Permalänk

Vilket RAM?

Hej alla, behöver hjälp: Tittat i forumet, på Youtube (Buildziod) etc, och det blir bara snurrigare i huvudet gällande RAM. (Samsung b-die, timings, fclk, osv, osv..)

Vill ha ett stabilt bygge, och det räcker med XMP har jag tänkt. /ej intresserad av "bling bling" (RGB), men finns det bra minnen med det, får det bli så. (kan tänkas att jag vill pressa minnena lite mer i framtiden)

Har ett MSI MEG Unify X570 Moderkort, vill ha 32 eller 64Gb RAM till en (troligen) Ryzen 9-processor. Ska mest spela och streama samt redigera video i framtiden.
Tittat på följande kits:
* Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x32GB
* G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x32GB
* G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3600MHz 2x32GB
* G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB

Har inte tittat djupare i QVL-listan för dessa minnen, men hoppas på hjälp från er proffs här i forumet.

Tack på förhand! /Erik

Permalänk
Medlem

Då du inte använder mycket ram när du redigera videosar (oftast inte iaf) heller inte när du streamar. så skulle jag rekommendera 16GB (2x8GB).

Dom två ända spelen jag känner till i dagsläget som använder mer än ~12GB ram är typ MS flight simulator och Escape from tarcov.
Och så blir det typ en skillnad på ~10FPS mellan 16 och 32GB...
Så om det inte är just dessa två spel du ska spela på heltid, så räcker 16GB gått och väl (ja, även med 20+ flikar i chrome uppe samtidigt som du spelar )

Jag skulle säga att dessa är de bästa minnerna just nu (finns bättre, men kostar mycket mer, och skillnaden är minimal)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181997
Dom är också väldokumenterade, så finns många trådar att läsa om dom i, och vilka resultat man ska förvänta sig vid överklockning. och ja. du ska överklocka dom, annars går du miste om massa kräm!
Tyvärr finns dom inte som ej "RGB", men ska gå att stänga av i bios, så dom inte behöver lysa.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk

Tack för svaret!
Om jag nu skulle vilja ha 32Gb, vad förordar du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikViking:

Tack för svaret!
Om jag nu skulle vilja ha 32Gb, vad förordar du då?

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181995

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x16GB (HX436C18FB4K2/32)
3,6 GHz, 1600 kr, finns med på QVL, vad mer kan man begära?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

3,6 GHz, 1600 kr, finns med på QVL, vad mer kan man begära?

Lägre latency? Nu kan man ifrågasätta hur stor skillnad det är i verkligheten men 16-16-16-36 3600MHz känns som målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Lägre latency? Nu kan man ifrågasätta hur stor skillnad det är i verkligheten men 16-16-16-36 3600MHz känns som målet.

^This

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Låter som en onödigt högt satt ribba, men det är upp till var och en att spendera sina pengar. Om du har några bra exempel där det faktiskt gör någon skillnad kanske jag ändrar åsikt, men annars skulle jag rekommendera att skaffa dubbelt så mycket minne för de extra slantarna istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Låter som en onödigt högt satt ribba, men det är upp till var och en att spendera sina pengar. Om du har några bra exempel där det faktiskt gör någon skillnad kanske jag ändrar åsikt, men annars skulle jag rekommendera att skaffa dubbelt så mycket minne för de extra slantarna istället.

16GB CL16-16-16-36 kommer alltid ge bättre resultat i spel än tex 32GB CL19-26-26-46.
Oavsett om spelet kan nyttja mer än 16GB minne eller inte!

Så vist, köp du 32GB "för det är mer", jag kör hellre på bättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spel som använder, eller låser upp minne är inte samma sak. Det går skriva ett pacman-spel som låser upp allt minne du har.

Spel som allokerera minne, är inte samma sak som att det allokerade minnet kommer att utnyttjas bara för att programmeraren valde att göra det. Make sense, not

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss Corsair vengeance lpx ddr4 3600mhz 32 gb (16x2), cl18. Ska också använda de tillsammans med en ny ryzen, har dock inte bestämt vilken än.

Jag vet inte riktigt vilken skillnad cl18 jämfört med cl16 innebär? Är det något som märks för en normal användare? På vilket sätt kan man märka en sådan skillnad?

Permalänk
Medlem

Låter som en onödigt högt satt ribba, men det är upp till var och en att spendera sina pengar.

Ja jag håller med om att det för gemene man inte är värt dubbla priset, men du frågade vad mer man kan begära.

Jag lever inte helt som jag lär dock, tackade nej till möjligheten köpa en 3090 häromdagen och få den fort istället för att ligga och sura i långa kön på en TUF 3080 OC. Den uppgraderingen hade gjort mångfaldigt mer skillnad än lägre latency på minnet och även där rör det sig om dubbla priset... Men lite högre absolutbelopp skulle man kunna säga.

Permalänk

Jag köpte G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C, Gigabyte X570 AORUS ULTRA och en AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 70MB till mitt nya bygge och jag är jättenöjd. XMP funkar klockrent men jag har heller inte överklockat processorn eller grafikkortet vilket förmodligen kan påverka stabiliteten negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

16GB CL16-16-16-36 kommer alltid ge bättre resultat i spel än tex 32GB CL19-26-26-46.
Oavsett om spelet kan nyttja mer än 16GB minne eller inte!

Jag vet att förr i tiden så var Dual Rank-minne långsammare än Single Rank, men när jag googlade lite snabbt på det så verkar det snarare vara tvärtom för Ryzen?

Nu är ju inte Tom's Hardware som dom var förr i tiden, men https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-3000-best-memo... verkar säga tvärtom mot vad du rekommenderar, man vill ha fyra ranks.