Cyberpunk 2077 försenas igen – sjösätts i december

Permalänk
Medlem

Självklart så skjuts det bara upp med tre veckor då jag har fyra veckors rullande schema så istället för att vara ledig fredag, lördag och söndag efter launch så jobbar man torsdag till tisdag och mycket kvällstid.
Vågar man ta ledigt?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har någon koll på om det händer att releasedatum för spel någonsin tidigareläggs? Om inte så kan man ju konstatera att estimat på när spel kommer att vara färdiga handlar om glädjekalkyler snarare än om seriösa estimerat (ser ingen anledning till att estimerat alltid skulle slå fel åt ett håll).

För de flesta människor är det mer störande att få höra att de ska få uppleva någonting roligt nästa helg och sedan få datumet framflyttat en vecka i taget fyra gånger snarare än att bara få ett estimat på en månad på en gång. Glädje har av många forskare modellerats som skillnaden mellan ett utfall och det förväntade utfallet snarare än utfallet i sig. Glädjenivå vid en speciell tidpunkt är således beroende av förväntningarna man hade på den tidpunkten varför det effektivaste sättet att göra potentiella kunder irriterade är att lova för mycket. Vad hände med underpromise and overdeliver? Skulle det inte vara möjligt för att spelföretag att tidigarelägga en release på grund av några branschtekniska skäl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Är det någon som har någon koll på om det händer att releasedatum för spel någonsin tidigareläggs? Om inte så kan man ju konstatera att estimat på när spel kommer att vara färdiga handlar om glädjekalkyler snarare än om seriösa estimerat (ser ingen anledning till att estimerat alltid skulle slå fel åt ett håll).

För de flesta människor är det mer störande att få höra att de ska få uppleva någonting roligt nästa helg och sedan få datumet framflyttat en vecka i taget fyra gånger snarare än att bara få ett estimat på en månad på en gång. Glädje har av många forskare modellerats som skillnaden mellan ett utfall och det förväntade utfallet snarare än utfallet i sig. Glädjenivå vid en speciell tidpunkt är således beroende av förväntningarna man hade på den tidpunkten varför det effektivaste sättet att göra potentiella kunder irriterade är att lova för mycket. Vad hände med underpromise and overdeliver? Skulle det inte vara möjligt för att spelföretag att tidigarelägga en release på grund av några branschtekniska skäl?

Inget spel har tidigareläggs som jag kommer på men många har ju börjat med early-access.

Samt finns alltid något man kan finslipa i ett spel innan det släpps så är nog därför man aldrig tidigarelägger släppet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Spelet har ju redan gått guld! Antagligen hittat några riktiga buggar!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Är det någon som har någon koll på om det händer att releasedatum för spel någonsin tidigareläggs? Om inte så kan man ju konstatera att estimat på när spel kommer att vara färdiga handlar om glädjekalkyler snarare än om seriösa estimerat (ser ingen anledning till att estimerat alltid skulle slå fel åt ett håll).

Ja AC Valhalla tidigarelades ju med en vecka, antagligen för att inte komma för nära Cyberpunks release i november. Först var det sagt det skulle släppas 17 november, sedan ändrades det till 10 november.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Det är väl tidigt? Trodde det skulle släppas 2077.

Jag hörde 3080.

Permalänk

Ok så 2021 it is.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Testpilot

Har folk missat totalt att även Witcher 3 upplevde 3st förseningar också?

Sure, nu i och med detta så kan man argumentera för att detta är 4.e förseningen gällande CP77. Men det gäller för bövelen 21 dagar bara, det är inte månader vi snackar här och det är fortfarande till julhandeln då dom flesta har sin normala ledighet någon vecka i alla fall.

Sedan är det inte så att man kan jubla åt situationen med RTX-ON heller då 3000-serien knappt existerar, och det verkar som jag förstått det som att CPR har valt att implementera 3 olika RT-funktioner, så tror absolut man vill sitta på minst 2080Ti eller 3000-serien om man hade tänkt fläska på med den funktionaliteten.

