och korten är slut överallt, prestandaklivet jämfört med 2080 TI känns inte imponerande alls, i en del fall handlar det bara om några ynka få FPS och RTX 3000 drar ju bra mycket mer watt också. Känns bra att man köpte ett 2080 TI begagnat nu. I framtiden om AMDs grafikkort visar sig vara bra nu med Big Navi/RDNA 2 och det finns bra tillgång på korten så kommer det bli AMD framöver. Då slipper man nVidias properitära skitdrivrutiner i Linux också för grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Är helt säker på att detta varit planen hela tiden. Founders kortet är dyrt och tillverka och Nvidia kan omöjligen få ut sina 60+% i marginal.
Sen ser man priset som Partnertillverkarna får dem till, de kan med nöd o näppe sälja nåt till MRSP och detta när de får rejäl rabatt från Nvidia. Rabatten som upphör, lagomt till att Founderskorten "försvinner". Allt har varit och är ren båg från Nvidia där de ville återfå goodwill genom att "sänka" priserna och sälja de nya korten till "lägre" pris än 20 serien. (20 serien fick de rejält med skit för med rätta då de höjde priserna och marginalerna ganska mkt).
Nu när rabatterna försvinner för partnertillverkarna så ska ni se att t ex 3080 korten kommer att kosta!

Så... vad de gjorde var att sätta ett någorlunda vettigt MRSP i början, skicka ut de bästa exen (founders) till alla viktiga Reviewers så att de skulle få fina reviews o folk skulle tycka att priset var "fantastiskt". Få igång en rejäl hype, få in i huvudet på folk att Nvidia visst är "folkets champion" med "vettiga priser". Så nu har de sått i folk att 30 serien måste man ha, folk sitter o försöker få köpa såna som galningar och kan säga att snart finns inga kort som säljs till MRSP utan bra mkt dyrare. Och voila! snart finns massor av kort att tillgå till mkt högre pris.
Och recensionerna då? Tja Founders har fått massor av guldmedaljer överallt o recensenterna brukar inte ändra sina recensioner. Så AMDs kommande kort kommer att jämföras med motsvarande Nvidia Founderskort (som inte finns) och betygsättas därefter, bl a kommer priset (som inte heller gäller) att spela in i recensionerna.

Om folk skulle ha lite vett ändå o vänta o se lite.. Kan va att RDNA 2 är både billigare o bättre eller billigare o lika bra? Lr bättre o lite dyrare eller whatever. Ha kyla, vänta. Låt bolagen SLÅSS om dina pengar istället för att kasta pengar till dem huvudlöst! Så får vi konkurrens och så får vi vettiga priser på produkterna de försöker köra ner i halsen på oss. Är det så att kortet du har idag verkligen är så urkasst att du måste ha på en gång ett nytt eller kan det vänta ett par månader?
Köp sen vad du behöver, när båda aktörerna har presenterat sitt. Vill du ha Nvidia, för all del köp det då, vill du ha AMD så köp det. Båda kommer ligga väldigt nära i prestanda inom 5-10% åt nåt håll här o där. Ena bättre här och andra bättre där. Betala företaget som ger mest valuta för pengarna.

Själva GPU kostar troligen under 50$ att tillverka, sen tillkommer minnen, kort och kylare. Den dyra kylaren var troligen den på 3090 (och priset som ryktades låter ändå extremt...). Jag tror absolut att de hade kunnat hålla bra marginaler även på dessa kort.

Jämför man dock med AIB och deras syn på saken ser det annorlunda ut. AIB lever såklart på att sälja kort, men de håller också lagersaldo globalt och tar stora förluster på överblivna kort och annat. De har dessutom inte i närheten av Nvidias marginaler.

