Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Vad är flaskhals? Vad värt att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Vad är flaskhals? Vad värt att uppgradera?

Hej!
Spelar allt möjligt, klarar mest medium. Min skärm klarar max 1080p och det känns ok!

Vad är mest vettigt att uppgradera? Har benchmarkat lite på cod modern warfare och CPU ligger mest på max hela tiden och GPU runt 70 %. RAM verkar ok. Är det CPU jag borde fixa och vad skulle det kosta och hur stor skillnad kan det tänkas bli?

Intel(R) Core(TM) i5-4460S CPU @ 2.90GHz
GeForce GTX 970 on GM204-A GPU (VRAM 4GB)
System Model K30AD_M31AD_M51AD (detta är motherboard eller hur?)
16 GB RAM

Stort tack!
Erik

Permalänk
Medlem

@herrerik, jag antar att det inte är eget bygge utan märkesdator från ex. HP eller liknande? Vad är det för nätaggregat i datorn?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Känner spontant att den datorn är lite för gammal för att du ska uppgradera den. Bättre om du köper något nytt i stället.

Permalänk
Medlem

Köpt av en kille som byggt den.
PSU är ipower 85 550. Den är på 500 W.

Jag vill inte köpa allt nytt. Det är klart det blir högre prestanda om man gör så. Frågan är ju om nåt kan uppgraderas och det blir märkbar skillnad. Och vad? Är det CPUn som jag gissade?

Permalänk
Medlem

En 4790k är en rätt okej uppdatering där, 50% högre frekvens och 4 trådar till, dock är den förvånansvärt dyr begagnad,+1200kr, så vet inte om det är värt det.

Edit sitter själv på en 4790k och gtx 970, så skicka ett pm så kan jag testa något du vill jämföra, har dock ej cod.