Tar alla dagar i veckan att ett spel skjuts upp (även om "det suger") framför rushade releases som kräver månader av patchning för att få på banan som man kunde ha förväntat sig det skulle se ut från dag ett... Och till alla som inte ens var/är intresserad av titeln från första början så finns det ju inget att klaga på vare sig spelet släpps nu, om en månad eller inte alls - Right?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cantila:

Ja AC Valhalla tidigarelades ju med en vecka, antagligen för att inte komma för nära Cyberpunks release i november. Först var det sagt det skulle släppas 17 november, sedan ändrades det till 10 november.

Ja det är nog rätt många på Ubisoft som dansar av glädje över detta misstänker jag.

Permalänk
Medlem

Det bästa med förseningen, förutom bättre optimisering, är att man i lugn och ro hinner köper hårdvaran man vill spela på innan man köper spelet. Radeon 6000, RTX 3000 eller konsol.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Luuugnt. Jag har semester hela december.

Typiskt att en ny PoE liga troligtvis börjar dagen efter dock.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag tror helt klart på att det inte kommer bli ytterligare förseningar till ett släpp efter 10e december... något år.

Skrivet av Nimin:

Det bästa med förseningen, ... är att man i lugn och ro hinner köper hårdvaran...

Där förväntar jag mig att behöva vänta minst till slutet av januari innan det går att botanisera bland alternativen (bland produkter med tillgång i butik).

Permalänk
Medlem

Med tanke på den mängden spel som släpps under November och December är det okej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Har folk missat totalt att även Witcher 3 upplevde 3st förseningar också?

Tar alla dagar i veckan att ett spel skjuts upp (även om "det suger") framför rushade releases som kräver månader av patchning för att få på banan som man kunde ha förväntat sig det skulle se ut från dag ett...

Det är ju på ett sätt ännu värre - att CDPR inte har lärt sig av sina tidigare misstag.

Jag håller med om att förseningar är bättre än en halvfärdig produkt, men hur de har skött det är vad jag stör mig på - inte själva förseningen. Med tanke på de rykten som florerat om hur hårt pressade CDPRs utvecklare är och hur omänskligt mycket de behöver "cruncha" känns det bara som att CDPR är otroligt dåliga på att planera och uppskatta den tid som krävs för att slutföra projektet - detta trots att de inte är några nybörjare i branschen. Man bör kunna förvänta sig mer och bättre från dem, åtminstone enligt mig.

I slutändan blir det säkert ett riktigt bra spel, men jag kommer inte känna någon särskild stolthet över att stötta CDPR-studion som man annars kan känna när man t.ex. stöttar en indiedev som utvecklat ett fantastiskt spel och varit noggrann i sin planering och professionell i sin kommunikation mot communityn.

Permalänk
Medlem

Mycket Karlsson på taket "Då vill jag inte vara med" vibbar i den här tråden.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hjälpsam

Mitt fel, mot mina principer, förbokade jag nyligen spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har stor respekt för CD Projekt RED och i princip obegränsat förtroende. Efter att sett hur företag som Bioware och Beteshda släppt skit till gamers har jag inget problem med att vänta en månad till. Vi lär ju inte få våra 3080 i november ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ackwell:

Det är ju på ett sätt ännu värre - att CDPR inte har lärt sig av sina tidigare misstag.

Jag håller med om att förseningar är bättre än en halvfärdig produkt, men hur de har skött det är vad jag stör mig på - inte själva förseningen. Med tanke på de rykten som florerat om hur hårt pressade CDPRs utvecklare är och hur omänskligt mycket de behöver "cruncha" känns det bara som att CDPR är otroligt dåliga på att planera och uppskatta den tid som krävs för att slutföra projektet - detta trots att de inte är några nybörjare i branschen. Man bör kunna förvänta sig mer och bättre från dem, åtminstone enligt mig.

I slutändan blir det säkert ett riktigt bra spel, men jag kommer inte känna någon särskild stolthet över att stötta CDPR-studion som man annars kan känna när man t.ex. stöttar en indiedev som utvecklat ett fantastiskt spel och varit noggrann i sin planering och professionell i sin kommunikation mot communityn.