Nvidias del i affärerna med AIB ser helt annorlunda ut, dels en referensdesign för korten och sen mata ut chippen i bulk. Just att sälja chippen på det viset gör att det finns extrema marginaler per chip. De säljer nog sina chip till många gånger tillverkningskostnaden, bra marginaler på deras del, men mycket lägre intäkt per kort såklart. En 3080 GPU säljer de säkert för 200-300$ till AIB skulle jag gissa. Alltså extrema marginaler... AIB blir dessutom inte glada när FE är för bra eller finns i volymer nog att påverka försäljningen av AIB. Tror ärligt inte att många andra kort skulle säljas denna gen om FE hade funnits i obegränsade volymer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, vad gäller de här introduktionspriserna på utvalda kort från partnertillverkarna så köper jag att det är tveksamt beteende eftersom det ger en illusion av att det vid lanseringen finns fler alternativ än FE till rekommenderat pris. (Även om jag ser det som möjligt att partnertillverkarna släpper billigare alternativ när tillgängligheten väl löst sig.)

Vad gäller FE så verkar ju ingenting ha hänt ännu, så på den punkten tycker jag inte vi behöver börja spekulera. (Det är kanske här vi inte är överens.)

Ok, för att vara tydlig angående vad jag menar om försäljningen av FE i Europa:

Är Nvidia-butiken verkligen stängd?
Oklart, nvidia.com verkar inte ha ändrats jämfört med tidigare, sidan verkar fortfarande försöka visa lagerstatus/köpmöjlighet för FE.
Lagerstatus-APIet har dock allt som oftast legat nere de senaste veckorna (antagligen pga bots, osv), så även just nu.
När sidan inte lyckas hämta lagerstatus så visas aldrig köpalternativ/lagerstatus. Det är dock inte något nytt beteende utan har varit ett irritationsmoment sedan lansering.

Vem har sagt att butiken är tillfälligt stängd?
T.ex. Techradar och Sweclockers har sagt det, men ingen verkar ha en faktisk källa som påstått att så är fallet.

För mig är det alltså ytterst oklart om den här nyheten är sann eller bara hittepå, eftersom ingen verkar ha sagt att butiken är stängd.
(Jag tror nyheten utifrån foruminlägget som citeras kan sammanfattas som "Nvidia FE säljs (även?) genom Bestbuy i USA".)

Jag tror det är en kombination av många delar (troligen ännu fler):
1. Nvidia vill inte ge fri tillgång till FE för att inte bråka med AIB
2. Deras affär har fungerat dåligt vid hög last
3. Affären har inte kunnat blockera bottar effektivt
4. De har aldrig haft som mål att sälja FE i stora volymer, FE är främst för recensenterna...
5. De har uppenbara tillverkningsproblem som de trodde skulle vara lösta nu

Edit:
6. Om AIBs tillverkning hade kommit igång nog hade inte avsaknaden av FE märkts lika mycket

Permalänk
Medlem

Nästa gång får de vara ärliga och döpa deras kort till limited edition

Permalänk
Lego Master
Skrivet av medbor:

Jag tror det är en kombination av många delar (troligen ännu fler):
1. Nvidia vill inte ge fri tillgång till FE för att inte bråka med AIB
2. Deras affär har fungerat dåligt vid hög last
3. Affären har inte kunnat blockera bottar effektivt
4. De har aldrig haft som mål att sälja FE i stora volymer, FE är främst för recensenterna...
5. De har uppenbara tillverkningsproblem som de trodde skulle vara lösta nu

Edit:
6. Om AIBs tillverkning hade kommit igång nog hade inte avsaknaden av FE märkts lika mycket

För att möta nr 6, jag har aldrig på förhand varit intresserad av ett FE, förrän 3000-serien. Så jo, det tror jag nog.
Långt innan tillgångsproblemen var uppenbara (dvs före släppet) var FE-korten högt eftertraktade, även av vanliga noobs som jag. Främst för att de avvek från tidigare trend med design, kylarlösning och så vidare.

Nvidia gjorde ett jävligt fett kort, och får skylla sig själva nu när de inte riktigt begrep hur populärt det skulle bli.

Men oavsett, det betyder ju helt enkelt att det bara är att beställa ett AIB-kort och fortsätta sura. Big Navi i all ära, men jag vill fanimej ha ett 3080.

EDIT:
oM dEt EnS hAdE gÅtT..!!11one

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Vilket drama, som gjort för filmduken. Jackie Chan skulle passa i rollen som Jensen Huang.

Titeln på filmen är ju självskriven: "Green Smoke"

Permalänk
Avstängd

Tyckte det var väldigt underhållande när jag installerade nya Nvidia-drivrutinen och det stod något i stil med ”RTX 3000-Series - The Ultimate Play” på skärmen

Permalänk
Skrivet av Dimetikon:

Vaddå be om ursäkt? Är det nån slags mänskligrättighet att få köpa ett grafikkort? Fan slappna av och vänta några månader så finns det kort ska du se

Fast det är ju detta folk inte tror på längre, man kommer förmodligen aldrig att kunna möta efterfrågan då Nvidia inte heller verkar vilja det. Ett smart försäljningsätt är att alltid ha tomt på hyllorna, vilket gör att Nvidia hela tiden säljer slut och därmed slipper ligga ute med pengar och utvecklingskostnader. Nvidia gör detta fullt medvetet, deras kort blir då också lite mer unika och limited och ha begäret blir större än om det ligger tusentals kort ute som med 2000 serien som bara ett fåtal köpte.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

De verkar ha tappat en del självförtroende. Vågar inte låta AMD släppa först, och sedan kontra med sin egen lansering. Istället panik-lanserar de en produkt de inte har och erkänner att de blåst upp priserna det senaste årtiondet. Gôtt att det skakas om lite i gröna laget.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Usling:

Artikeln är dåligt skriven.

Man börjar med en rubrik som får läsaren att ställa sig frågan om varför Nvidia slutar sälja dessa kort. Vi får inget svar direkt men väl lite bakgrundsinfo så att alla läsare hamnar på samma nivå, bra.

Sen svävar det iväg rätt fort. Drivrutinsproblem? Vad har det med beslutet att stoppa försäljningen att göra? Vi läser vidare - svaret kanske kommer. Nähe det va tydligen åtgärdat. Nu snackas det om problem med att leverera tillräckligt antal kort. Aha, så är det därför de slutar sälja dessa kort? Nu kommer ett pressmeddelande som säkert kommer förklara orsaken. Nähe!? I det snackas det om annat. Tydligen har kritik riktats mot shoppen, är det den de vill komma till rätta med? Vad är det för kritik? Inte heller här ges ett svar på frågan utan det fortsätter med att du kan köpa korten hos Best Buy eller inte alls.

Några svar på dessa frågor får vi inte utan artikelförfattaren nöjer sig med att presentera det här pressmeddelandet samt lägga lite ost ovanpå utan att presentera några svar, förklaringar eller ens funderingar kring detta pm. Artikeln avslutas med att kylare med två fläktar är nytänkande. !? Såna har funnits i 15 år!

Avgå.

Det går att skicka in rättelser direkt till redaktionen gällande faktafel. Jag rekommenderar att du gör detta om du upplever att artikeln är så dålig att du anser att personen skall avgå.

Jag antar att det är så som saker och ting fungerar på din arbetsplats. Så fort någon anser att du gjort ett misstag eller en feltolkning av något så bör du genast säga upp dig.

Det är människor som skriver artiklarna. Tänk på tonen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nvidia har slutat i USA. De överväger i Europa och under denna tiden hänvisar de på deras egen hemsida till återförsäljare.
Det är allt jag försöker säga men visst om vi vill klyva hår så finns det ju en diskussion.

...och var i Nvidias inlägg på geforceforumet står det tydligt rakt ut att försäljningen via online storen har pausats/stoppas?

Skrivet av marcusOCZ:

Fram till i går kunde man köpa andra kort på Nvidia europa i alla fall. Men efter denna nyhet är inte det möjligt härifrån i alla fall. Nvidia europa verkar defakto stängt för business för en stund.

Som sagts flera gånger förut så har den pendlat mellan öppen och stängd till och från vid flera tillfällen närmsta veckan.
Den funkade fint i går kväll/natt tex. Än har vi inga tydliga bevis på att det här är mer än den tidigare skakigheten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Usling:

Artikeln avslutas med att kylare med två fläktar är nytänkande. !? Såna har funnits i 15 år!

Vilka produkter har under de senaste 15 åren haft en en push-pull konfiguration likt 3080/3090? För mig var det helt nytt och nytänkande.

