Permalänk

Vilken nätverkskabel ska jag ha?

Renoverar källaren hemma och ska dra en kabel mellan fiberboxen och routern (orbi rbr20). Vet inte det exakta måttet på kabeln ännu, men ca.10m. Tänkte dölja den i kabelkanal tillsammans med elkabel som kommer löpa längs taket, med ett antal 90graders hörn. Så behöver en mjuk kabel. Men kan inget om nätverk och det här med kablar är lite av en djungel för mig, vill ha en bra kabel. Länka gärna.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Renoverar källaren hemma och ska dra en kabel mellan fiberboxen och routern (orbi rbr20). Vet inte det exakta måttet på kabeln ännu, men ca.10m. Tänkte dölja den i kabelkanal tillsammans med elkabel som kommer löpa längs taket, med ett antal 90graders hörn. Så behöver en mjuk kabel. Men kan inget om nätverk och det här med kablar är lite av en djungel för mig, vill ha en bra kabel. Länka gärna.

Mvh

Om du har tänkt att dra nätverkskabel tillsammans med elkabel blir det problem. Det krävs då en alldeles särskild sorts kabel för att uppfylla elsäkerhetskraven. Du bör nog fundera på en annan dragning och då duger vanlig installationskabel cat 6 UTP. Vad menas med 90 graders hörn? Nätverkskabelns elektriska egenskaper förändras om den böjs för skarpt.

Permalänk
Medlem

Tror det finns kabelkanaler med separerade fack där man drar elen i den ena och datan i den andra. Så länge radien på nätverkskabeln inte blir hårdare än en snusdosa så är det lugnt.

Eftersom det är en fast installation du gör ska du ha det som heter solid kabel, eller installationskabel. Du sätter sedan nätverksuttag i respektive ända för att det ska bli helt korrekt. Ska man klämma på rj45-kontakter så krävs det speciella sådana som är gjorda för installationskabel.

Köp grejorna på till exempel Kjell o co och kör på cat6 eller cat6a

Permalänk
Medlem

Det är bara ta en valfri CAT6-kabel.

Antingen kör du det seriöst med datauttag och installationskabel som ovan nämnde.
Eller så tar du den lätta vägen med färdig kabel.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/natverkskabel/an...

Kör i samma kabelkanal du, behövs verkligen ingen avskiljande kabelkanal på en sån liten sträcka..

Visa signatur

AMD 7800X3D | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+/FE

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kerus3:

Kör i samma kabelkanal du, behövs verkligen ingen avskiljande kabelkanal på en sån liten sträcka..

Vi håller oss borta från att rekommendera saker som elsäkerhetsverket har satt förbud på.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vi håller oss borta från att rekommendera saker som elsäkerhetsverket har satt förbud på.

https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor...

Godnatt.

Visa signatur

AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Exakt, men ger man halftafliga svar som ditt ovan så kan man tro att godtycklig ethernet-kabel funkar fint i samma kanal som starkström. Något som inte stämmer. Om du inte kan ge tydliga direktiv och rekommendationer på ethernet-kabel som funkar så är det som gjort för missförstånd.

Därav tillsägelsen.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen."
Länka gärna en tp kabel som är godkänd för 230v som är mjuk som ts efterfrågar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

"Ledare i olika strömkretsar kan ligga inom samma rör, utrymme i kabelkanal eller elkanal, på kanalrännor och kabelstegar förutsatt att alla ledare är isolerade för den högsta förekommande spänningen i någon av ledarna inom röret eller kanalen."

Jag tolkar det som att om kraftkabeln är dubbelisolerad (t.ex. EKK/EKLK eller dyl.) så är telekabeln isolerad mot den högsta samförlagda spänningen. Telekabeln kommer vara förlagd så att man inte riskerar påverka kraftkabeln vid omdragning eller förväxlas med kraftkabel. På en så kort sträcka kommer knappast kvalitén på datan påverkas av några "90"-graders böjar på installationskabel.

Givetvis får man ej blanda enkelisolerat 230v-kablage med telekabel ej godkänd för 230v, men tror knappast TS har en kabelkanal som är godkänd för enkelisolerade kablar ändå.

Om kabeln nu måste vara godkänd för 230v som ni hävdar, så ser jag ingen praktisk anledning till det.

Visa signatur

AMD RX6800 OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Skrivet av Kerus3:

Jag tolkar det som att om kraftkabeln är dubbelisolerad (t.ex. EKK/EKLK eller dyl.) så är telekabeln isolerad mot den högsta samförlagda spänningen. Telekabeln kommer vara förlagd så att man inte riskerar påverka kraftkabeln vid omdragning eller förväxlas med kraftkabel. På en så kort sträcka kommer knappast kvalitén på datan påverkas av några "90"-graders böjar på installationskabel.

