2x32 GB 3200 mhz RAM för X570 moderkort

Permalänk
Medlem

2x32 GB 3200 mhz RAM för X570 moderkort

Hej

Jag söker ett X570 moderkort, helst ASUS, som har ett minnespar på 2x32 GB 3200 mhz på QVL. Vet någon om något moderkort som uppfyller detta?

Tanken är att hänga på låset i veckan då Ryzen 5000 släpps och jag tänker knipa mig en 5950X. Överklockning tänker jag inte ägna mig åt, tanken är att det bara ska gå att bygga och köra.

Jag tar gärna emot tips från er med mer erfarenhet, det var längesedan jag byggde något nu.

EDIT: 2x32 GB vill jag har för jag önskar 64 GB totalt på maskinen. Det jag läst mig till säger att det är bättre att sikta på 2 RAMstickor än 4 st. Stämmer detta? Går minnena långsammare än 3200 mhz om jag fyller alla DIMM-slots?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenryAP:

2x32 GB vill jag har för jag önskar 64 GB totalt på maskinen. Det jag läst mig till säger att det är bättre att sikta på 2 RAMstickor än 4 st. Stämmer detta? Går minnena långsammare än 3200 mhz om jag fyller alla DIMM-slots?

Lite bökigt att svara på detta, men gör ett försök.

Det stämmer att det blir tyngre för minneskontrollern med flera stickor, men orkar den 3200MHz med 4 stickor så går de i 3200MHz.

Jag kommer inte ihåg underliggande orsaken exakt för det här, men då du lägger till 2 ytterligare stickor (4 tot.) så går CL upp ett snäpp för att kompensera för den ökade belastningen, så för att få samma prestanda i praktiken så måste du då belasta minneskontrollern genom att "överklocka" ner till stickornas normala timing. Kör du enbart två stickor så är timingen rätt.

Gör vi en grov förenkling av prestandaskillnaden så motsvarar ett snäpps förändring av CL ungefär 133MHz skillnad i klockfrekvens, ett alternativ kan alltså vara att klocka upp 4 stickor, vilket kräver mer av minnena istället.

Med det sagt, 3200MHz låter inte som nåt knepigt. Jag har ett Asus PRO WS x570-ACE (finns ett på marknaden just nu), och kör 4x16GB ECC (ECC = ännu fler ledningsbanor och chip att driva för minneskontrollern) i 3333MHz & CL14. Det har inte 32GB-stickor på QVL, men de bör vara mer lättdrivet än mina minnen.

lite stavningskorr.
Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Lite bökigt att svara på detta, men gör ett försök.

Det stämmer att det blir tyngre för minneskontrollern med flera stickor, men orkar den 3200MHz med 4 stickor så går de i 3200MHz.

Jag kommer inte ihåg underliggande orsaken exakt för det här, men då du lägger till 2 ytterligare stickor (4 tot.) så går CL upp ett snäpp för att kompensera för den ökade belastningen, så för att få samma hastighet i praktiken så måste du då belasta minneskontrollern genom att "överklocka" ner till stickornas normala timing. Kör du enbart två stickor så är timingen rätt.

Gör vi en grov förenkling av prestandaskillnaden så motsvarar ett snäpps förändring av CL ungefär 133MHz skillnad i klockfrens, ett alternativ kan alltså vara att klocka upp 4 stickor, vilket kräver mer av minnena istället.

Med det sagt, 3200MHz låter inte som nåt knepigt. Jag har ett Asus PRO WS x570-ACE (finns ett på marknaden just nu), och kör 4x16GB ECC (ECC = ännu fler ledningsbanor och chip att driva för minneskontrollern) i 3333MHz & CL14. Det har inte 32GB-stickor på QVL, men de bör vara mer lättdrivet än mina minnen.

Tack ska du ha!

Jag ser att minnena jag tittar på, F4-3200C16D-64GTZN, inte finns med på QVL för moderkortet jag tänkt köpa ( ASUS ROG STRIX X570-E GAMING ). Däremot finns moderkortet med på QVL hos Gskill för just de minnena jag nämner. Hur ska man tolka detta? ASUS har inte testat moderkortet med minnena men Gskill verkar ha gjort det, det borde betyda att det är OK att köra väl?

Permalänk
Medlem

Helt rätt tolkat, Gskill som står för garantin att det ska funka istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Helt rätt tolkat, Gskill som står för garantin att det ska funka istället

Tack igen!

Vilken djungel detta är, värre än vad jag minns. Kylaren jag ska ha är Nuctuas NH-D15 SE-AM4. Verkar som att jag får höja eller helt enkelt strunta i andra fläkten så att minnena får plats hehe. Vilket i sin tur tvingar mig skaffa ett Fractal Design Define 7 istället för ett Design Define 7 Compact. Man får verkligen läsa på!

Tror du att två fläktar behövs eller räcker det med en fläkt på den kylaren för att kyla bort de 105 W som 5950X har som märkeffekt?

Det hade varit guld värt att kunna ha ett Design Define 7 Compact. Ett alternativ är väl att trycka dit en 120mm fläkt istället för den andra 140mm som kommer med kylaren, då går det bra att ha två fläktar och ändå ha plats med minnena .

Permalänk
Moderator
Forumledare

@HenryAP: Jag kör en 3900xt med ett rog b550 f gaming och det ser väääldigt likt ut just på placeringen av minnena/socket.

Kör också en D15 och där är inga problem att kyla bort 105W TDP. Clearingen är ju tajt men det fungerade fint med en liten höjning av fläkten

Nu är ju inte 5950x testad ännu men det ”bör” fungera fint med en D15

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@HenryAP Haha, ja, det är mkt klurande för att allt ska bli som man vill.

Noctua listar att D15 ska kunna hantera 3950x med överklockningsmån, så jag instämmer med NordhNet att det bör funka fint. Skillnaden mellan en och två fläktar blir nog bara en minimal skillnad i frekvensboost.

Permalänk
Medlem

Någonstans läste jag att 5900 var bättre för gaming och 5950 var mer för dom som ska överklocka. Rätta mig om jag har fel 😁

Permalänk
Medlem

@Empeboy det är vad som sägs ja, 6 kärnor per CCX istället för 8 sägs låta kärnorna i varje CCX boosta högre eftersom vi får mer kontaktyta per core som då kan boosta lite högre. Och än så länge klarar inte spelen av att använda mer än 12kärnor, så högre frekvens på lite färre kärnor vinner.

lite förtydligande
Permalänk
Inaktiv

Jag kör själv en 3900X med en NR200P ihop med en Noctua C14S. Så ni kör kommer inte vara några bekymmer alls, speciellt jämfört med mitt fall.

Nu återstår det ju att se om 5000-serien går varmare eller något men verkar ju mest vara ungefär samma som 3000-serien men med ett rejält kliv uppåt prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

Du har 32 mm för att få plats med stickorna men det du kan verkligen höja placeringen av fläkten utan några problem om du vill.
G.skill Trident Z Neo är typ 43 mm så det är lugnt, fläkten behöver inte täcka hela flänsen.

Se bilden längst ner, mått nr. 2 är clearance för RAM stickan.

https://noctua.at/en/products/cpu-cooler-retail/nh-d15/specif...

Edit: Är i typ samma sits som du men jag valde u14 istället, ska inte OC min 5900x ändå så.

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du höjer fläkten så blir hela kylaren högre. Har du brett nog chassi så är det inga problem, men i mitt define c så fick jag byta den främre fläkten på min D15 till en 120mm för att kunna få plats med högre ram och samtidigt kunna stänga sidan på chassit.

D15 är 165mm hög och det är fläkten som sätter den höjden.
"Height (without fan) 160 mm
Height (with fan) 165 mm"

Detta är räknat med ram på max 32mm. Så med 43mm ram så blir kylarens totala höjd 165 + (43-32) = 176mm.