Skrivet av ottoblom:

Tror dom största köparna av 7nm gått över till 5 nm vilket gör att det finns fler 7nm Wafer att få tag på .Tror tillgången på 7NM är extrem faktiskt då företag som Apple köpt riktigt stora mängder .

TSMC hade ju kapacitetsbrist på 7nm för bara några månader sedan, även när de slängde ut HiSilicon så tog AMD direkt de resurserna. Med nya spelkonsoler, Zen 3, RDNA 2 och massor av andra tillverkare (t.ex Qualcomm, MediaTek, Broadcom) som vill öka produktionen så lär det väl dröja en bra bit in på 2021 innan det finns kapacitet över på 7nm.
Finns ju risk att det blir brist på Zen 3 eller RDNA2 för AMD beroende på hur de prioriterat tillverkningen under sommaren/hösten, antar de började tillverka Xbox/PS-kretsarna i början av sommaren men det behövs ju miljontals av dem inför lanseringen så det har nog tagit rätt så mycket kapacitet.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

De har stora problem!

Jag tror de handlar om finansiella aspekter, hur de ska värderas och hur de påverkar börsvärdet. Nvidia är ett bolag på Nasdaq, och betydande finansanalyser och jämförelser sker där. De kan tappa ansiktet helt om de inte klarar att leverera tillfredställande på åtminstone en marknad - nämligen den amerikanska.

Vad händer om de inte ens lyckas leverera i januari?

Permalänk
Medlem

Undrar hur bra det egentligen går med produktionen hos Samsungs 8nm. Verkar inte som de valde dem för produktionskapacitetens skull när man ser facit.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att Nvidia stryper sin egen webshop för att få ut mer kort till partners? Ja kan tänka mig att partners är väldigt missnöjda på tillgången och ständigt missnöjda över att Nvidia säljer egna "founders edition" på det. Ännu mer teckan på att Nvidia fruktar ett hot från AMD den här generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Undrar hur bra det egentligen går med produktionen hos Samsungs 8nm. Verkar inte som de valde dem för produktionskapacitetens skull när man ser facit.

Tvärtom, Samsung var dom enda som var villig att ge Nvidia någon produktionskapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tvärtom, Samsung var dom enda som var villig att ge Nvidia någon produktionskapacitet.

Verkar osannolikt. Det är ungefär som att säga att TSMC inte är villiga ge Apple produktionskapacitet. Snarare är det så att Nvidia valde Samsung på grund av andra orsaker, mest sannolikt billigare produktionskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Tvärtom, Samsung var dom enda som var villig att ge Nvidia någon produktionskapacitet.

Vad spelar det för roll om det finns wafers om det inte är bra yields ? . Det är väl det som verkar vara fallet . Finns ett skäl till att tsmc 7nm är fullbokad .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Vilka produkter har under de senaste 15 åren haft en en push-pull konfiguration likt 3080/3090? För mig var det helt nytt och nytänkande.

TSMC hade ju kapacitetsbrist på 7nm för bara några månader sedan, även när de slängde ut HiSilicon så tog AMD direkt de resurserna. Med nya spelkonsoler, Zen 3, RDNA 2 och massor av andra tillverkare (t.ex Qualcomm, MediaTek, Broadcom) som vill öka produktionen så lär det väl dröja en bra bit in på 2021 innan det finns kapacitet över på 7nm.
Finns ju risk att det blir brist på Zen 3 eller RDNA2 för AMD beroende på hur de prioriterat tillverkningen under sommaren/hösten, antar de började tillverka Xbox/PS-kretsarna i början av sommaren men det behövs ju miljontals av dem inför lanseringen så det har nog tagit rätt så mycket kapacitet.

Alltså det borde finnas extrema antal till AMD mot innan https://wccftech.com/amd-7nm-wafer-production-set-to-double-i...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Hjälpsam

Så snart subventionerna upphör, vilket sker Fredagen 16e, kommer tillgången troligtvis att öka.
Veckan efter, kanske det börjar hända saker, ge dock korten lite tid att skeppas till Sverige.
Skaplig tillgång, sista veckan i Oktober kanske?
Men då till det högre priset förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så snart subventionerna upphör, vilket sker Fredagen 16e, kommer tillgången troligtvis att öka.
Veckan efter, kanske det börjar hända saker, ge dock korten lite tid att skeppas till Sverige.
Skaplig tillgång, sista veckan i Oktober kanske?
Men då till det högre priset förstås.