Givetvis får man ej blanda enkelisolerat 230v-kablage med telekabel ej godkänd för 230v, men tror knappast TS har en kabelkanal som är godkänd för enkelisolerade kablar ändå.

Om kabeln nu måste vara godkänd för 230v som ni hävdar, så ser jag ingen praktisk anledning till det.

Fast står det inte ALLA LEDARE? Det är så jag läser det men du får gärna visa en källa som säger "tpkabeln behöver inte vara godkänd för 230v om kraftkabeln är dubbelisolerad".
Tills du gör det så kan du:
1. Argumentera hur mycket du vill, för det är ändå inget värt.
2. Sluta rekommendera saker som inte är tillåtet enligt elsäkerhetsverket.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Har inte ännu införskaffat kabelkanaler, håller på o planerar dragningen av allt just nu. El kommer vara utanpåliggande, men i kabelkanal då jag tycker det blir snyggare så. Så någon form av EKK/EKLK. Kabelkanal kommer troligen införskaffas av en elfirma jag har lite kontakter med. Ska försöka göra så få böjar som möjligt och försöker göra dom snälla, får bli lite grövre kabelkanal. Får se hur det blir, kanske drar jag nätverkskabel ensam. Beror lite på hur det blir med det övriga, vill ju helst minimera att det går kabelkanalen kors och tvärs. Men om jag förstått det hela rätt, en isolerad nätverkskabel om jag ska dra den tillsammans med elkabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Har inte ännu införskaffat kabelkanaler, håller på o planerar dragningen av allt just nu. El kommer vara utanpåliggande, men i kabelkanal då jag tycker det blir snyggare så. Så någon form av EKK/EKLK. Kabelkanal kommer troligen införskaffas av en elfirma jag har lite kontakter med. Ska försöka göra så få böjar som möjligt och försöker göra dom snälla, får bli lite grövre kabelkanal. Får se hur det blir, kanske drar jag nätverkskabel ensam. Beror lite på hur det blir med det övriga, vill ju helst minimera att det går kabelkanalen kors och tvärs. Men om jag förstått det hela rätt, en isolerad nätverkskabel om jag ska dra den tillsammans med elkabel?

Du har nästan förstått det. Problemet är att en nätverkskabel med tillräcklig isolering får du knappast tag i. I praktiken är du tvungen att använda olika kanaler för el och nätverk. Kom ihåg att grunden för dessa regler är att förhindra el-olyckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Ta oskärmad, annars måste du ansluta skärmen till rätt jordpunkt. I så fall är det bättre att skärma upp kraftkabeln från EKK till EKLK.

Visa signatur

AMD RX6800 OC

Permalänk
Skrivet av Kerus3:

Ta oskärmad, annars måste du ansluta skärmen till rätt jordpunkt. I så fall är det bättre att skärma upp kraftkabeln från EKK till EKLK.

Eller dra en oskärmad nätverkskabel i egen kabelkanal. Gör det något om den löper längs en kabelkanal med EKK/EKLK. Dvs. de löper parallellt med varandra, men i varsin kabelkanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Eller dra en oskärmad nätverkskabel i egen kabelkanal. Gör det något om den löper längs en kabelkanal med EKK/EKLK. Dvs. de löper parallellt med varandra, men i varsin kabelkanal?

Det är lugnt, då är dom ju helt frånskilda varandra. Om du är orolig för störningar så är det inte ens en risk på en så liten sträcka i hemmiljö. I en stor industrifastighet kanske det kan bli lite störningar om du blandar kraft med data för mycket, annars ska det mycket till.

Visa signatur

AMD RX6800 OC

Permalänk
Medlem

Man får dra dubbelisolerade elkablar i samma ränna som nätverkskabel. Med ledare räknas enskild tråd i elkabeln. Alltså lösa FK i ränna med nätverkskabel är inte ok, men dubbelisolerad kabel tillsammans med nätverkskabel är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Man får dra dubbelisolerade elkablar i samma ränna som nätverkskabel. Med ledare räknas enskild tråd i elkabeln. Alltså lösa FK i ränna med nätverkskabel är inte ok, men dubbelisolerad kabel tillsammans med nätverkskabel är ok.

Du gör en tolkning jag inte sett i några förskrifter. Kan du förklara lite närmare? T ex att med ledare räknas enskild tråd i elkabeln men tydligen inte i nätverkskabeln?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, jag har en UPS ståendes ca 7-8m från min pfSens och PoE-switch vilka jag skulle vilja strömförsörja med UPS:en.
Skulle det i detta fallet vara ok att lägga elkabeln från UPS:en i samma kabelkanal som en massa nätverkskablar om jag först trär i elkabeln i ett flexibelt el-rör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Jag lånar tråden lite, jag har en UPS ståendes ca 7-8m från min pfSens och PoE-switch vilka jag skulle vilja strömförsörja med UPS:en.
Skulle det i detta fallet vara ok att lägga elkabeln från UPS:en i samma kabelkanal som en massa nätverkskablar om jag först trär i elkabeln i ett flexibelt el-rör?

Jag har ställt samma fråga i byggahus-forumet, och där och fått till svar att eftersom alla kablar är dubbelisolerade så är det ok att ha de i samma kabelkanal, och skiljevägg i kanalen är inte heller något som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Du gör en tolkning jag inte sett i några förskrifter. Kan du förklara lite närmare? T ex att med ledare räknas enskild tråd i elkabeln men tydligen inte i nätverkskabeln?

I nätverkskabeln är ingen ledare isolerad mot 230V, men det finns 8 ledare i den. Ledare är det som leder strömmen. En elkabel är uppbyggd av minst 2 ledare som var för sig är isolerade för över 230V, men har dessutom ett gemensamt ytterhölje som även det har tillräckligt med isolering för 230V. Detta ytterhölje ger alltså därmed även en godkänd skyddsbarriär till ledarna i nätverkskabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

I nätverkskabeln är ingen ledare isolerad mot 230V, men det finns 8 ledare i den. Ledare är det som leder strömmen. En elkabel är uppbyggd av minst 2 ledare som var för sig är isolerade för över 230V, men har dessutom ett gemensamt ytterhölje som även det har tillräckligt med isolering för 230V. Detta ytterhölje ger alltså därmed även en godkänd skyddsbarriär till ledarna i nätverkskabeln.

Härligt då vet vi vad en anonym random person på internet tycker, kan nyss nämnda person presentera en källa?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Härligt då vet vi vad en anonym random person på internet tycker, kan nyss nämnda person presentera en källa?

SEK handbok 444 kan du ta och läsa. Den har då jag i bokhyllan. https://elstandard.se/handbok/444.

Permalänk
Medlem

Som sagt i byggahus-forumet fick jag till svar av samtliga att det är helt i sin ordning att ha en skarvsladd 230V och cat6 nätverkskabel i samma kabelkanal efter som en skarvsladd har dubbel isolering.

Och rent logisk tycker iallafall jag att det låter rimligt, för jag menar om man har en skarvsladd för 230V och en nätverkskabel som ligger precis mot varandra fritt på golvet så utgör väl inte det någon fara? Och hur skulle det då vara värre om de ligger tillsammans i en kabelkanal som i mitt huvud snarare utgör ett extra skydd?

Permalänk
Medlem

Vore det inte intressant att veta om det är någon här i tråden som är elektriker och faktiskt vet vad som är eller inte är tillåtet när det gäller att blanda el och signalsladdar?

Permalänk
Medlem

TL;DR
Dubbelisolerad kabel (t.ex. EKK/EKLK) får förläggas med klenspänningskablar (t.ex. UTP CAT 6) i kabelkanal.

Källor
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/Arkiv-fragor...
https://elstandard.se/handbok/444
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-gaeller-foer-regler... (Bo Siltberg)
https://www.fluxio.se/forum/foreskrifter-och-standarder/3329-...
(Bo Siltberg)

Visa signatur

AMD RX6800 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Ok, då behöver vi nog inte inte dividera om detta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Ok, då behöver vi nog inte inte dividera om detta mer.

Läste du källorna?
För första källan säger inget om att dubbelisolerade kablar räcker för att det ska vara godkänt.
Andra är en sida där man kan köpa en bok.
Tredje och fjärde är foruminlägg av en och samma person utan källor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Läste du källorna?
För första källan säger inget om att dubbelisolerade kablar räcker för att det ska vara godkänt.
Andra är en sida där man kan köpa en bok.
Tredje och fjärde är foruminlägg av en och samma person utan källor.

Hur många svar av folk som är betydligt mer kunniga inom elsäkerhet än dig vill du ha? Det står inte i klartext exakta svaret på frågan i någon tryckt källa, utan tolkning av elsäkerhetsreglerna krävs (precis som alla regler) och där är alla som är insatta inom ämnet överens. Enda alternativet du har om du inte litar på någon är att läsa SEK 444 och lära dig tolka reglerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Hur många svar av folk som är betydligt mer kunniga inom elsäkerhet än dig vill du ha? Det står inte i klartext exakta svaret på frågan i någon tryckt källa, utan tolkning av elsäkerhetsreglerna krävs (precis som alla regler) och där är alla som är insatta inom ämnet överens. Enda alternativet du har om du inte litar på någon är att läsa SEK 444 och lära dig tolka reglerna.

Det är bara att konstatera att du anser dig vara väldigt kunnig. Om du är kunnig går inte att veta.

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här, om det är fullt naturligt och tillåtet att ha en strömstladd och en nätverkssladd liggandes på golvet intill varandra, eller tom. tillsammans i en sk. kabelsamlare, varför skulle det då inte vara tillåtet att ha samma kablar i en kabelkanal?