Jag tror ärligt talat inte att crunchen är speciellt mycket tuffare på CDPR kontra t.ex. EA DICE, Ubisoft Montreal eller dylika studios av denna magnitud, i alla fall inte baserat på den informationen jag sitter på. 20-40h extra arbetsveckor är nästan standard praxis för en AAA-studio sista 6-12 månaderna inför en release så stor som denna (exempel på detta: Inför Battlefield V lanseringen så kan jag med säkerhet även säga att utvecklare hos DICE jobbade helger inför slutspurten - Ändå räckte det inte och det tog 3mån+ att färdigställa det som borde funnits där på launch). Sedan ska vi inte prata om elefanten i rummet; Star Citizen

Jag tror helt enkelt att det inte går riktigt att korrekt förutspå tiden det kommer ta för såhär stora projekt. Sedan om det kommer ner till inkompetens från ledningen, optimistiska utvecklare som lämnar orealistiska time-frames till sina 'project leaders' eller investerare som flåsar dom i nacken (kombination av allt?), det kan jag inte svara på.

Med det sagt så stödjer jag inte denna praxis alls.
Crunch ska vara frivilligt för lite extra klirr i kassan, och man ska inte behöva känna skam eller att ens arbete hänger i luften om man väljer att inte jobba den övertiden. Detta är varför det behövs fackföreningar även för spelutvecklare (mjukvaruutvecklare generellt).

Sedan så tycker jag 100% inte att indie-sidan är bättre på denna fronten öht... Vet inte hur många Indie spel som blivit försenade med sina features, skjuter upp releases, går inte ur Early Access enligt time-frame, lanserar med undermålig prestanda o.s.v.
Några exempel ur modern tid; Risk of Rain 2, Wolcen, Aliens: Colonal Marines och skulle även vilja placera Outer Worlds på denna listan faktiskt. Sedan har vi ju positiva exempel med; Factorio, Deep Rock Galactic och Cuphead som kommer till minnet, men det är definitivt inte till någon standard vågar jag påstå.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Har stor respekt för CD Projekt RED och i princip obegränsat förtroende. Efter att sett hur företag som Bioware och Beteshda släppt skit till gamers har jag inget problem med att vänta en månad till. Vi lär ju inte få våra 3080 i november ändå.

Ja du, de släpper iaf något. Till skillnad från CDPR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ja du, de släpper iaf något. Till skillnad från CDPR.

Hellre inget än skit, sen blir man bara besviken. Fallout 70 nånting, fyfan vilken crap det var...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Testpilot
Skrivet av employed:

Ja du, de släpper iaf något. Till skillnad från CDPR.

Hellre inget alls än att köpa en hög med bajs som lovordas som guld & gröna skogar... Då har jag i alla fall inte slösat mina pengar

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Så klart blir man lite besviken när ett löfte inte hålls (igen), speciellt för dem som kanske skaffat ny hårdvara och/eller tagit ledigt från jobb (mig inkluderat) men att släppa ett spel i samma period som två helt nya konsoler släpps PLUS massa nya grafikkort också släpps har säkert inte gjort det lätt för CDPR.

De försenade väl spelet andra(?) gången till viss del på grund av att de ville släppa det på de nya konsolerna också men så har väl alla förseningar förhoppningsvis också bidragit till stora förbättringar, förmodligen i flera avseenden (gameplay, story, grafik, optimeringar).
Okej att de haft Dev Kits till de nya konsolerna en längre stund men de nya grafikkorten är ju något de förmodligen inte haft tillgång till speciellt länge, speciellt inte AMD:s. Kanske just de korten gjort att de behövt göra speciella ändringar/optimeringar nu i slutspurten?
Sen är väl en stor faktor att de vill att så många som möjligt får tillgång till spelet samtidigt för att minimera spoilers och/eller att vissa känner sig bortglömda.

Jag ser det som positivt i flera aspekter som redan nämnts men framför allt just det att fler kanske kommer kunna skaffa bättra hårdvara till en bra peng i och med Black Friday och alla nysläpp som främjar konkurrens och priskrig. Nya konsoler och grafikkort borde innebära att äldre versioner blir billigare och fler av oss kan njuta av "bättre pang för pengarna".

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Sedan så tycker jag 100% inte att indie-sidan är bättre på denna fronten öht... Vet inte hur många Indie spel som blivit försenade med sina features, skjuter upp releases, går inte ur Early Access enligt time-frame, lanserar med undermålig prestanda o.s.v.
Några exempel ur modern tid; Risk of Rain 2, Wolcen, Aliens: Colonal Marines och skulle även vilja placera Outer Worlds på denna listan faktiskt. Sedan har vi ju positiva exempel med; Factorio, Deep Rock Galactic och Cuphead som kommer till minnet, men det är definitivt inte till någon standard vågar jag påstå.

I min kommentar tog jag det som ett exempel på när det känns bra att köpa ett spel, menade (självklart) inte att alla indie devs är bättre på den fronten. Vill bara minnas att jag blivit positivt överraskad över hur vissa indie devs/mindre studios som man inte kan förvänta sig särskilt mycket av har skapat riktigt bra spel och samtidigt haft en utmärkt dialog med communityn där planeringen förklarats och följts.

Jag har betydligt högre krav på CDPR, därav kritiken och besvikelsen. Sen kan man ju diskutera om det är befogat eller inte... jag kan förstå att man har olika åsikt gällande detta, något som syns väldigt tydligt i denna tråd...

Permalänk
Medlem

Det är lite småjobbigt att ändra sin ledighetsansökan för 3:e gången, men hellre det än att dom släpper ett spel som måste patchas 3-4ggr innan det ens startar.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tänk om andra branscher funkade på detta sättet.
Lämna in bilen på service: Den är klar på tisdag, nä torsdag, nä onsdag nästa vecka. Nä alltså den blir klar när den är klar.

Har du sett en vit Opel!?

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinpinStudios:

Tycker att man inte ska lova mer än man kan hålla.

Tänk om andra branscher funkade på detta sättet.
Lämna in bilen på service: Den är klar på tisdag, nä torsdag, nä onsdag nästa vecka. Nä alltså den blir klar när den är klar.

Nu är det väl inte en reparation det handlar om, utan en ny produkt. Och bilar har utan tvekan blivit försenade i produktion vid nybeställning.

Sen skulle jag nog påstå att jämförelsen faller platt då ett spel är lite mer komplicerat än en bil.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nu är det väl inte en reparation det handlar om, utan en ny produkt. Och bilar har utan tvekan blivit försenade i produktion vid nybeställning.

Sen skulle jag nog påstå att jämförelsen faller platt då ett spel är lite mer komplicerat än en bil.

Som jag skrev så var det en dålig jämförelse från min sida. Spelbranschen är dock notoriskt genomusla på att komma med släppdatum som stämmer.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Haha, hoppas alla som gnäller i tråden bojkottar spelet. Så det här inte händer igen. 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

TACK för att ni åter försenar spelet, det visar att ni sätter produkten framför gnälliga barn som VILL HA SIN KAKA NU!

Stor eloge till de företag som försenar sina produkter för att kunna leverera dem på ett vis de är stolta över.
Det är hela skillnaden mellan skitföretag som släpper skitprodukter och företag som man kan se upp till.

hur infogar jag smileys och thumbs up här

Permalänk
Medlem

jag förstår alla som är arga för att dem skjutit upp spelet ett par gånger nu, men en fråga till samma personer, vill ni spela ett spel som är broken? om dem släpper battlefield 6 med samma skit netcode som i battlefield 4 så är ni nöjda? där eran förmåga att aima inte spelar nån roll, ni kan skjuta vartsomhelst i närheten av fienden och ändå träffa? är det ett kul spel för er? ni vill bara ha spelet eller? skit samma kvalitén? eller vill ni ha ett cyberpunk som är riktigt bra RIKTIGT BRA, riktigt finslipat, där ni får en riktig gamer-upplevelse med story och allt vad det heter?