Svar från 3 ÅF om moderkort inför Ryzen 5k

Permalänk
Medlem

Svar från 3 ÅF om moderkort inför Ryzen 5k

Jag ställde frågan till 3 ÅF om hur man löser problemet med att deras lager av B550/x570 troligtvis är för gammalt för att fungera med Ryzen 5000. Dessa var svaren jag fick.

Inet: De har inte möjlighet att uppgradera moderkort från huvudlaget innan de skickas vid internetbeställning. Om man har möjligheten så kan man gå in till butik och få ett moderkort köpt från Inet uppgraderat gratis. Om man inte har köpt det hos Inet tar de 195 kr för uppgradering av BIOS. De arbetar dock på lösningar med leverantörer för att få nya uppdaterade moderkort in i lager inför launch.

NetOnNet: (( Kundservice hade ingen aning om att AMD skulle släppa nya processorer så jag litar inte helt på svaret från denna kundtjänstmedarbetare.)) Köper man ett moderkort från NoN kan man köpa till tjänsten "Uppgradering av mjukvara" för 395kr för att få det uppgraderat att fungera med R5K. Detta görs i en lagershop.

Komplett: De moderkort de har inne idag är inte kompatibla med R5K och de visste inte än hur den slutgiltiga planen kommer bli. Kundtjänst sa dock att de oftast får in nya leveranser av moderkort som är kompatibla med de nya processorerna inför lansering och trodde att så blir fallet även denna gång.

Jag vet att jag är ute väldigt tidigt ute och att de flesta ÅF säkerligen arbetar på en plan som ännu inte är färdigställd. Jag hade personligen gärna "löst" mina delar redan nu, vilket var anledningen till att jag frågade runt lite hos ÅF. Efter deras svar så kommer jag nog istället att vänta och se ifall det dyker upp en bra lösning närmare release.

Permalänk
Rekordmedlem

Jjag gissar att det blir som tidigare att de kort som levereras med kompatibel mjukvara får "dekalen"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem