3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Nej. 3090 är en ersättare till 2080 Ti. Titan har för tillfället ingen ersättare.

Har du en officiell källa på det?

Jag skulle säga att 3090 är ett Titan på alla sätt och vis förutom i sitt namn.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Nej. 3090 är en ersättare till 2080 Ti. Titan har för tillfället ingen ersättare.

Fel, 3090 är denna generationens Titan. Specifikationerna och Jen-Hsuns presentation av kortet är båda bevis för det. Jag fattar inte att folk inte tar in detta faktum!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Har inga inkommande där :'(

Ångrar allt mer att jag köpte non OC än OC

Permalänk
Skrivet av sverre_b:

just de som e de sjuka.. innan släpp hade man ju ingen aning om ev saldo .. hade jag vetat då hade man ju valt exakt rätt kort o på rätt ställe för o hamna tidigt i kö... nu sitter man i båten, lurad av bla elgiganten

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Har du en officiell källa på det?

Jag skulle säga att 3090 är ett Titan på alla sätt och vis förutom i sitt namn.

Skrivet av cyklonen:

Fel, 3090 är denna generationens Titan. Specifikationerna och Jen-Hsuns presentation av kortet är båda bevis för det. Jag fattar inte att folk inte tar in detta faktum!

1: Titan är ett workstation-kort, 3090 saknar workstation-drivrutiner och presterar löjligt mycket sämre än Titan V samt RTX Titan i flertalet workloads.
2: Varför har 2080 Ti:s ersättare mindre mängd RAM?
3: Nvidia har gjort denna typ av marknadsföring tidigare för att trissa upp priserna.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

För att VRAM inte alls är lika viktigt för spel som alla verkar tro?

Det är ju dessutom snabbare.

Jaja oväsentlig diskussion, 3090 är ju i alla fall inte ett gamingkort, även om Nvidia marknadsfört det som ett.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Viking

1: Titan är ett workstation-kort, 3090 saknar workstation-drivrutiner och presterar löjligt mycket sämre än Titan V samt RTX Titan i flertalet workloads.
3: Nvidia har gjort denna typ av marknadsföring tidigare för att trissa upp priserna.

De vill inte att AMD ska slå ett Titan i prestanda. Därför döpte de om det tidigare tänkta Titan till 3090 och sänkte priserna.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Webhallen
mer
Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:
Visa signatur

Team Plopp

Permalänk

@ Webhallen
Ngt nytt gällande "Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G OC" jag har bokat i dagarna o hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem

Aorus pretty please

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Skrivet av sverre_b:

Ja med facit i hand håller jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Ja med facit i hand håller jag med.

mmmhmmm...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Är leveranserna av Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB försenade? står 23-26e på den.
Och är det fortfarande samma mini leverans med 2 kort, eller ni har redan fått den leveransen och detta är en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cant_feel:

@ Webhallen
Ngt nytt gällande "Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G OC" jag har bokat i dagarna o hoppas på det bästa

Jag har beställt samma, och ser att statusen är uppdaterad på sidan i dag.

Uppdaterad 2020-10-26, uppdateras ej förens ny information finns Antal kundbokningar Nästa bekräftade leverans Ej skeppade men allokerade 22 27-28okt Ingen ETA

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag har beställt samma, och ser att statusen är uppdaterad på sidan i dag.

Uppdaterad 2020-10-26, uppdateras ej förens ny information finns Antal kundbokningar Nästa bekräftade leverans Ej skeppade men allokerade 22 27-28okt Ingen ETA

Guuud jag kollade ngn sekund innan jag gjorde posten och då stod det 23-26:e som bekräftad leverans. Uffff vågar jag hoppas att få in den innan Cyberpunk

Permalänk
Medlem

Kompletts chatt är lika värdelös som deras transparens.
https://imgur.com/yzq9Y5I

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC
CPU: Intel i9 10900k
RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32GB 3600MHz CL16
| MOBO: Strix Z490-F | PSU: Corsair CX750M | Chassi: Fractal Design Meshify S2 |
| AIO: NZXT X63 | Skärm: Asus Rog Swift PG279Q | Kringutrustning: G502, K65 TKL |

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Du menar det att det har stått hela tiden att det är 100+ i lager? Är medveten om att det står i tråden, men om det skickas in ett tips så kanske något har ändrats. Jag ska själv inte ha något kort och tänkte bara vara lite hyggligt ifall det hade förändrats.

"Läs tråden" med 3k inlägg är inte till hjälp heller, ändrar mitt inlägg så att det inte missuppfattas.

Meddelandet du refererar till skrevs ju runt 00 i natt, så inga 3000 inlägg sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Du menar det att det har stått hela tiden att det är 100+ i lager? Är medveten om att det står i tråden, men om det skickas in ett tips så kanske något har ändrats. Jag ska själv inte ha något kort och tänkte bara vara lite hyggligt ifall det hade förändrats.

"Läs tråden" med 3k inlägg är inte till hjälp heller, ändrar mitt inlägg så att det inte missuppfattas.

Jag tror många uppskattar det du försökte göra. Problemet är att många är trötta och lite smått uppgivna på Elgiganten och hur de hanterat detta och då blir det tyvärr lätt att du får ta skit som du inte ska ha.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onkel1:

Nja, vad förväntar du dig för respons på "Låter lite vagt :)"? Testa den frasen nästa gång du är ute i verkligheten och se vad du möts av för reaktion.

Permalänk
Medlem

Netonnet har färdigbygge med 3080 i lager https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

F**k it, testade att beställda kortet (MSI 3080 Ventus) som ingår. Totalt 3 beställningar på netonnet då...

Permalänk
Skrivet av Onkel1:

Min chatt stängde de explicit ned... Okunniga och otrevliga. Riktigt rövarföretag. Hoppas starkt på att Webhallen eller Inet lyckas leverera före Elgiganten trots att jag beställde hos EG först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Onkel1:

Du ställer ju inte ens en fråga, vad vill du ha ut från en stackare på kundtjänst som säkert inte har nå mer koll än så?

Jag ringde elgiganten för att avboka ett kort, han sa att det var fullständigt kaos med logistiken på dessa kort.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Du ställer ju inte ens en fråga, vad vill du ha ut från en stackare på kundtjänst som säkert inte har nå mer koll än så?

Jag ringde elgiganten för att avboka ett kort, han sa att det var fullständigt kaos med logistiken på dessa kort.

De vägrar att ens säga var i kön jag är samt hur många det finns i kön. Flera gånger har de bara stängt ner chatten utan att säga något. Till skillnad från flera andra ÅF har de ingen som helst information hur trycket ser ut samt att de trycker fram datumen på den förväntade leveransen ett par dagar innan.

"Sveriges största" ÅF hade kunnat sköta detta bättre tycker jag.

Visa signatur

GPU: Gigabyte GeForce RTX 3080 Eagle OC
CPU: Intel i9 10900k
RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32GB 3600MHz CL16
| MOBO: Strix Z490-F | PSU: Corsair CX750M | Chassi: Fractal Design Meshify S2 |
| AIO: NZXT X63 | Skärm: Asus Rog Swift PG279Q | Kringutrustning: G502, K65 TKL |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Onkel1:

De vägrar att ens säga var i kön jag är samt hur många det finns i kön. Flera gånger har de bara stängt ner chatten utan att säga något. Till skillnad från flera andra ÅF har de ingen som helst information hur trycket ser ut samt att de trycker fram datumen på den förväntade leveransen ett par dagar innan.

"Sveriges största" ÅF hade kunnat sköta detta bättre tycker jag.

Är det en rättighet att få reda på sånt? Det hjälper ingen, större chans att något blir fel och så blir folk ännu argare bara.

Bara vänta som alla andra tills det dyker upp, eller beställ på fler ställen och avboka de som inte kommer först.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

3090 är inget mysterium egentligen.

Inte att förglömma att Titan inte brukade ha speciella drivrutiner. Detta tillkom som svar på Vega FE. Innan dess var Titan Pascal ett Geforce-kort rakt igenom. Första Titan hade grym FP64-prestanda dessutom, något som de inte kunde fortsätta erbjuda. Vad som definierar ett "Titan" har varit lite löst alltid. Det har varit ett dyrt kort där du som entusiast blir erbjuden att kasta extra pengar på Jensen, och om det har varit "rätt" för en slags arbetslast under en generation så har det inte betytt att det varit bra till nästa.

Nu känner man sig bekväma. Behöver inte tillhandahålla sådana drivrutiner och kan ta betalt för specialfunktionalitet igen. Tillbaka med de kunderna till Quadro. Kalla "nya Titan-kortet" för 3090 och det blir svårare att klandra för avsaknaden av drivrutinerna.

To be fair så kostar det också avsevärt mindre än Titan RTX, så hela mittenfingret gav de inte. Sen finns det nog inget skrivet i sten för dem att skrota konceptet "Titan". Får de feeling/konkurrens så kommer det kanske ett.

3080 ersättare eller inte ersättare till 2080 Ti? Upp till köparen att bedöma. Likt Titan så finns inget superlogiskt mönster i namngivningen av Nvidias kort. Namngivning görs rimligtvis av PR och inte ingenjörerna. Det är i alla fall ett GA102 och presterar i närheten av 3090.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur ni pallar lägga tid på kundtjänst, det jobbar på golvet, har ingen mer info än på er ordersida - och såklart med alla kort, säg 200-1000+ bokningar på varje kort så hade jag nog bara bara bett er snällt att sluta tjata precis som ni är viktigast i världen och "minsjäl bokade 15:01". *I'm special, det är MITT kort, det är MINA pengar*

Märks ingen av er som skriver frekvent till kundtjänst överhuvudtaget jobbat i branschen. Det är FÅ KORT och HÖG DEMAND så CHLLA ned för fan. Det är långt bättre att följa denna tråden for updates...

Ursäkta språket. / nej jag jobbar inte på ngn kundtjänst men har gjort.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Webhallen
Skrivet av cant_feel:

Guuud jag kollade ngn sekund innan jag gjorde posten och då stod det 23-26:e som bekräftad leverans. Uffff vågar jag hoppas att få in den innan Cyberpunk

Vaaad är Oddsen 😜

Men ja har kunnat känna av ett rytm nu som stämmer överens med Palit/Gainward så mina datum bör stämma lite bättre framöver.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Vaaad är Oddsen 😜

Men ja har kunnat känna av ett rytm nu som stämmer överens med Palit/Gainward så mina datum bör stämma lite bättre framöver.

Har du ngn aning om hur många "Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G OC" kommer komma in?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cant_feel:

Har du ngn aning om hur många "Palit GeForce RTX 3080 GameRock 10G OC" kommer komma in?

Är det verkligen så svårt att läsa?

"Ej i lager (<10 st på väg)"

Det betyder "färre än 10".

Visa signatur

Mr. Scriptman