Vilka subventioner?

Problemet är ju att det knappt ens går att köp kort någonstans nu, så subventionerna har ju knappt kunnat nyttjas av några andra än dom som köpte direkt vid release.

Men visst, du har en poäng i att folk inte kommer vara lika benägna att köpa till högre pris, men en stor del av efterfrågan bör ju finnas kvar eftersom folk inte får några kort just nu.

Själv hopps jag att Nvidia pudlar och förlänger subventionerna, ännu en del i deras havererade lansering att erbjuda subventioner som inte går att använda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

999$ för 2080ti känns som lika troligt som att någon köpte 3080 för 699$...

Jag menar bara att de flesta korten har nog sålts för en BRA bit över detta lockpris även då...

Ja precis, tyckte jag var tydlig när jag skrev att det var Nvidias lanseringspriser... I min mening är även dessa lockpriser dyra.

Skrivet av The Kristoffer:

8800GT 250 usd....
Det har hänt en del sedan dess.

Japps, visst har det. Det en kommentar till personen som tyckte 3080 var ett billigt kort. Ville visa att det följde prisutvecklingen som de tidigare korten och inte alls var billigt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BasseBaba:

Vilka subventioner?

Problemet är ju att det knappt ens går att köp kort någonstans nu, så subventionerna har ju knappt kunnat nyttjas av några andra än dom som köpte direkt vid release.

Men visst, du har en poäng i att folk inte kommer vara lika benägna att köpa till högre pris, men en stor del av efterfrågan bör ju finnas kvar eftersom folk inte får några kort just nu.

Själv hopps jag att Nvidia pudlar och förlänger subventionerna, ännu en del i deras havererade lansering att erbjuda subventioner som inte går att använda...

Japp det finns inte fler subventionerade kort, Nvidia är inte intresserade av att subventionera hur många kort som helst, jag tror dock att det finns ganska många osubventionerade, redo att skeppas.
Tvivlar på att de kommer att pudla, men man kan alltid hoppas, skulle kunna ge dem lite goodwill.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Skulle säga att den stora intressanta frågan är varför de valde att sälja korten så billigt. Känns ju som att Nvidia hade kunnat begärt 3000 kronor till för korten och ändå sålt ut lika effektivt som idag. Och sedan sänkt priserna efterhand som produktion och konkurrens ökade. Tidigare lanseringar har ju alltid baserats på att först släppa kort med höga vinstmarginaler för att sedan jobba sig nedåt, i.e. 1080 släpptes före 1070 som släpptes före 1060 etc. Att hävda att de ville få ett gott rykte som ett extremt prisvärt kort känns ju lite bakvänt eftersom de måste kunnat inse att släpper man ett kort för 700 dollar som presterar bättre än det kort som en dag tidigare kostade 1400 dollar så kommer efterfrågan vara väldigt hög.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna veta varför folk inbillar sig att Founders kortet skulle vara dyr att tillverka? Visst ser den häftig ut och är nytänkande designmässigt, men särskilt mekaniskt complicerad är den dock inte.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Semantik.

Nvidia har slutat i USA. De överväger i Europa och under denna tiden hänvisar de på deras egen hemsida till återförsäljare.

Det är allt jag försöker säga men visst om vi vill klyva hår så finns det ju en diskussion.

1) Jag är inte säker på om de slutat med egen försäljning i USA, men de har åtminstone introducerat Bestbuy
2) Jag är inte säker på om de slutat med egen försäljning i Europa. (Det påstås i artikeln, men det verkar inte finnas någon källa på detta. Eller ja, Techradar verkar vara källan... men varifrån fick de detta?)

Om du tycker att detta är hårklyveri så får du väl tycka det. Jag har inte sett något som verkligen verkar ha förändrats sett till den tidvis trasiga butiken och ingen från Nvidia som faktiskt sagt att de faktiskt slutat med försäljningen i Europa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304