Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Melding Plague

Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Likt förhandsrapporter talat om tar en mindre modell plats i Iphone 12-serien, och 5G prioriteras över snabb skärmuppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priserna ligger uppe på svenska Apple-sidan. De verkar ta 9995kr för vanliga iPhone 12! Något verkar ha gått fel när de översatt till svenska priser. 12 PRO ligger på 12495kr.

Permalänk
Medlem

Verkar helt klart mest intressant för fotografer, hyfsat stora uppgraderingar på den fronten

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Blev väl ungefär som väntat! Ball med Dolby Vision-funktionaliteten.

Permalänk
Medlem

Då blir det att försöka hitta bra pris på en iPhone 11 pro max

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Priserna ligger uppe på svenska Apple-sidan. De verkar ta 9995kr för vanliga iPhone 12! Något verkar ha gått fel när de översatt till svenska priser. 12 PRO ligger på 12495kr.

Är det fortfarande 720p upplösning på telefonen?

Väldigt tråkigt att de fortfarande kör Lightning men det måste väl finnas en anledning?

Permalänk
Medlem

Besviken att man inte fick info om någon snabbladdning

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Priserna ligger uppe på svenska Apple-sidan. De verkar ta 9995kr för vanliga iPhone 12! Något verkar ha gått fel när de översatt till svenska priser. 12 PRO ligger på 12495kr.

Nej, lägg på moms, kopieringsavgift, kemikalieskatt osv sen måste du ju runda av så att det blir ett "snyggt pris" så får du de priserna.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk

8600kr för en telefon utan snabbladdare och 64GB lagring, samt 60hz skärm. Jo tjena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Priserna ligger uppe på svenska Apple-sidan. De verkar ta 9995kr för vanliga iPhone 12! Något verkar ha gått fel när de översatt till svenska priser. 12 PRO ligger på 12495kr.

12.5 SEK / USD är den kurs som man får räkna med i Sverige för att översätta från USD. Moms, kemikalieskatter, kasettbandsskatt osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Nej, lägg på moms, kopieringsavgift, kemikalieskatt osv sen måste du ju runda av så att det blir ett "snyggt pris" så får du de priserna.

Totala priset om man räknar med kemikalieskatt (19,44kr) samt avgift till Copyswede (60kr) och moms blir ändå bara 8900kr. Apple tar alltså ut en "Sverigeskatt" på cirka en tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Laddare går ju sönder hela tiden, håller kortare än telefonen. Sjukt att de inte skickar med en för de här priserna.

Permalänk
Medlem

3000:- max för att kunna prata i en telefon så blir ingen av dessa, lägger hellre pengarna på en dator eller en resa.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

För de som nämner priset:

Kan vara intressant att notera att Note 20 Ultra 5G med 128 GB lagring lanserades för 1299 USD, medan vi i Sverige får 256 GB till priset 14590 SEK. Det ger 11,2 SEK / USD, ungefär. För iPhone 12 går vi från 799 USD till 9995 SEK, dvs 12,5 SEK / USD, ungefär.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

3000:- max för att kunna prata i en telefon så blir ingen av dessa, lägger hellre pengarna på en dator eller en resa.

ok tack för input.
Tror du att det bara är en "telefon"? Använder du bara din telefon för att ha röstsamtal? OK, farfar. Köp en Doro.'

Skrivet av cracko:

Laddare går ju sönder hela tiden, håller kortare än telefonen. Sjukt att de inte skickar med en för de här priserna.

Jag har haft min i 25 månader. Vad gör du med din laddare, egentligen?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Laddare går ju sönder hela tiden, håller kortare än telefonen. Sjukt att de inte skickar med en för de här priserna.

Aldrig varit med om att laddarna gett upp, har t o m från ipods som används ibland fortfarande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Laddare går ju sönder hela tiden, håller kortare än telefonen. Sjukt att de inte skickar med en för de här priserna.

