Permalänk

2 typer av fläktar har stora problem

Den här kylningen är varesig komplex eller har vattentäta skott

Det går inte att attacha bilder här? så ursäkta min *hosta*

https://imgbox.com/ctnMsKFo
https://imgbox.com/X2q8UFnK
Min gamla medföljande tower-chassifläkt har sedan en lång tid tillbaka börjat producerar knäppande missljud
jag inte står ut med längre varför jag opererat bort den, självklart har jag försökt rengöra den och som ni
ser på mitt foto utav taket där den ska sitta så ligger ingenting emot som ska kunna producera dessa knäppningar.

Ska jag ta den till affären och byta ut fläktbladet? eller kan jag *smörja in knoppen den ska inpassas & träs på *
(ursäkta min snuskighet) inne i datorn med något smörjmedel? (jag har cocosolja & isopropylalkohol)

Två andra problem är att mina 2 gamla hårddiskfläktar också har stannat oberoende av varandra?
Och det här är gamla tingestar som inte har några regulatorknappar, utan fläkten ska varva upp så fort kabeln till
moderkortet (Asus P5WD2 Premium, leta rätt på er manual online ) är ditsatt, se bilder

(deras lysdioder funkar, nej jag har inte varit inne i bios & tittat)
https://imgbox.com/je9QgjQk
https://imgbox.com/QcRJT7ea

Så nu har jag ingen chassi kylning alls varför jag tillfälligt plockat bort sidochassit för att få in lite frisk luft tills jag
beslutat vad jag ska göra.
Hur länge kan den metoden funka om komplement tror ni innan HD-temperaturerna går upp på mina 4 hårddiskar!
Crystaldiskinfo varnar inte för att temperaturen har gått upp iaf sedan takfläkten togs bort igårnatta.

Hur skulle ni gå tillväga för att vidare felsöka dom här 3 fläktarna, ska jag ta dom till datorbutiken? hur mycket
kommer det kosta?

Permalänk

Jag har rengjort stora chassi-fläktknoppen & fläkt och satt tillbaka det låter lite mindre

Men dom andra fläktarna är döda, jag får för mig att det är ett systemfel

Har ni några motfrågor?

Permalänk
Inaktiv

Bumpar lite: Du kan ju testa lite vaselin på sprayburk och se om det hjälper. Men känns inte troligt då du hör ett knäppande ljud. Gör de samma ljud när du kör dem utanför chassit? Och hårddiskarna vilken maxtemp når de?

Permalänk
Medlem

Har du säkerställt var knäppandet kommer från, Dvs är det lager eller nån obalans ?
Något lager som är kasst?
Dags att investera i nya fläktar kanske?

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk

Dessa fläktar är livstidssmorda dvs när de börjar ge missljud som inte fanns från början är de dax att bytas.

Är det innom garantitid kan du ev få dem utbytta på garanti men iom att du tagit isär dem är garantin borta.

Kan gå att smörjas upp tillfälligt för att dra ut på det tills man får hem nya.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av anon34443:

Bumpar lite: Du kan ju testa lite vaselin på sprayburk och se om det hjälper. Men känns inte troligt då du hör ett knäppande ljud. Gör de samma ljud när du kör dem utanför chassit? Och hårddiskarna vilken maxtemp når de?

Vaselinspray känns dyrt att lägga pengar på enbart för detta ändahål om du inte tror att det rår på knäppande

Det är en speciallösning ihopbyggt med chassit som du ser på dom 2 första bilderna så jag kan inte testa den utanpå,
dom andra två fläktarna kan inte heller testa utanför chassit för deras problem är just att dom slutat snurra,

Jag kan inte utesluta att sladdarna är trasiga (ett virrvarr av kablar jag inte tänker ge mig på att försöka reda ut) eller att
Windows-installationen kan vara uppfuckad med tanke på att mina 2 CD enheten inte ens igenkänner skivor längre.

Temperaturen på diskarna verkar vara från 31-40 grader, vad sägs om det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kloppstock:

Vaselinspray känns dyrt att lägga pengar på enbart för detta ändahål om du inte tror att det rår på knäppande

Det är en speciallösning ihopbyggt med chassit som du ser på dom 2 första bilderna så jag kan inte testa den utanpå,
dom andra två fläktarna kan inte heller testa utanför chassit för deras problem är just att dom slutat snurra,

Jag kan inte utesluta att sladdarna är trasiga (ett virrvarr av kablar jag inte tänker ge mig på att försöka reda ut) eller att
Windows-installationen kan vara uppfuckad med tanke på att mina 2 CD enheten inte ens igenkänner skivor längre.

Temperaturen på diskarna verkar vara från 31-40 grader, vad sägs om det?

Temp på diskar ok då

Permalänk
Skrivet av anon34443:

Temp på diskar ok då

Är slutsatsen att dom 2 fläktarna som har stannat är överflödiga
och att takfläkten räcker att byta?

Det intressanta är att takfläkten inte konsekvent knäpper, utan det går i skov där
oljudet går ifrån sitt värsta till knäpp-tyst ochså växlar det.
Vad säger det dig?

Bidrar takfläkten ens till att kyla hårddiskar? jag hade den urkopplad i några timmar, ingen tempökning heller.
Det är ganska konstigt att ha 0 kylning inte påverkar HD tempen.

Permalänk
Medlem

Lösningen kanske du kan finna här (dock en PSU-fläkt i klippet). Men kanske lite mycket jobb för chassifläktar, som inte kostar nån större summa.
https://www.youtube.com/watch?v=_ceVCEQi7Xo&list=WL&index=18&...

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kloppstock:

Är slutsatsen att dom 2 fläktarna som har stannat är överflödiga
och att takfläkten räcker att byta?

Det intressanta är att takfläkten inte konsekvent knäpper, utan det går i skov där
oljudet går ifrån sitt värsta till knäpp-tyst ochså växlar det.
Vad säger det dig?

Bidrar takfläkten ens till att kyla hårddiskar? jag hade den urkopplad i några timmar, ingen tempökning heller.
Det är ganska konstigt att ha 0 kylning inte påverkar HD tempen.

Värme stiger ju så om diskarna är i botten så blir det inte lika mycket värme. Fläktar som blåser in och drar ut värme sänker chassits temperatur och därav komponenter blir svalare. Om du inte har något in och utblås finns ju en risk att cpufläkt kyler med cirkulerande värme. Om du har 2 fungerande fläktar så använd inblås på mitt eller nere och kör utblås bak el bakre topp

Permalänk
Medlem

Om det här är samma dator som du hade problem med 2010 är det kanske inte så konstigt att fläktarna gett upp ... nu efter mer än 10 år i drift. 😉

Köp nya fläktar. (Punkt)

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |