Sökes: AMD-guru med koll på äldre cpu's

Permalänk
Medlem

Sökes: AMD-guru med koll på äldre cpu's

Har kommit över en liten behändig dator med en AMD AthlonX4 845. Perfekt att ha som enklare speldator (och jag menar verkligen enklare), men som vanligt är uppgraderingsjävulen alltid närvarande. Finns det något på listan över cpu'er kompatibla med moderkortet som skulle ge en nämnvärd prestandaboost i detta fall? Jag har försökt googla, men det känns hopplöst att hitta relevanta jämförelser på äldre hårdvara, så förhoppningen var att nån som hängde med då det var nytt och hett fortfarande har minnet i behåll.

Grafikkortet är f.n ett HD7850, om det har någon betydelse.

Permalänk

är ganska säker på att du har en av de bättre presterande för det modermodemet.

ser ut att prestera ungefär som intel i5 2500k som är 6 år äldre i benchmarks.

iaf väldigt små skillnader verkar det som mellan de modeller som är i den länkade listan oavsett 4 kärnigt eller 2 kärnigt med 4 trådar.

skulle tippa att det kostar mer än det smakar att försöka jaga redan på en cpu till det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

är ganska säker på att du har en av de bättre presterande för det modermodemet.

ser ut att prestera ungefär som intel i5 2500k som är 6 år äldre i benchmarks.

iaf väldigt små skillnader verkar det som mellan de modeller som är i den länkade listan oavsett 4 kärnigt eller 2 kärnigt med 4 trådar.

skulle tippa att det kostar mer än det smakar att försöka jaga redan på en cpu till det.

Jag anade att läget kunde vara lite så. Tack för svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du hittar en billig cpu tex på Ebay kan det vara värt att lägga max 100-150 kr mest för att det kan vara roligt men det kommer ju inte att bli nått jättelyft och köp inget för "reservdelspris" till en lekdator utan håll dig till skrotprisklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.