Av alla laddare jag har haft är det ytterst få, om ens någon, (åtminstone från Apple) som gått sönder. Sladden ger ju dock ofta med sig, men en sladd medföljer ju och kan annars inhandlas väldigt billigt.

För egen del tycker jag bara att det är bra att det inte medföljer. Jag har gott om gamla laddare som det är. Naturligtvis gör Apple det för att spara in på utgifter, men miljöaspekten går ju heller inte att förneka.

Permalänk
Medlem

Oj, "flera gigabyte" minne. Framtiden är här!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Det mesta var förväntat. Dock inte att de ej gick över till usb c.
Det som förvånade mig mest var att den ej hade bluetooth 5.1. Vilken har direction-finding” features.
Apple har alltid varit typ först med senaste bluetooth men inte nu. konstigt.

Med bluetooth 5.1 så kan Apple göra en superbra nyckelring som man kan leta upp nycklar och annat. Apple kan utan problem göra en som Spöar Tile och Chipolo nyckelringar. Och de kunde typ bli var iPhones ägares tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Laddare går ju sönder hela tiden, håller kortare än telefonen. Sjukt att de inte skickar med en för de här priserna.

Menar du kablarna?
Jag har då aldrig varit med om en laddare som gått sönder. Men kablar där emot köper jag en ny om året.
Trådlösladdning kan nog lösa det problemet för mig iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Laddare går ju sönder hela tiden, håller kortare än telefonen. Sjukt att de inte skickar med en för de här priserna.

Va? Har fortfarande min kvar och fungerande från min iPad 3rd gen, laddar min iPhone varje kväll.

Menar du själva kabeln? De är ju rätt notoriska på att gå sönder men en sån skickar de fortfarande med.

Spännande i övrigt med USB-C till lightning kontakt, majoriteten (alla?) laddare idag har väl typ A till lightning?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Riktigt glad att det fortfarande finns företag som satsar på att göra mindre telefoner med bra prestanda. Om det blir en iphone 12 blir det mini-varianten för min del

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

12 vs 12 Pro
15% högre vikt för en extra kamera?

Permalänk
Medlem

Det var inte mycket man fick för pengarna. Aldrig Iphone igen..

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

ok tack för input.
Tror du att det bara är en "telefon"? Använder du bara din telefon för att ha röstsamtal? OK, farfar. Köp en Doro.'Jag har haft min i 25 månader. Vad gör du med din laddare, egentligen?

Jopp använder telefonen så lite jag kan, ogillar att läsa på den, ogillar att skriva e-post på dom, ogillar sms, ogillar facebook, tyvär så gör jag allt utom det sista med en samsung pga jobbet, så är som alla andra beroende av en telefon, läsa mejl, skicka mejl & svara i telefon eller ringa, använder även google maps ibland men som sagt allt gör jag mycket hellre på en dator & där så väljer jag själv när jag vill bli nådd.
Teknikintresserad därav att jag kollade på streamen, men totalt ointresserad av telefoner.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det fortfarande 720p upplösning på telefonen?

Väldigt tråkigt att de fortfarande kör Lightning men det måste väl finnas en anledning?

2532 × 1170 pixlars upplösning med 460 ppi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snyft:

Det var inte mycket man fick för pengarna. Aldrig Iphone igen..

Länka gärna en Android motsvarighet med samma prestanda och kvalitets skärm som 12 mini så köper jag direkt för det priset. I Sverige blir det skevt, men för 699$

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

12 vs 12 Pro
15% högre vikt för en extra kamera?

Ramen i rostfritt stål är tyngre än aluminiumramen på 12an

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Ramen i rostfritt stål är tyngre än aluminiumramen på 12an

Så är det säkert, men inget jag personligen lägger så mycket vikt vid... 135 gram för mini, det är dock imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

12 vs 12 Pro
15% högre vikt för en extra kamera?

Det var väl "premium" material i Pro. Lyssnade inte så noga men gissar på att det betyder att Pro har någon tyngre metall i ramen än icke Pro.

Edit du hade redan fått svar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb